Gezondheid alle pijlers

Moe

15-11-2019 09:36 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de zomer ging ik 's avonds nog heerlijk met de kinderen naar buiten. Nu met de koude herfstdagen ben ik steeds zo moe. Ik wil dan graag leuke dingen doen, maar heb de energie niet en lig al vroeg op bed.
Wat ik doe:
-Ik kom regelmatig overdag buiten
-Ik neem Floradix
-Ik slik extra vitamine D
-Sport 1 keer per week
-Beweeg veel op mijn werk
-Ontbijt sloeg ik vaak over; ik probeer nu 's ochtends wel weer te gaan eten.
-ik werk onregelmatig; hierdoor lukt het niet om een regelmatig slaappatroon in te bouwen.
-Als het kan, slaap ik overdag wat bij.

Herkenbaar? Iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Waarom gebruik je floradix? Heb je een ijzer tekort?
Alle reacties Link kopieren
ja herkenbaar, ik ben ook meer moe dan in de zomer. Heb ik elk jaar, ik accepter dat gewoon. En bedenk me dan: drukke baan, baby, huishouden etc, ik mag best moe zijn.

Ik bedoel dit overigens niet vervelend, maar ik merk vaak om me heen dat moe zijn een soort van niet mag. Als je moe bent dan is er vast iets mis en zou je daar iets aan moeten doen.
Ik heb dus voor mezelf besloten dat ik daar niet aan mee doe, moe zijn is niet raar als je een druk leven hebt, en dat is prima, dan ga je gewoon wat meer bankhangen/vroeger naar bed etc.

Tenzij je natuurlijk gewoon extreem moe bent, dan zou ik even langs je huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is normaal, elk mens heeft in de herfst/winter minder energie als in de zomer.

Dit moet je gewoon accepteren.

Je kunt in de herfst/winter niet doorleven zoals in de zomer. Niemand lukt dit.

Het is nu tijd voor binnen bordspelletjes doen, boeken lezen, kaarsjes en warme chocolademelk.

Allemaal ook leuk om met kids te doen.
Alle reacties Link kopieren
Eerder gaan slapen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij doe je zo'n beetje alles goed, een druk leven is nou eenmaal vermoeiend en het gebrek aan licht maakt het ook niet beter, als mijn wekker om zes uur gaat dan ga at het ook allemaal maar moeizaam.
Jaaa ken het heel goed.
Moe moe moe:( Ik heb laatst een hometrainer gekocht. Elke avond 20 min fietsen. Lijkt iets te helpen. Fitheid speelt wel mee hier.
Verder mag je ook “gewoon” moe zijn hè. Soms het idee dat je altijd maar fit, gezellig en sociaal moet zijn. Misschien hebben anderen tonnen energie, maar ik niet:) Vroeg gaan slapen helpt hier ook. Lig er elke avond tussen 8 en 9 in.
Alle reacties Link kopieren
Overdag bijslapen schijnt niet goed te zijn als je ‘s nachts al voldoende slaapt. Dan kom je in een bepaald patroon terecht. Maar verder gewoon doen wat je nu doet, ik ben nu ook veel vermoeider dan in de zomer en wil het liefst ‘s avonds om 8 uur al naar bed.

Als je echt extreem moe bent: naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-11-2019 10:27
Reden: terugkeren onder ban
95.04% gewijzigd
Gele_Suikerspin schreef:
15-11-2019 09:43
Het is normaal, elk mens heeft in de herfst/winter minder energie als in de zomer.

Dit moet je gewoon accepteren.

Je kunt in de herfst/winter niet doorleven zoals in de zomer. Niemand lukt dit.

Het is nu tijd voor binnen bordspelletjes doen, boeken lezen, kaarsjes en warme chocolademelk.

Allemaal ook leuk om met kids te doen.
Onzin. Niet elk mens. Echt niet.


Ik heb juist meer energie en ben blijer. :cheer2:
Zat mensen vinden de herfts en winter wel fijn. En buiten zijn.

Lekker doen waar je lichaam on vraagt TO. Word het zo erg dat je echt slaapjes gaat nemen na normale nachtrust, dan zou ik de huisarts even vragen om bloedprikken en misschien nadenken over lichtherapie en dat eens bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Overdag bijslapen moet je eigenlijk tot max 20 minuten beperken, dus een powernap. Anders word je alleen maar meer moe. Als je nachtdienst hebt gehad natuurlijk wel ander verhaal. Heb je dit altijd 's winters of is het nieuw?

En ben je vegetarier/flexitarier?
Gele_Suikerspin schreef:
15-11-2019 09:43
Het is normaal, elk mens heeft in de herfst/winter minder energie als in de zomer.
Ik niet hoor, bij mij is dat andersom. Ik word doodmoe van dat warme, zonnige weer en dat felle licht de hele dag.
Gele_Suikerspin schreef:
15-11-2019 09:43
Het is normaal, elk mens heeft in de herfst/winter minder energie als in de zomer.

Dit moet je gewoon accepteren.

Je kunt in de herfst/winter niet doorleven zoals in de zomer. Niemand lukt dit.

Het is nu tijd voor binnen bordspelletjes doen, boeken lezen, kaarsjes en warme chocolademelk.

Allemaal ook leuk om met kids te doen.
Ik lees alleen maar onzin hier. Je bedoelt het vast goed, maar het slaat nergens op wat je schrijft. Hoezo is het normaal? Hoe kom je erbij?
Alle reacties Link kopieren
Op de TV dansen ze rond een schaal met Bugles. Neem daar een voorbeeld aan. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je in de zomer meer gemotiveerd bent om naar buiten te gaan dan in de winter TO. In de zomer is het heerlijk zwoel buiten, je ontmoet veel andere vrolijke mensen, iedereen is open en blij, en in de winter zie je dat niet. Iedereen die naar buiten gaat doet dat omdat het móet (behalve ik dan) en iedereen klaagt en zeurt (wat koud hè, wat nat, mijn zus is thuis met griep). En het duurt nog maanden voordat de zomer weer komt.

Dus iedereen doet dan relatief moeilijk en misschien zie jij dat als bevestiging van je eigen lusteloosheid.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Senna1985 schreef:
15-11-2019 09:36

-Ik slik extra vitamine D


Herkenbaar? Iemand nog tips?

Hoeveel vitamine D slik je bij en wanneer neem je die? Vitamine D moet je aan het begin van je dag innemen, 's avonds zorgt een stijging van vitamine D in je bloed voor melatonine onderdrukking (en dus slechtere slaapkwaliteit) > gevolg, de dag erna moe. Als dit meerdere dagen achter elkaar gebeurd houdt het dus de moe-heid in stand. Daarnaast heb je veel meer vitamine D nodig dan je denkt (in dosis), 1000 IU inname zorgt ongeveer voor 5-10 ng/ml toename in je bloed. Wil je met vitamine D iets significants bereiken dus voldoende innemen, en in de ochtend!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Friction-90 schreef:
16-11-2019 18:19
Hoeveel vitamine D slik je bij en wanneer neem je die? Vitamine D moet je aan het begin van je dag innemen, 's avonds zorgt een stijging van vitamine D in je bloed voor melatonine onderdrukking (en dus slechtere slaapkwaliteit) > gevolg, de dag erna moe. Als dit meerdere dagen achter elkaar gebeurd houdt het dus de moe-heid in stand. Daarnaast heb je veel meer vitamine D nodig dan je denkt (in dosis), 1000 IU inname zorgt ongeveer voor 5-10 ng/ml toename in je bloed. Wil je met vitamine D iets significants bereiken dus voldoende innemen, en in de ochtend!
Ik neem 2800 ie, 1 keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Senna1985 schreef:
18-11-2019 15:05
Ik neem 2800 ie, 1 keer per week.
Ah ok. Als je via vitamine D iets wil bereiken mbt vermoeidheid zal je elke dag een dosis vitamine D moeten nemen in de ochtend. Dit zorgt voor een toename in serotonine-productie overdag (= meer vitaliteit) en het zorgt voor een sterke melatonine response in de avond (wanneer dat nodig is en je ook moet gaan slapen). Afhankelijk van wat je huidige vitamine D waarde in het bloed is (laten testen bij de huisarts!) kan je bepalen welke dosis je nodig hebt. Je kan er echter vanuit gaan dat zo'n 90% van de Nederlanders een flink tekort heeft in de winter (onder de 80 nmol/L ofwel 30 ng/ml zitten) en je dus best met 2800 i.e. per dag kan supplementeren. Vergeet ook niet de vitamine D samen in te nemen met voldoende vetten, anders wordt het niet goed opgenomen in het lichaam!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus gebruikt iedere ochtend een daglichtlamp op advies van een collega (werkt binnen de GGz). Niet voor een depressie, maar echt voor de vermoeidheid. Ze heeft er baat bij.
Gele_Suikerspin schreef:
15-11-2019 09:43
Het is normaal, elk mens heeft in de herfst/winter minder energie als in de zomer.

Dit moet je gewoon accepteren.

Je kunt in de herfst/winter niet doorleven zoals in de zomer. Niemand lukt dit.

Het is nu tijd voor binnen bordspelletjes doen, boeken lezen, kaarsjes en warme chocolademelk.

Allemaal ook leuk om met kids te doen.
Wauw, hoe kom je daarbij?
Bij mij is het echt omgekeerd hoor. In de zomer voel ik me slap, moe, ziek van de hitte en futloos.
Nu het eindelijk herfst is herleef ik; ik kan eindelijk weer lekker slapen in een frisse slaapkamer van 15°,
ik geniet echt van de regen , van de frisse (heerlijke) temperaturen en ik heb echt veel meer energie dan in die rotzomers van de afgelopen 2 jaren.
Wat geniet ik van de wandelingen door het bos!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
15-11-2019 09:43
Het is normaal, elk mens heeft in de herfst/winter minder energie als in de zomer.

Dit moet je gewoon accepteren.

Je kunt in de herfst/winter niet doorleven zoals in de zomer. Niemand lukt dit.

Het is nu tijd voor binnen bordspelletjes doen, boeken lezen, kaarsjes en warme chocolademelk.

Allemaal ook leuk om met kids te doen.
Hoezo niet?! Legio mensen die blij zijn dat de zomer weer voorbij is, waaronder ikzelf.
Ik ben eindelijk niet meer ziek en chagrijnig van die akelige zon/hitte. Ik kan gewoon weer bewegen zonder misselijk te worden van de warmte. Ik slaap heerlijk en geniet met volle teugen. Naarmate de temperatuur zakt geniet ik alleen nog maar meer.
Heb je dit altijd in de winter? Zo nee, ben je getest op Pfeiffer en cmv?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven