Gezondheid alle pijlers

Na eisprong snel weer ongesteld?!

22-01-2013 16:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even "kort" mijn situatie.

Na ongeveer 15 jaar de pil te hebben geslikt ben ik ruim een jaar geleden gestopt, omdat we een kinderwens hebben. De eerste maanden was mijn menstruatie eigenlijk weinig anders dan met de pil.

Vanaf september 2012 begon mij op te vallen dat ik mijn eisprong kan voelen. Daardoor valt het mij ook op dat de periode tussen de eisprong en mijn menstruatie vrij kort is.

Mijn menstruatie verloopt voor mij ook vreemd (maar dit kan natuurlijk komen doordat ik verwend was met de pil). Eerst heb ik een dag of 3 wat licht bloedverlies (dwz bij het afvegen), maar het gaat hier eigenlijk elke keer wel om rood bloed. Pas na een aantal dagen krijg ik de voor mij bekende menstruatieperikelen, zoals de buikpijn/kramp.

Ik heb dit al eens aangekaart bij de huisarts, maar die vond dit niet heel bijzonder. Herkent iemand dit patroon?

Verder vraag ik mij af vanaf op welk moment mijn cyclus weer begint. Is dit bij de eerste druppel bloed of pas op het moment dat ik echt buikpijn/kramp heb en ik de dag niet doorkom zonder maandverband of tampon te gebruiken?

Als ik reken vanaf de eisprong tot aan de eerste druppel bloed dan is de periode daartussen maar ongeveer 9 dagen. Ik dacht eigenlijk altijd dat dit ongeveer 14 dagen moest zijn. Dus dan zou 9 dagen wel erg kort zijn. Als ik reken vanaf de buikpijn/kramp dan zou ik in de richting van 11 dagen. Wat op zich ook niet al te lang is.

Zou dit een probleem kunnen vormen als ik zwanger wil worden? Heeft iemand daar ervaring mee?
Je gokt dat het je eisprong is, maar dat weet je helemaal niet zeker. De vraag of het invloed heeft op je vruchtbaarheid is dus niet relevant. Wel ben je al ruim een jaar aan het proberen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar wat heb je precies besproken met je huisarts over de periode dat je al aan het proberen bent?

Bovendien: tussentijds bloedverlies kan ook altijd wijzen op een soa. Ben je daar wel eens voor getest?
Occam's razor
Ik ga komende maand Ovu testen gebruiken.

Misschien ook voor jou en optie.

Of temperaturen.

Heb je deze laatste vraag ook aan je HA gesteld?
Ik ben 31. Toen ik bij de huisarts ben geweest waren we nog geen jaar aan het proberen, maar inmiddels dus wel. Ik ga de huisarts weer bellen om een afspraak te maken. Maar ter voorbereiding daarop was ik dus benieuwd naar de ervaring van anderen.

Wat betreft je laatste opmerking. Vanwege bloedverlies bij het vrijen ben ik enkele maanden geleden getest op een soa, maar deze test wees niets uit. Het uitstrijkje dat ik vorig jaar heb laten maken was Pap 1. Daarop ben ik doorgestuurd naar de gyn en daar is nog een aanvullend onderzoek gedaan, maar daar kwam uit naar voren dat er geen onrustige cellen waren. Toen is mijn baarmoedermond met stikstof behandeld om de bloedingen te voorkomen. Ik had gehoopt dat daarmee ook deze klachten weg zouden zijn, maar dat is dus niet het geval.
@ Kroes: bedoel je of ik aan de huisarts heb gevraagd wat hij van de korte periode tussen eisprong en menstruatie denkt? Dit heb ik nog niet voorgelegd, maar omdat we nu een jaar verder zijn en het nog niet gelukt is wil ik een afspraak maken en juist die vraag voorleggen of het daarmee te maken zou kunnen hebben dat het nog niet gelukt is. Het houdt me namelijk wel bezig.
Ik heb het nog niet aan de huisarts voorgelegd omdat het me eigenlijk de laatste 3 maanden pas is opgevallen (wilde ik nog zeggen, maar toen had ik mijn bericht al verstuurd).
Hoelang duurt je cyclus?
De luteale fase (de fase tussen eisprong en ongesteldheid duurt kan tussen de 10 en de 18 dagen duren). Bij de meeste vrouwen is deze 14 dagen. Bij een lagere luteale fase is de progestronwaarde te laag zowat het vruchtje niet goed kan innestelen in het baarmoederslijmvlies (bron zwanger worden van Marielle Kroon).

Je zou kunnen gaan tempen om inzicht te krijgen in je cyclus. Wanneer is precies je eisprong en hoe is de luteale fase. Je moet dan elke morgen op hetzelfde tijdstip meten (bijvoorbeeld om 07.00) en je kunt de waardes ingeven in een grafiek. Ik gebruikte Fertility Friend. Als je eisprong is geweest, gaat je temp omhoog. De eerste dag van je nieuwe cyclus is de dag waarop je echt gaat bloeden, dus als de sluizen opengaan zeg maar. Tussentijds bloedverlies en de druppels vlak voor de menstruatie kun je in de grafiek als 'spotting' aangeven. Succes en ik hoop dat je snel zwanger bent!
Ga, voordat je naar de dokter gaat alvast een maand of 2 tempen en ovutesten doen. Grote kans dat de huisarts je dat advies anders meegeeft. Nu kom je beter beslagen ten ijs.
quote:serieas schreef op 22 januari 2013 @ 17:08:

Ik heb het nog niet aan de huisarts voorgelegd omdat het me eigenlijk de laatste 3 maanden pas is opgevallen (wilde ik nog zeggen, maar toen had ik mijn bericht al verstuurd).Ok top, zo te horen ben je in goede handen bij je huisarts. Ik zou gewoon een afspraak maken. Overigens: de helft van de vrouwen die na een jaar nog niet zwanger zijn, wordt dat in het tweede jaar alsnog. Soms duurt het wat langer. Maar je kunt het het beste met je huisarts overleggen. (Ik zou persoonlijk niet nog eens twee maanden wachten. Als je huisarts dat van die eisprong wil weten, kun je dat alsnog doen en over twee maanden terug komen. Misschien wil je huisarts dat namelijk wel helemaal niet weten)
Occam's razor
Bij mij zit er standaard 10 dagen tussen en dan reken ik vanaf de eerste veeg bloed (net als bij jou weinig bloedverlies de eerste drie dagen). Mijn cyclus duurt ook maar 22 a 24 dagen.

Op zich fijn toch een korte cyclus? Meer kans om zwanger te worden!
Tuut tuut tuut

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven