mirena en antibiotica
zondag 15 maart 2009 om 19:02
hoi dames,
ik weet dat mijn vraag waarschijnlijk niet al te snugger is maar goed, ik stel ze toch. ik heb voor een week antibiotica gekregen omdat ik al 3 weken verkouden ben. ze werken goed en ik ben al bijna genezen. ik heb echter 1 vraag waarop ik geen afdoende antwoord vind, ik hoop dat hier te krijgen. als ik nu sex zou hebben moet ik dan extra maatregelen treffen om niet zwanger te worden ? ik gebruik sowieso een condoom om de andere welbekende redenen maar die kunnen ook stukgaan he.
voorlopig heb ik nog geen sex gehad trouwens en het ziet er ook niet uit dat het zal gebeuren maar dan nog, is het na de kuur meteen afgelopen met het extra risico mocht dat er al zijn ?
alvast bedankt
ptt
ik weet dat mijn vraag waarschijnlijk niet al te snugger is maar goed, ik stel ze toch. ik heb voor een week antibiotica gekregen omdat ik al 3 weken verkouden ben. ze werken goed en ik ben al bijna genezen. ik heb echter 1 vraag waarop ik geen afdoende antwoord vind, ik hoop dat hier te krijgen. als ik nu sex zou hebben moet ik dan extra maatregelen treffen om niet zwanger te worden ? ik gebruik sowieso een condoom om de andere welbekende redenen maar die kunnen ook stukgaan he.
voorlopig heb ik nog geen sex gehad trouwens en het ziet er ook niet uit dat het zal gebeuren maar dan nog, is het na de kuur meteen afgelopen met het extra risico mocht dat er al zijn ?
alvast bedankt
ptt
zondag 15 maart 2009 om 19:19
De pil is niet veilig met sommige soorten antibiotica, maar de mirena wel, omdat het het hormoon lokaal afgeeft waardoor je baarmoeederslijmvlies niet opbouwt én ook nog de werking van "een ding" in je baarmoeder de kans op zwangerschap drastisch verkleint. Het onderdrukken van je eisprong gebeurt niet altijd, wisselt van vrouw tot vrouw en hoe lang ie aanwezig is, en dit deel van de werking van de mirena zou wel minder kunnen zijn. Dit gaat namelijk wel via bepaalde enzymen in je lever, die beinvloed kunnen worden door SOMMIGE antibiotica. Maar deze werking van de mirena is niet nodig om toch betrouwbaar te zijn.
Je kunt ook nog even kijken in de bijsluiter van je antibiotica of er iets over de pil genoemd wordt... maar onthoud: het maakt eigenlijk niet uit voor de betrouwbaarheid.
Mocht je toch nog twijfelen: bel even je apotheek morgen.
Je kunt ook nog even kijken in de bijsluiter van je antibiotica of er iets over de pil genoemd wordt... maar onthoud: het maakt eigenlijk niet uit voor de betrouwbaarheid.
Mocht je toch nog twijfelen: bel even je apotheek morgen.