Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 150 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Aneso schreef:
09-08-2025 15:21
Volgens mij wordt er toch altijd met nabestaanden overlegd? Dus wanneer zij bijvoorbeeld emotionele bezwaren hebben, kan er besloten worden donatie niet door te laten gaan ondanks dat je wel als donor geregistreerd staat.
Dit is ook mijn ervaring.

Vind ik het nog steeds een prima optie als je vast laat leggen dat de nabestaanden het mogen bepalen trouwens.
Het is zoals het is
Youk79 schreef:
09-08-2025 15:29
Dit is ook mijn ervaring.

Vind ik het nog steeds een prima optie als je vast laat leggen dat de nabestaanden het mogen bepalen trouwens.
Ja, vind ik ook hoor.
Jesco schreef:
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat als je een donororgaan ontvangt, je onherroepelijk ook zelf donor wordt. En als je kiest om geen donor te zijn/worden, je dan ook niets kunt ontvangen. Dan gaat het orgaan naar de volgende persoon die hier wel akkoord voor geeft. Lijkt mij het meest logisch en eerlijk ook.
Als je een donororgaan ontvangt ben je volgens mij daarna vaak niet meer geschikt als donor.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Vanuit mijn vakgebied: nts en wuon hebben goede, duidelijke sites. Gebaseerd op wetenschap
Solomio schreef:
09-08-2025 15:35
Als je een donororgaan ontvangt ben je volgens mij daarna vaak niet meer geschikt als donor.
Volgens mij ook. Bovendien is de kans dat je beide kunt doen sowieso enorm klein. Lijkt me weinig zinvol om daar regels voor te maken.
Het is zoals het is
Wombat schreef:
08-08-2025 22:31
Stop in elk geval met zeggen dat je iedereen alles gunt, want dat is dus niet zo. Je gunt mensen het leven met jouw organen niet, je hebt dan liever dat ze doodgaan. Wees consequent eerlijk, houd jezelf niet voor de gek.
Het zal waarschijnlijk sowieso iemand zijn die je niet kent, dus daar heb je dan ook niks mee. Gun je het bijvoorbeeld ook iemand die slecht leeft en een nieuw hart nodig heeft?
Wat betreft gunnen in het algemeen, de meeste mensen gunnen elkaar weinig. Dat is de reden dat er ook zoveel ellende is in de wereld.

Zelf ben ik wel donor met bepaalde organen. Huid, ogen en alles wat zichtbaar is voor nabestaanden heb ik als 'niet' aangekruist. Ik heb het kaartje in mij tas altijd bij.

Ik snap ook goed dat de keuze lastig is. In reclame en de donor week wordt vooral gepraat om donor te worden, het belang en de ontvanger.
Weinig over de manier waarop en wat er met de gever gebeurd. Dat is natuurlijk niet aantrekkelijk.

Als je overlijdt in het ziekenhuis en ze willen bepaalde organen (hart, nieren, longen), ben je nog warm als je naar de OK gaat volgens mij. Dat lijkt mij voor nabestaanden erg moeilijk.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 09-08-2025 16:38
4.24% gewijzigd
Huid en ogen zijn voor nabestaanden ook niet zichtbaar. Huid doen ze alleen op plaatsen die je niet kunt zien en ogen is alleen hoornvlies, dat zie je met gesloten ogen niet.

Edit: met gesloten ogen van de donor bedoel ik :).
Wombat schreef:
09-08-2025 16:34
Huid en ogen zijn voor nabestaanden ook niet zichtbaar. Huid doen ze alleen op plaatsen die je niet kunt zien en ogen is alleen hoornvlies, dat zie je met gesloten ogen niet.

Dan nog mijn keuze om die zaken niet te doneren. Ik wil zelf trouwens niks. Als ik doodga is dat zo.
Teddydeniffler schreef:
09-08-2025 16:39
Dan nog mijn keuze om die zaken niet te doneren. Ik wil zelf trouwens niks. Als ik doodga is dat zo.
Uiteraard, maar je argumentatie snijdt geen hout.

David Dunning
Solomio schreef:
09-08-2025 16:42
Uiteraard, maar je argumentatie snijdt geen hout.
Omdat? Ik niet alles wil doneren bedoel je en de reden die ik daarvoor geef volgens jou onzin is? Aangezien alles toch is afgedekt als je opgebaard wordt. Het is ook nooit goed.

Je had bijvoorbeeld ook kunnen ook vragen waarom ik die keuze zo maak, maar dit is omdat bepaalde nabestaanden het zo wensen voor nu.

Verder ben ik mij niet bekend dat mijn lichaam eigendom is van de staat en ik verplicht ben alles te doneren en hierbij geen eigen keuze mag maken.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:02
Reden: Zin opbouw
2.56% gewijzigd
Teddydeniffler schreef:
09-08-2025 17:01
Omdat? Ik niet alles wil doneren bedoel je en de reden die ik daarvoor geef volgens jou onzin is? Aangezien alles toch is afgedekt als je opgebaard wordt. Het is ook nooit goed.

Je had bijvoorbeeld ook kunnen ook vragen waarom ik die keuze zo maak, maar dit is omdat bepaalde nabestaanden het zo wensen voor nu.

Verder ben ik mij niet bekend dat mijn lichaam eigendom is van de staat en ik verplicht ben alles te doneren en hierbij geen eigen keuze mag maken.
Sjongejonge zeg, doe ff relaxt.

Iemand legt jou uit dat de huid die evt voor donatie gebruikt wordt sowieso niet zichtbaar is en de oogdelen ook niet. Dus als dat je reden is, dat dat nergens voor nodig is.

Niemand die beweert dat je een andere keuze moet maken. Maar als je een verkeerd beeld heb KAN het natuurlijk helpen als iemand je daar even op wijst.

David Dunning
Wombat schreef:
09-08-2025 16:34

Je heie oogbal wordt verwijderd en je krijgt er witte "knikkers" voor terug. In feite oogt het mooier met deze nepogen. Dan staan ze mooi bol met gesloten ogen en droogt het niet in.
Jesco schreef:
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat als je een donororgaan ontvangt, je onherroepelijk ook zelf donor wordt. En als je kiest om geen donor te zijn/worden, je dan ook niets kunt ontvangen. Dan gaat het orgaan naar de volgende persoon die hier wel akkoord voor geeft. Lijkt mij het meest logisch en eerlijk ook.
Je komt dan heel snel op het terrein terecht wie zorg verdient en wie niet.

Dat soort morele discussies lijken me onwenselijk. Je gaat dan op een merkwaardige stoel zitten.

Er zijn zoveel situaties waarbij ik die keuze nooit zou willen maken.

Bijvoorbeeld: een jonge moeder die geen donor wilde zijn een orgaan ontzeggen ten behoeve van bijvoorbeeld een kinderloze man die wel donor wil zijn maar die in zijn leven veel geweld heeft gebruikt tegen anderen?

Hier zijn talloze varianten op te verzinnen.

Het weigeren van het afstaan van organen is een grondrecht. Hier mag nooit een uitruil tegenover staan.

En we maken in het verlenen van zorg geen onderscheid tussen mensen. Ook een belangrijk principe.

Wat jij eerlijk vindt is dat alleen maar op papier. In de praktijk zit dat waarschijnlijk heel anders in elkaar.
Solomio schreef:
09-08-2025 17:07
Sjongejonge zeg, doe ff relaxt.

Iemand legt jou uit dat de huid die evt voor donatie gebruikt wordt sowieso niet zichtbaar is en de oogdelen ook niet. Dus als dat je reden is, dat dat nergens voor nodig is.

Niemand die beweert dat je een andere keuze moet maken. Maar als je een verkeerd beeld heb KAN het natuurlijk helpen als iemand je daar even op wijst.
Volgens ben ik niet de gene die moeilijk doet.
Je schrijft dat mij argument niet overtuigend is, maar waarom dat in deze zo belangrijk. Ik heb die keuze zo gemaakt. Ik hoef niet extra overtuigd te worden om donor te worden.
Het lijkt wel of het alles of niets moet zijn.

Als je een overleden iemand wast en klaarmaakt voor de kist is de huid gewoon zichtbaar dus ik weet niet waar ze het dan vandaan halen wat niet zichtbaar zou zijn.
Teddydeniffler schreef:
09-08-2025 17:25
Je schrijft dat mij argument niet overtuigend is, maar waarom dat in deze zo belangrijk. Ik heb die keuze zo gemaakt. Ik hoef niet extra overtuigd te worden om donor te worden.

Als je een overleden iemand wast en klaarmaakt voor de kist is de huid gewoon zichtbaar dus ik weet niet waar ze het dan vandaan halen wat niet zichtbaar zou zijn.
Echt wel, maar ga lekker door.
Ik reageerde n.a.v. iemand anders op jou, dus ga ff lekker tegen die tekeer.
Mij hoef je niet te overtuigen hoor.

En als ze wel je hart en nieren mogen hebben is op die plaatsen dus ook je huid beschadigd, dus je redenering blijft zwakjes.

David Dunning
Paradise schreef:
09-08-2025 17:20
Je komt dan heel snel op het terrein terecht wie zorg verdient en wie niet.

Dat soort morele discussies lijken me onwenselijk. Je gaat dan op een merkwaardige stoel zitten.

Er zijn zoveel situaties waarbij ik die keuze nooit zou willen maken.

Bijvoorbeeld: een jonge moeder die geen donor wilde zijn een orgaan ontzeggen ten behoeve van bijvoorbeeld een kinderloze man die wel donor wil zijn maar die in zijn leven veel geweld heeft gebruikt tegen anderen?

Hier zijn talloze varianten op te verzinnen.

Het weigeren van het afstaan van organen is een grondrecht. Hier mag nooit een uitruil tegenover staan.

En we maken in het verlenen van zorg geen onderscheid tussen mensen. Ook een belangrijk principe.

Wat jij eerlijk vindt is dat alleen maar op papier. In de praktijk zit dat waarschijnlijk heel anders in elkaar.
Eens!
Teddydeniffler schreef:
09-08-2025 17:25

Ik vraag mij af of dat kan; iemand wassen en klaarmaken voor de kist als diegene organen afstaat?
Maar mensen gaan voorbij
En toch hè, ik heb deze discussie ook eens gevoerd en iemand zei hierover: ik ben geen donor uit principe, want mijn organen krijgt niemand. Tot zover oke. Hij wilde wel organen ontvangen als het zover zou komen. Toen een ander hem vroeg of hij dit eerlijk vond zei hij letterlijk: ik krijg het toch wel.

Daarom komen we orgaandonors tekort in Nederland, omdat niemand iets verplicht is en wel iedereen mag ontvangen. In je leven-of-dood strijd wil bijna iedereen wel een orgaan ontvangen denk ik.
Volgens mij komen we vooral donoren tekort omdat er weinig mensen overlijden in de juiste omstandigheden.
Eikels zul je altijd hebben maar helemaal eerlijk krijg je dit soort dingen toch niet. Hoeft ook niet.
Het is zoals het is
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
09-08-2025 18:35
En toch hè, ik heb deze discussie ook eens gevoerd en iemand zei hierover: ik ben geen donor uit principe, want mijn organen krijgt niemand. Tot zover oke. Hij wilde wel organen ontvangen als het zover zou komen. Toen een ander hem vroeg of hij dit eerlijk vond zei hij letterlijk: ik krijg het toch wel.

Daarom komen we orgaandonors tekort in Nederland, omdat niemand iets verplicht is en wel iedereen mag ontvangen. In je leven-of-dood strijd wil bijna iedereen wel een orgaan ontvangen denk ik.
Tja, eerlijk. Ik weet het niet. Ik ben al lang donor. Ik heb hier geen enkele morele of ethische bezwaren tegen. Het zijn van donor kost mij derhalve geen enkele moeite. Ik lever er niets voor in, het kost mij bij leven helemaal niets en ik hoef er geen enkele moeite voor te doen. De vraag is of het zoveel eerlijker is dat ik eerder recht zou hebben op een orgaan omdat ik donor ben. Dit omdat ik er niets voor hoef te doen. Het is nogal gemakkelijk altruïsme.

Ik kan niet in de bovenkamer bij een ander bekijken en beoordelen of zijn of haar ethische bezwaren gegrond zijn.

Dat ik geen ethische bezwaren heb zie ik ook als voordeel. Ik leef bijvoorbeeld niet in een gemeenschap waar ze iets van mijn donorschap vinden. Onder migranten is bijvoorbeeld een groter tekort aan donoren dan bij witte Nederlanders. Zo bezien worden migranten dan harder getroffen. Waar migranten op individueel niveau niet altijd iets aan kunnen doen.
Eens met Paradiso.
Daarnaast: verreweg de meeste mensen die geregistreerd staan als donor zullen nooit doneren. Raar om daar regels op te baseren.
Het is zoals het is
ik ben er iig al heel blij mee dat we nu actief moeten aangeven wanneer je niet wil doneren.

En verder: ik heb al sinds mijn 12e een donorcodicil, vanaf mijn 18 bloed gegeven tot het niet meer mocht en ben geregistreerd als beenmergdonor, hoewel de kans aanwezig is dat ik dat ook niet meer mag.

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar ik ben wel zo eerlijk om te erkennen dat ik er heel veel moeite mee heb wanneer iemand niet wil geven, maar wel wil ontvangen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Joppie schreef:
09-08-2025 18:30
Ik vraag mij af of dat kan; iemand wassen en klaarmaken voor de kist als diegene organen afstaat?
Nee! Orgaandonatie moet als patiënt nog "leeft".
Weefseldonatie binnen 24 uur en patiënt wordt niet gekleed of gewassen. Botdonatie is op de OK.
En wat te denken van personen van 18 jaar die dezelfde keuze maken als hun ouders?
Zou die er ook geen recht op hebben als die persoon op zijn of haar 19e een orgaan nodig heeft?

En diezelfde persoon die er nog eens over heeft nagedacht en op zijn 23ste een andere keuze heeft gemaakt wel?

En wat te doen met mensen die de taal niet machtig zijn? Mensen die mogelijk een niet zo weloverwogen keuze maken? Niet uit onwil, maar omdat ze het niet goed begrijpen?
paradise wijzigde dit bericht op 09-08-2025 19:01
22.65% gewijzigd
Stormke81 schreef:
09-08-2025 18:58
Nee! Orgaandonatie moet als patiënt nog "leeft".
Weefseldonatie binnen 24 uur en patiënt wordt niet gekleed of gewassen. Botdonatie is op de OK.
Kan dat ook niet na donatie? Dat dacht ik altijd begrepen te hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven