Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2
maandag 15 september 2025 om 11:40
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
zaterdag 13 december 2025 om 22:11
Gefeliciteerd Plinkie!
Hoe bepalen jullie eigenlijk hoever jullie willen afvallen? Ik was van plan om van 98 naar 78 te willen. Zodat ik wat speling zou hebben tov 83, wat eigenlijk mijn standaard gewicht was. Nu zit ik op 86 en ben ik eigenlijk al heel blij. Nog 8kg lijkt ineens wel heel veel. Hoe is dat voor jullie? Wil je gaandeweg meer afvallen dan je eerst dacht of juist niet?
Hoe bepalen jullie eigenlijk hoever jullie willen afvallen? Ik was van plan om van 98 naar 78 te willen. Zodat ik wat speling zou hebben tov 83, wat eigenlijk mijn standaard gewicht was. Nu zit ik op 86 en ben ik eigenlijk al heel blij. Nog 8kg lijkt ineens wel heel veel. Hoe is dat voor jullie? Wil je gaandeweg meer afvallen dan je eerst dacht of juist niet?
zondag 14 december 2025 om 12:04
Dat is een mooi doel Louise! Ik heb ik mijn leven geen bmi van 23 gehad en net als sok voelt dat niet passend. Dat het nu ineens we zou kunnen met deze medicatie maakt dat ik er een beetje mee worstel. Moet je zo laag mogelijk gaan om inderdaad een gezond bmi en marge te hebben of is gewoon terug naar mijn “normaal” goed genoeg? Grappig dat er andere uitdagingen zijn als het afvallen zelf ineens zo lastig niet is.
zondag 14 december 2025 om 13:20
Ik heb een aanzienlijk deel van mijn volwassen leven een BMI van ongeveer 22,5 gehad. Daarmee zie ik er goed uit en voel ik me fit. Ik zou dat graag weer terugwillen maar ik moet nog zien of ik daar kom. Ik had in de zomer 30, nu 28,8 en als ik onder de 25 kom vind ik dat een mooi resultaat. Wat ik nog belangrijker vind dan wat precies mijn doel-BMI is: hoe hou ik dat vast. Maar daar ga ik me tegen die tijd wel over buigen, geen idee hoe ik me dan voel.
Harba lorifa
zondag 14 december 2025 om 18:14
`ik wil ergens rond de 22-23 uitkomen qua BMI als het mogelijk is.
Dat heb ik als volwassene ook nooit gewogen maar ach ik kan het altijd proberen
Mocht die laatste kilo's echt niet lukken dan kan ik me daar ook wel bij neerleggen maar op dit moment gaat het afvallen nog steeds redelijk al mag het van mij sneller maar ik wil wel kijken of het lukt.
Qua levensstijl veranderingen is er ook nog wel ruimte voor meer, ik heb een operatie gehad waardoor ik het afgelopen jaar erg beperkt ben geweest qua sporten. Echter dat kan ik nu voorzichtig ook wat meer gaan opbouwen. Niet heel fanatiek maar wel meer dan tot nog toe en dat is hopelijk ook nog een zetje.
Dat heb ik als volwassene ook nooit gewogen maar ach ik kan het altijd proberen
Mocht die laatste kilo's echt niet lukken dan kan ik me daar ook wel bij neerleggen maar op dit moment gaat het afvallen nog steeds redelijk al mag het van mij sneller maar ik wil wel kijken of het lukt.
Qua levensstijl veranderingen is er ook nog wel ruimte voor meer, ik heb een operatie gehad waardoor ik het afgelopen jaar erg beperkt ben geweest qua sporten. Echter dat kan ik nu voorzichtig ook wat meer gaan opbouwen. Niet heel fanatiek maar wel meer dan tot nog toe en dat is hopelijk ook nog een zetje.
zondag 14 december 2025 om 23:18
Gefeliciteerd! Wat fijn voor je.Rooibosvanille schreef: ↑14-12-2025 22:59Ik wil bijna een traan wegpinken zo blij ben ik. Sinds jaren ben ik weer in de 2 cijfers op de weegschaal![]()
maandag 15 december 2025 om 10:01
Fijn om te lezen dat het bij iedereen over het algemeen goed gaat.. en ook dat we allemaal wel eens struggelen..herkenbaar voor iedereen denk ik..
Hier gaat het ook goed, inmiddels was ik -15 maar omdat foodnoise terug kwam en ik merkte dat ik steeds meer met eten weer bezig was heb ik aantal weken geleden opgehoogd naar 3,75. Dit leek het alleen maar te verergeren..heel vreemd.
In 3 weken kwam ik een kilo aan ipv af te vallen. En het is een duur grapje om wèèr op te hogen naar 5 mg maar heb ik wel gedaan. Ik vind het namelijk ook te duur om te gebruiken als het niet afdoende werkt.
Nu afgelopen zaterdag dus 5mg gezet en merk het meteen: vol gevoel, geen drang naar eten en geen foodnoise, maar ook: buikpijn in de nacht, veel meer opboeren en sinds vanochtend een brok in mn keel..
Hopelijk worden die bijwerkingen minder..
Meer mensen waarbij 3,75 minder leek te doen dan 2,5?
Ik heb net een nieuwe pen van 15 mg besteld bij de huisarts en hoewel ik er blij mee ben verbaas ik me toch ook beetje over het gemak waarmee het gaat: vrijdagmiddag de receptenlijn ingesproken en zojuist een mailtje dat mn bestelling klaar ligt in de apotheek. Gun iedereen zo'n meewerkende huisarts!
Hier gaat het ook goed, inmiddels was ik -15 maar omdat foodnoise terug kwam en ik merkte dat ik steeds meer met eten weer bezig was heb ik aantal weken geleden opgehoogd naar 3,75. Dit leek het alleen maar te verergeren..heel vreemd.
In 3 weken kwam ik een kilo aan ipv af te vallen. En het is een duur grapje om wèèr op te hogen naar 5 mg maar heb ik wel gedaan. Ik vind het namelijk ook te duur om te gebruiken als het niet afdoende werkt.
Nu afgelopen zaterdag dus 5mg gezet en merk het meteen: vol gevoel, geen drang naar eten en geen foodnoise, maar ook: buikpijn in de nacht, veel meer opboeren en sinds vanochtend een brok in mn keel..
Hopelijk worden die bijwerkingen minder..
Meer mensen waarbij 3,75 minder leek te doen dan 2,5?
Ik heb net een nieuwe pen van 15 mg besteld bij de huisarts en hoewel ik er blij mee ben verbaas ik me toch ook beetje over het gemak waarmee het gaat: vrijdagmiddag de receptenlijn ingesproken en zojuist een mailtje dat mn bestelling klaar ligt in de apotheek. Gun iedereen zo'n meewerkende huisarts!
maandag 15 december 2025 om 10:28
Wat fijn Rooibos, gefeliciteerd!
@Geke, ik vond 3,75 ook niet per se helpend, dus ik ben toen vrij snel verder op gaan hogen naar 5.
Ik had gehoopt dat ik na mijn pauze van een maand op de laagste dosis kon beginnen en dat een tijdje vol kon houden. Dat was helaas een illusie. Na 2 weken 2,5 mg heb ik toch opgehoogd.
Merk nu sowieso dat ik wel weer sneller wat hongeriger ben, maar wat ik wél geleerd heb in die maand is dat dat niet zo erg is. Ik handel er niet meteen naar, dus dat is fijn
@Geke, ik vond 3,75 ook niet per se helpend, dus ik ben toen vrij snel verder op gaan hogen naar 5.
Ik had gehoopt dat ik na mijn pauze van een maand op de laagste dosis kon beginnen en dat een tijdje vol kon houden. Dat was helaas een illusie. Na 2 weken 2,5 mg heb ik toch opgehoogd.
Merk nu sowieso dat ik wel weer sneller wat hongeriger ben, maar wat ik wél geleerd heb in die maand is dat dat niet zo erg is. Ik handel er niet meteen naar, dus dat is fijn
plinkie wijzigde dit bericht op 15-12-2025 10:31
11.26% gewijzigd
maandag 15 december 2025 om 18:06
Gefeliciteerd!!!Rooibosvanille schreef: ↑14-12-2025 22:59Ik wil bijna een traan wegpinken zo blij ben ik. Sinds jaren ben ik weer in de 2 cijfers op de weegschaal![]()
maandag 15 december 2025 om 20:19
80isprachtig schreef: ↑15-12-2025 18:08Hier gaat het niet zo fantastisch. Ik eet weinig, maar wat ik eet is vrijwel steeds ongezond. Word er ook niet beroerd van ofzo. Mijn hoofd wil steeds chocola.
Dat heb ik ook wel soms. Ik kan heel goed niet zo veel eten maar ik maak zeker niet altijd de goede keuzes. Ik kan daar echt van balen. Ik kan ook nog gewoon echt heel erg zin in zoet en vet hebben. Ik kan het wel beter negeren maar doe dat lang niet altijd. Ik probeer daar beter in te worden en dat gaat ook wel maar het is een lang proces met veel vallen en opstaan...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in