Gezondheid alle pijlers

Overgeven antibiotica?

12-07-2020 11:39 27 berichten
Heehoi,

Gisteren een 10-daagse kuur doxycycline (antibiotica) moeten starten vanwege een vermoeden van Lyme, ik had een dieprode kring om een insectenbeet heen. Ben gisterenochtend begonnen met de kuur, moet 2 keer per dag 1 tablet slikken.

Nu was ik gisteren na de tweede tablet al ietwat misselijk. Vanmorgen heb ik een uur na inname van de tablet overgegeven. Ik kan in de bijsluiter en op internet niks vinden over het moeten nemen van een nieuwe pil of niet. Weet iemand dit? Van anticonceptie weet ik dat het gaat om drie uur na inname maar ik weet niet precies hoe traag de afgiftewerking van doxycycline is. Omdat het weekend is kan ik de huisarts niet bellen.

Groetjes!
Je kunt wel een huisartsenpost bellen?
Alle reacties Link kopieren
Probeer de huisartsenpost eens. Zij kunnen je vast vertellen wat je nu het beste kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je deze vraag niet stellen bij de huisartsenpost? Die zijn wel in het weekend telefonisch bereikbaar. Hoe lang moet je het middel nemen?
Als je misselijk blijft, heb je daar toch ook weer een medicijn voor nodig. Mijn zoon slikt langdurig antibiotica, en heeft in het begin ook doxycycline geslikt. Bij elke soort heeft hij ook tabletten tegen misselijkheid gekregen, al heeft hij deze niet vaak nodig gehad.
Linolino schreef:
12-07-2020 11:41
Je kunt wel een huisartsenpost bellen?
De HAP waarbij ze in het weekend zijn aangesloten vermeld uitdrukkelijk in het weekend alleen te bellen voor spoed, vandaar dat ik het idee heb dat ik met zo’n vraag niet kan bellen.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 11:44
De HAP waarbij ze in het weekend zijn aangesloten vermeld uitdrukkelijk in het weekend alleen te bellen voor spoed, vandaar dat ik het idee heb dat ik met zo’n vraag niet kan bellen.

Dit is een vraag die niet kan wachten, dus daar kun je gerust voor bellen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch gewoon bellen om te overleggen; je hoeft er toch niet heen?
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 11:44
De HAP waarbij ze in het weekend zijn aangesloten vermeld uitdrukkelijk in het weekend alleen te bellen voor spoed, vandaar dat ik het idee heb dat ik met zo’n vraag niet kan bellen.
Toch bellen. Hier medisch advies vragen is tegen de huisregels en bovendien onverstandig.
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 11:44
De HAP waarbij ze in het weekend zijn aangesloten vermeld uitdrukkelijk in het weekend alleen te bellen voor spoed, vandaar dat ik het idee heb dat ik met zo’n vraag niet kan bellen.

Vragen / overleg mag altijd hoor!
Alle reacties Link kopieren
Dit is een vraag die (liever) niet tot maandag kan wachten, je hoeft niet om een afspraak te vragen maar om advies. Als de telefoniste je vraag niet zelf kan/mag beantwoorden vragen ze je later terug te bellen of je wordt teruggebeld. Misschien krijg je een recept voor medicatie tegen de misselijkheid.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
gizzmo-returns schreef:
12-07-2020 11:51
Vragen / overleg mag altijd hoor!
Ah oké, bedankt, dat wist ik niet. Ik ga even bellen!
Zorg dat je eerst genoeg vulling in je maag hebt zoals yoghurt met muesli ofzo...
en bellen idd succes! p
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, 1x doxicycline gehad, en binnen een half uur overgeven. Kon er echt niet tegen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Saartje70 schreef:
12-07-2020 11:54
Zorg dat je eerst genoeg vulling in je maag hebt zoals yoghurt met muesli ofzo...

De meeste varianten van deze medicatie mogen absoluut niet met eten, en sommige absoluut niet met melkproducten, ingenomen worden, dus dit is echt een heel slecht advies.
Alle reacties Link kopieren
Overgeven is een bekende bijwerking van doxy. Bel er de dokterspost en vraag een maagbeschermer. Of loop naar de drogist en koop het zelf. Zorg dat je je doxy ruim een kwartier of meer na de maagbeschermer inneemt, dus niet tegelijk. Sterkte, heb het zelf ook gehad plus huiduitslag (ook een bijwerking).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Even met de HAP gebeld. Ik moet er nu nog een innemen, en met doxy moet je wel zorgen dat je maag gevuld is dus even opnieuw erbij ontbijten ook. Word ik weer misselijk dan gaan ze overstappen naar een andere kuur. Bedankt!

Ik mag het topic niet weghalen maar ik ben (sorry, wist dit niet) tegen de huisregels in gegaan met dit topic. Wat is nu wijsheid?
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 11:44
De HAP waarbij ze in het weekend zijn aangesloten vermeld uitdrukkelijk in het weekend alleen te bellen voor spoed, vandaar dat ik het idee heb dat ik met zo’n vraag niet kan bellen.
Dit is ook spoed. Niet per se levensbedreigend, maar wel spoed.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 12:04
Even met de HAP gebeld. Ik moet er nu nog een innemen, en met doxy moet je wel zorgen dat je maag gevuld is dus even opnieuw erbij ontbijten ook. Word ik weer misselijk dan gaan ze overstappen naar een andere kuur. Bedankt!

Ik mag het topic niet weghalen maar ik ben (sorry, wist dit niet) tegen de huisregels in gegaan met dit topic. Wat is nu wijsheid?
Bij de mods vragen of ze er een slotje op doen.

En dit is niet tegen de regels hoor
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 12:04
Even met de HAP gebeld. Ik moet er nu nog een innemen, en met doxy moet je wel zorgen dat je maag gevuld is dus even opnieuw erbij ontbijten ook. Word ik weer misselijk dan gaan ze overstappen naar een andere kuur. Bedankt!

Ik mag het topic niet weghalen maar ik ben (sorry, wist dit niet) tegen de huisregels in gegaan met dit topic. Wat is nu wijsheid?
Hoop dat het helpt!
Dit was nou typisch een vraag die je aan de dienstdoende apotheek had kunnen stellen, daar heb je de kuur ook opgehaald gisteren?

Als het goed is staat het ook op het etiketje trouwens, dat je het moet innemen tijdens of vlak na het eten. Dat is dus om die misselijkheid tegen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
12-07-2020 12:06
Bij de mods vragen of ze er een slotje op doen.

En dit is niet tegen de regels hoor
Valt dit niet onder vragen om medisch advies dan?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2020 15:57
Als het goed is staat het ook op het etiketje trouwens, dat je het moet innemen tijdens of vlak na het eten. Dat is dus om die misselijkheid tegen te gaan.

Dat is echt afhankelijk van welke vorm je voorgeschreven hebt gekregen. Van apotheek.nl:

De capsules mag u niet innemen met voedsel, melk of andere melkproducten. De tabletten wel.
Marana schreef:
12-07-2020 15:57
Dit was nou typisch een vraag die je aan de dienstdoende apotheek had kunnen stellen, daar heb je de kuur ook opgehaald gisteren?

Als het goed is staat het ook op het etiketje trouwens, dat je het moet innemen tijdens of vlak na het eten. Dat is dus om die misselijkheid tegen te gaan.
Tja, ik weet niet wat je wil bereiken door dat eerste zinnetje maar ik heb het nou eenmaal niet gevraagd. Niet bij nagedacht dat ik misselijk kon worden. Vind dat soort ‘achteraf had je het zo en zo moeten doen’ teksten altijd een beetje nutteoos.

Verder heb ik het met mijn ontbijt ingenomen vanmorgen en toch moest ik overgeven.
chaoticinternetnerd schreef:
12-07-2020 23:43
Tja, ik weet niet wat je wil bereiken door dat eerste zinnetje maar ik heb het nou eenmaal niet gevraagd. Niet bij nagedacht dat ik misselijk kon worden. Vind dat soort ‘achteraf had je het zo en zo moeten doen’ teksten altijd een beetje nutteoos.

Verder heb ik het met mijn ontbijt ingenomen vanmorgen en toch moest ik overgeven.
Vanochtend weer bellen dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven