Gezondheid alle pijlers

Ongesteld, wie is dit monster?

23-09-2019 20:14 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lange tijd weer ongesteld na 2 zwangerschappen en borstvoeding. Onregelmatig maar het grootste probleem is mijn stemming. Elke keer heb ik een dag of twee voordat ik ongesteld word ( blijkt achteraf) waarop ik zo labiel ben. Alles gaat mis in mijn ogen, ik heb een enorm kort lontje. Ik moet echt mijn best doen niet te flippen en mezelf in te houden bij de kinderen. Ik kan mijn emoties gewoon niet reguleren. Vandaag weer zo, met moeite kon ik het binnenhouden maar toen er vanavond iets heel kleins mis ging en kind irritant deed ( in mijn ogen) ontplofte ik gewoon. Daarna barstte ik in tranen uit. Heb kind getroost en uitgelegd dat het niet aan hem lag. Man ik voel me zo rot en schuldig hierover. Ik zou willen schelden en schreeuwen en janken en schoppen. Ik ken dit gevoel helemaal niet. Mijn menstruatie was voorheen licht, kort en weinig lichamelijke en mentale klachten. Ik voel me een monster. Op mijn werk functioneer ik echt slechter deze periode. Voor mijn gevoel duurt het alles bij elkaar 3 weken en ben ik 1 week per maand gewoon mezelf.
De pil heb ik gehad 2 soorten, dat was heel onprettig zowel lichamelijk als geestelijk dus ik wil eigenlijk geen hormonen. Is er iets anders om dit wat meer te balanceren? Ik heb het gevoel dat ik er geen controle over heb...
Google eens pms.
As we speak, ik heb het van ovulatie tot menstruatie.
Nu dus, ik ben enorm opgefokt, moet m'n best om niemand te slaan.
Gaat wel weer over, het is niet 24/7 maar in die twee weken steekt het regelmatig de kop op
Alle reacties Link kopieren
3 weken cyclus en ernstige PMS, dus daar ben ik ook altijd erg druk mee. Ook eerder aangebrand. Droevig. Soms zelfs depressief achtige klachten. En ik voel me ook altijd heel onaantrekkelijk rond die tijd. Toevallig zit in er midden in en heb ik vandaag tegen mijn hond geschreeuwd en ik voel me super schuldig. Ik heb ook wel mijn excuses aangeboden maar daar kan zo’n beest niks mee. :-|
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het ook. Gynaecoloog zei dat spiraal in mijn geval misschien fijner kan zijn als pil. Niet geprobeerd
Prikpil. Hemels vind ik het. Ik kan niet eens meer zwanger worden maar tegen de vreselijke PMS werkt het fantastisch bij mij. Maar als je dat niks vind is de spiraal misschien wat. Dat vond ik dan weer echt niks en pijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Toch naar huisarts om te kijken naar andere hormonen..

Ik heb het ook hoor. Ik waarschuw partner altijd van tevoren. Volgende week maandag laatste pil, omdat we voor een kindje gaan proberen.. Partner is op de hoogte dat ik de weken daarna dus een labiel onding ga zijn :cencored:
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Alle reacties Link kopieren
Present! En daarbij flinke hartkloppingen.

Het schijnt inderdaad dat een spiraal helpt.
Alle reacties Link kopieren
Spiraal lijkt me echt heel eng...
Zo te lezen ben ik niet alleen.
Wanneer is het pms en wanneer hoort het erbij? Jammer dat je niet 2 dagen vrij krijgt van werk elke maand 😉 dat lijkt me heerlijk. Zonder man en kinderen in mn huispak netflixen met chocola en friet. En gewoon niks hoeven. Niet praten, geen mamaaaa, niks!! Zaaalig.
Ik ga morgen eens bellen met de ha om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik voelde ergens een drempel maar nu denk ik ja waarom eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je gestopt met de borstvoeding to? Ik herken het een beetje wat je schrijft... 1juni gestopt met borstvoeding na 1,5 jaar. En 2 weken later voor het eerst ongesteld en sinds dien zijn de emoties nogal heftig voor de menstruatie. Het lijkt deze maand iets beter te gaan. Misschien moet alles nog weer wat gereguleerd worden?
Alle reacties Link kopieren
Met pil ben ik ook elke maand weer 3 dagen van de leg voordat de bloeding komt.
En ik gebruik ook antidepressiva, Dim, sojacapsules, cbd-olie en oxazepam.
Maar ik kan van niemand iets hebben en zie het somber in.(tot donderdag waarschijnlijk:P)
Alle reacties Link kopieren
Je bent zeker niet alleen. Nu 3 jaar na de laatste zwangerschap en richting de beginnende overgang gieren de hormonen door mn lijf en ben ik voor en tijdens mijn menstruatie een hysterische draak, idd ook met hartkloppingen en zweetaanvallen. Ik probeer het te accepteren en mee te leren omgaan, want ik wil geen hormonen meer gebruiken.
Ja ik wil ook bij de club.

Afgelopen donderdag laatste pil van de strip, sinds het weekend ben ik mezelf niet met als dieptepunt gisteravond flink ruzie gezocht met m’n man en kwetsende dingen gezegd :cry: waardoor ik me nu al de hele dag extra slecht voel over mezelf terwijl m’n hormonen nog steeds flink op m’n gemoed drukken.
Ik ben vanmiddag maar gaan spijbelen/ shoppen, werken (zelfst ondernemer) lukt voor geen meter nu. 0,0 concentratie en de ene huilbui is nog niet over of de volgende meldt zich. Omdat er een fruitvliegje in de keuken zat (nouja vooruit het was een invasie maar dan nog, om nou te gaan huilen is nogal overdreven)

Ik slik dezelfde pil als voor m’n zwangerschap (anderhalf jr geleden bevallen) en spiraal vind ik te onveilig met het oog op zwangerschap.
Vandaag kwam voor het eerst de serieuze gedachte in me op om me te laten steriliseren / baarmoeder te verwijderen. Als dat er tenminste voor zorgt dat dit stopt.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
23-09-2019 20:57
Wanneer ben je gestopt met de borstvoeding to? Ik herken het een beetje wat je schrijft... 1juni gestopt met borstvoeding na 1,5 jaar. En 2 weken later voor het eerst ongesteld en sinds dien zijn de emoties nogal heftig voor de menstruatie. Het lijkt deze maand iets beter te gaan. Misschien moet alles nog weer wat gereguleerd worden?
Ook heel recent! Hopelijk trekt dat weer bij. Ik hoop eigenlijk dat het weer zoals voor de zwangerschap wordt. Maar wie weet is dat niet zo, je lijf verandert zoveel
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
23-09-2019 20:55
Spiraal lijkt me echt heel eng...
Zo te lezen ben ik niet alleen.
Wanneer is het pms en wanneer hoort het erbij? Jammer dat je niet 2 dagen vrij krijgt van werk elke maand 😉 dat lijkt me heerlijk. Zonder man en kinderen in mn huispak netflixen met chocola en friet. En gewoon niks hoeven. Niet praten, geen mamaaaa, niks!! Zaaalig.
Ik ga morgen eens bellen met de ha om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik voelde ergens een drempel maar nu denk ik ja waarom eigenlijk niet.
Ik heb een Mirena spiraal en ik vind hem echt geweldig! Ik word nauwelijks nog ongesteld, heel af en toe heb ik een keer een dag of 2 dat ik na het plassen bij het afvegen zie dat het een heel klein beetje lichtroze is, maar that's it. Het laten plaatsen is even 2 tellen vervelend en dan een paar uurtjes wat krampen die vergelijkbaar zijn met menstruatie krampen. Daarna nergens meer last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
gezondheid/mezelf-niet-voor-menstruatie ... #p29898433

Join the club

Ik slik tussen ovulatie en menstruatie antidepressiva.
Sporten helpt. Ik ben afgelopen maand 2 a 3x per week bezig geweest met krachttraining of spinning. En ik voel me echt beter dan de maanden hiervoor.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura, welke slik jij dan dat je niet moet 'opbouwen' en weer afbouwen met antidepressiva?
Sporten is een goede tip idd. Ik ben nog bezig met gewichtsverlies, nog 3 kilo en dan 'mag' ik weer rustig aan proberen te gaan hardlopen! (overgewicht dus teveel kans op blessures als ik nu zou gaan, houd het dus op doktersadvies bij wandelen, fietsen en nu en dan wat yoga)
Alle reacties Link kopieren
Ik slik 10mg. Minimale dosering maar genoeg voor mij.
Opbouwen schijnt maar relatief te zijn.
Ad is iig een nieuw advies van gynaecologen. Mijn huisarts vroeg of ik t wou proberen aangezien ik absoluut geen hormonale ac meer wil. En t werkt voor mij.

Ik heb ook een koperspiraal trouwens. Maar die gaat er binnenkort uit ivm 5jr en te lange bloedingen (zo irri)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
23-09-2019 21:16
Ik heb een Mirena spiraal en ik vind hem echt geweldig! Ik word nauwelijks nog ongesteld, heel af en toe heb ik een keer een dag of 2 dat ik na het plassen bij het afvegen zie dat het een heel klein beetje lichtroze is, maar that's it. Het laten plaatsen is even 2 tellen vervelend en dan een paar uurtjes wat krampen die vergelijkbaar zijn met menstruatie krampen. Daarna nergens meer last van gehad.
Hier hetzelfde! De mirena is fantastisch, voor mij dan ;-)
Helaas heb ik hem recent ivm mijn gezondheid moeten laten verwijderen, wat baalde ik ervan.
Was mijn derde mirena en ik was al 12 jaar niet ongesteld geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
23-09-2019 21:11
Ook heel recent! Hopelijk trekt dat weer bij. Ik hoop eigenlijk dat het weer zoals voor de zwangerschap wordt. Maar wie weet is dat niet zo, je lijf verandert zoveel
Ja dat hoop ik ook. Er veranderd idd veel. Helemaal hetzelfde zal het wel niet meer worden .
Apatura schreef:
23-09-2019 23:27
Ik slik 10mg. Minimale dosering maar genoeg voor mij.
Opbouwen schijnt maar relatief te zijn.
Ad is iig een nieuw advies van gynaecologen. Mijn huisarts vroeg of ik t wou proberen aangezien ik absoluut geen hormonale ac meer wil. En t werkt voor mij.

Ik heb ook een koperspiraal trouwens. Maar die gaat er binnenkort uit ivm 5jr en te lange bloedingen (zo irri)
Dit ga ik eens onthouden. Heb je geen last van onttrekkingsverschijnselen nadat je niet meer slikt?
IKk heb zelf ruim anderhalf jaar (een vrij zware dosis) AD geslikt en blij dat ik ervan af ben, maar dit maandelijkse horror-ritueel is ook niet alles. Het is idd bij mij ook weer erger nu zonder AD, had er nog niet zo bij stilgestaan eigenlijk!
Alle reacties Link kopieren
Prikpil!

Ik merkte eergister dat ik zo labiel werd als de pest. En geïrriteerd om alles. Gister de pil laten zetten en ik ben vandaag weer mijn zonnige zelf! 💪🏻
Alle reacties Link kopieren
Nee nergens last van. Mn schommelingen zijn zo sterkt door de hormonen dat dat in t niet valt. ik merk direct in mn humeur als mn ovulatie is geweest. Dan schieten echt heel duistere gedachten door mijn brein. En net voor mn menstruatie begint is dat precies andersom. Dan ben ik ineens een vrolijke impulsieve stuiterbal.

Voor mij geen hormonale ac want dan ben ik de hele maand depri en is mn libido geheel afwezig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
23-09-2019 20:55
Spiraal lijkt me echt heel eng...
Zo te lezen ben ik niet alleen.
Wanneer is het pms en wanneer hoort het erbij? Jammer dat je niet 2 dagen vrij krijgt van werk elke maand 😉 dat lijkt me heerlijk. Zonder man en kinderen in mn huispak netflixen met chocola en friet. En gewoon niks hoeven. Niet praten, geen mamaaaa, niks!! Zaaalig.
Ik ga morgen eens bellen met de ha om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik voelde ergens een drempel maar nu denk ik ja waarom eigenlijk niet.
Het beste kan je in je agenda even bijhouden hoe je je voelt. Dan zie je snel genoeg wat jou mindere dagen zijn.
Mijne is de dag na mn ovulatie en de 3 dagen voor mn menstruatie.
Al heb ik ook maanden dat de hele periode tussen o en m donker is.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Dingen om uit te proberen voor je naar medicatie grijpt.
- Sporten, intensief minimaal 2x per week. Krachttraining schijnt t beste te helpen want meer spieren zorgen voor een hoger testosteron level en dat schijnt klachten te verminderen.
- Magnesium Voorkomt bij mij snaaidrang en verminderd de heftigheid van stemmingswisselingen en angsten.
- Stress voorkomen of beter bij de bron aanpakken. Stuk mindfulness kan helpen als je er in het dagelijks leven veel mee te maken hebt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ten tijde van mijn menstruatie krijgen mijn ogen haast een microscopische sterkte en zie ik elk bultje, littekentje, moedervlekje, porie tig x zo groot. Onnodig te zeggen dat ik me dan onaantrekkelijk voel wat ook een van de redenen is dat ik dan minder te genieten ben.
Verder kraak ik mezelf ook op mijn verdere eigenschappen af zodat ik op het randje van een kleine depressie raak.
Waarom de natuur dat zo geregeld heeft is mij een raadsel.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven