Gezondheid alle pijlers

Oorpijn bij duiken

28-02-2008 14:01 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van een week duiken en heb de hele week last gehad van mijn oren, dicht, 's nachts pijn. Omdat ik nog wel kon klaren en overdag geen pijn had ben ik doorgegaan. De divemaster gaf mij de tip na elke duik zoet/kraanwater in mijn oren te laten lopen om zo het zout er uit te wassen.

Een mededuiker adviseerde me een neusspray te gebruiken, maar tijdens je PADI leer je juist dat niet te gebruiken.

Hebben andere duikers nog tips?
Als je tijdens het duiken neusspray nodig hebt om te klaren betekent dat dat je oren en je buis van eastachius niet lekker zijn. Maar nu je de komende tijd niet gaat duiken kun je KORTDUREND (max een week achter elkaar) xylometazoline neusspray gebruiken die de zwelling in je neus en buis van eustachius verhelpen. Spoelen van je oren met water lijkt mij niet zinvol, spoelen van je neus met zout water wel. Kauwgom kauwen kan ook helpen trouwens.

En je kunt natuurlijk altijd langs je huisarts gaan om even te laten kijken voor de zekerheid. Ik kan niet zien of het een oorontsteking is of een ingetrokken trommelvlies (door dichtzittende buis van eustachius) vanaf mijn beeldscherm.
Water in je oren laten lopen is violgens mij vrij onzinnig. Probleem ontstaat namelijk door drukverschillen, niet door zout in je oren.

betekent idd dat je buis van eustachius niet helemaal lekker open is.

Je zou de volgende keer preventief een paar dagen voor je gaat duidek een neusspray kunnen gebruiken. En uiteindelijk zijn jouw oren mss te gevoelig voor duiken. Ik heb twee keer na een proefduik een behoorlijk heftige oorontsteking gehad, dus ik doe het niet meer.
Wellicht heb je teveel oorsmeer en zitten je oren dicht, je kan altijd langs de huisarts gaan om ze te laten uitspuiten.
merretje: oorpijn na het duiken kan meerdere oorzaken hebben. Een aantal worden al genoemd, verder komt bv eczeem en/of schimmels in het oor ook nogal eens voor. Normaliter heb je daar geen/weinig last van,. maar het kan wel vervelende klachten geven bij het duiken door de vochtige omgeving.

Even een aantal zaken die me opvielen:

- de tip om je oren na een duik in zout water met 'fris' water uit te spoelen is een hele goede! Zeker doen voortaan, liefst dan ook met tussue voorzichtig drogen (voorzover je er gemakkelijk bij komt). Het voorkomt het vormen van zoutkristallen in je oor, het zout kan je oren teveel uitdrogen waardoor je huid geirriteerd raakt wat vervolgens weer voor een buitenoorontsteking of andere problemen kan zorgen.

- als je problemen met klaren hebt, inderdaad geen neusspray gebruiken. Dit omdat het spul wat in oa otrivin zit, tijdens de duik kan uitwerken, dan moet je mss nog wel opstijgen en kan je met een enorm pijnlijke reversed block te maken krijgen. Tevens zijn er aanwijzingen dat het diepeteroes in de hand kan werken.

Wat wel kan is spoelen met zout water, bv gewoon zeewater opsnuiven. Vaak komt dan al heel wat viezigheid los.

Iets wat in bep. landen ook vrij verkrijgbaar is om je sinussen open te houden is 'sudafed'. De meningen verschillen erover onder de duikprofs, zelfde strekking vh verhaal als de druppels. Het helpt iig wel, en heeft langere werking dan druppels. (dus -bijna!- geen risico op reversed block)

- je oren laten nakijken en evt. uitspuiten kan een goed idee zijn, gewoon zelf mbv 'earex' of 'oroclean' druppels (drogist) is ook prima.

- last but not least: houdt je oren na de duik zo droog mogelijk, en zorg dat ze uit de wind blijven. Doe bv een buff om.

Heel verhaal, maar oorpijn is zo'n beetje het meest voorkomende 'duikeuvel' en kan een duikvakantie grondig verpesten. Oren zijn erg kwetsbaar, iedere duiker krijgt weleens ermee te maken.

Tot slot: op duiken-punt-nl (van het tijdschrift) heeft een duikarts een column. Daar staan veel duikmedische vragen behandeld, waaronder ook oorproblemen.

Als je nu nog last hebt zou ik i.e.g. even langs je huisarts of anders langs een huis- of kno-arts gaan die tevens duikkeuringen verzorgt (duikgeneeskunde-punt nl) en ernaar laten kijken.

Veel duikplezier verder overigens!!

Ik vertrek zondag as, jippie!!
Computer says nooooo
Summie, wat een fijne tips van je. Ik neem ze mee als ik over 5 weken ga duiken

Mijn oren heb ik vorige week iig alvast laten uitspuiten. Dus ik kan er weer tegenaan.
Heeeeey Sjar, honey! kom ik je hier ook al tegen, gezellig!
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 28 februari 2008 @ 20:13:

Veel duikplezier verder overigens!!

Ik vertrek zondag as, jippie!!Danjewel voor al je tips! Waar ga je duiken?
HI! Ben net weer terug: van Curacao! Heerlijke oorpijnvrije duikjes gemaakt! Hoe gaat het nu met jou?
Computer says nooooo
Hiiii Summie!

Dus je hebt het lekker gehad? Wat fijn meid.

Nog 3 weekjes en dan mag ik weer
hiha Sjar!

Was echt zoooo fijn..

Alleen dat terugkomen met 20 graden temperatuursverschil... pffffff..... wat doen we hier in vredesnaam?????
Computer says nooooo
Ik weet ook niet zo goed waarom mensen hier zo graag willen wonen. Al moet ik zeggen dat het hardlopen door de regen wel weer erg lekker ging.

Maar als ik mocht kiezen, dan liever met een cocktailtje in een hangmat in de tropen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven