Gezondheid alle pijlers

Nog even over koortslippen en remedie.

26-08-2009 20:53 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
(ik zie veel topics hier, maar kan nergens een actuele vinden...)

Ik heb weer eens een koortslip en ik ben me eens gaan verdiepen in andere geneesmiddelen.

Al jaren gebruik ik nl Zovirax. En net als een boel anderen (waarover ik me nu verbaas) heb ik altijd gezegd:

"Ja, Zovirax... dat werkt goed hoor! Als het begint te tintelen, smeer ik het op m'n lip en de volgende dag heb ik dan alsnog een koortslip. Ik blijf 5 dagen trouw 15 keer per dag smeren en na 5 dagen moet ik dan nog even 2 extra dagen met een lip vol vellen over straat".

...

Ehm.

Dan kunnen we nu wel concluderen dat Zovirax niet werkt, he? Of zijn er nog steeds mensen bij wie de koortslip gewoon niet doorkomt op het moment dat ze beginnen te smeren met Z? Want dan ben ik misschien resistent geworden?

Afijn. Op zoek naar een nieuw geneesmiddel. Want ik vind dit eigenlijk geen hulp bij het genezen. Volgens mij, als ik er niets op smeer, geneest het net zo langzaam.

Ik ga dat Prevner maar eens proberen...
Oh, ik moet nog wel even zeggen, dat ik - misschien dankzij Zovirax - altijd dezelfde blaasjes heb. Op dezelfde plaats, altijd een stuk of vijf/zes en het totale koortslip-plekje is hetzelfde qua grootte.
Ik gebruik het volgende wanneer mijn lippen beginnen te tintelen en zoverre is het nooit teruggekomen!

Ik gebruik lipbalm met Mentholatum erin. Volgens mij niet te koop hier. http://www.mentholatum.ca/products.html

En dan met name naar de Softlips..weet niet of je iemand kent die naar de States gaat ofzo.
Ik heb ze ook sinds gisteren weer eens. Ik slik nu supplementen met Cats Claw en L Lysine. Eens kijken of dat werkt. Voor het brandende gevoel gebruik ik Akolip, en dat werkt wel voor het vervelende gevoel, maar niet echt direct genezingsbevordelijk.

Heb ook wel eens gehoord dat grote dosis vitamine C moet helpen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Prevner...ideaal. Kun je al mee beginnen als je denkt ; aankomende week kan ik zéker geen koorstlip gebruiken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mm ik kan niet anders zeggen als dat ik zweer bij zovirax...

Ik heb een tic .. het is vast psygisch .. maar als ik niet mn tube zovirax bij me heb ik opzker een koorstlip krijg... en heb daarom ik weet niet hoeveel aangebroken tubes overal en nergens zeg maar ..

Maar dus als antwoord bij mij werkt het wel , bij tintellen insmeren en er breekt niks door
Zovirax vind ik ook niks...

Ik gebruik sinds een jaar ofzo de plakkertjes van Compeed. Mijn blaasje blijft dan veel beter onder controle, daarnaast krijg ik geen loshangende velletjes en kan ik mijn lief gewoon een kus geven omdat het blaasje niet open is en ik dus niet besmettelijk ben.
De laatste keer heb ik zinkzalf gebruikt en dat hielp best goed. Na een dag of vier waren de blaasjes zo goed als weg.
Zovirax werkt nog steeds prima voor mij. Ik krijg ze gelukkig niet zo heel vaak, dus hebben mijn lippen volgens mij nog niet de kans gehad om resistent te worden. Ik zorg er wel voor dat ik voldoende slaap, gezond eet ed.... om ervoor te zorgen dat mijn weerstand op peil blijft.
Heb een tijdlang heel vaak een koortslip gehad. Ook alles geprobeerd en op een gegeven moment pleisters van Compeed. Dat heb ik 3 x gedaan geloof ik en daarna nooit meer een koortslip gehad. Weet niet of dat toeval is?

Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om het voorkomen; allereerst zorgen voor een goede weerstand. Bij mij kwam het altijd vlak voor menstruatie. Ik lette in die periode dan beter op mijn voeding: geen chocola en noten. Wel: zuivel, vis en bonen. En niet in de zon!
Fladder,ik heb ook een aantal keren pleisters van Compeed gebruikt,en ook ik heb sinsdien geen koortslip meer gehad!!

Dus hoogstwaarschijnlijk geen toeval..

Maar nu niet te vroeg juichen.. zul je zien dat ik morgen met zo'n lip voor mijn computer dit berichtje moet verwijderen!

:-))
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Misschien mosterd, maar de tip om er voor altijd af te komen!

Als je hem op voelt komen, ga naar de huisarts. Die haalt er met een naaltje wat vloeistof uit en spuit dit in je been. Je wordt er dan immuun voor. Ik zou zeggen, vraag het eens aan de huisarts. Die weet hier vast wel van.
Dat Prevner helpt bij mij helemaal niet. Vectavir wel. Als ik daarmee ga smeren zodra mijn lip begint te jeuken komt 'ie vaak niet eens door. Bij mijn dochter werkt het net zo.
Vectavir (Fenistil). Dat is net iets verschillend van Zovirax qua samenstelling en werkt bij mij bter.

Elk uur beetje smeren en binnen een dag of vier is alles weg en ook geen korstjes.

Compeed plakkertjes zijn wel fijn op 't werk of als je uitgaat omdat je 't dan niet zo goed ziet, maar genezen niet echt bij mij.
Huts!
quote:Tinkeldel schreef op 26 augustus 2009 @ 21:47:

Misschien mosterd, maar de tip om er voor altijd af te komen!

Als je hem op voelt komen, ga naar de huisarts. Die haalt er met een naaltje wat vloeistof uit en spuit dit in je been. Je wordt er dan immuun voor. Ik zou zeggen, vraag het eens aan de huisarts. Die weet hier vast wel van.Maar een koortslip is herpes en dat heb je altijd in je lijf. Alleen is het niet altijd actief. Zie niet hoe het zou helpen om een virus wat je toch al in je lijf hebt, nogmaals in je lijf te spuiten.
Vraag er maar eens naar. Ik heb het zelf (gelukkig) niet, maar heb eens gelezen van iemand dat die het daarna nooit weer gehad heeft.

Ik adviseer het nu ook aan iedereen, omdat het helemaal niet bekend is. Een vriendin van me heeft het nagevraagd bij haar huisarts, en hij bevestigde het. Vragen kan natuurlijk nooit kwaad
quote:lichtbron schreef op 26 augustus 2009 @ 21:40:

Fladder,ik heb ook een aantal keren pleisters van Compeed gebruikt,en ook ik heb sinsdien geen koortslip meer gehad!!

Dus hoogstwaarschijnlijk geen toeval..

Maar nu niet te vroeg juichen.. zul je zien dat ik morgen met zo'n lip voor mijn computer dit berichtje moet verwijderen!

:-))

O fijn, wat een hoopvol bericht!

Ja, even afkloppen, maar het is bij mij inmiddels bijna 2 jaar geleden dat ik het voor het laatst had.
De koortsblaasjes zijn bij mij het snelste weg als ik er niets aan doe. Ik heb alle cremetjes wel gehad, maar daar werd het alleen maar ranziger van. Die compeed dingen heb ik ook gehad, maar bij verwijderen na tig uur ging alsnog het blaasje kapot. Nee ik doe er niks meer aan en na een dag of 3 is het al op zn retour, zonder scheuren e.d.
Tinkeldel, ik snap gewoon echt niet hoe dat zou kunnen werken dan (maar ik ben geen arts )
Ik vond nog een hele lading waardevolle tips

Koortslip

Direct bij de eerste "kriebel" tandpasta er op doen, een dun laagje, dit regelmatig vervangen, door eerst te reinigen met b.v. een wattenstokje, natgemaakt met een beetje warm water en weer opnieuw aanbrengen. Als de ergste symptomen zijn verdwenen, af en toe een klein beetje Calendulazalf aanbrengen (bevat o.a. goudsbloem).

- Renée

Bij beginnende koortslip helpt tea-tree olie erg goed. Na een paar keer insmeren is je koortslip echt verdwenen!

- Isa

Zodra je het voelt een weinig bloemsuiker opsmeren (droogt op).

- [...]

De lip vet houden met vaseline. Eventueel het blaasje hygienisch doorprikken met steriele naald en het vocht direckt opdeppen met een tissue. Naald na gebruik weer reinigen

- Betsie

Bij een koortslip werkt regelmatig honing op de plek smeren ook! 1, 2 dagen, en het is weg!

- Sally

Doe een gouden ring van jezelf in een glas met een beetje water.Dit een nacht laten staan,dit op je nuchtere MAAG opdrinken(maar eerst de koorslip met de ring insmeren).Ik heb het zelf uitgeprobeerd en ik heb er geen last meer van gehad.

- van den heuvel

Voelt u de koortslip aan komen doe er dan zo gauw mogelijk ouderwetse eau de cologne op.

- [...]

Zodra U merkt dat U een koortslip krijgt, de brandende of tintelende plek aantippen met een beetje ochtendurine.

- Karin

Zodra je voelt dat er een koortslip aankomt, Vitamine B Forte gaan slikken. Stuk of 5 tegelijk een paar uur later nog eens en dan langzaam afbouwen. Als je echt op tijd bent kun de koortslip voorkomen of tot een minimum beperken. Werkt echt!!

- [...]

Dit is een tip die ik van de huisarts kreeg, smeer de koortslip dunnetjes in met bethadinezalf! en het helpt nog ook.

- Nel

Als je de koorstlip op voelt komen (kan ook als de blaasjes er zijn) doe dan op een wattenschijfje een scheutje alcahol (kan eventueel ook met reinigde tonic) en dep daar de blaasjes goed mee aan. Doe dit een paar keer per dag. Het plekje word goed ontsmet en het droogt razendsnel uit. Bij mij werkt dit zeer goed. Succes!

- Anoniempje

Jarenlang heb ik last van een koortslip. Daardoor zijn de contouren(lijnen) van mijn mond op enkele plaatsen verdwenen. Door na het tanden poetsen ook mijn lippen zacht te massere(met elektriche tandenborstel)met de rest van de tandpasta op de borstel , zijn de contouren terug en heb ik véél minder last van een koortslip. Wel volhouden hoor.

- [...]

Als de koortslip er is en er zijn blaasjes zichtbaar, de blaasjes insmeren met zinkzalf. Dit zorgt ervoor dat de blaasjes razendsnel uitdrogen. Werkt fantastisch!!

- [...]

Als je een koortlip voelt aankomen doe er dan gelijk SRL gelei op! Dit idee heb ik gekregen van mijn homeopaat. Het werkt echt!!!

- Charel

Zodra je hem op voelt komen gelijk gaan deppen met echineaforte druppels van goudsbloem! Paar keer per dag en binnen een paar dagen is het blaasje weg!

- Kiki

Droog houden d.m.v af en toe fohn op de laagste stand op de lip richten, de bedoeling is om de herpes uit te drogen.

Als je de koortslip voelt aankomen er gewoon een ijsblokje tegen aan houden, een paar keer per dag. De koortslip schrikt van de kou en verdwijnt. En dit is nog goedkoop ook. Je wordt namelijk voor de meeste middeltjes imuun.

- Tedje

Elke dag L-Lysine slikken met event vitamine C, helpt echt al jaar geen last meer gehad, voel je toch iets aankomen de dosis verdriedubbelen dan trekt het weer weg!

- Sandra

Zodra je een koortslip op voelt komen, insmeren met zinkzalf. Hoerdoor droogt hij uit en wordt hij niet zo hevig.

- eline

Ik gebruik sinds een maand of 9 een Aloe lippenbalsem met Jojoba. Het helpt me heel goed en heb 9 maanden geen koortslip meer gehad!

- Vief

Bij grote blaasjes met veel vocht: doorprikken en insmeren met papje van wat keukenzout (droogt uit) en een druppeltje citroensap, teatreeolie of alcohol (ontsmet). Als het meeste vocht eruit is geneest het snel met zinkzalf. Als de blaasjes ook aan de binnenkant van je mond zitten: daar aanstippen met Pyralvex

- [...]

Smeer tandpasta op de koortslip. De koortslip droogt dan uit, waardoor je niet met van die lelijke en besmettelijke blaasjes rond moet lopen.

- Rachel

Doe er wat kaneel op, helpt echt.

- martine

Met rauwe aardappel over lip wrijven. Telkens een stukje van de aardappel afsnijden. Zodat er weer en vers stukje tevoorschijn komt.

- leny

Dagelijks of om de dag Lysine slikken. Bij toch doorbreken van de koortslip 5000 mg in een keer en dan zal je zien dat het vieze ding binnen twee dagen weg is!

- Fee

Regelmatig smeren met zo'n groene echinacea stick. Dan voorkom je veel ellende.

- [...]

Cactussap op de koortslip

- wendy

L- Lysine tabletten slikken. Helpt een koortslip voorkomen en ook als je een koortslip heb zorgen de tabletten ervoor dat hij snel weer verdwijnt.

- Kim

Lieve mensen, hebben jullie ook vaak zo'n last van een koortslip en net als ik al van alles geprobeerd om er vanaf te komen? Ik was in Turkije op vakantie en prompt had ik weer zo'n ding! Vertelt me daar een turkse meneer, die heel veel van kruiden wist dat ik er lindenbloesemthee op moest doen. Je doet een zakje lindenbloesemthee in een beetje heet water. Laat het goed doordrenken. Gooi het water weg. Het zakje steeds even tegen de lip houden. Het beetje slijmerige dat je voelt is het bittere van de lindenbloesem en dat helpt. Als je het zakje een paar keer gebruikt hebt, nieuw water koken en weer een nieuw zakje erin. Bij mij helpt het echt! De blaar slonk meteen. Succes! en groetjes, Marianne www.shankini.nl
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-03-2016 13:25
Reden: naw gegevens
% gewijzigd
Bij mij komt een koortslip altijd heel snel op, dus volgens mij heeft Zovirax o.i.d. geen enkele zin.

Ik slik L-Lysine maar soms ook een tijdje niet (luiheid) en het valt me wel op dat als ik een koortslip heb, dat is in de periode dat ik lang geen L-Lysine heb geslikt. Moet hier dus toch maar wat zorgvuldiger in worden, want heb wel het idee dat het helpt.

Toevoeging: die tips van hierboven... echt, sommige zullen best helpen... maar volgens mij is het placebo-effect wel erg hoog.
quote:stroller schreef op 26 augustus 2009 @ 21:10:

Mm ik kan niet anders zeggen als dat ik zweer bij zovirax...

Ik heb een tic .. het is vast psygisch .. maar als ik niet mn tube zovirax bij me heb ik opzker een koorstlip krijg... en heb daarom ik weet niet hoeveel aangebroken tubes overal en nergens zeg maar ..

Maar dus als antwoord bij mij werkt het wel , bij tintellen insmeren en er breekt niks door

Nou, dit zegt mij genoeg. Dan helpth het dus niet (meer) voor mij. Ik heb overigens eens per jaar een koortslip. Soms sla ik een jaar over, maar nu was m'n laatste in november, geloof ik.

Ik heb (nee: had) ook overal Zovirax bij me...
Fladder,al twéé jaar?! da's al lang geleden.

ik weet niet hoelang het bij gelden is,maar volgens mij iets meer dan een half jaar..

laten we hopen dat wegblijft.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Even een treurig bericht. Door al dit geklets over koortslippen heb ik er een gekregen!!!! Al heel lang niet gehad en vannacht voelde ik het ineens kriebelen! Het is maar een klein blaasje, meteen een pleister op gedaan, ik baal enorm!
quote:Pammie schreef op 26 augustus 2009 @ 21:58:

Ik vond nog een hele lading waardevolle tips

[...]

Haha, bij sommigen van die oma-tips moest ik erg hard lachen.

Ik ben zojuist bij m'n apotheek geweest; daar hadden ze geen Prevner. Daar wilde ik het nl eerst maar eens mee proberen. Als dat niet helpt, wie weet... volgt dat opdrinken van dat glas water waar een gouden ring in heeft gelegen!

Oh en sorry voor bovenstaande persoon: had je maar direct moeten smeren :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven