Gezondheid alle pijlers

Overmatig zweten

19-07-2025 15:56 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 9 maanden geleden bevallen, en sinds de zwangerschap zweet ik enorm veel.
Ik herken dit niet van mijn andere twee zwangerschappen of daarna, dus vraag me af of het hormonaal kan zijn of toch iets anders?
De hele dag door heb ik zweetaanvallen. Bijvoorbeeld als ik net heb gedoucht, is het verschrikkelijk om me daarna aan te moeten kleden. Met werk heb ik er ook last van. Eigenlijk met alles.
Ik gooi alle ramen en deuren ‘s morgens open want ook in huis heb ik het de hele dag warm.
Iemand die dit herkend, en/of tips heeft?
Ik gebruik wel een goede anti-transpirant waardoor ik gelukkig niet ruik. Maar ik vind het zo vervelend dat het zweet me uit breekt de hele tijd, en vind het ook vreemd want eerder was ik juist een koukleum.
Waarschijnlijk is er in je hormoonhuishouding iets veranderd.

Ik ben zelf de laatste jaren ook steeds meer gaan zweten, maar dit kwam door het gebruik van een bepaald medicijn. Inmiddels slik ik daar nog maar een hele lage dosis van, maar ik vermoed dat mijn warmte 'aanvallen' meer komen door de perimenopauze. Dat kan al gaan spelen vanaf je 39e.

Na het sporten blijf ik vaak nazweten. Omdat mijn lichaam wil afkoelen ga ik dus ook niet onder een hele warme douche staan. Ik zet eerst even de airco aan in onze slaapkamer en wacht tot de ergste warmte weg is. Daarna ga ik lauw douchen, soms nog even heel koud.
Misschien helpt het dus voor jou ook om niet warm te gaan douchen.
Choco-fan schreef:
19-07-2025 16:01
Waarschijnlijk is er in je hormoonhuishouding iets veranderd.

Ik ben zelf de laatste jaren ook steeds meer gaan zweten, maar dit kwam door het gebruik van een bepaald medicijn. Inmiddels slik ik daar nog maar een hele lage dosis van, maar ik vermoed dat mijn warmte 'aanvallen' meer komen door de perimenopauze. Dat kan al gaan spelen vanaf je 39e.

Na het sporten blijf ik vaak nazweten. Omdat mijn lichaam wil afkoelen ga ik dus ook niet onder een hele warme douche staan. Ik zet eerst even de airco aan in onze slaapkamer en wacht tot de ergste warmte weg is. Daarna ga ik lauw douchen, soms nog even heel koud.
Misschien helpt het dus voor jou ook om niet warm te gaan douchen.
Heerlijk zo’n airco! Die staat bij ons ook nog op de wishlist. Na het sporten heb ik inderdaad ook dat ik nog lang zweet.
Extreem zweten heb ik, helaas, ongeveer een jaar na beide bevallingen gehad. Zowel 's nachts (ik sliep op een badhanddoek die ik dan halverwege de nacht moest wisselen) als overdag, vooral met en na inspanning maar soms ook zomaar uit het niets. Gelukkig werd het beide keren na ongeveer een jaar minder, volgens mij lag het echt puur aan verstoorde hormonen.
Was je in hetzelfde seizoen op dit punt van je zwangerschap?
pina schreef:
19-07-2025 17:07
Was je in hetzelfde seizoen op dit punt van je zwangerschap?
Ik ben in oktober vorig jaar bevallen, dus was de hele zomer zwanger. Maar ik heb het niet alleen zomers… ik heb afgelopen winter ook geen winterjas gedragen, hooguit een iets dikkere tussenjas.
Herkenbaar hoor. Was eind augustus bevallen en die hele zomer is het heel heet geweest. Maar pas na de bevalling had ik echt overmatig zweten. Ook midden in de winter. Stond ik in m’n shirtje en zweet vol op m’n hoofd…. Heb 3 maanden borstvoeding gegeven en ruim een jaar na de bevalling werd het minder. Nu 8 jaar later is het weer gewoon gebleven qua zweten.
Denk toch de hormonen die flink van slag waren. M’n moeder zat die periode ook vol in de overgang, dus had een medestander 😉
Maar leuk is anders.
Eet en drink je andere dingen dan voor je zwangerschap? Dan kan ook van invloed zijn.
Appletje schreef:
19-07-2025 20:12
Eet en drink je andere dingen dan voor je zwangerschap? Dan kan ook van invloed zijn.
Eigenlijk niet nee

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven