Gezondheid alle pijlers

Nieuw ritme vinden gezondheid en met gezin

22-12-2025 08:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds twee maanden gezondheidsklachten (o.a. moe duizelig tintelingen) waar door artsen ook een oorzaak voor lijkt gevonden een spannende periode geweest en nu ook nog wel de komende maanden moet ik bijkomen zonder helemaal niets te doen en dan daarna opnieuw naar ziekenhuis. Thuis heb ik ook een gezin en ik worstel beetje met hoe daar nu een ritme in te vinden met tijd voor mezelf VS dagelijks gezinsleven. Op zoek naar ervaringen van anderen. Merk dat natuur me goed doet , maar ik kan bv ook last hebben van piekeren en dan is het dagelijkse ook weer goede afleiding.
Wat vervelend, maar wel fijn dat er een oorzaak gevonden lijkt te zijn. Hoe oud zijn je kinderen, hoeveel kunnen ze zelf , en heb je een partner die meer dingen op kan pakken?
Tahini schreef:
22-12-2025 08:56
Wat vervelend, maar wel fijn dat er een oorzaak gevonden lijkt te zijn. Hoe oud zijn je kinderen, hoeveel kunnen ze zelf , en heb je een partner die meer dingen op kan pakken?
+
Hoeveel rust heb je nodig en hoeveel krijg je? En waar ligt het eventuele verschil aan?
Kids zijn 10 en 12 en mijn man kan ook bijspringen. Ik kan 1 afspraak of activiteit per dag aan met bv andere mensen. Daaromheen voldoende rust nemen door bv luisterboek rondje lopen
martjeb schreef:
22-12-2025 12:01
Kids zijn 10 en 12 en mijn man kan ook bijspringen. Ik kan 1 afspraak of activiteit per dag aan met bv andere mensen. Daaromheen voldoende rust nemen door bv luisterboek rondje lopen
En huishouden, werk, buitenschoolse activiteiten van de kinderen?
Heb je specifieke vragen waar je mee zit of problemen waar je tegen aan loopt? Dan kunnen we vast meedenken!

Hier ernstig vermoeid ivm chronische ziekte. Behalve betaald werken doe ik eigenlijk alles wat ik voorheen ook deed, maar dan in veel beperktere mate. Dus korter, trager, rustiger, minder vaak en minder buitenshuis. En ik wandel élke dag. Wanneer en hoe lang hangt af van hoe het gaat. Maar zelfs op mijn allerslechtste dagen maak ik ‘s avonds laat, als het stil en donker is, nog een rondje. Alles met mate doen werkt voor mijn (mentale) gezondheid beter dan dingen “gewoon” willen blijven doen en dan steeds mijn grenzen over gaan met alle gevolgen van dien.

De activiteiten wissel ik af met 3x per dag 1 á 1,5 uur rusten op bed. In stilte of met hele rustige muziek, wel met een wekker zodat ik niet per ongeluk meer dan een uur slaap en ‘s nachts een slaapprobleem krijg. Misschien heb jij meer of minder rusttijd nodig, maar gedurende de dag rustig actief zijn afwisselen met goed rusten is wel een veelgehoord advies. Mijn kind hebben we uitgelegd waarom dit belangrijk is en ook geleerd om niet te storen als ik rust. Als ik alleen met haar ben ligt ze naast me met een koptelefoon met luisterverhaal op.

Hoe kijk je tegen de kerstvakantie aan? Heb je je plannen voor de feestdagen ook al aangepast? Ik vind schoolvakanties zelf wel pittig, de kerstvakantie helemaal ivm de feestdagen er nog bij…
Daar heb je er al eentje te pakken Ollie, ik moet ook gaan leren dat ik minder kan op een dag en daar dan ook tevreden mee zijn. Als ik te vroeg naar bed ga word ik te vroeg wakker en steekt het piekeren de kop op. Ik zit er pas net in zeg maar dus ben nog aan t uitvinden waar de grenzen liggen. Ik denk dat voor mij wat meer vaste routine werkt bv ochtend wandelen halverwege dag 1,5 uur terug trekken. Nu met kerst vind ik t wel pittig omdat jongens er meer zijn maar ik kan hen natuurlijk ook uitleg geven
Ja, een hele uitdaging om tevreden te zijn met minder. Minder dan je gewend was en minder dan we allemaal maar normaal vinden. Zo’n vast ritme kan zeker helpen, doe ik ook wel met periodes! Geeft wat houvast (ook voor je gezin) en is makkelijker plannen. Met regelmatig rusten houd ik de dag langer vol, hopelijk gaat dat voor jou ook schelen. Vervelend dat piekeren ‘s nachts, maar ook niet gek met deze zorgen over je gezondheid.

Heb je wat (psychische) hulp hierbij? Als dat je fijn lijkt kan je dat altijd vragen, hè. Een medisch psycholoog en psychosomatische fysio hebben mij in een paar sessies bijvoorbeeld goed geholpen met acceptatie en nieuwe daginvulling toen ik een paar jaar geleden thuis kwam te zitten.

En laatste tip: Misschien kan je man een nachtje met de kinderen weg om de kerstvakantie voor jou wat te breken? Dat werkt voor ons goed. Deze vakantie gaat mijn man met kind bij goede vrienden logeren, vorige schoolvakantie gingen ze een nachtje in een hotel met een enorm zwembad. Voor hun een leuk uitje en voor mij even “pauze”.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 23-12-2025 06:15
5.34% gewijzigd
Wat ontzettend vervelend. Ik denk dat je goed voor jezelf na moet gaan wat lastig is, je moeite mee hebt en waar je hulp mee kan gebruiken.
Heel anders maar toen ik een tijd veel moest werken en lange dagen maakte hielp een schoonmaak rooster hier ontzettend.
Ook de kinderen moesten toen meehelpen met kleine klusjes. Even de trap stofzuigen en doekje erover, de vaat in en uitruimen, eigen sokken en ondergoed opvouwen etc. Hier wilden ze niet altijd het zelfde klusje doen dus ik had rooster gemaakt en gekeken wanneer wie meer tijd heb ivm school en sporten.
Werkte heel goed en het gaf mij wat meer rust.
Misschien kan zoiets bij jou ook helpen. Zo hoefde mijn man niet alles op zich te nemen maar bleef het huis netjes.
Oh en iedere dag allemaal 10 min opruimen…wekker erbij ..het werd op een gegeven moment een spelletje voor ze wie er het meeste opgeruimd had. Na 10 min waren ze ook echt klaar ook al lag er nog wat.
Een ergotherapeut kan je helpen om een nieuw ritme te vinden als je minder energie hebt.

Ik heb post covid en moet heel bewust omgaan met mijn energie en de ergotherapeut heeft me geholpen met
- hoe ik mijn energie doseer gedurende de dag
- hoe ik voel of ik terug moet of nog een stapje meer kan doen
- hoe ik meer energie kan opdoen als het even niet wil
- hoe ik langzaam mijn activiteiten kan opbouwen
- hoe ik dingen kan aanpassen zodat ze minder energie kosten
- hoe ik kan bedenken hoe ik zoveel mogelijk dingen doen waar ik waarde aan hecht met de beperkte energie die ik heb

Ik wist niet dat ergotherapeuten dit ook deden en heb er veel aan gehad
Nog een ergotherapie fan hier! Daarmee kun je heel fijn sparren over jouw situatie, met je gezin, je ziekte, alles wat je wilt, kunt en moet. En toen ik haar afbelde omdat ik met 2 gekneusde enkels niet bij haar kon komen, nam ze uitgebreid de tijd om me voor dat niet kunnen lopen aanvullende tips te geven. Ik ben blij met haar!
Hebben jullie je toevallig een kamer 'over' thuis?
Als ik overprikkeld raak, helpt het mij het best om even helemaal uit de situatie te gaan. De kinderen weten ook dat ze me dan echt even met rust moeten laten.
Je zou je daar dan even terug kunnen trekken en een boek lezen, puzzel maken, wat dan ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven