Gezondheid alle pijlers

Netelroos/galbulten, wie heeft tips?

20-07-2010 10:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ongeveer sinds half mei heb ik last van netelroos/galbulten. Ze ontstaan in de loop van de avond. Als ik 's avonds geen medicijnen(anti-hystaminicum) inneem, word ik wakker van de jeuk en komt er van slapen niets meer terecht.

Dankzij de medicijnen kan ik nu wel doorslapen. Maar zodra ik wakker wordt heb ik overal rode vlekken, die gelukkig een stuk minder jeuken dankzij die pillen.

Medicijnen nemen de oorzaak niet weg, ze verlichten slechts de symtomen. Ik wil gaan starten met het bijhouden van een voedingsdagboek, om te kijken of er iets is waar mijn lichaam op reageert.

Eigenlijk ben ik op zoek naar tips die kunnen bijdragen aan het herstel of het verlichten van de symptomen.

Iemand wel eens brandnetelthee gebruikt bijvoorbeeld?

Zo op deze zomerse dagen stoor ik me enorm aan die grote rode plekken. Niet echt leuk om naar te kijken, nu het zo zomers is en je bijvoorbeeld eens een rokje wil dragen!

Groetjes, José
Ik krijg bulten van zonne-allergie, ik heb daarvoor prednison gekregen van de huisarts. 3 dagen, 1 pilletje en alles is weg.

Prednison is wel een paardemiddel, maar helpt beter dan anti-histamine, en al je het maar 3 dagen hoeft te gebruiken.....

Galbulten duidt altijd op allergie, hoe brandnetelthee zou kunnen helpen, geen idee.
Voedingsdagboek is een goeie. Je kunt ook overstappen op neutral wasmiddel, of eens kijken wat je make-up/parfum doet.

Het kan best zijn dat je allergisch bent voor andere dingen dan voeding, ook al heb je daar nooit eerder last van gehad. Een allergie bouwt op, dus zelfs al heb je al jaren dezelfde dagcreme, je kan er 'opeens' allergisch voor zijn.

Is er al bloed geprikt om te kijken waar je allergisch voor bent? Dat kan een hele snelle uitkomst bieden.

Tegen de jeuk zou je calendulan emulsie kunnen smeren. En een rokje zou ik gewoon aandoen, al staat het niet zo mooi. Je kunt er niets aan doen, je bent niet besmettelijk en lucht om je huid heen is ook fijn.
Hoi,

is dit net zoiets als een rug en schouders vol pukkeltjes?

Ik heb dit elke zomer als het warm word, rode bultjes, lijken op puistjes, komt een wit kopje op en jeukt verschrikkelijk.

Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan...
Toetyfroety, mijn huisarts heeft het idd over prednisolon gehad, maar ze schrijft het liever pas voor als het echt niet anders kan(wat ik me wel kan voorstellen). Zo te lezen is bij jou de oorzaak ook heel duidelijk: de zon. Helaas is het bij mij niet duidelijk waar het van komt. En ik weet inmiddels dat het in veel gevallen nooit duidelijk wordt, wat de oorzaak is(geweest).

Tilalia 2: ander wasmiddel inderdaad al geprobeerd, andere leefomgeving ook(we komen net terug van vakantie helaas alweer voorbij!).

Ik ben wel een heel allergisch persoon. Heb meerdere malen krasjes en plak testen ondergaan. Tegelijkertijd met de netelroos, kreeg ik ook een (kleine) terugval met eczeem en hoest ik met enige regelmaat(huisarts weet dit). Het kan ook een sluimerend viraal iets zijn, omdat ook mijn longen wat mee lijken te doen.

calendulan vind ik een goede tip! ga ik zeker ook proberen.

Gmkb volgens mij is het niet hetzelfde, ik zal even kijken of ik linkje kan vinden met plaatje:

quote:gmkp schreef op 20 juli 2010 @ 11:15:

Hoi,

is dit net zoiets als een rug en schouders vol pukkeltjes?

Ik heb dit elke zomer als het warm word, rode bultjes, lijken op puistjes, komt een wit kopje op en jeukt verschrikkelijk.

Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan...Nee, galbulten zijn iets anders
Josje, heb je al een bloedtest gehad?
Plaatjes plakken is niet mijn specialiteit

Bloedtesten heb ik in het verleden ook al gehad inderdaad.

Wat er toentertijd voornamelijk uitkwam: (veel)huisdieren(hebben dus niet), pollen/bomen(vroeger veel hooikoorts), en een bepaalde stof die bijvoorbeeld in deo's ed voorkomt en nog wat andere zaken.

Toen ik heel erg met handeczeem zat ben ik eens in de alternatieve hoek terecht gekomen. Het advies was te stoppen met melk en melkproducten: eczeem verdween als sneeuw voor de zon! Maar of ik nu wel of geen melk producten neem, het lijkt geen verschil te maken. Ik heb het een week uit mijn eten/drinken geëlimineerd. Misschien moet ik dit langer doen?

Ik gebruik normaliter melk en melkproducten dus al met mate vanwege eczeem.

In het verleden heb ik ook al eens een episode gehad met dit probleem, maar toen duurde het niet zo lang. En ik kan me niet zo goed herinneren hoe het kwam dat het zo opeens over was!
Op je hand, heb je daar ook galbulten of zijn dat kleine blaasjes? Dat kan op een nikkelallergie wijzen - lang leve de euro, daar zit dus nikkel in. Wat bij mij hielp is zo min mogelijk aan kleingeld zitten en als ik het wel doe, meteen handen wassen.

Galbulten kàn je ook krijgen van hooikoorts. Je kan tegenwoordig pollenhorren kopen: die kan je voor je ramen doen, zodat ze wel open kunnen maar de pollen niet naar binnen. Vaak douchen - en daarbij je haar uitspoelen! - en in de zomer elke dag schone kleren aan kan helpen.

Dat het lang duurt zou ook kunnen kloppen: door het weer heb ik ook al langer last van mijn hooikoorts. Vanaf half mei kan heel goed kloppen: dan bloeit gras, tot en met augustus...
Goeiemorgen!

Ben al sinds half 5 op vanwege enorme jeuk! Ik kon niet meer slapen. Ik ben net een opgeblazen tomaat. Mijn oogleden zijn dik, mijn hoofd/gezicht jeukt. Echt overal rode vlekken!

Eerst maar gekoeld, dat helpt dan wel enigszins. En ik ga straks toch maar weer gewoon naar de huisarts, want sinds zondag gaat het slechter ondanks medicatie.

Misschien toch maar aan de prednisolon denk ik dan.....alleen neemt dat, denk ik, de oorzaak niet weg....

Tila ik heb inderdaad bultjes in mijn handen, dat is de plek waar ik eczeem heb. In mijn handpalm en tussen de vingers. Ik heb inderdaad een nikkel allergie, maar heb ook weinig contact met geld(pin veel)
Hoi Josje

Hier ook last gehad van galbulten. Ze zijn begonnen tijdens de zwangerschap van oudste, met vlagen. Met name 's ochtends, op mijn benen, en vaak was het vlot na het douchen over. Toen ik na de bevalling van oudste ze ook had en de afdelingsarts er naar liet kijken, wist die niet wat het was.

Bij zwangerschap van jongste ook wel gehad, maar een stuk minder. Ook na de bevalling bijna niet meer. Tijdens huidige zwangerschap 1 keer, na een dag vol stress en haasten.

Ik vermoed dat dat de trigger bij mij is, gecombineerd met mijn zwangerschap of vlak na een bevalling. Zonder heb ik namelijk nergens last, dus ik vermoed dat het hormonaal bepaald is bij mij, met stress als trigger.
Hoi Tieger!

Lijkt me ook knap lastig om tijdens een zwangerschap last te hebben van deze jeuk zeg.......mocht je zeker geen medicijnen voor gebruiken, of was het wel te dragen? Gelukkig ben je er weer af en was de oorzaak duidelijk...Misschien moet ik toch maar zwanger worden dan ahhah, ben ik er misschien juist wel vanaf.

Ik ben gisteren opnieuw bij de huisarts geweest. Er is eigenlijk niet veel anders mogelijk dan toch die prednisolon. Het anti histaminicum dat ik gebruik mag ik al verdubbelen(sinds enkele weken), maar dat is echt niet genoeg. En ik erger me dood aan mijn lichaam als ik zo'n jeuk heb(wordt er ook niet gezelliger op).

Gisteren heb ik overdag 4 uur bij geslapen en vanmorgen idem dito. Weer om 2 uur uit bed, met vreselijke jeuk, nog maar een tablet en dan om 4 uur weer naar bed en om half 7 er weer uit. Niet door mijn wakkere dochter, maar door de jeuk....Zucht....

Toch maar weer de assistente gebeld: ik krijg een recept voor prednisolon(stoot kuur zal het wel zijn). Ik ben er niet zo blij mee en hoop dat de bijwerkingen opwegen tegen de kuur....

Maar om nou zo door te gaan....ik hoop dat die prednisolon wat doet, ookal is het effect waarschijnlijk maar tijdelijk. Deze week kan ik het overdag nog rustig aan doen(vakantie), maar volgende week moet ik weer aan het werk(in ploegendiensten). Ik zie het niet zitten om dan met gebroken nachten te zitten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven