Gezondheid alle pijlers

Moeder (83) zojuist heup gebroken :(

06-11-2013 23:27 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom net terug van het ziekenhuis.. Mijn moeder is op weg van de achterdeur naar de schuur gevallen en kon niet meer overeind.. :(.. Dokter is gebeld, die meteen de ambulance heeft gebeld en die heeft haar opgehaald en naar het ziekenhuis gebracht..

Nu blijkt ze haar heup gebroken te hebben.. Althans, de kop van haar rechter bovenbeen is afgebroken.. Crap! Ze is 83 en liep het laatste jaar al redelijk moeilijk en wankel, maar eigenwijs als ze is wilde ze niet aan een rollator.. Ze luistert totaal niet naar adviezen van rustig aan doen of iets dergelijks.. :(

Morgenvroeg wordt ze geopereerd, dan zullen ze neem ik aan die kop weer vast proberen te zetten.. Daar zal ze wel effe zoet mee zijn.. .. Heeft iemand enig idee wat de hersteltijd is voor zoiets op die leeftijd? En wat heeft meer hersteltijd nodig? Een heup breken of de kop van het bovenbeen breken? Dokters in de zaal?
nee geen dokter hier

maar ik weet uit ervaring helaas dat dit het begin kan zijn van complicaties en het einde van zelfstandig wonen

beterschap, ik hoop dat jullie ervaring beter zal zijn!
Mijn vriend's tante van 92 kon binnen een week weer een beetje lopen, maar ze is nooit meer de oude geworden. (No pun intended)

Ze is bang om te lopen, komt eigenlijk niet meer buiten en heeft een trap lift nu.

Ook dat was zo'n eigenwijze dame en vriend's moeder (85) is ook al zo eigenwijs.

Sterkte en beterschap voor je moeder.
Die kop gebroken valt mee Boog.

Heupkom is veel ingrijpender

Mijn schoonpa had hetzelfde als jouw moeder (ook boven de 80)

En was zo weer thuis. Na zo'n OK moeten ze juist weer bewegen.

Wel lopen met rollator daarna ivm evenwicht.

Maar shit is het.

Jullie zullen wel geschrokken zijn
Kan er weinig over zeggen dan dat ik jullie sterkte en beterschap wens.

Maar misschien heb je hier wat aan?
quote:Biebeliee schreef op 06 november 2013 @ 23:33:

Die kop gebroken valt mee Boog.

Heupkom is veel ingrijpender

ok, dat klinkt bemoedigend.. Ben al op internet aan het zoeken..
quote:Zuigstengel schreef op 06 november 2013 @ 23:42:

Maar misschien heb je hier wat aan?Dank je, dat was inderdaad heel nuttig.. Klopt ook helemaal met wat ze tot nu toe hebben gedaan.. en snap nu ook waarom ze zo snel opereren.. ze heeft een breuk zoals in plaatje 1, daar staat bij dat de bloedtoevoer tot de kop in gevaar komt als je te lang wacht..
oh! vervelend. Beterschap voor je moeder.
Mijn moeder heeft dit ook gehad (zelfde leeftijd). Kom niet gebroken, nieuwe heup gekregen, 3 maanden revalideren. Helaas is er iets fout gegaan en moet ze nu opnieuw onder het mes Ditmaal wordt ook de kom vervangen (volledige heupoperatie). Revalidatie wederom 2-3 maanden.
Ga in therapie!
Ik werk als verpleegkundige veel met patiënten met gebroken heupen. Is je moeder mentaal nog helemaal in orde? Een delier komt heel vaak voor bij mensen die in het ziekenhuis liggen. Niet alleen bij mensen die al iets in de war zitten, > 70 jaar heeft sowieso een verhoogd risico.

Voor de rest gaan veel mensen na 3/4 dagen weer lopend het ziekenhuis uit! Het ziekenhuis heeft vaak speciale transferafdelingen die voor een revalidatieplekje kunnen zorgen.
Mijn moeder had een eerdere heupoperatie gehad (wegens slijtage) en daarna liep ze inderdaad na een paar dagen alweer. Hierbij waren de pezen en spieren niet doorgesneden. Na de breuk was het herstel na de operatie helaas een ander verhaal.
Ga in therapie!
Mijn moeder heeft 7 jaar geleden, zij was toen 83, haar heup gebroken. Zij werd geopereerd, heup werd middels een schroef vastgezet. Drie dagen na de operatie werd zij overgeplaatst naar een verpleeghuis voor revalidatie.

Schroef schoot door en zij moest opnieuw geopereerd. Na de operatie weer naar het verpleeghuis. Drie maanden revalidatie volgde. Het is nooit meer echt goed gekomen.

Sterkte met je moeder Boogster, ik hoop dat het voor jouw moeder beter uitpakt.
Zeer veel voorkomende breuk bij die oudjes. Idd beter de kop van het bovenbeen, dan de heupkom. Alhoewel het in de volksmond nog steeds allebei heupbreuk heet.

Ze mag al snel weer bewegen maar je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk nooit meer zo mobiel wordt en, aangezien ze al wankel was, nu meer onzeker wordt wat betreft lopen. Dit kan een grote impact hebben. Vooral op haar zelf en haar gevoel van zelfstandigheid. Ik heb niet 1, 2, 3 tips om daarmee om te gaan. Sorry .

Succes en sterkte!
Nou, dat is hoopgevend, Waffeltje, dat is precies wat met mijn moeder is gebeurd. Ik hoop maar dat het bij haar beter uitpakt.

Sterkte met je moeder, TO, ellendig is dit toch.
Ga in therapie!
Veel oudjes gezien die er goed bovenop zijn gekomen.

Grote kans dat ze een tijdje op een revalideerafdeling terecht komt.

Volgens mij zijn de meesten zo ongeveer 3 maanden bezig met revalideren. Ze worden ook zsm weer aan de wandel gezet.

Sterkte!
-
Wat naar Boog. Hersteltijd verschilt per persoon, daar kun je dus weinig over zeggen. In ieder geval veel sterkte en beterschap met je moeder.
Cum non tum age
Inderdaad, hou rekening met een delier. Dan raken mensen opeens heel erg in de war. En het kan ook een kaliumtekort zijn als ze op die leeftijd erg in de war raken, dus vraag het ziekenhuis daar op te testen indien nodig.

Op die leeftijd kan het allemaal flink mislopen met een heupbreuk. Maar, het gaat ook vaak helemaal prima. Hoop dus maar gewoon op het beste en hou haar goed in de gaten.

Beterschap voor je moeder!
Mijn oma had ook haar heup gebroken en jaren later nog eens een revisie. Binnen een paar dagen of zelfs een dag later moet ze alweer uit bed en fysio. Als ze een beetje een doorzetter is dan is de herstel tijd 6 weken. En mijn oma heeft ook daarna nog altijd zelfstandig gewoond.
Mijn moeder was 89, ze loopt al jaren achter een rollator, nu durft ze in huis niet zonder, mag ook niet van de Ergo. Na ongeveer een week liep ze weer, toen zes weken revalidatie. Geestelijk kreeg ze er wel een klap van, ze was de weg een tijdje aardig kwijt.
verba volant, scripta manent.
Sterkte met je moeder Boogje.
Mijn schoonvader was al ernstig ziek toen hij ook nog zijn heup brak.Wij vreesden het ergste, maar wonder boven wonder kwam hij vrij snel weer op de been. Toch is het niet niks, op zo'n leeftijd.

Veel sterkte voor jou en je moeder.
Sterkte, beterschap!
Dat eigenwijs zijn is wel herkenbaar . Hier wat oudere dames en heren in de familie die allemaal pas aan de rollator wilden toen ze min of meer gedwongen werden, hetzij door iemand die anders niet meer mee wilde wandelen, hetzij door een val (die, afgezien van een paar bloeduitstortingen verder nog meeviel). Mijn opa van 85 vertikt het overigens nog steeds. Hij stapt wel in zijn auto om naar zijn vriendin te gaan.

Het schijnt dat we geestelijk allemaal rond de 25 jaar blijven steken. Als dat klopt dan snap je ook wel waarom die rollator zo lastig is. Alleen zo jammer dat ons spiegelbeeld niet meewerkt.
Alle bejaarden met gebroken heupen die ik ken, zijn er vrij rap weer bovenop gekomen en lopen beter dan voor de operatie.

Laat je dus niet in de put praten.

Veel sterkte gewenst en een spoedig herstel voor je moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven