Gezondheid alle pijlers

opgezette klieren

20-10-2012 21:24 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al zeker een jaar heb ik last van opgezette kliertjes. Twee achter m'n linkeroor, een op m'n achterhoofd en eentje onder m'n oorlel. Allen aan de linkerkant. De dokter heeft me doorverwezen voor een echo. Hier kwam uit dat het geen "pathologische" klieren zijn. Dat is goed nieuws dus.

Ze doen verder ook geen pijn en de dokter weet ook niet waar ze vandaan komen.

Heeft iemand hier ook last van en een tip voor mij om de kliertjes te laten verdwijnen? Zijn er misschien bepaalde Voedingsmiddelen of "alternatieve" geneesmiddelen/therapieenom achter de oorzaak te komen?
Wat voor last heb je ervan?
Ik heb ooit opgezette klieren gehad, maar dan aan de rechterkant.

Links ietsjes verdikt, maar rechts heel erg.

Bij mij waren het twee gaatjes in de achterste kiezen aan beide kanten.

Maar ja.. kan van alles zijn, eten, last van parfum, gaatjes, noem het maar. Wel kwestie van goed uitzoeken dus.

Sterkte.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Ik had het trouwens een paar jaar lang, de gaatjes waren niet ontdekt, omdat mijn kiezen waren gesealed, dit zat er al minstens 15 jaar. Toch nog onder de sealing gaatjes.

Had geen last van de kiezen, sealing zat er nog goed in, dus ook nooit ontdekt bij de controles tandarts.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Hier nog eentje met meerdere permanent gezwollen klieren. Variërend in grootte. Kan er zelf een heleboel vinden (voornamelijk links) huisarts kan er ook een heleboel vinden, maar hij voelde ze ook rechts, heeft mijn hele hals nagelopen tot onder mijn sleutelbeenderen. Zitten er al heel wat jaren, worden niet groter, niet kleiner. Oorzaak onbekend. Huisarts weet het niet, ooit voor het eerst bij de huisarts geweest vanwege een rare knobbel in de hals (links), niets kwaadaardigs. Had wel weg moeten gaan, maar zit er nog steeds, al jaren dus.

Denk zelf dat het het blijvende resultaat is van een Eppstein-Barr infectie. Zus van een goede vriendin heeft dezelfde verschijnselen. Ben na die infectie nooit meer helemaal de oude geworden.

Gaatjes in mijn kiezen heb ik niet, heb nog een röntgenfoto gehad bij de tandarts, zag er allemaal keurig uit. Ook alle kiezen gesealed.

Ik heb geen afwijkend bloedbeeld.

Overigens wel een vrij slechte huid en daardoor met vlagen veel kleine ontstekingen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daardoor zoveel gezwollen kliertjes heb. Mijn huid is namelijk ook wel eens een tijd heel rustig.

Overigens bedenk ik me net dat ik wel een auto-immuunziekte heb. Ik studeer geneeskunde en weet best wel wat van immunologie, maar heb eigenlijk geen idee of dat samen kan hangen met lymfeklierzwelling, en hoe. Bovendien heb ik eigenlijk geen idee hoe mijn ziekte precies immunologisch gezien onderlegd is. Ik kan me ook niet voorstellen dat elke auto-immuunziekte gezwollen klieren veroorzaakt.

Ik herken het dus wel, maar kan je helaas niet echt helpen!

Lees graag mee.
@briljant: Dus dat kan ook nog. Ik ga ernaar vragen bij de tandarts. Ja, er kan inderdaad van alles zijn. Heb ook wel last van huisstofmijtallergie. Ik weet niet of daar ook klieren van kunnen opzetten.

@Susanna: ik vind het vervelend dat je de bultjes ziet zitten en heb af en toe ook last van een trekkerig gevoel bij m'n nek vandaar dat ik er graag vanaf wil.
Uncharted: Nou en of dat een auto-immunziekte samen kan hangen met gezwollen lymfeklieren. Dat weet ik niet alleen doordat ik zelf medisch geschoold ben maar ik heb een auto-immuunziekte waarbij veel lymfeklieren kunnen zwellen, van de halsklieren tot aan de lymfes bij de longen. Sla je boeken er nog maar eens op na!
quote:miekepieke schreef op 20 oktober 2012 @ 21:52:

Heb ook wel last van huisstofmijtallergie. Ik weet niet of daar ook klieren van kunnen opzetten. Ja. Bij een allergie is je immuunsysteem betrokken.
quote:cajean schreef op 20 oktober 2012 @ 22:00:

Uncharted: Nou en of dat een auto-immunziekte samen kan hangen met gezwollen lymfeklieren. Dat weet ik niet alleen doordat ik zelf medisch geschoold ben maar ik heb een auto-immuunziekte waarbij veel lymfeklieren kunnen zwellen, van de halsklieren tot aan de lymfes bij de longen. Sla je boeken er nog maar eens op na!

Haha ja enorm stom, ik heb er nog nooit over nagedacht dat het door mijn auto-immuunziekte zou kunnen komen! Wat ongelofelijk dom.

Door dit topic denk ik er pas over na.

Ook wel een soort geruststelling voor mezelf denk ik.

Gelukkig ben ik nog niet zo'n student die denkt dat ze vanalles mankeert.
quote:Uncharted schreef op zaterdag 20 oktober 2012 22:02 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="cajean in "opgezette klieren"" class="messagelink">cajean schreef op 20 oktober 2012 @ 22:00</a>:</b>

Uncharted: Nou en of dat een auto-immunziekte samen kan hangen met gezwollen lymfeklieren. Dat weet ik niet alleen doordat ik zelf medisch geschoold ben maar ik heb een auto-immuunziekte waarbij veel lymfeklieren kunnen zwellen, van de halsklieren tot aan de lymfes bij de longen. Sla je boeken er nog maar eens op na! </div></blockquote>

Haha ja enorm stom, ik heb er nog nooit over nagedacht dat het door mijn auto-immuunziekte zou kunnen komen! Wat ongelofelijk dom.

Door dit topic denk ik er pas over na.

Ook wel een soort geruststelling voor mezelf denk ik.

Gelukkig ben ik nog niet zo'n student die denkt dat ze vanalles mankeert.

:Imao: mag ik vragen wat voor auto-immuunziekte je hebt?

Bedankt trouwens voor de reacties. Er kunnen dus echt een heleboel redenen voor de opgezette klieren zijn en ik hoop dat ik erachter kom en dat ze verdwijnen.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag! Ik heb namelijk niet zo heel veel last van huisstofmijtallergie en heb toch wel altijd de opgezette klieren.
Jazeker kunnen van allergieën je klieren opzetten.

Gewoon stap voor stap wat elimineren en dan weer toevoegen, zo zou je het ook kunnen uitzoeken.

Dit kan dus met eten zijn, parfum, cosmetica, noem het maar.

Dan zal je denk ik ook wel de ene dag meer last ervan hebben als de andere. Als dit zo is, kun je nagaan wat je de dag ervoor gedaan/gegeten hebt, noem maar wat.

Je kunt ook alvast een dagboekje bijhouden en alles opschrijven wat je gebruikt, maakt niet uit wat. Misschien dat je er zo gemakkelijker achter komt.

Anders naar het ziekenhuis, bloed laten onderzoeken op allergieën of voedselintolleranties, kun je dat in ieder geval al uitsluiten, of niet.

Het is een hele grote zoektocht, maar je zult er achter komen. Volhouden en goed naar je lichaam luisteren en kijken.
Klinkt raar, maar misschien heb je net zoals ik last van een soort steentjes in je speekselklieren. Ik heb het dan vooral boven in de hals onder het oor. Even de plek masseren. daarna voel het het vaak wegtrekken.
het is niet pathologisch

ze doen geen pijn

en je hebt er geen last van

waarom wil je er dan vanaf?
@meds. Ik heb dat net geschreven. Je ziet de kliertjes zitten. Dat vind ik niet mooi. Ook heb ik soms last van een trekkerig gevoel Aan die kant van m'n nek. Niet fijn. Maar echt pijn doen ze niet gelukkig.
Ik ben allergisch voor huisstofmijt en dieren enzo en nog meer ik heb ook last denk ikvan me klieren maar dan alleen onder me kin waarvan pijn links naar me oor gaat? Kan het door allergie komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven