Gezondheid alle pijlers

Niet goed kunnen eten door stress

26-09-2020 11:46 66 berichten
Hallo,

Ik kan moeilijk eten doordat ik stress heb. Als ik op Google zoek, dan zie ik alleen maar dieeten die claimen dat je zoveel mogelijk kilo kan afvallen binnen een paar weken. Dus daar heb ik ook geen goede info van.

Toevallig liep ik al eerder bij een diëtist, omdat ik nogal snel een ijzertekort heb.

Afgelopen twee afspraken met de diëtist konden alleen telefonisch, omdat we hier thuis om de beurt verkoudheidsklachten hadden hadden. En ik heb zelf thuis geen weegschaal. Ik heb haar wel aangegeven dat eten op het moment moeilijk gaat door stress. Ze gaf aan proberen gewoon gezond te eten. En dan kleine porties. Nu heb ik dus gisteren een weegschaal gekocht, en ik ben me kapot geschrokken. Ik wist dat ik was afgevallen maar het is dus 9 kilo! En de stressklachten zijn op het moment niet minder. Ik heb volgende week een afspraak bij de huisarts voor een bloedtest en om dit door te bespreken. Ik ben bang voor een enorm vitamine tekort, en ondervoeding. Ik slik vitamine pillen erbij. Ik ben in behandeling voor ptss. Ga elke dag even wandelen. Hebben mensen toevallig hier nog tips voor mij zodat ik toch wat meer kan eten.

Iets waar ik niet aan gedacht heb.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 26-09-2020 14:26
10.16% gewijzigd
cookie84 schreef:
26-09-2020 19:59
Heel herkenbaar. Situatie die je beschrijft ook.
Ik ben vorig jaar in 2 maanden tijd 12 kilo afgevallen, nu de afgelopen 2 weken 3 kilo kwijt door de stress.
Eten lukt me niet, ook al heb ik wat trek, het zijn 2 hapjes en het wil niet meer.
Ik eet Griekse yoghurt met wat muesli en wat noten fijngehakt, komkommer, handje noten en soms een groene smoothie. Maiswafel met een plakje kipfilet, gekookt ei. Avondeten met de kinderen eet ik alleen wat groenten. En ik drink veel thee, kamille en groene thee en water.
Om de stress wat te reduceren ga ik soms een avond heel vroeg naar bed, melatonine erin en de volgende dag gaat het wat beter.

Het probleem is je stress, niet je voeding. Hoe ga je met de stress om, ken je je eigen lichaam?
Sterkte! Hopelijk gaat het gauw beter 🤞
Dat de stress de oorzaak van dat ik niet kan eten is dat weet ik. Maar die haal ik niet zomaar weg.
Vandaar mijn vraag ook. Wat zou kunnen helpen.

Wat ik hieraan doe.
Ik probeer een goed dagritme aan te houden. Ik heb wel 'straatangst' gekregen. Omdat het buiten mijn huis niet veilig voelt/is. Maar ik ga wel met mijn dochtertjes elke dag naar buiten even. En elke dag vroeg naar bed. Ik heb medicijnen tegen herbelevingen die ik heb van mijn ptss, en een hele lage dosis oxazepam (5mg) om in slaap te vallen.

Daarnaast dus therapie. P therapie en psychychotharapie.

Soms heb ik wel eens een dag dat het wat beter gaat. Maar het is elke dag te weinig, en avondeten krijg ik sowieso niet weg. Vanavond heb ik 3 hapjes soep op. Dat was het.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 28-09-2020 22:59
0.06% gewijzigd
stop met de soep. Haal nutridrink
S-Meds schreef:
27-09-2020 09:15
stop met de soep. Haal nutridrink
Bedankt voor je reactie.
Ik heb je reactie eerder ook al gelezen. En neem je advies zeker ter harte. Daar zitten natuurlijk ook allerlei voedingsstoffen en vitaminen toegevoegd, en had ik zelf niet eerder. aan gedacht. Het staat al op mijn lijstje. Ben het alleen niet helemaal met je stelling eens dat soep niet voedzaam is. Het ligt er maar aan hoe je de soep maakt, en wat je er in doet. 😉
Carly83 schreef:
27-09-2020 11:30
Bedankt voor je reactie.
Ik heb je reactie eerder ook al gelezen. En neem je advies zeker ter harte. Daar zitten natuurlijk ook allerlei voedingsstoffen en vitaminen toegevoegd, en had ik zelf niet eerder. aan gedacht. Het staat al op mijn lijstje. Ben het alleen niet helemaal met je stelling eens dat soep niet voedzaam is. Het ligt er maar aan hoe je de soep maakt, en wat je er in doet. 😉
Nou, het is natuurlijk niet zo moeilijk te bedenken dat soep weinig toegevoegde waarde heeft als je moet aansterken. Het is grotendeels water met gekookte groenten (waarvan de meeste vitamines al kapot gekookt zijn), stukjes vlees en wat vermicelli. Het voedt wel wat en het is niet ongezond, maar erg voedzaam is het niet.
loisnvt schreef:
27-09-2020 13:48
Nou, het is natuurlijk niet zo moeilijk te bedenken dat soep weinig toegevoegde waarde heeft als je moet aansterken. Het is grotendeels water met gekookte groenten (waarvan de meeste vitamines al kapot gekookt zijn), stukjes vlees en wat vermicelli. Het voedt wel wat en het is niet ongezond, maar erg voedzaam is het niet.
en daarbij ook vaak te zout. Soep is vooral volume
S-Meds schreef:
27-09-2020 13:50
en daarbij ook vaak te zout. Soep is vooral volume
Dat ligt natuurlijk ook aan het feit hoe je de soep maakt. Bij mij komt er bijv geen pakje of zakje aan te pas, maar ik trek bouillon van vlees en kruiden en komt geen zout aan te pas. Maar klopt verder wel wat je zegt, het voedt, maar is niet voedzaam.

Aanvulling: mij werd overigens wel, toen ik ondervoed was, geadviseerd juist zout te nemen als in bouillondrankjes etc.
Vervelend dat je dit hebt.. Vanuit je situatie begrijpelijk: de onveilige situatie maakt dat je blokkeert en geen hap door je keel krijgt. Zijn er dingen die je voorheen heel lekker vond? Kijk of het lukt dit te eten. Probeer ook door het geen-honger-gevoel heen te komen door letterlijk te beginnen met het eten. Een klein beetje. Leg jezelf niets op. Het is ok. Hopelijk voel je je snel beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatste tijd ook totaal geen eetlust meer. Mijn broeken zakken als ik loop af. Gelukkig kan ik nu met dit weer een lange jas aan anders echt geen doen. Ben van de week plankje genoemd ook niet leuk om te horen. Wat ik doe is elke ochtend havermout met fruit honing en kaneel lekker en gezond. En als avond eten alleen soep krijg de rest niet weg sta ik super lang te koken en lust ik het niet is ook zonde dan maar even soep komende tijd. Heb een vraagje over de vitamine pillen slik nu vitamine c 1000 ER van gezond&wel maar verslik me er elke keer in of moet overige ervan hebben meer mensen dit? Ben er mee gestopt krijg het niet weg en elke keer denk ik nu slikken en dan schiet die pil verkeerd. Mijn weegschaal is trouwens stuk misschien maar beter ook want denk dat ik onder de 50 zit nu. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Hou altijd kleine hapjes in de buurt (op je bureau, naast je op de bank etc).
Dit zijn dan gezonde hapjes zoals cherry tomaatjes, kleine komkommertjes, stukjes fruit, maar mag ook wat dingen die wat meer vullen als je toch al afvalt. Misschien toastjes met lekkere kaas erop?

Het beste als het makkelijk te eten is.
Dan is de drempel om dat op te eten heel laag
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wilde ik nog even zeggen. Eet wat je lekker vindt waar je op dat moment zin in hebt. Tegen je zin in eten geeft geen zin en als je toch al afvalt dan maar even iets minder gezond maar eet je tenminste wel wat. Gewoon wat goed voelt geeft je lichaam vaak ook zelf aan.
Zonmuis schreef:
27-09-2020 23:37
Hou altijd kleine hapjes in de buurt (op je bureau, naast je op de bank etc).
Dit zijn dan gezonde hapjes zoals cherry tomaatjes, kleine komkommertjes, stukjes fruit, maar mag ook wat dingen die wat meer vullen als je toch al afvalt. Misschien toastjes met lekkere kaas erop?

Het beste als het makkelijk te eten is.
Dan is de drempel om dat op te eten heel laag
Dit vind ik ook een goede tip. Zodra je dan honger hebt dan is er iets in de buurt. Hups... Meteen in de mond. Ik ga dat ook proberen.
Vervelend is dat hé. Ik heb het jaren terug gehad, na één stressvolle periode (en tijdens). Vooral avondeten was een strijd. Ik heb dat laatste toen laten vervallen, in de zin van “moeten”. Lang koken en dan vervolgens huilend boven m’n bord zitten, werkte averechts. Ik hoefde toen geen avondeten van mijzelf en at later op de avond, vaak tijdens een leuke serie etc, toast met iets erop en wat olijfjes/kaas. Dat lukte dan wel. Of avocado met peper en zout.
Overdag probeerde ik vaak smoothies/soep/fruit en havermoutpap of Brinta. En standaard vitaminetablet.
Inmiddels ben ik jaren later nu weer mooi op gewicht (zelfs zwaarder dan ik zou willen:))
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van me die door verschillende oorzaken (ziekte en ook veel stress) ook heel slecht kan eten heeft veel baat bij 'bouwsteentjes'. Ze zijn in ieder geval te koop bij Jumbo, in de diepvries, misschien ook wel bij andere supermarkten.

Het zijn een soort gebakjes, maar dan vol met bouwstoffen.
https://www.innopastry.com/bouwsteentjes/
Volgens haar zijn ze smakelijk en krijgt ze ze wel redelijk makkelijk weg; meestal snijdt ze ze doormidden, bij iedere kop koffie een halve.
Joyce48 schreef:
29-09-2020 11:41
Een kennis van me die door verschillende oorzaken (ziekte en ook veel stress) ook heel slecht kan eten heeft veel baat bij 'bouwsteentjes'. Ze zijn in ieder geval te koop bij Jumbo, in de diepvries, misschien ook wel bij andere supermarkten.

Het zijn een soort gebakjes, maar dan vol met bouwstoffen.
https://www.innopastry.com/bouwsteentjes/
Volgens haar zijn ze smakelijk en krijgt ze ze wel redelijk makkelijk weg; meestal snijdt ze ze doormidden, bij iedere kop koffie een halve.
wat een goede uitvinding
Jeetje, de afgelopen jaren bezig geweest met herstel na ziekte, aankomen etc. Nutridrink gehad, maar nooit bewezen op deze bouwsteentjes. Echt iets goeds om erbij te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nooit van gehoord, maar die Bouwsteentjes is er eentje om te onthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven