Gezondheid alle pijlers

Opvlamming colitis en werk

11-12-2016 21:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik weet nu ongeveer een jaar dat ik colitis ulcerosa heb. Heb op dit moment een opvlamming, mijn 1e nadat de diagnose is gesteld vorig jaar. Was al weken wat vermoeider en moest meer naar het toilet en sinds een week heeft het echt doorgezet in een opvlamming.

Nu maak ik me vooral zorgen over mijn werk. Ik wil me eigenlijk niet ziekmelden. Ik heb een tijdelijk contract, wat halverwege 2017 omgezet zou gaan worden in een vast contract, maar dit zou nu de 3e keer zijn in een jaar dat ik me dan ziek zou melden. Ik voel me daar dan schuldig over naar mn werk en ben bang dat ik geen vast contract ga krijgen (ivm frequent verzuim en ivm de colitis, het werk weet ervan).

Aan de andere kant ben ik zo ontzettend moe en kan ik bijna niet meer vooruit.

Ik zit echt in dubio: is het beter om toch te blijven werken zodat ik die stress iig niet heb? En ook om toch nog iets te blijven doen ipv helemaal uitgeschakeld te zijn? Of kun je dan beter naar je lijf luisteren en je ziekmelden?

Melden jullie je ziek bij een opvlamming? En hoelang dan gemiddeld? De buikpijn etc vind ik wel te doen maar de vermoeidheid is echt te verlammend nu.

Alvast bedankt!
Kun je niet in overleg met de bedrijfsarts? En samen bekijken wat te doen? Misschien kun je minder gaan werken tijdelijk, dan kun je toch nog uitrusten. En als ze zo moet bent dat je niet vooruit komt: dan toch maar zoek melden lijkt me.

Rot voor je zeg.
Ik ben al jaren heel moe.

Tenslotte in juli 2015 ziek gemeld en ik zit nog steeds ziek thuis.

Misschien vermeldenswaardig dat ik nog meerdere chronische aandoeningen heb buiten Colitis om.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb altijd doorgewerkt bij een opvlamming. Ik heb geen last van diarree, wel buikpijn en bloed. Ik kan ook rustiger aan doen op het werk en mijn collega's weten ervan. Of ik nou thuis blijf of werk, buikpijn heb ik toch wel. Dan heb ik liever nog wat afleiding van het werk.
quote:Bitje93 schreef op 11 december 2016 @ 21:48:

Ik ben al jaren heel moe.

Tenslotte in juli 2015 ziek gemeld en ik zit nog steeds ziek thuis.

Misschien vermeldenswaardig dat ik nog meerdere chronische aandoeningen heb buiten Colitis om.

Poe wat heftig zeg. Gaat het wel beter inmiddels of niet echt?

Ik heb naast CU ook nog een andere chronische aandoening waar ik ook al moe van was, maar samen met de CU is t soms echt verlammend.

Veel sterkte!
quote:nerdopviva schreef op 11 december 2016 @ 21:52:

Ik heb altijd doorgewerkt bij een opvlamming. Ik heb geen last van diarree, wel buikpijn en bloed. Ik kan ook rustiger aan doen op het werk en mijn collega's weten ervan. Of ik nou thuis blijf of werk, buikpijn heb ik toch wel. Dan heb ik liever nog wat afleiding van het werk.Fijn dat je nog wel kan doorwerken tijdens een opvlamming! Bij mij valt de buikpijn en diarree ook wel mee maar heb dus vooral last van extreme vermoeidheid en zwakte. Duizelig en naar de hoek vd straat lopen voelt al als een hele opgave waarna ik helemaal moet bijkomen. Maar ik denk idd dat werken ook wel n goeie afleiding is, want ik zit zoveel te piekeren thuis.
Ik bedenk me trouwens dat ik wel een keer ben thuis gebleven bij een opvlamming. Ik had in eerste instantie niet in de gaten dat het om een ontsteking ging, de pijn zat niet op één van de de gebruikelijke plekken Uiteindelijk was de uitsteking doorgeslagen naar de buitenkant van de darm. Elke beweging deed verschrikkelijk zeer, Tramadol werkte niet, dus werken was geen optie. Ik denk dat ik toen anderhalve week ben thuis gebleven.
Wat vervelend voor je zeg! Ik heb sinds ik het heb 3 opvlammingen gehad en gelukkig altijd kunnen blijven werken, alleen was de laatste opvlamming op het laatst zo heftig dat ik in het ziekenhuis aan het infuus belandde, ik had er echt te lang mee doorgelopen. Ga dus niet te ver over je grens en kijk eventueel in overleg wat mogelijk is en wat niet. Sterkte!
quote:lievekleine schreef op 11 december 2016 @ 21:55:

[...]

Fijn dat je nog wel kan doorwerken tijdens een opvlamming! Bij mij valt de buikpijn en diarree ook wel mee maar heb dus vooral last van extreme vermoeidheid en zwakte. Duizelig en naar de hoek vd straat lopen voelt al als een hele opgave waarna ik helemaal moet bijkomen. Maar ik denk idd dat werken ook wel n goeie afleiding is, want ik zit zoveel te piekeren thuis.

Hoe ga je dan op je werk raken?

En zelfs als je je auto daar voor de deur parkeert ... je moet maar es naar een kast moeten lopen.

Of naar de eerste of tweede verdieping.

Ik zou in overleg gaan met de arbo-arts.

Maar het moet wel een beetje "veilig" blijven. Aan iemand die zowat half flauw valt, hebben ze op je werk ook niets.
quote:Chrissiefur schreef op 11 december 2016 @ 22:02:

Wat vervelend voor je zeg! Ik heb sinds ik het heb 3 opvlammingen gehad en gelukkig altijd kunnen blijven werken, alleen was de laatste opvlamming op het laatst zo heftig dat ik in het ziekenhuis aan het infuus belandde, ik had er echt te lang mee doorgelopen. Ga dus niet te ver over je grens en kijk eventueel in overleg wat mogelijk is en wat niet. Sterkte!Hmm ja. Hoelang heb jij meestal last van een opvlamming?
De laatste duurde ruim 3 maanden en eindigde dus aan een prednison infuus. Die daarvoor duurde voor m'n gevoel nog langer, toen ben ik er zelfs nog mee op vakantie geweest omdat ik erg lang op een scopie moest wachten. Maar goed ik heb dan ook niet echt vermoeidheidsklachten alleen heel veel diarree (op het toppunt wel 20 x per dag) met bloed en soms stekende buikpijn maar zelfs die is meestal wel te doen. Deze 2e eindigde trouwens ook met een prednison kuur. Van de eerste kan ik me niet zoveel herinneren, behalve dat ik toen een dag in een Italiaans ziekenhuis heb doorgbracht vanwege uitdrogingsverschijnselen, maar dat is alweer 7 jaar geleden. Ik heb nu (vind ik zelf) hele fijne medicijnen en heb nu al 2 jaar nergens last van. Toevallig heeft mijn mdl arts vorige maand gezegd dat ik voorlopig niet meer op controle hoef (ik moet vanwege medicijnen wel elke 4 maanden bloed prikken, maar die uitslag krijg ik dan voortaan telefonisch). Ik ben dus vrij happy momenteel, hoop dat het voor jou ook snel beter gaat!!!
Ik ben 1 keer 2 weken thuis gebleven, toen kon ik ook niet meer eten en was het wachten op opname, gelukkig sloeg net die dag de prednison aan, ben daarna op halve kracht weer begonnen.

En 1 keer heb ik twee weken in het ziekenhuis gelegen voor prednison infuus, maar toen werkte ik op oproepbasis voor een uitzendbureau, dus had geen zorgen over contract en ben toen naar eigen inzicht weer begonnen na ontslag uit het ziekenhuis.

Verder alle opvlammingen doorgewerkt, en ik weet het, het is zwaar, vooral het reizen naar mijn werk icm incontinentie, heel wat ongelukjes gehad terwijl ik bíjna thuis was.

De afweging of je zo door moet gaan kun je alleen zelf maken. Hoeveel uur/dagen werk je?

Ik snap je situatie zo goed! Ik heb nu gelukkig een baan waar mijn baas redelijk flexibel is en ik wonder boven wonder een vast contract heb gekregen.
quote:lievekleine schreef op 11 december 2016 @ 21:55:

[...]

Fijn dat je nog wel kan doorwerken tijdens een opvlamming! Bij mij valt de buikpijn en diarree ook wel mee maar heb dus vooral last van extreme vermoeidheid en zwakte. Duizelig en naar de hoek vd straat lopen voelt al als een hele opgave waarna ik helemaal moet bijkomen. Maar ik denk idd dat werken ook wel n goeie afleiding is, want ik zit zoveel te piekeren thuis.Ik ben tijdens een heftige opvlamming 2 maanden bijna mijn bed niet uit geweest. Van de uitputting en zwakte kon ik bijna niks. Wat zegt je arts?
quote:lila01 schreef op 12 december 2016 @ 00:05:

[...]

Ik ben tijdens een heftige opvlamming 2 maanden bijna mijn bed niet uit geweest. Van de uitputting en zwakte kon ik bijna niks. Wat zegt je arts?

Oh jeetje heftig zeg!

Ja mijn arts zegt dat ik naar mijn lichaam moet luisteren en ik rust moet nemen. Voelde het al een paar weken aankomen en heb toen ook te weinig gerust waardoor het nu dus n echte opvlamming is.

Overigens zijn ze op mijn werk heel begripvol en zijn ze erg tevreden met mijn functioneren. Ik werk in de zorg, misschien helpt dat dan. Maar toch voel ik me er niet prettig bij om me ziek te melden en ben ik continu erover aan het piekeren en is mn grootste angst dat mn contract niet wordt verlengd. Heb dit met leidinggevende besproken en die zegt dat ik me daar niet druk om moet maken. Maar ja, die gedachtes he...
Mijn laatste opvlamming duurde van december 2015 tot juni 2016. Ik ben wel gewoon elke dag gaan werken omdat ik toen werkte tot 13.00 en mijn bureau stond vlakbij de wc. Na het werk ging ik meestal een uurtje naar bed en toen was ik wel weer opgeladen voor de rest van de dag.

Wat naar dat je zoveel last hebt. Kun je korter werken?
Luister naar je arts. Rustig aan. Wat heb je eraan als je straks helemaal uitgeschakeld bent? Dan ben je nog verder van huis.
Dank allemaal voor jullie reacties!

Ik was vandaag vrij en ben er even uitgeweest om te kijken hoe het ging. Het ging gelukkig best goed en dit geeft me weer vertrouwen om aan het werk te gaan. Heb leidinggevende gesproken en die adviseerde morgen een dagje thuis te werken en dan woensdag weer op kantoor te zijn.

Dus ik ben blij en opgelucht en het lijkt erop dat de medicijnen aan gaan slaan

Nogmaals dank!
Goed om te horen en fijn dat je leidinggevende zo met je meedenkt! Rustig aan, dan komt het vast helemaal goed zo!
Beterschap! Hopelijk snel voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven