Gezondheid alle pijlers

Onzeker over uitslag soa-test

30-08-2013 15:31 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug heb ik bij de GGD een soa-test laten doen. Dit omdat mijn ex gedurende onze relatie van 5 jaar veelvuldig vreemd ging en ik hier pas laat achter kwam)

Ik moest zelf een vaginale swab afnemen (met een wattenstaafje 10 sec in mijn vagina). De uitslag bleek negatief. Maar nu twijfel ik of ik de test wel goed uitgevoerd heb. Ik heb af en toe last van lichte jeuk down there. De arts zei dat er weinig fout kan gaan als het wattenstaafje ver genoeg naar binnen is geweest. Maar ik was destijds een beetje zenuwachtig en nu vraag ik me af of ik het wattenstaafje wel goed langs de vaginawanden heb geroerd. Ik durf de ggd niet meer te bellen omdat ik al eerder gebeld heb voor andere vragen.

Nu heb ik de huisarts gebeld voor een soa test, maar hij wil me alleen testen met urine (standaardprocedure daar). Maar ik vraag me af hoe betrouwbaar dat precies is. Zeker als de besmetting al lang geleden heeft plaatsgevonden. Is het dan nog wel aantoonbaar?

Heeft iemand hier toevallig meer kennis van?

NB: ja, ik ben inderdaad een beetje overbezorgd, maar dat is het aard van het beestje.
Zou me niet teveel zorgen maken hoor. Als de uitslag negatief was, dan zal dit wel kloppen! Zeggen ze niet voor niets.

Urinetest is inderdaad standaardprocedure, word je niet op alles getest, maar als de huisarts vindt dat je niet binnen het risicogebied valt zal hij niet meer gaan testen.

Niet teveel zorgen maken! Zit je er echt mee, kun je ook eens langsgaan bij de GGD ipv te bellen. Hebben ze daar geen speciale spreekuren voor, of wellicht anonieme chat via GGD?

Succes!
.
Jeuk is vaak ook een teken van een vaginale schimmelinfectie, iets wat de meeste vrouwen wel eens meemaken. Daarvoor kan je naar de huisarts voor creme.
quote:mamsky schreef op 30 augustus 2013 @ 15:50:

Jeuk is vaak ook een teken van een vaginale schimmelinfectie, iets wat de meeste vrouwen wel eens meemaken. Daarvoor kan je naar de huisarts voor creme.Of naar de apotheek voor die crème (Miconazol). Is namelijk geen recept voor nodig, dus dat scheelt weer tijd en gedoe. Werkt het niet, dan kun je daarna altijd nog naar de huisarts.
Jeuk is vaker een symptoom van een schimmelinfectie. Ik sluit me aan bij melissa-x.
In 2003 een soa test gehad in het ziekenhuis.

Wattenstaafje in vagina, wattenstaafje in plasbuis en bloedtest (hiv).

Dus een stuk uitgebreider. Of de technieken zijn verbeterd of je bent niet volledig getest
Als vrouw in je plasbuis? Dat heb ik nou nooit gehoord. Dat ze niet op HIV getest is vind ik niet zo raar. Volgens mij test GGD eerst op chlamydia, heb je dat dan gaan ze verder kijken. Om als hetero hiv te krijgen via vaginale seks is nog best lastig hoor.
Koettie: om als hetero hiv te krijgen via vaginale seks is nog best lastig???

Waar is dat op gebaseerd?
quote:Miekkie schreef op 30 augustus 2013 @ 16:30:

Waar is dat op gebaseerd?Op het onderzoek van de afgelopen 30 jaar.
Hmm, van degene die ik dan toevallig ken die hiv hebben is dit gebeurd via vaginale seks.
Zelfs het kruidvat heeft creme bij schimmelinfecties
Het kan wel, maar het is veel moeilijker dan via anale seks. De vaginawand is vrij dik, zonder wondjes komt het virus meestal niet in het lichaam terecht. Via anale seks is het een stuk makkelijker, via de poreuze darmwand. De meeste hiv-besmettingen vinden daardoor nog steeds plaats bij homoseksuele mannen of bij mensen die seks hebben met homoseksuele mannen.
Als je het staafje niet goed langs de vaginawand hebt gehaald is de test niet te beoordelen, ze kunnen zien of er voldoende materiaal op het staafje zit. Kortom, krijg je een uitslag, dan is het goed gegaan.

Natuurlijk is er altijd (bij elke test) een (kleine) kans op een vals-negatieve of een vals-positieve uitslag, maar die kans is klein.
Plasbuis heb ik ooi nooit van gehoord. Mijn huisarts doet het door van de baarmoedermond een swabje te halen.

Ik zou me geen zorgen maken TO. En tegen de jeuk toch dat cremetje proberen
Oh Ik heb wel een hiv test laten doen hoor, ook negatief gelukkig. Dat had ik niet in de OP vermeld, omdat ik me daar niet zo druk over maak. Dat heeft de arts (uiteraard) afgenomen. Ik maak me voornamelijk druk over het wattenstaafje. Of ik het wel goed heb uitgevoerd. Jullie reacties stellen me enigszins gerust.
Ja echt via plasbuis, deed heeeeel erg zeer en kreeg er een acute blaasontsteking van. Ging thuis naar de wc en gilde het zo hard uit van de pijn dat de buuv kwam kijken of ik in orde was.
quote:Nonovrouw schreef op 30 augustus 2013 @ 16:56:

ze kunnen zien of er voldoende materiaal op het staafje zit. Kortom, krijg je een uitslag, dan is het goed gegaan.

.

Okay ik hoop het! Maar stel dat er alleen wat vagina slijm op het staafje zit en niet genoeg cellen????? (geen idee waar ze precies mee testen...)

Heb wel een urinetest aangevraagd. Wel jammer dat het dan weer niet gratis is net als bij Ggd. Maar beter een rekening dan een evt. onbehandelde soa!
Bel toch gewoon de GGD. Je hoeft je echt niet te schamen hoor!

Mijn ervaring is dat de GGD veel beter op de hoogte is over SOA's, het is hun specialiteit. Ik heb namelijk zelf en bij anderen te vaak meegemaakt dat huisartsen niet kloppende informatie geven.

De GGD is er juist voor en liever 10 x teveel bellen dan met een rotgevoel rondlopen.
quote:Miekkie schreef op 30 augustus 2013 @ 16:30:

Waar is dat op gebaseerd?

Onderzoek.

Precies wat Pantax zegt dus.
Nou..... toch maar even mijn plas ingeleverd vanmorgen

Vind het wel raar dat er zoveel verschil zit tussen alle instellingen, op de manier waarop getest wordt.
Heb iemand van een soapoli gesproken:

Ze zei dat als het wattenstaafje in mijn vagina is geweest, dat ik er vanuit kon gaan dat de test goed is uitgevoerd.

Als de test 'negatief' was dan heb ik zeker geen soa. De test kan alleen geen soa van jaren geleden op sporen. Mocht ik ooit besmet zijn geweest dan kan mijn lichaam de bacterie zelf hebben opgeruimd/genezen. Wat vaak het geval is met chlamydia.

Dat laatste verbaasde me enigszins, aangezien ik overal lees dat chlamydia nooit uit zichzelf verdwijnt. Maargoed, je hoort ook vaak dat vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en uitvoerig getest worden, horen dat ze 'ooit' chlamydia hebben gehad. Het zal dus wel kunnen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven