Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 740 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Rozebottel schreef:
02-12-2025 10:02
Terwijl ik iemand die is afgevallen een compliment geef. Ik weet zelf hoe moeilijk dat afvallen is. Ik wil hier zelf ook graag een compliment of opmerking over krijgen. Het is toch mooi als dat afvallen en de moeite die het kost om af te vallen wordt opgemerkt.
Als ik weet dat het opzettelijk is, dan geef ik diegene graag een compliment. Maar ik heb ook mensen in mijn omgeving die erg afgevallen zijn door ziekte of verdrietige omstandigheden. En dan weet je niet altijd, dus dan ben ik voorzichtig.
Harba lorifa
Ginevra schreef:
02-12-2025 15:26
Als ik weet dat het opzettelijk is, dan geef ik diegene graag een compliment. Maar ik heb ook mensen in mijn omgeving die erg afgevallen zijn door ziekte of verdrietige omstandigheden. En dan weet je niet altijd, dus dan ben ik voorzichtig.
Het is maar net hoe je dat gesprek start. Voorzichtig vragen en is het iets verdrietigs dan geeft je de ander ruimte om te praten.
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik het vorige topic en dit topic helemaal doorgelezen. Het lijkt mij leuk om hier ook mee te praten.

Ik ben 6 weken geleden begonnen met Mounjaro. En inmiddels ook -6 kg. Mijn startgewicht delen heb ik over getwijfeld maar ga ik toch doen: 124 kg. Ik heb dus nog een heel lange weg te gaan.

Edit: typo
robijn_93 wijzigde dit bericht op 02-12-2025 21:37
2.58% gewijzigd
Rozebottel schreef:
02-12-2025 10:02

Terwijl ik iemand die is afgevallen een compliment geef. Ik weet zelf hoe moeilijk dat afvallen is. Ik wil hier zelf ook graag een compliment of opmerking over krijgen. Het is toch mooi als dat afvallen en de moeite die het kost om af te vallen wordt opgemerkt.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen het zo zien, voor mij voelt dat gewoon anders. Ik wil er zelf ook liever geen compliment of opmerking over krijgen. Dat verandert ook je blik denk ik.
Goedemorgen,

Hier ook weer een update van mij.

Wat leer ik mijzelf kennen tijdens deze reis.

Al 8 weken geleden niet geprikt.
De eerste 3-4 weken ging prima, het middel was langzaam aan het uitwerken.

Ik ben nog steeds stabiel op hetzelfde gewicht, maarrrr:

Ik ben eigenlijk de hele dag met eten bezig.
Ik tel alles, log alles en denk echt de hele dag aan eten.

Wat voor mij, voordat ik deze reis begon, totaal niet duidelijk naar voren kwam is dat ik wel degelijk veel last heb van eetruis.

Ik heb altijd geclaimd daar geen last van te hebben, maar nu ik niet elke keer eet als ik denk dat ik honger heb, komt het in tienvoud bij mij binnen.

Ik heb dus wel zeker last van eetruis en flink ook.
Het kost mij zoveel energie.

Ik heb binnenkort een afspraak bij mijn huisarts en ga bovenstaande bij haar voorleggen. Ik hoop dat ze erin mee gaat Mounjaro gewoon voor te schrijven.

Zo niet, dan kom ik er op een andere (legale) manier aan.

Ik wacht nog een maand - en dan beslis ik of ik weer een tijdje een lage dosis wil gaan prikken.

Als dat mij namelijk gaat helpen in maintenance te blijven en niet de hele tijd met eten te hoeven bezig zijn, zou dat toch wel super prettig zijn.

Zo niet, dan weet ik dat ik het red.
Ik doe het nu ook en het is niet onleefbaar ofzo.
Het kost gewoon heel veel wilskracht en planning.
@Felidaez: dat klinkt pittig, al die eetruis. Ik hoop dat de arts mee werkt en je de medicatie krijgt die je wil!
Heftig Felidaez! Ik moet zeggen dat jouw beschrijving wel lijkt op hoe ik het ervoer voor de medicatie. Een dag die bol stond van willen eten. Super knap dat je op wilskracht er door heen komt. Ik vraag me af of mij dat gaat lukken op termijn. Hopelijk denkt de huisarts mee 🍀
Dank voor jullie reacties. Ik heb nu 9 dagen 0,6 mg Saxenda. Ik wil minimaal 12 kg afvallen.
Ik voel lichte misselijkheid en heb een droge mond maar het is goed te doen. Ik had voorheen al weinig honger maar ik at toch en snoepte ook. Ik eet zeker op werkdagen al vrij gezond en weinig maar met name in de weekenden snoepte en dronk ik wijn uit gewoonte, voor de gezelligheid en bij stress.
Ik heb nog niet veel aan mijn eetpatroon veranderd, behalve dat ik minder zin heb in wijn en dat ook laat staan Ik ben amper afgevallen 4 ons ofzo. Ik merk dat meteen het negatieve gevoel weer toeslaat. Het lukt weer niet. Ik denk dat ik te ongeduldig ben maar het was fijn geweest als ik minmaal een kilo was afgevallen.
dus zonder je eetpatroon te veranderen, puur de wijn laten staan, ben je al bijna een halve kilo afgevallen.
Je zult toch echt je eetpatroon moeten aanpassen, anders gaat het idd niet werken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Snaky schreef:
04-12-2025 08:10
Dank voor jullie reacties. Ik heb nu 9 dagen 0,6 mg Saxenda. Ik wil minimaal 12 kg afvallen.
Ik voel lichte misselijkheid en heb een droge mond maar het is goed te doen. Ik had voorheen al weinig honger maar ik at toch en snoepte ook. Ik eet zeker op werkdagen al vrij gezond en weinig maar met name in de weekenden snoepte en dronk ik wijn uit gewoonte, voor de gezelligheid en bij stress.
Ik heb nog niet veel aan mijn eetpatroon veranderd, behalve dat ik minder zin heb in wijn en dat ook laat staan Ik ben amper afgevallen 4 ons ofzo. Ik merk dat meteen het negatieve gevoel weer toeslaat. Het lukt weer niet. Ik denk dat ik te ongeduldig ben maar het was fijn geweest als ik minmaal een kilo was afgevallen.

Niet zo raar toch als je blijft innemen wat je daarvoor ook deed.
Saxenda is een hulpmiddel. Het zorgt voor langer verzadigd zijn en minder eetruis.
Het middel zelf zorgt niet voor afvallen. Dat doe je zelf door je eetpatroon aan te passen.

Dat negatieve gevoel is kut maar ook redelijk eenvoudig te draaien. Pas je dieet aan.
Ik heb vorige week mijn nieuwe pen gekregen en gisteren weer gespoten. Nu viel me op dat de pen anders was, volgens mij heb ik geen "gouden dosis" meer in de pen zitten en is het nu echt afgemeten voor 4 dosissen. Hebben anderen ook zoiets gemerkt?

Ik gebruik Mounjaro van Lilly.
Bij mij gaat het nog een hele poos duren voor ik erachter kom of mijn pen de GD nog heeft.
Net een nieuwe pen van 15 ml terwijl ik 2,5 spuit.

Ik hoop heel erg van wel natuurlijk. Scheelt best veel geld. (Als het me lukt op 2,5 te blijven gewoon 6 dosissen)
Yavanna schreef:
05-12-2025 14:35
Ik heb vorige week mijn nieuwe pen gekregen en gisteren weer gespoten. Nu viel me op dat de pen anders was, volgens mij heb ik geen "gouden dosis" meer in de pen zitten en is het nu echt afgemeten voor 4 dosissen. Hebben anderen ook zoiets gemerkt?

Ik gebruik Mounjaro van Lilly.
Damn, zijn ze er zo snel al? Het was al aangekondigd maar ik had gehoopt nog wel 1 of twee pennen 'oude stijl' te kunnen krijgen.

Maar idd, ze hebben bewust een nieuw ontwerp zonder golden dose gemaakt. Alsof het nog niet duur genoeg was.
Ik heb vorige week een nieuwe pen gekregen. Daar lijkt de GD nog wel in te zitten.

Hier al 6 weken stilstand helaas. Heb de afgelopen weken veel in hotels moeten doorbrengen en tijdens werkreizen was het eten van een buffet. Geprobeerd bewust te kiezen en dat ging wel prima, maar calorieën goed bijhouden was moeilijk. Daarbij komt dat het om een onverwachte werksituatie ging die veel stress en nachten buitenshuis opleverde en ik denk dat dat ook niet geholpen heeft. Gelukkig lijkt het vanaf nu weer rustiger te worden. Dus minder stress en thuis weer alles kunnen tellen. Hopelijk gaat mijn gewicht nu ook weer naar beneden.
Ik ben 2 weken terug opgehoogd van 2,5 Mounjaro naar 3,75. Achteraf bezien niet nodig, want ik ging eigenlijk goed.

Sinds de ophoging ben ik niet meer afgevallen en heb ik wel verstopping (en ik eet extra vezels etc). Wat is nu wijsheid, terug naar de lagere dosering of volhouden?
Harba lorifa

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven