Nerveus voor operaties
dinsdag 7 oktober 2025 om 10:32
Ik krijg vanaf komende week de eerste operatie van een reeks operaties die moeten gebeuren. Ik ben stik nerveus, niet alleen omdat ik een controle freak ben en dus het hele verdoven al niet zie zitten maar ook omdat het in mijn gezicht is en ik dus ook bang ben er als een soort frankenstein uit te komen.
Hoe doen mensen dit, dat omgaan met die stress op voorhand? Iemand tips?
Hoe doen mensen dit, dat omgaan met die stress op voorhand? Iemand tips?
dinsdag 7 oktober 2025 om 10:38
eh geen idee haha, misschien wel een goede tip dus van je! Ik zal eens bellen.
dinsdag 7 oktober 2025 om 10:52
Logisch toch! Ik heb mijn vragen en suffe angsten die door mijn hoofd bleven spoken aan mijn artsen voorgelegd. Hun geruststellende woorden heb ik goed in mijn oren geknoopt en aan mezelf herhaald. Dat hielp wel! Ook praten met iemand die een soortgelijke operatie al eens had hielp (kon via patiëntenvereniging). En verder afkappen en afleiding zoeken als je merkt dat je in cirkeltjes gaat denken over je zorgen.
Ik bleef op het moment suprème wel zenuwachtig natuurlijk maar ja, hoort er ook een beetje bij denk ik.
Ik bleef op het moment suprème wel zenuwachtig natuurlijk maar ja, hoort er ook een beetje bij denk ik.
dinsdag 7 oktober 2025 om 11:00
Ik had ook een enge gezichtsoperatie vorig jaar waar ik verschrikkelijk tegenop zag, tevens mijn eerste operatie. Ik heb iets kalmerends gekregen vooraf.
Nou ik had de tijd van mijn leven, gezellig met zaalgenoten zitten kletsen en moppen getapt, ik voelde totaal geen angst meer, wat een heerlijke drugs zijn dat.
Nou ik had de tijd van mijn leven, gezellig met zaalgenoten zitten kletsen en moppen getapt, ik voelde totaal geen angst meer, wat een heerlijke drugs zijn dat.
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:59
dat klinkt al redelijk! ik wil dat spul ookbijtie schreef: ↑07-10-2025 11:00Ik had ook een enge gezichtsoperatie vorig jaar waar ik verschrikkelijk tegenop zag, tevens mijn eerste operatie. Ik heb iets kalmerends gekregen vooraf.

dinsdag 7 oktober 2025 om 16:22
Wat mij helpt is me afvragen: beïnvloedt mijn hyperfocus (*)/ angst, het resultaat van de zaak?
Het antwoord is natuurlijk nee.
Het enige wat er gebeurt, is dat ik deze dagen gewoon kwijt ben, terwijl ik in plaats daarvan die dagen 'gewoon' had kunnen leven en genieten.
Dat helpt me om het los te laten.
(*) De angst niet durven loslaten is vaak een vorm van controle willen houden. Je wil het gevaar de hele tijd in de ogen kijken, je aandacht niet laten verslappen om het onder controle te houden.
Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Beseffen dat ik er toch geen controle over heb, en dus maar beter mijn leventje leid in afwachting, heeft me veel geholpen in dit soort situaties.
Het antwoord is natuurlijk nee.
Het enige wat er gebeurt, is dat ik deze dagen gewoon kwijt ben, terwijl ik in plaats daarvan die dagen 'gewoon' had kunnen leven en genieten.
Dat helpt me om het los te laten.
(*) De angst niet durven loslaten is vaak een vorm van controle willen houden. Je wil het gevaar de hele tijd in de ogen kijken, je aandacht niet laten verslappen om het onder controle te houden.
Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Beseffen dat ik er toch geen controle over heb, en dus maar beter mijn leventje leid in afwachting, heeft me veel geholpen in dit soort situaties.
dinsdag 7 oktober 2025 om 17:33
dinsdag 7 oktober 2025 om 18:40
woensdag 8 oktober 2025 om 06:06
Maar dan komt er uit de scanner slecht nieuws. En ga je een proces in van onderzoeken en operaties. Dat is wel andere stress hoor.aliva schreef: ↑07-10-2025 18:40Om de zoveel tijd moet ik onder de scanner.
Vroeger sloeg ik helemaal tilt tijdens het wachten op de uitslag.
Maar wat de uitslag ook moge wezen, de dagen dat ik verpest door in angst te zitten, krijg ik nooit meer terug.
Zonde toch?
Dat besef heeft een heel groot verschil gemaakt voor mij.
woensdag 8 oktober 2025 om 14:32
Ik heb mijn halve leven stoer moeten doen van mezelf bij enge dingen. Totdat ik een vrij enge operatie (ook in mijn gezicht) in moest en ik bij het voorgesprek zei: "ik ben nerveus en ik denk dat ik de dag van de operatie flink in de stress zit, mag ik daar iets voor hebben?". Toen was het antwoord "oh dat hebben heel veel mensen, geen probleem, dan krijg je een pilletje".
Sjezus. Zo makkelijk was dat dus. Ik ging idd helemaal zen die operatie in en heb me nog vaak afgevraagd waarom ik nou per se altijd de bikkel moest uithangen.
Na zevenhonderd jaren
woensdag 8 oktober 2025 om 17:33
Precies. Soms moet je er gewoon niet teveel over nadenken/analyseren en het gewoon oplossen.Ginevra schreef: ↑08-10-2025 14:32Ik heb mijn halve leven stoer moeten doen van mezelf bij enge dingen. Totdat ik een vrij enge operatie (ook in mijn gezicht) in moest en ik bij het voorgesprek zei: "ik ben nerveus en ik denk dat ik de dag van de operatie flink in de stress zit, mag ik daar iets voor hebben?". Toen was het antwoord "oh dat hebben heel veel mensen, geen probleem, dan krijg je een pilletje".
Sjezus. Zo makkelijk was dat dus. Ik ging idd helemaal zen die operatie in en heb me nog vaak afgevraagd waarom ik nou per se altijd de bikkel moest uithangen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in