Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 252 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Elsy schreef:
09-08-2025 11:35
In Amerika is het qua medische privacy ook streng geregeld dus ik denk dat ze allebei toestemming hebben gegeven.
Dat mag hier volgens mij alsnog niet? De angst is dat er betalingen plaatsvinden.

Amerika is overigens helemaal niet zo streng op medische privacy. Heel veel problemen ook met verzekeraars die dingen achterhalen waar ze niet bij horen te kunnen.
Wombat schreef:
09-08-2025 12:45
De keuze bij de nabestaanden leggen vind ik iets wat je ze niet aan kunt doen.
Vrijwel de enige omstandigheid dat iemand kan doneren is na een ongeluk. Bij een verwachte dood na een lange ziekte zijn de organen meestal niet geschikt. Daarom is er ook zo’n tekort.

Maar dan zadel je je nabestaanden dus op met een vreselijk moeilijke vraag terwijl ze in totale shock zijn dat jij ineens dood bent. En dan moeten ze het daar ook nog ineens maar over eens worden. Op zo’n moment zoeken ze waarschijnlijk naar houvast: wat zou jij gewild hebben? En juist dat heb je dan niet vastgelegd. Dat zou ik ze nooit aan willen doen. Second best is dan nog dat je het er in elk geval wel ooit samen over hebt gehad. Maar dat hebben de meeste mensen ook niet.
Dit.
De keuze bij de nabestaanden leggen is de weg van de minste weerstand kiezen, eigenlijk zelf geen beslissing durven nemen, terwijl het toch om zoiets belangrijks gaat! Dood ga je toch, vroeg of laat, onverwacht of niet, dus zorg dan ook dat je zelf je zaken geregeld hebt.
Is dit dan een fakesite?

https://orgaandonatiedewaarheid.nl/hoof ... ndood-dbd/
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
09-08-2025 13:20
Is dit dan een fakesite?

Fake website niet denk ik, hij komt aardig echt over. Ik kan alleen niet vinden wiens waarheid hier opgeschreven staat en dat er De Waarheid in het webadres moet staan, doet mij geloven dat er niet echt een wetenschappelijke basis voor deze waarheid is. Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening.
Geen idee, maar ik wil sowieso niet gereanimeerd worden of wat dan ook, dus hopelijk speelt dit bij mij niet. Als mij iets overkomt waarbij er blijkbaar actief beslist moet worden of ik nog leef of niet voor men mij losplugt, dan wil ik dat men mij gewoon laat gaan.
Hypocrisie is menselijk en egoïsme ook. Ik vind dit echt zoiets wat je helemaal geen argumenten hoeft te geven, het is gewoon een gevoel en daar mag je naar handelen. Ik wil het niet, klaar.

Dat gezegd hebbende deel ik het helemaal niet, van mij mogen ze alles hebben. Zou juist wel meer moeite hebben met ogen/huid denk ik, misschien omdat het juist de buitenkant is maar ik ben dan toch dood dus maakt me niet genoeg uit om dat uit te sluiten.
Is dit dan een fakesite?

Nou, de url en naam van website geeft in ieder geval een bias aan en is niet gebaseerd op medische wetenschap.
Where is my mind?
Wombat schreef:
Vrijwel de enige omstandigheid dat iemand kan doneren is na een ongeluk. Bij een verwachte dood na een lange ziekte zijn de organen meestal niet geschikt. Daarom is er ook zo’n tekort.

Maar dan zadel je je nabestaanden dus op met een vreselijk moeilijke vraag terwijl ze in totale shock zijn dat jij ineens dood bent. En dan moeten ze het daar ook nog ineens maar over eens worden. Op zo’n moment zoeken ze waarschijnlijk naar houvast: wat zou jij gewild hebben? En juist dat heb je dan niet vastgelegd. Dat zou ik ze nooit aan willen doen. Second best is dan nog dat je het er in elk geval wel ooit samen over hebt gehad. Maar dat hebben de meeste mensen ook niet.
Je kunt het er toch wel over hebben en dan alsnog de beslissing bij de nabestaanden laten?
Die moeten uiteindelijk sowieso de beslissing nemen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Is dit dan een fakesite?

Sowieso neem ik websites met 'waarheid' in hun naam met een korreltje zout.

En wat ik lees kan ik niet verifiëren, maar ik heb er alle vertrouwen in dat artsen hier secuur mee omgaan.

Want, laten we wel wezen: als ze vermoeden dat je hersendood bent, maar er blijkt toch nog net een spoortje hersenactiviteit te zijn, dan is de kans dat je weer volledig kunt herstellen sowieso minimaal.
Dan maar liever dat laatste zetje door organen uit te nemen.

Maar nee, dat gebeurt niet.

David Dunning
Is dit dan een fakesite?

100% Er wordt geen enkele wetenschappelijke bron opgevoerd. Stukken schrijven op basis van wikipedia is belachelijk. Ook heel verdacht: je weet niet wie er achter de site zitten. Mijn vermoeden: organisaties die graag angst en onrust zaaien omdat ze daar baat bij hebben.
Bontebok schreef:
09-08-2025 13:45
100% Er wordt geen enkele wetenschappelijke bron opgevoerd. Stukken schrijven op basis van wikipedia is belachelijk. Ook heel verdacht: je weet niet wie er achter de site zitten. Mijn vermoeden: organisaties die graag angst en onrust zaaien omdat ze daar baat bij hebben.
Aan het mailadres te zien zit Annet erachter.

David Dunning
Is dit dan een fakesite?

De website is opgezet door Annet Wood, beeldend kunstenaar. Ik zie dat ze ook heeft meegewerkt aan de Trueman Show, volgens mij een bekende wappie-podcast. Ik vraag me dan af: wie geloof je: artsen en deskundigen van wie dit hun vakgebied is of een beeldend kunstenaar die “zelf onderzoek gedaan heeft”.
Solomio schreef:
09-08-2025 13:46
Aan het mailadres te zien zit Annet erachter.
Maar dat kan net zo goed Pjotr zijn van de Russische geheime dienst die gek zijn op onrust in het vrije westen.
SurferRosa schreef:
09-08-2025 13:37
Nou, de url en naam van website geeft in ieder geval een bias aan en is niet gebaseerd op medische wetenschap.
Dat één van de eerste woorden "zwartboek" is, is ook al een sterke aanwijzing in welke hoek ze het zoeken...
Bontebok schreef:
09-08-2025 13:48
Maar dat kan net zo goed Pjotr zijn van de Russische geheime dienst die gek zijn op onrust in het vrije westen.
Uiteraard. Ik was dan ook niet serieus.

David Dunning
meisje85 schreef:
09-08-2025 13:51
Dat één van de eerste woorden "zwartboek" is, is ook al een sterke aanwijzing in welke hoek ze het zoeken...
Ze voeren ook geen enkele relevante bron op. Het is gewoon stemmingmakerij.
Solomio schreef:
09-08-2025 13:52
Uiteraard. Ik was dan ook niet serieus.
Gelukkig maar, ik schrik er van dat er hier ook mensen zijn die in dit soort sites trappen, terwijl ze zo makkelijk te debunken zijn.
pina schreef:
09-08-2025 12:47
Dat mag hier volgens mij alsnog niet? De angst is dat er betalingen plaatsvinden.

Amerika is overigens helemaal niet zo streng op medische privacy. Heel veel problemen ook met verzekeraars die dingen achterhalen waar ze niet bij horen te kunnen.
Ik kan me voorstellen dat het in Nederland niet mag.

De HIPAA regelgeving zelf is wel streng hoor. Je moet ook zelf aangeven dat de dokter contact mag opnemen met de verzekeraar. Het kan natuurlijk dat verzekeraars dingen via een loophole uitzoeken aangezien HIPAA alleen over de privacy in de zorg gaat. Maar in principe mag de verzekeraar alleen gelimiteerde info te horen krijgen van de behandelaar over de gemaakte kosten (billing).

Of bedrijven ook echt gepakt worden als ze iets tegen de wet doen is de vraag. Maar dat houd je.
nerdopviva schreef:
09-08-2025 13:48
De website is opgezet door Annet Wood, beeldend kunstenaar. Ik zie dat ze ook heeft meegewerkt aan de Trueman Show, volgens mij een bekende wappie-podcast. Ik vraag me dan af: wie geloof je: artsen en deskundigen van wie dit hun vakgebied is of een beeldend kunstenaar die “zelf onderzoek gedaan heeft”.
Oeps, als ik had gezien dat ze had meegewerkt aan de Trueman Show, dan had ik de link niet gedeeld.
Pieremachochel
Wombat schreef:

Jeetje mina zeg, natuurlijk hebben we het daar uitgebreid en meerdere malen over. We zijn niet zo achterlijk dat het een soort geheime verrassing is “oeps Ginevra is dood, nou zoek het maar uit jongens!”

“Keuze nabestaanden” wil bij de meeste volwassen redelijk denkende mensen zeggen dat je het erover hebt, dat nabestaanden weten wat je voorkeur is, maar dat ze zich helemaal vrij en niet bezwaard hoeven te voelen om het toch anders te doen en dat ze zich daar niet schuldig over hoeven te voelen als ze afwijken van wat ze weten dat ik wil.
Na zevenhonderd jaren
Iedereen mag voelen en kiezen wat hij/zij wil. Ik ben zelf wel donor, omdat de simpele rede dat ik er na mijn dood niks meer aan heb en ik, mocht het zover komen, zelf ook zou willen ontvangen.

Misschien ontzettend mosterd, maar in sommige landen is het zo als je zelf donor bent je voorgaat op de niet-donoren als je zelf een donororgaan nodig hebt. Ik vind dat zo gek nog niet.
Ginevra schreef:
09-08-2025 14:47
Jeetje mina zeg, natuurlijk hebben we het daar uitgebreid en meerdere malen over. We zijn niet zo achterlijk dat het een soort geheime verrassing is “oeps Ginevra is dood, nou zoek het maar uit jongens!”

“Keuze nabestaanden” wil bij de meeste volwassen redelijk denkende mensen zeggen dat je het erover hebt, dat nabestaanden weten wat je voorkeur is, maar dat ze zich helemaal vrij en niet bezwaard hoeven te voelen om het toch anders te doen en dat ze zich daar niet schuldig over hoeven te voelen als ze afwijken van wat ze weten dat ik wil.
Nou ja, dit inderdaad. Echt, iedereen weet wat mijn voorkeur heeft ( mijn man, kinderen, ( de oudste dan, die heeft nu enig besef van dood, ziekte, organen e.d.), ouders, mijn broer en zus mocht het nodig zijn.
Maar het is aan hen om te bepalen of ze op dat moment er toe in staat zijn om op een bepaalde manier afscheid te moeten nemen. Dat hadden mijn neef en nicht. Van tevoren bedacht hoe fijn en mooi het zou zijn als mijn tante nog deels zou ' doorleven', maar op het moment dat ze voor het voldongen feit stonden, konden ze zich er niet toe zetten om afscheid te nemen terwijl haar hart nog klopte ( natuurlijk wisten ze prima dat hersendood niet terug te draaien zou zijn). Ze wilden haar laatste ademhaling meemaken.

En dat mag er ook zijn.

Ik ga ervan uit dat mijn kinderen in ieder geval ouder zijn dan mijn neef en nicht toen ze moesten bepalen wat ze wilden (mijn oom was zo lamgeslagen dat hij nauwelijks aanspreekbaar was) en dat ze mijn wens proberen uit te voeren. Uiteindelijk zijn zij wel degene die afscheid moeten nemen, die achterblijven.
09-08-2025 14:42
Oeps, als ik had gezien dat ze had meegewerkt aan de Trueman Show, dan had ik de link niet gedeeld.
Kom op zeg. Die website zelf is obvious shit. Dat zie je in een oogopslag.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
09-08-2025 14:55
Misschien ontzettend mosterd, maar in sommige landen is het zo als je zelf donor bent je voorgaat op de niet-donoren als je zelf een donororgaan nodig hebt. Ik vind dat zo gek nog niet.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat als je een donororgaan ontvangt, je onherroepelijk ook zelf donor wordt. En als je kiest om geen donor te zijn/worden, je dan ook niets kunt ontvangen. Dan gaat het orgaan naar de volgende persoon die hier wel akkoord voor geeft. Lijkt mij het meest logisch en eerlijk ook.
.
Volgens mij wordt er toch altijd met nabestaanden overlegd? Dus wanneer zij bijvoorbeeld emotionele bezwaren hebben, kan er besloten worden donatie niet door te laten gaan ondanks dat je wel als donor geregistreerd staat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven