Gezondheid alle pijlers

Nouja zeg!!

02-05-2014 11:09 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Krijg ik net het afschrift van mijn eigen risico, is er 6,15 euro afgehaald voor een informatiegesprek medicijnen

Heb een zalf gekregen toen, die ik al veel vaker had gehad, ze hebben gevraagd of ik er bekend mee was. Ja dus. En dat was het..hier moet ik dus geld voor betalen! Wat een belachelijke regeling!!
Dat is tegenwoordig nieuw ja. Belachelijk. Omdat ze bij de apotheek uitleggen hoe jij een aspirientje moet nemen berekenen ze 6 euro 15.
Ja zo is het nu eenmaal als je een nieuw medicijn voor het eerst krijgt. Niks aan te doen.
Zelfs als ze je vertellen hoe je het doosje moet openmaken moet je daarvoor betalen.
verba volant, scripta manent.
quote:schorpioentje29 schreef op 02 mei 2014 @ 11:12:

Ja zo is het nu eenmaal als je een nieuw medicijn voor het eerst krijgt. Niks aan te doen.Ze kreeg het medicijn niet voor de eerste keer.
Wordt hier niet gewoon de receptregel bedoeld? Voor ieder recept ( of elk medicijn) mag de apotheker een bedrag rekenen. Een soort van 'handlingskosten' zeg maar....
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:schorpioentje29 schreef op 02 mei 2014 @ 11:12:

Ja zo is het nu eenmaal als je een nieuw medicijn voor het eerst krijgt. Niks aan te doen.Dit was niet voor het eerst en dat kunnen zij ook nakijken in de computer..ik haal gewoon een crème op, die ik al jaren ophaal
quote:vera8 schreef op 02 mei 2014 @ 11:15:

Wordt hier niet gewoon de receptregel bedoeld? Voor ieder recept ( of elk medicijn) mag de apotheker een bedrag rekenen. Een soort van 'handlingskosten' zeg maar....Er staat echt bij, informatiegesprek medicijnen
Tsja, waar denk je anders dat die mensen van worden betaald? Bij je brood zitten die zelfde kosten verwerkt in de kosten van je brood, hier staat het apart op de rekening.
Ook gehad hier. Belachelijk. Bij mij werd gezegd, dit is de bijsluiter... Chaching!! 6,15 euro armer
I may be young, but I'm not dumb.
quote:thistle schreef op 02 mei 2014 @ 11:16:

Tsja, waar denk je anders dat die mensen van worden betaald? Bij je brood zitten die zelfde kosten verwerkt in de kosten van je brood, hier staat het apart op de rekening.Als ze dan ook nog eens uitleg zouden geven, kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dat doen ze ook niet
D-H, kom er maar in!

Ik heb laatst ergens gelezen dat je dit bedrag voorheen ook al betaalde, maar dat men wettelijk gezien de rekeningen tegenwoordig moeten specificeren, dus nu is het opeens zichtbaar voor de klant.
Jeetje, ik word steeds blijer van de NHS, hier in Engeland.

Iedereen die hier nog zeurt over de gratis zorg, stuur ik door naar NL.
quote:bloempje86 schreef op 02 mei 2014 @ 11:18:

[...]

Als ze dan ook nog eens uitleg zouden geven, kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dat doen ze ook niet

nee omdat jij aangaf bekend te zijn met het medicijn anders had je die uitleg wel gekregen.

Ik snap het wel, hun hebben ook kosten naast de medicatie. Moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn apotheek. Als ik medicatie A. ga halen vragen ze nog even hoe het nu gaat met medicatie B.

Ook toen ik een operatie had gehad vroegen ze of ik nog klachten had enz.

Gewoon uit interesse (of althans zo komt het over) en zeker niet iets in rekening brengen.
quote:Chloe15 schreef op 02 mei 2014 @ 11:19:

D-H, kom er maar in!

Ik heb laatst ergens gelezen dat je dit bedrag voorheen ook al betaalde, maar dat men wettelijk gezien de rekeningen tegenwoordig moeten specificeren, dus nu is het opeens zichtbaar voor de klant.Ja, ik heb er een mail over gehad van mijn zorgverzekeraar waar dit idd in staat.
quote:bloempje86 schreef op 02 mei 2014 @ 11:18:

[...]

Als ze dan ook nog eens uitleg zouden geven, kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dat doen ze ook niet

Als je het de eerste keer komt halen, zou je inderdaad die uitleg moeten krijgen. En daar krijgen ze dubbel voor betaald dan!

Nu is het voor het in het doosje stoppen, controleren of het wel kan met je andere medicijnen, etiketje printen, etc.
quote:Scamp schreef op 02 mei 2014 @ 11:24:

Jeetje, ik word steeds blijer van de NHS, hier in Engeland.

Iedereen die hier nog zeurt over de gratis zorg, stuur ik door naar NL.Ik ben er ook exceptioneel jaloers op.
Was laatst ook een stukje over bij Radar volgens mij. Maar de apothekers moeten natuurlijk ook ergens hun geld vandaan halen, je wordt er alleen iets directer mee geconfronteerd.
Heb het ook gezien bij Radar. Veel mensen klaagden dat ze geen gesprek hadden gehad maar wel de kosten moesten betalen. Ik snap dat apothekers ook moeten verdienen, maar noem het dan anders, servicekosten, administratiekosten oid. Dan kunnen ze iedereen dat bedrag berekenen en dan krijg je geen 'gezeik' over dat kosten onterecht in rek. worden gebracht omdat het gesprek niet heeft plaatsgevonden.
Sinds 1 januari zijn apothekers wettelijk verplicht een terhandstelling, dit staat op uw declaratieoverzicht omschreven als 'uitleg aan patiënt', apart aan u in rekening te brengen. In 2013 werden de kosten van het medicijn en de eerste terhandstelling nog samengebracht in één tarief, sinds 1 januari 2014 zijn dit twee gescheiden tarieven. Op uw declaratieoverzicht ziet u nu apart de kosten die in rekening worden gebracht voor de terhandstelling.

Wanneer wordt een 'eerste terhandstelling' in rekening gebracht?

Een eerste terhandstellingsgesprek kan in rekening worden gebracht wanneer:

•een geneesmiddel met dezelfde werkzame stof, sterkte en toedieningsvorm niet eerder aan u 'ter hand is gesteld' (verstrekt), of

•een geneesmiddel met dezelfde werkzame stof, sterkte en toedieningsvorm 12 maanden of langer geleden voor het laatst aan u is verstrekt , of

•niet objectief vastgesteld kan worden of het geneesmiddel eerder in de twaalf voorafgaande maanden aan u is verstrekt.

De 'eerste terhandstelling' op de apothekersnota vindt u terug als 'uitleg aan patiënt' op uw declaratieoverzicht

Op de rekening van de apotheek is de prestatie zichtbaar met de tekst: 'eerste terhandstelling' of 'eerste terhandstellingsgesprek'.

Op uw declaratieoverzicht is de prestatie zichtbaar met de tekst: 'uitleg aan patiënt'.

U betaalt eigen risico over de eerste terhandstellingsgesprekken

e kosten voor het eerste terhandstellingsgesprek vallen onder het verplicht eigen risico.
Apotheken mogen geen marge op de medicijnen leggen.

Dus, jij koopt ze voor de kostprijs.

Ze moeten toch ergens van leven?

Of vind je dat het apothekerswerk, een vrijwillegersbaan moet zijn waar hij geld op toe moet leggen?
Daar was laatst iets over op tv, ik geloof bij kassa.

Ik kreeg ook ineens een rekening laatst thuis, maar liefst 1 euro en 50 cent. Je snapt dat ik daar een betalingsregeling en schuldsanering voor heb moeten regelen... ...

Idd. wel vervelend en raar, al zou ik me er niet druk om maken eerlijk gezegd...
quote:ironwill schreef op 02 mei 2014 @ 11:17:

Ook gehad hier. Belachelijk. Bij mij werd gezegd, dit is de bijsluiter... Chaching!! 6,15 euro armer

Voorheen was datzelfde medicijn gewoon ¤ 6,15 duurder hoor, had je het alleen niet door.

De apotheek is dit wettelijk verplicht nu te splitsen..voor de transparantie..

Jammer dat het alleen maar meer irritatie en onbegrip opwekt zo.

Weer zo'n fijnen beslissing van minister Schippers.
quote:noreservations schreef op 02 mei 2014 @ 12:19:

Apotheken mogen geen marge op de medicijnen leggen.

Dus, jij koopt ze voor de kostprijs.

Ze moeten toch ergens van leven?

Of vind je dat het apothekerswerk, een vrijwillegersbaan moet zijn waar hij geld op toe moet leggen?Zeker niet! Apothekerswerk, zowel assistent als apotheker zelf is best een zwaar beroep!
quote:marilyn82 schreef op 02 mei 2014 @ 12:22:

Daar was laatst iets over op tv, ik geloof bij kassa.

Ik kreeg ook ineens een rekening laatst thuis, maar liefst 1 euro en 50 cent. Je snapt dat ik daar een betalingsregeling en schuldsanering voor heb moeten regelen... ...

Idd. wel vervelend en raar, al zou ik me er niet druk om maken eerlijk gezegd...Wel als je van het minimum leeft.. Fijn voor je dat jij je er niet druk om maakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven