Gezondheid alle pijlers

Mirena verloren?

24-12-2011 10:37 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
4 jaar geleden heb ik een mirena laten plaatsen. De eerste maanden nog bloedverlies gehad en sindsdien word ik nooit meer ongesteld. Tot afgelopen woensdag: ik stond onder de douche en het bloed liep langs mijn benen. Mijn eerste gedachte: zou ik een miskraam krijgen?

De huisarts gebeld, de assistente reageerde best vreemd. Ze vroeg of ik kon wachten tot de volgende dag. Ik zeg: "liever niet, ik verlies na 4 jaar opeens veel bloed en misschien is het een miskraam." Een paar uur later mocht ik komen. HA heeft inwendig onderzoek gedaan, voorlopige conclusie: geen draadjes te zien van Mirena. Miskraam is niet uitgesloten.

De volgende dag naar het ziekenhuis. Bloedonderzoek, echo en röntgenfoto. Uitslag: geen miskraam/zwangerschap en mirena is weg. Het bloedverlies was volgens de Gyn normaal, 'gewoon' een hevige menstruatie.

Gisteren verloor ik zoveel bloed, daar kon geen tampon of maandverband tegenop. Na mijn bevalling verloor ik niet eens zoveel bloed. Dus weer terug naar de Gyn. (deze keer een andere gelukkig) Hij heeft mijn baarmoeder leeggezogen met een soort pipet en medicijnen voorgeschreven: Cyklokapron. Dit zorgt ervoor dat het bloeden gaat stoppen.

Wie heeft dit ook meegemaakt?

En heb je toen toch weer een Mirena laten plaatsen?

(Ik ben nl bang dat die er ook weer 'uitvalt'.)
Maar heb je de mirenaspiraal er nooit uit zien komen? Waarom denken ze dat hij eruit is gevallen? Lijkt me een ongemakkelijk gevoel dat hij nog ergens 'rondwaart'
quote:appeltje78 schreef op 24 december 2011 @ 10:58:

Maar heb je de mirenaspiraal er nooit uit zien komen? Waarom denken ze dat hij eruit is gevallen? Lijkt me een ongemakkelijk gevoel dat hij nog ergens 'rondwaart'Ik heb hem er niet uit zien komen en hij zit ook niet in mijn buik. Dit hebben ze uitgesloten met een röntgenfoto.
Mysterieus hoor. Blij dat je niet zwanger ben geraakt dan!
vriendin van mij was zwanger ondanks spiraaltje. spiraaltje is nooit gevonden. Blijkbaar kun je hem ongezien verliezen
quote:appeltje78 schreef op 24 december 2011 @ 11:02:

Mysterieus hoor. Blij dat je niet zwanger ben geraakt dan!Wel blij ja, een tweede zwangerschap overleef ik misschien niet. Had niet voor niks die Mirena. Volgens de Gyn vallen ze er wel vaker uit.
Ik heb ook 2 keer een spiraaltje verloren. Gelukkig heb ik ze beide keren gezien.
De Gyn vroeg nog of ik toevallig op een trilplaat had gestaan in de sportschool. Dan kun je m blijkbaar ook verliezen. Ben benieuwd of dat in de bijsluiter staat.
quote:Yvonne77 schreef op 24 december 2011 @ 11:06:

[...]

Wel blij ja, een tweede zwangerschap overleef ik misschien niet. Had niet voor niks die Mirena. Volgens de Gyn vallen ze er wel vaker uit. Zou je dan niet drastischere maatregelen nemen Yvonne? Als in 'sterillisatie'? Of wil je misschien t.z.t. toch het risico nemen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 24 december 2011 @ 11:18:

[...]

Zou je dan niet drastischere maatregelen nemen Yvonne? Als in 'sterillisatie'? Of wil je misschien t.z.t. toch het risico nemen?Sterilisatie heeft een grotere kans op zwangerschap dan een spiraaltje volgens mijn Gyn. Maar nu hij eruit is gevallen moet ik waarschijnlijk een andere beslissing nemen.
quote:Yvonne77 schreef op 24 december 2011 @ 11:16:

De Gyn vroeg nog of ik toevallig op een trilplaat had gestaan in de sportschool. Dan kun je m blijkbaar ook verliezen. Ben benieuwd of dat in de bijsluiter staat.

Die waarschuwing staat op de trilplaat!

Zou in jouw geval voor 'n sterilisatie gaan én alsnog 'n spiraaltje laten plaatsen tegen de ongesteldheid of de pil gaan slikken om die reden.
Mijn eerste Mirena is ook verdwenen, ook allerlei onderzoeken gehad om dat ding op te sporen, maar was echt verdwenen.

Gelukkig niet zwanger geraakt, want ik had dat ding natuurlijk niet voor niets.

Ik heb alle vormen anti0conceptie geprobeerd en uiteindelijk voor sterilisatie gekozen. Dit is ook niet 100% en bovendien vind ik menstrueren bijzonder vervelend, dus heb ik onlangs (10 jaar na de eerste) weer een Mirena laten zetten. Dubbel zeker, en menstruatie zo goed als weg.

Ik denk dat je pech gehad hebt, het advies is ook om regelmatig te controleren of je de draadjes nog kan voelen, zo niet naar de huisarts.
quote:elninjoo schreef op 24 december 2011 @ 11:27:

[...]

Die waarschuwing staat op de trilplaat!

Oh, gelukkig. Ik heb nog nooit op zo'n ding gestaan, maar lijkt me lullig als je m zo verliest en het wordt nergens aangegeven.

Zou in jouw geval voor 'n sterilisatie gaan én alsnog 'n spiraaltje laten plaatsen tegen de ongesteldheid of de pil gaan slikken om die reden.

Pil verdraag ik niet helaas en een nieuw spiraaltje? Misschien valt die er ook weer uit?
quote:TheEmpress schreef op 24 december 2011 @ 11:28:

Ik denk dat je pech gehad hebt, het advies is ook om regelmatig te controleren of je de draadjes nog kan voelen, zo niet naar de huisarts.Mirena is er waarschijnlijk 'uitgespoeld' door de bloeding. Ik verloor stolsels en heb het daarom niet gemerkt. Tenminste, dat denkt de Gyn. Ik vind het zelf gewoon lastig dat ik niet zeker weet hoe het gebeurt is en wanneer. Vraag me sterk af of ik er goed aan doe een nieuwe te laten plaatsen.
Hier ook paar maanden geleden hele heftige bloeding met heel veel stolsels. Het gutste er ineens uit. Gelukkig was ik thuis. Die nacht kwam ook ineens de spiraal eruit zetten.

Bij mij bleek het te komen door een poliep in m'n baarmoeder die de spiraal eruit geduwd had. Volgend jaar laat ik deze verwijderen. Toch vertrouw ik het niet meer zo'n spiraal en slik ik nu weer de pil.
quote:Yvonne77 schreef op 24 december 2011 @ 11:33:

[...]

Maar dan ben je wel beschermd tegen zwangerschap door de sterilisatie en heb je je spiraaltje alleen nodig om je ongesteldheid te voorkomen. Dan is het dus minder schokkend mocht ie er uit vallen.

Je kunt ook je baarmoeder er uit laten halen, dan weet je in elk geval zeker dat je nooit per ongeluk zwanger kunt worden. (Ben ik zelf ook aan 't overwegen op dit moment)
Jeetje, ik wist niet dat die dingen los konden laten. Misschien een stomme vraag: Waar is dat ding dan? Doorgespoeld in het toilet ofzo? En merk je dat dan niet?
Ow wacht stolsels lees ik nu.
quote:elninjoo schreef op 24 december 2011 @ 11:48:

[...]

Je kunt ook je baarmoeder er uit laten halen, dan weet je in elk geval zeker dat je nooit per ongeluk zwanger kunt worden. (Ben ik zelf ook aan 't overwegen op dit moment)Dat zou ik ook wel willen, maar dat doen ze toch alleen bij medische noodzaak? Vertelvertel.
quote:daydream schreef op 24 december 2011 @ 11:49:

Jeetje, ik wist niet dat die dingen los konden laten. Misschien een stomme vraag: Waar is dat ding dan? Doorgespoeld in het toilet ofzo? En merk je dat dan niet?Zo groot is ie niet hoor, zeker als het tegelijkertijd met veel bloed en stolsels gaat is dat heeft goed mogelijk.
quote:TheEmpress schreef op 24 december 2011 @ 11:50:

[...]

Dat zou ik ook wel willen, maar dat doen ze toch alleen bij medische noodzaak? Vertelvertel.

Heb afgelopen voorjaar 'n novasure behandeling laten doen (wegbranden baarmoederslijmvlies) omdat mijn ongesteldheid ondanks doorslikken pil steeds heviger werd. Nu heb ik echter nog steeds last van krampen (wel minder bloed) en heb groen licht van de gyn als ik hem er gewoon uit wil hebben. Is nog wel dubben omdat ik opzie tegen die 6 weken herstel, maar ik kan gaan als ik wil.

Z'n novasure is misschien ook wel 'n idee voor TO. Je baarmoeder kan dan geen bevrucht ei meer vast houden, dus ook al moet je je nog wel beschermen tegen bevruchting op zich, mocht je pil of spiraal falen dan komt het er vanzelf wel uit.
Ik zit dit met verbazing te lezen, maar ben wel blij dat ik het gelezen heb. Ik heb een mirena tegen de zwangerschap maar ga nu dus vaker controleren of ik de touwtjes nog voel zitten.

Lijkt me voor jou ook vervelend. Ineens weer ongesteld en het risico gelopen dat je zwanger had geraakt.

Als je de pil niet kan slikken en nu het spiraaltje is verloren is het misschien een idee om zo'n implantaat of nuvaring te gaan gebruiken. Ik kan me nl ook voorstellen dat een sterrelisatie of het verwijderen van je baarmoeder veel te ingrijpend is.
Een sterilisatie is niet ingrijpender dan het plaatsen van 'n mirena of het laten uitvoeren van 'n novasure. Alleen de baarmoedermond wordt verdoofd en dan jassen ze die dingen er in. Het enige grote nadeel is dat je dan toch nog je hormonen moet blijven gebruiken tegen de ongesteldheid, want die gaat na 'n sterilisatie gewoon weer door.
@Elninjoo ik bedoelde ook niet ingrijpender in lichamelijk opzicht maar meer geestelijk.

Ik ging even bij mezelf te raden en wat ik zou doen in zo'n situatie. Ik wil nog kinderen dat heeft met mijn mening een hoop te maken. Daarnaast kan ik me voorstellen dat na zo'n ingreep nog steeds hormonen moeten slikken vervelend is.
@Elninjoo: Oh, dan is het bij jou inderdaad op medische indicatie.

Ik kreeg al hoop....roep al jarend dat ik dat onding eruit wil. Het heeft z`n picht gedaan en nu is het alleen maar lastig. Ik ben nog zo`n 15-20 in mijn vruchtbare leeftijd, bleehh. Het is inderdaad een forse ingreep, maar ik zou het er wel voor over hebben.

Een vriendin van mij heeft ook de baarmoeder moeten laten verwijderen (vergevorderde baarmoederhalskanker op 25-jarige leeftijd) en het is haar erg tegengevallen. Maar na die periode ben je er ook wel vanaf. Nu was de reden voor haar erg naar, maar ze geniet nu al heel wat jaren van ongesteldheidloos door het leven gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven