Gezondheid alle pijlers

Norovirus & bewaard eten

02-01-2011 12:21 10 berichten
Drie weken geleden heb ik een dag lang een flinke buikgriep gehad (waarschijnlijk het norovirus). De dag erop was ik weer beter en heb ik een stoofschotel gemaakt omdat we eters zouden krijgen.

Dat etentje ging niet door omdat mijn vriend ziek werd. De stoofschotel is de vriezer ingegaan voor de dag de het bezoek wel zou komen.

Nu las ik laatst dat je moet uitkijken met het maken van eten op de dag nadat je ziek bent geweest. Het virus zou alsnog in het eten terecht zijn gekomen. Ik heb natuurlijk wel mijn handen goed gewassen bij het bereiden, en het eten heeft vier uur op minimaal honderd graden staan stoven.

Kan ik dit eten alsnog gebruiken of serveer ik mijn gasten dan een lekkere buikgriep?
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel niet doen.

Maak lekker een verse maaltijd en neem het risico niet.
Nou mag toch aannemen dat alle mogelijke noro-rotavirusbeestjes na 4 uur op 100 graden wel dood zijn!
Je kan het zeker nog gebruiken.

De baterien zijn al dood door de verhitting van het eten.

Je kan beter de wc, de deurklinken enz schoonmaken..

daar zitten nog de meeste bacterien...
Noro is een virus, geen bacterie. Hoewel je wel vatbaarder voor bacteriën bent als je al een virus hebt.
@gernie: geloof me, de wc en de deurklinken zijn schoon.

@Ishetdanechtzomoeilijk: het lijkt mij ook dat zo'n virus zo'n stoofaanval niet overleefd. Wilde het toch zeker weten: je bent een hypochonder of je bent het niet
Van het norovirus ben je over het algemeen wel langer dan 1 dag ziek hoor.
1 dag lijkt mij ook kort voor Noro.
Op de creche heerste noro, vandaar dat ik daar aan dacht. Het was echt een 24-uurs buikgriep. Volgens mij had heel Nederland daar een paar weken terug last van.
Zie net dat het inderdaad mogelijk is, zo'n korte ziekteduur. Dus toch een kanshebbertje ;) Zou gewoon iets vers maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven