moeite met lenzen inzetten
vrijdag 30 januari 2009 om 13:01
Ik heb nu sinds een week lenzen (zachte) en het inzetten gaat nog steeds niet echt snel. Het lukt uiteindelijk wel maar dan ben ik wel een half uur verder. Niet zo handig 's ochtends met naar mijn werk gaan.
Mijn ogen gaan toch steeds knipperen.
Ik hoop dat dit sneller gaat worden, zou ik gewoon nog moeten oefenen? Wie heeft er tips en trucs?
Alvast bedankt!!
Mijn ogen gaan toch steeds knipperen.
Ik hoop dat dit sneller gaat worden, zou ik gewoon nog moeten oefenen? Wie heeft er tips en trucs?
Alvast bedankt!!
vrijdag 30 januari 2009 om 13:06
Ik had het ook, maar dan vooral met uitzetten. Inzetten doe ik zo: lens op rechterwijsvinger leggen, met rechtermiddelvinger onderooglid naar beneden trekken en met linker ring/middelvinger bovenste ooglid naar boven trekken, lens op het oog 'drukken' en voorzichtig oogleden loslaten. Allemaal heel rustig, en goed je oogleden vast houden, echt goed naar boven/beneden trekken!
Als je het eenmaal door hebt gaat het heel snel en ben je zo gewend
Als je het eenmaal door hebt gaat het heel snel en ben je zo gewend
vrijdag 30 januari 2009 om 13:12
vrijdag 30 januari 2009 om 13:18
Uit is bij mij vaak een drama! Ik heb al samen met de opticien verschillende manieren geprobeerd en de manier waarop het nog het minst onhandig gaat is:
met li-duim en ringvinger li-oog openhouden en dan met re-wijsvinger en middelvinger een "knip" beweging over m'n oog maken. Maar laatst was ik een lens verloren en had ik het niet in de gaten ('s avonds zie ik sowieso wazig omdat m'n ogen dan droog worden) Ik heb een half uur zitten "knippen" tot m'n aanstaande wederhelft er eens een blik op wierp en riep: Er zit helemaal geen lens in! ... Heb 2 dagen een rood geirriteerd oog gehad.
met li-duim en ringvinger li-oog openhouden en dan met re-wijsvinger en middelvinger een "knip" beweging over m'n oog maken. Maar laatst was ik een lens verloren en had ik het niet in de gaten ('s avonds zie ik sowieso wazig omdat m'n ogen dan droog worden) Ik heb een half uur zitten "knippen" tot m'n aanstaande wederhelft er eens een blik op wierp en riep: Er zit helemaal geen lens in! ... Heb 2 dagen een rood geirriteerd oog gehad.

vrijdag 30 januari 2009 om 13:23
Oefen eens met een spiegel. Leg een spiegel plat neer en kijk in de spiegel terwijl je je lenzen inzet. En inderdaad met twee handen. Ik doe mijn lens op mijn wijsvinger, met mijn middelvinger houd ik de onderkant van het oog tegen en met de wijsvinger van de andere hand de bovenkant. Op deze manier:
Als de lens op het oog zit, ga ik altijd een beetje heen en weer zodat het goed vastplakt.
Uitzetten is ook altijd zo gebeurd: met linkerhand onderste ooglid iets naar beneden trekken en met de rechter wijsvinger en duim de onderkant van de lens pakken.
Als de lens op het oog zit, ga ik altijd een beetje heen en weer zodat het goed vastplakt.
Uitzetten is ook altijd zo gebeurd: met linkerhand onderste ooglid iets naar beneden trekken en met de rechter wijsvinger en duim de onderkant van de lens pakken.
vrijdag 30 januari 2009 om 13:26
Ik heb harde lenzen gehad en had er ook heel veel moeite mee. Wat mij wel lukte was de volgende methode: ik legde een spiegel op tafel en ging daar boven hangen (dus met je gezicht naar de tafel toe gericht). Je doet de lens op de wijsvinger van de rechterhand en dan hou je met de linkerhand je oog open. Als je op deze manier zit, hoef je de lens alleen maar naar boven toe te drukken, aangezien je oog recht boven je vinger is. Dit is de manier die ik van de opticiën heb geleerd. Misschien leggen ze het iedereen wel zo uit, maar ik heb nooit iemand anders op deze manier lenzen in zien doen.
Hoop dat de omschrijving duidelijk is, het is lastig om zo iets uit te leggen zonder het uit te kunnen beelden!
Hoop dat de omschrijving duidelijk is, het is lastig om zo iets uit te leggen zonder het uit te kunnen beelden!
vrijdag 30 januari 2009 om 13:30
Ik doe het net als Mariska en -xxx-. Maar ik doe het voor een hangende spiegel, bij een platte spiegel vind ik het onhandiger omdat je hoofd dan zo gebogen is. Ik heb er toentertijd ook best wel aan moeten wennen, maar gewoon heel vaak doen (dus oefen bevoorbeeld ook 's avonds een paar keer met inzetten en eruit halen) dan wordt het vanzelf makkelijker! Succes!
vrijdag 30 januari 2009 om 13:45

vrijdag 30 januari 2009 om 13:47
Ik doe het dus juist met het bijgelverde spiegeltje, welke ik op tafel leg. Bij een staande spiegel krijg ik het pas na veel gepruts voor elkaar.
Waarom neem je niet even contact op met je opticien? Zij kunnen je adviseren en tips en trucs geven.
Een week is ook nog niet zolang hoor. Ik heb nu ruim een jaar lezen en nog steeds zitten er dagen bij dag het even duurt voordat de lenzen zitten.
Tja en voorlopig 's ochtends maar even eerder opstaan, zodat je rustig de tijd kunt nemen om je lezen in te zetten.
Succes!
Waarom neem je niet even contact op met je opticien? Zij kunnen je adviseren en tips en trucs geven.
Een week is ook nog niet zolang hoor. Ik heb nu ruim een jaar lezen en nog steeds zitten er dagen bij dag het even duurt voordat de lenzen zitten.
Tja en voorlopig 's ochtends maar even eerder opstaan, zodat je rustig de tijd kunt nemen om je lezen in te zetten.
Succes!
vrijdag 30 januari 2009 om 14:35
Tis volgens mij echt een kwestie van oefenen. Toen ik de allereerste keer lenzen kreeg, moest ik in de Hans Anders zelf oefenen. 'Je gaat hier pas weg als je zelfstandig je lenzen ingedaan hebt' zei de Hans Anders-meneer. Desnoods mocht ik blijven slapen .
Aanvankelijk duurde het heel lang, inmiddels kan ik het zonder spiegel binnen een paar tellen. Sinds een tijdje heb ik daglenzen, en daardoor moest ik ook weer even wennen (zijn nog dunner en 'flubberiger'). Komt vast goed!
Aanvankelijk duurde het heel lang, inmiddels kan ik het zonder spiegel binnen een paar tellen. Sinds een tijdje heb ik daglenzen, en daardoor moest ik ook weer even wennen (zijn nog dunner en 'flubberiger'). Komt vast goed!
Peas on earth!
vrijdag 30 januari 2009 om 14:43
vrijdag 30 januari 2009 om 14:46
Haha Erwt, hier ook daglenzen en ze flubberen idd wel eens zo mijn vinger af Gelukkig hebben ze een beetje een blauwe kleur zodat ik ze weer makkelijk terug kan vinden in de wasbak.
En verder: oefenen, oefenen, oefenen. Uiteindelijk lukt het echt wel met zachte lenzen. Het is gewoon lastiger met zachte lenzen omdat ze zo flexibel zijn. Normaal heb ik ze in 10 sec. ingezet maar ook hier nog wel eens stunteldag. En staren naar een bepaald punt (een beetje schuin naar beneden natuurlijk) terwijl je ze inzet, wil ook wel eens helpen in het begin.
En verder: oefenen, oefenen, oefenen. Uiteindelijk lukt het echt wel met zachte lenzen. Het is gewoon lastiger met zachte lenzen omdat ze zo flexibel zijn. Normaal heb ik ze in 10 sec. ingezet maar ook hier nog wel eens stunteldag. En staren naar een bepaald punt (een beetje schuin naar beneden natuurlijk) terwijl je ze inzet, wil ook wel eens helpen in het begin.
Ik ben mijn eigen bananenschil
vrijdag 30 januari 2009 om 14:46
hihi 'Je gaat hier pas weg als je zelfstandig je lenzen ingedaan hebt gelukkig waren ze voor mij wat aardiger, en mocht ik het ook thuis proberen...
toen ik een jaar of 11 was ging ik voor het eerst aan de lenzen.. zachte, toen de winkel ze in deed, ging het wel, maar het zelf doen.. Ho maar hoor. Tis me 1 keer gelukt, en toen ben ik weer vrolijk op bril over gegaan. Een aantal jaartjes verder gingen we het weer proberen. Dit keer de harde lenzen. Eerst zit het enorm ***** maar het inbrengen wil veel makkelijker( vond ik) en na een week voel je het niet meer.
Inmiddels draag ik gewoon weer een bril, had er na een jaar een bril bijgezocht voor de avond enzo. Ben die vaker gaan dragen, ook overdag, want het stond wel leuk volgens de omgeving, en ben na verloop van tijd de lenzen kwijtgeraakt(schaam) en tot nu toe vind ik een bril wel best. Als ik weer eens op lenzen wil overgaan, doe ik dat gewoon
toen ik een jaar of 11 was ging ik voor het eerst aan de lenzen.. zachte, toen de winkel ze in deed, ging het wel, maar het zelf doen.. Ho maar hoor. Tis me 1 keer gelukt, en toen ben ik weer vrolijk op bril over gegaan. Een aantal jaartjes verder gingen we het weer proberen. Dit keer de harde lenzen. Eerst zit het enorm ***** maar het inbrengen wil veel makkelijker( vond ik) en na een week voel je het niet meer.
Inmiddels draag ik gewoon weer een bril, had er na een jaar een bril bijgezocht voor de avond enzo. Ben die vaker gaan dragen, ook overdag, want het stond wel leuk volgens de omgeving, en ben na verloop van tijd de lenzen kwijtgeraakt(schaam) en tot nu toe vind ik een bril wel best. Als ik weer eens op lenzen wil overgaan, doe ik dat gewoon
zondag 1 februari 2009 om 20:13
Nog bedankt voor jullie reacties! (sorry beetje laat)
Ik heb zeker wat aan jullie tips.
Het gaat nu iets beter maar toch ga ik nog telkens als ik mijn lenzen weer wil indoen heel erg met mijn ogen knipperen.
Nog even een vraagje; doen jullie je make-up(als je dat opdoet) voor of na de lenzen aanbrengen?
Het gaat nu iets beter maar toch ga ik nog telkens als ik mijn lenzen weer wil indoen heel erg met mijn ogen knipperen.
Nog even een vraagje; doen jullie je make-up(als je dat opdoet) voor of na de lenzen aanbrengen?

maandag 2 februari 2009 om 20:45
quote:Lizett schreef op 01 februari 2009 @ 20:13:
Nog even een vraagje; doen jullie je make-up(als je dat opdoet) voor of na de lenzen aanbrengen?Na. Dit is mij ook uitgelegd toen ik mijn lenzen kreeg. Het heeft natuurlijk een praktisch voordeel: je ziet gewoon beter waar je je mascara op smeert. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je geen make-up in je ogen krijgt bij het inzetten van je lenzen.
Nog even een vraagje; doen jullie je make-up(als je dat opdoet) voor of na de lenzen aanbrengen?Na. Dit is mij ook uitgelegd toen ik mijn lenzen kreeg. Het heeft natuurlijk een praktisch voordeel: je ziet gewoon beter waar je je mascara op smeert. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je geen make-up in je ogen krijgt bij het inzetten van je lenzen.