Gezondheid alle pijlers

MRI en cysten eierstokken

11-02-2014 19:02 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik blijk cysten in mijn eierstok te hebben waaraan ik geopereerd moet worden. Voorafgaand aan de operatie krijg ik een MRI-scan, om te kijken wat voor cysten ik heb. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben bang dat ik wat claustrofobisch ben. Dit nieuws heb ik net gehoord en niet goed doorgevraagd over hoe zo'n MRI in zijn werk gaat. Ik wil dat alsnog in het ziekenhuis navragen, maar dacht ook aan dit forum. Zijn er mensen die ervaring hebben met een MRI naar aanleiding van cysten in de eierstokken? En hoe gaat dat dan? Moet bv je hoofd in de MRI-tunnel (lijkt me eng) of hoeft dat niet?
http://www.isala.nl/patienten/folders/5707-mri

http://youtu.be/9GZvd_4ot04

In dit filmpje kun je alvast de geluiden horen die een mri kan maken, dan ben je een beetje voorbereid. Je mag een koptelefoon op met eigen muziek.
Even bellen morgen en vragen of je een oxacepammetje mag slikken voordat je er in moet. Ik heb meerdere mri's gehad en ik word er niet vrolijk van. Een oxacepam geeft je net even wat rust in je donder en vaak levert het geen probleem op tijdens het onderzoek.
Ik heb precies het zelfde.

Moest een aantal jaren geleden ook in de MRI en viel mij reuzen mee, je krijgt een koptelefoon op met een muziekje, want zo;n ding maakt best herrie. Mijn hoofd zat wel helemaal in het apparaat, maar stak er bijna uit, ik kon best wel een beetje om me heen kijken.

Wat betreft die cysten, die van mij zijn rond de 5cm doorsnee en blijven voorlopig lekker zitten. Pas wanneer ze gaan groeien moeten ze er echt uit. Weet je zeker dat ze ze bij jou weghalen? Er zitten wel risico's aan he!
Kerstklok: dankjewel, nu heb ik beter idee bij het geluid. Getver. Ik wil wel een koptelefoon dan idd!

Gismo72: dat vind ik een goed advies, dank!

barbarientje: heb jij die MRI ook gekregen voor je eierstokken of voor iets anders? Stak je hoofd aan de kant van je ogen eruit?

Helaas moeten mijn cysten er echt uit, ze zijn bij elkaar samen 13 cm groot.
Ook voor cysten op mijn eierstokken. Bij mij zijn ze samen in totaal 8cm, maar voor mijn gynaecoloog nog geen rede om ze weg te halen. Vervelend dat ze er bij jou wel uit moeten.

Mijn hoofd stak aan de kant van mn ogen inderdaad wat uit, dus als ik naar boven keek kon ik wat om me heen kijken. Ik vond het erg meevallen.
Ik heb een tijd lang op de radiologie gewerkt en ook MRI's gemaakt (en er zelf ingelegen om het te ervaren).

Je bekken komt in het midden van de tunnel te liggen, de tunnel is aan 2 kanten open en afhankelijk van je lengte kan je er uit kijken als je je hoofd kantelt.

Niet bij elk ziekenhuis kan je muziek erbij krijgen, maar het is natuurlijk altijd te proberen

Je mag gerust je ogen sluiten, zolang je maar niet beweegt. Dat is het belangrijkste.

Je krijgt gehoorbescherming (oordoppen of een koptelefoon) en een noodbelletje voor als er iets is of als het niet gaat. Ik heb niet vaak meegemaakt dat mensen daadwerkelijk het belletje indrukte.

Verder: Stel gerust vantevoren alle vragen die je wilt weten, neem de tijd om lekker te gaan liggen en heel veel succes met je onderzoek! xxxxx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven