Gezondheid alle pijlers

Onstoken vingernagelriem dochter, wakker door pijn

12-08-2013 23:12 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn dochter (10 jaar)heeft een ontstoken nagelriem sinds gisteren, nu hebben we het al nat gehouden (ze heeft het vaker gehad en toen hielp dit).

Echter is ze net wakker geworden van de pijn, als ze in het water dompelt doet het erg pijn.

Iemand een tip wat ik nu het beste kan doen om de pijn te verzachten? Huisarts bellen? het is niet spoedeisend, maar jemig het kind heeft pijn!

Alvast bedankt.
..ben bij letter i ....I`m cool.
In de soda en paracetamol.
als het echt dik ontstoken is moet het open worden gemaakt

tot die tijd ibuprofen tegen de pijn en ontsteking
Sodabadje.
Heb je betadine of jodium in huis?

Bij mij hielp: eerst een warm sodabadje, daarna pleister of verband met jodium/betadine er omheen. Als je dochter koorts heeft is dat een reden om naar de dokter te gaan.

En paracetamol tegen de pijn.
De sodabadjes worden afgeraden in de nieuwe richtlijn wondzorg die in juli in is gegaan. Idem voor de andere badjes en jodiumverbandjes. Er is geen bewijs dat het helpt, maar er zijn wel bewezen risico's. Het is dus niet nodig.

Ik zou pcm geven (geen ibuprofen!!!) en morgen even naar de huisarts gaan.
Tea tree oil helpt hierbij wonderbaarlijk goed!
Dankjullie wel voor jullie snelle reacties !

Uiteraard paracetamol, helaas doet water pijn (zowel met teatree, bitoex -ipv soda-, als gewoon water).

We proberen nu vooral de zwelling te verminderen door ijs (het lijkt de pijn ook te verdoven) en morgen naar de dokter.

Voor de zekerheid haar getempt en ze heeft geen koorts gelukkig.

Nogmaals bedankt!
Sodabadje en voor nu een pleister met betadinezalf erop, ontsmet goed en werkt ook al snel tegen de pijn.
En badedas? Dat doen wij vaak.

10 min weken en dat 3 x per dag
@roodpaars en becina en suus Dat is nu precies wat afgeraden wordt.
In de soda! Vertrouw je het morgen niet even langs HA sterkte met je meis
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 augustus 2013 @ 23:34:

@roodpaars Dat is nu precies wat afgeraden wordt.

Door wie?

De betadine ontsmet en daardoor wordt de pijn minder, morgen weer in de soda en naar de dokter.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 augustus 2013 @ 23:34:

@roodpaars en becina en suus Dat is nu precies wat afgeraden wordt.Soda is het beste tegen ontstekingen!
Ik heb idd ook gehoord dat soda helemaal niet zo goed is voor je. Dan kan je beter biotex gebruiken, dat verzacht de huid waardoor het sneller 'openbreekt'.

En Teatree heb ik standaard in huis omdat ik dat ook wonderbaarlijk spul vind en voor vele doeleinden te gebruiken zijn.

Meestal helpt het nat houden, maar vandaag eerste schooldag en dan denkt ze niet zo zeer aan het nathouden van haar verbandje/pleister. Ben bang dat het daarom dit keer niet zo goed heeft geholpen en we nu dus wakker zitten te zijn met een calippo ijsje op haar vinger.
Staat er ook druk op? Dan zou je het nog door kunnen prikken met een steriele naald.
ja ga er lekker zelf in prikken, had je nog geen panaritium dan krijg je het daarna wel
Ik zou het niet nat houden.
@roodpaars Er is dus per 1 juli een nieuwe evidence based richtlijn wondzorg opgesteld door alle artsenverenigingen en de verpleegkundigenvereniging in Nederland: NHG, plastische chirurgie, heelkunde, ouderenzorg, v&vn enzo enz enz. Kortom, iedereen die er toe doet in medisch Nederland heeft er aan meegewerkt. En zij raden het nu af nu er genoeg bewijs is dat het niet werkt. Iedere arts of verpleegkundige werkt met deze richtlijn.

(Helaas houdt niet iedereen zijn literatuur goed genoeg bij om te weten dat hij is ingegaan. Slordig is dat.)
Ik ga echt niet zelf lopen prikken! Sowieso heb ik haar dan pas echt aan het gillen als ik met een naald aan kom lopen en ik laat dat soort dingen liever aan een arts over.

We houden het nu ook niet nat, vooral koud zodat de zwelling af gaat nemen. Ze voelt nu in ieders geval niet meer zoveel pijn (kou verdoofd natuurlijk ook de pijn).

Sowieso gaan we morgen naar de huisarts en dan mag die oordelen wat er nu het beste kan gebeuren.
quote:suus2013 schreef op 12 augustus 2013 @ 23:35:

sterkte met je meisDankje
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 augustus 2013 @ 23:42:

@roodpaars Er is dus per 1 juli een nieuwe evidence based richtlijn wondzorg opgesteld door alle artsenverenigingen en de verpleegkundigenvereniging in Nederland: NHG, plastische chirurgie, heelkunde, ouderenzorg, v&vn enzo enz enz. Kortom, iedereen die er toe doet in medisch Nederland heeft er aan meegewerkt. En zij raden het nu af nu er genoeg bewijs is dat het niet werkt. Iedere arts of verpleegkundige werkt met deze richtlijn.Dat kan, daar was ik niet van op de hoogte. Maar toch: als ik (of gezin) ontsteking heb dan is de betadine toch een beproefde methode: gewoon voor 1 of 2 nachtjes en overdag gewoon niks erop. Zie niet in wat betadine voor kwaad zou kunnen.
O nou ja even 1 prikje, pus eruit en veel minder pijn of heel de nacht liggen tobben met een pijnlijke vinger. Ik zou het wel weten.

In ieder geval sterkte ermee! Hopelijk kan de dokter het morgen snel verhelpen.
Bootje op de golven, wat kun je dan wél doen volgens de nieuwe richtlijnen?

Ben wel nieuwsgierig nu, nadat heel Nederland 'opgevoed' is met soda, biotex en jodium.
quote:pienb schreef op 12 augustus 2013 @ 23:42:

Ik ga echt niet zelf lopen prikken! Sowieso heb ik haar dan pas echt aan het gillen als ik met een naald aan kom lopen en ik laat dat soort dingen liever aan een arts over.

We houden het nu ook niet nat, vooral koud zodat de zwelling af gaat nemen. Ze voelt nu in ieders geval niet meer zoveel pijn (kou verdoofd natuurlijk ook de pijn).

Sowieso gaan we morgen naar de huisarts en dan mag die oordelen wat er nu het beste kan gebeuren.Kan idd ook biotex als je soda niet vertrouw,morgen even langs HA krijgt ze vast wel iets,sneu hoor:(en nee zeker niet zelf gaan prikken,pfff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven