Moeder (83) zojuist heup gebroken :(
woensdag 6 november 2013 om 23:27
Kom net terug van het ziekenhuis.. Mijn moeder is op weg van de achterdeur naar de schuur gevallen en kon niet meer overeind..
.. Dokter is gebeld, die meteen de ambulance heeft gebeld en die heeft haar opgehaald en naar het ziekenhuis gebracht..
Nu blijkt ze haar heup gebroken te hebben.. Althans, de kop van haar rechter bovenbeen is afgebroken.. Crap! Ze is 83 en liep het laatste jaar al redelijk moeilijk en wankel, maar eigenwijs als ze is wilde ze niet aan een rollator.. Ze luistert totaal niet naar adviezen van rustig aan doen of iets dergelijks..
Morgenvroeg wordt ze geopereerd, dan zullen ze neem ik aan die kop weer vast proberen te zetten.. Daar zal ze wel effe zoet mee zijn.. .. Heeft iemand enig idee wat de hersteltijd is voor zoiets op die leeftijd? En wat heeft meer hersteltijd nodig? Een heup breken of de kop van het bovenbeen breken? Dokters in de zaal?

Nu blijkt ze haar heup gebroken te hebben.. Althans, de kop van haar rechter bovenbeen is afgebroken.. Crap! Ze is 83 en liep het laatste jaar al redelijk moeilijk en wankel, maar eigenwijs als ze is wilde ze niet aan een rollator.. Ze luistert totaal niet naar adviezen van rustig aan doen of iets dergelijks..

Morgenvroeg wordt ze geopereerd, dan zullen ze neem ik aan die kop weer vast proberen te zetten.. Daar zal ze wel effe zoet mee zijn.. .. Heeft iemand enig idee wat de hersteltijd is voor zoiets op die leeftijd? En wat heeft meer hersteltijd nodig? Een heup breken of de kop van het bovenbeen breken? Dokters in de zaal?

woensdag 6 november 2013 om 23:29
Mijn vriend's tante van 92 kon binnen een week weer een beetje lopen, maar ze is nooit meer de oude geworden. (No pun intended)
Ze is bang om te lopen, komt eigenlijk niet meer buiten en heeft een trap lift nu.
Ook dat was zo'n eigenwijze dame en vriend's moeder (85) is ook al zo eigenwijs.
Sterkte en beterschap voor je moeder.
Ze is bang om te lopen, komt eigenlijk niet meer buiten en heeft een trap lift nu.
Ook dat was zo'n eigenwijze dame en vriend's moeder (85) is ook al zo eigenwijs.
Sterkte en beterschap voor je moeder.

woensdag 6 november 2013 om 23:33
woensdag 6 november 2013 om 23:56
quote:Zuigstengel schreef op 06 november 2013 @ 23:42:
Maar misschien heb je hier wat aan?Dank je, dat was inderdaad heel nuttig.. Klopt ook helemaal met wat ze tot nu toe hebben gedaan.. en snap nu ook waarom ze zo snel opereren.. ze heeft een breuk zoals in plaatje 1, daar staat bij dat de bloedtoevoer tot de kop in gevaar komt als je te lang wacht..
Maar misschien heb je hier wat aan?Dank je, dat was inderdaad heel nuttig.. Klopt ook helemaal met wat ze tot nu toe hebben gedaan.. en snap nu ook waarom ze zo snel opereren.. ze heeft een breuk zoals in plaatje 1, daar staat bij dat de bloedtoevoer tot de kop in gevaar komt als je te lang wacht..
donderdag 7 november 2013 om 00:07
donderdag 7 november 2013 om 00:34
Ik werk als verpleegkundige veel met patiënten met gebroken heupen. Is je moeder mentaal nog helemaal in orde? Een delier komt heel vaak voor bij mensen die in het ziekenhuis liggen. Niet alleen bij mensen die al iets in de war zitten, > 70 jaar heeft sowieso een verhoogd risico.
Voor de rest gaan veel mensen na 3/4 dagen weer lopend het ziekenhuis uit! Het ziekenhuis heeft vaak speciale transferafdelingen die voor een revalidatieplekje kunnen zorgen.
Voor de rest gaan veel mensen na 3/4 dagen weer lopend het ziekenhuis uit! Het ziekenhuis heeft vaak speciale transferafdelingen die voor een revalidatieplekje kunnen zorgen.
donderdag 7 november 2013 om 00:36

donderdag 7 november 2013 om 00:37
Mijn moeder heeft 7 jaar geleden, zij was toen 83, haar heup gebroken. Zij werd geopereerd, heup werd middels een schroef vastgezet. Drie dagen na de operatie werd zij overgeplaatst naar een verpleeghuis voor revalidatie.
Schroef schoot door en zij moest opnieuw geopereerd. Na de operatie weer naar het verpleeghuis. Drie maanden revalidatie volgde. Het is nooit meer echt goed gekomen.
Sterkte met je moeder Boogster, ik hoop dat het voor jouw moeder beter uitpakt.
Schroef schoot door en zij moest opnieuw geopereerd. Na de operatie weer naar het verpleeghuis. Drie maanden revalidatie volgde. Het is nooit meer echt goed gekomen.
Sterkte met je moeder Boogster, ik hoop dat het voor jouw moeder beter uitpakt.

donderdag 7 november 2013 om 00:38
Zeer veel voorkomende breuk bij die oudjes. Idd beter de kop van het bovenbeen, dan de heupkom. Alhoewel het in de volksmond nog steeds allebei heupbreuk heet.
Ze mag al snel weer bewegen maar je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk nooit meer zo mobiel wordt en, aangezien ze al wankel was, nu meer onzeker wordt wat betreft lopen. Dit kan een grote impact hebben. Vooral op haar zelf en haar gevoel van zelfstandigheid. Ik heb niet 1, 2, 3 tips om daarmee om te gaan. Sorry .
Succes en sterkte!
Ze mag al snel weer bewegen maar je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk nooit meer zo mobiel wordt en, aangezien ze al wankel was, nu meer onzeker wordt wat betreft lopen. Dit kan een grote impact hebben. Vooral op haar zelf en haar gevoel van zelfstandigheid. Ik heb niet 1, 2, 3 tips om daarmee om te gaan. Sorry .
Succes en sterkte!
donderdag 7 november 2013 om 01:19

donderdag 7 november 2013 om 08:12
Inderdaad, hou rekening met een delier. Dan raken mensen opeens heel erg in de war. En het kan ook een kaliumtekort zijn als ze op die leeftijd erg in de war raken, dus vraag het ziekenhuis daar op te testen indien nodig.
Op die leeftijd kan het allemaal flink mislopen met een heupbreuk. Maar, het gaat ook vaak helemaal prima. Hoop dus maar gewoon op het beste en hou haar goed in de gaten.
Beterschap voor je moeder!
Op die leeftijd kan het allemaal flink mislopen met een heupbreuk. Maar, het gaat ook vaak helemaal prima. Hoop dus maar gewoon op het beste en hou haar goed in de gaten.
Beterschap voor je moeder!
donderdag 7 november 2013 om 08:25
donderdag 7 november 2013 om 08:28

donderdag 7 november 2013 om 09:25
Dat eigenwijs zijn is wel herkenbaar . Hier wat oudere dames en heren in de familie die allemaal pas aan de rollator wilden toen ze min of meer gedwongen werden, hetzij door iemand die anders niet meer mee wilde wandelen, hetzij door een val (die, afgezien van een paar bloeduitstortingen verder nog meeviel). Mijn opa van 85 vertikt het overigens nog steeds. Hij stapt wel in zijn auto om naar zijn vriendin te gaan.
Het schijnt dat we geestelijk allemaal rond de 25 jaar blijven steken. Als dat klopt dan snap je ook wel waarom die rollator zo lastig is. Alleen zo jammer dat ons spiegelbeeld niet meewerkt.
Het schijnt dat we geestelijk allemaal rond de 25 jaar blijven steken. Als dat klopt dan snap je ook wel waarom die rollator zo lastig is. Alleen zo jammer dat ons spiegelbeeld niet meewerkt.