Gezondheid alle pijlers

Overspannen?

12-11-2012 13:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil toch even mijn verhaal doen hier, kijken of er enige herkenning is.

Ik ben 22 jaar, vorig jaar december is mijn vader overleden aan een aneurysma. Ik woonde toen ook nog bij mijn vader, en heb eigenlijk een jaar voor hem gezorgd.. qua boodschappen doen en eten koken, medicijnen pakken etc.. Mijn moeder en zusje waren er ook natuurlijk maar mijn zusje woonde die tijd bij mijn moeder omdat mijn ouders een jaar daarvoor waren gescheiden. Eigenlijk heb ik altijd wel geweten dat mijn ouders gingen scheiden en mijn vader kwam te overlijden. maar daar dacht ik nooit aan, dus eigenlijk altijd onderdrukt. Daarvoor heb ik altijd best een prettige jeugd gehad.. maar na mijn 18e werd alles anders.. veel dingen gebeurd in een korte tijd. Ik weet niet of ik alles goed verwerkt heb.. en heb ook om hulp gezocht begin dit jaar bij 2 psychologen geweest. dat heeft mij helaas niet geholpen. Nu 2 weken geleden ben ik volledig ingestort.. door een opstapeling van dingen.. heb ook best wel afleiding gezocht in jongens qua scharrelen. Nu was ik verliefd geworden op een leuke jongen, dacht dat het wederzijds was maar helaas mocht het niet zo zijn.

Was ik wel verliefd? of was ik op zoek naar mijn vader? ik heb geen idee.. Helaas zit ik nu 2 weken al thuis.. en mijn moeder en mijn zusje helpen mij er door heen te komen.. afleiding te zoeken.. Ben alleen maar aan het huilen.. waar komt het vandaan? ik voel me een niksnut, heb geen zin in mijn vrienden. En in school.. Ik weet niet wat ik wil.. en dat maakt me nog kutter voelen.

Ben naar de dokter geweest en die zegt dat ik een ontlading van alle stress heb.. heb ook oxazepam meegekregen dat haalt de scherpe randjes van mijn stress om alles.. lig vaak nachten wakker en ben vanochtend wakker geworden in bed zwetend.

Drijfnat was ik..

Ik voel me moedeloos.. en terwijl ik dit al schrijf denk ik al van Kom op saar zet je er over heen!!! doe normaal,, ga wat doen!! ( huilend)

X
Meis toch, als je van een afstandje van je verhaal kijkt (wat wij wel kunnen, jijzelf natuurlijk nu zeker niet), is het niet meer dan normaal dat er een keer een klap zou komen. Je hebt zoveel te verwerken gehad, maar eigenlijk het gevoel dat je niets als goed hebt kunnen verwerken. Dat kost ook veel tijd, en is helemaal niet gek dat dat niet van het ene of het andere moment gaat. Fijn dat je iig steun hebt aan je moeder en zus. Waarom is het eerder niet gelukt bij de psychologen? Kon jij je er goed voor openstellen, maar gewoon niet de juiste persoon tegenover je, of was je er zelf nog niet aan toe? Als je daar bij jezelf achter kan komen, kan al een eerste stap zijn. Misschien kan je huisarts iemand aanbevelen. Niet gek dat je even moet zoeken voor je iemand vindt met wie je aan de gang kan. Wees niet te streng voor jezelf! Natuurlijk wil je door, maar je moet jezelf ook tijd gunnen alles een plekje te geven. Veel sterkte!
Sterkte Saar! Je hebt een moeilijke tijd nu. Het beste kun je terug gaan naar de dokter omdat de oxazepam alleen niet genoeg is. Misschien helpt het als je met iemand wat dingen kunt bespreken. Hoeft niet per se een psycholoog te zijn maar iemand die je helpt om alles weer in perspectief te zien. Je mag verdrietig zijn.
Inderdaad praten, ga op zoek naar iemand waarbij je je verhaal kwijt kunt.

Misschien is het daarnaast goed om niet teveel thuis te zitten. Van niks doen ga je ook maar meer piekeren. Zoek afleiding.

Sporten, studie, vrijwilligeswerk, gewoon werk etc.

Aan mannen in je leven zou ik voorlopig even niet denken. Wanneer je zelf niet in balans bent en je dan een relatie begint dan is die relatie vaak ook niet in balans. Concentreer je voorlopig ff op jezelf en ga op zoek naar je balans (klinkt zweveriger dan ik het bedoel)
Hallo Saar,

Ik begrijp uit je verhaal dat de band met je vader best wel sterk was en naar aanleiding heb ik wel een idee wat er met je zou kunnen zijn.

Ongeveer na 11 á 12 maanden, is er sprake van een definitief losmakingsproces met de overledene, dit kan een tweede rouwproces op gang brengen, die soms nog zwaarder weegt dan het eerste rouwproces, ook omdat je deze misschien niet goed hebt verwerkt. Ik kan me voorstellen dat je het hier heel erg moeilijk mee hebt en niet zo goed weet waar je met jezelf naar toe moet.

Ik kan alleen maar zeggen dat het goed voor je is om er door te gaan en dat er een einde aan komt en je je binnenkort weer een stuk beter zult voelen. Huil maar uit, want je verdriet vasthouden is funest en dan zul je merken dat je stapje voor stapje de vrolijkheid van het leven weer gaat zien.

Ik wens je alle goeds.
Typisch gevalletje van een overlopen emmertje hoor, het is je gewoon allemaal even teveel geworden. Kan ons allemaal gebeuren. Een mens kan ook maar zoveel hebben, hè....

Of je met psychologen moet gaan praten, ik weet 't niet. Ik ben van mening dat de één daar wel baat bij heeft en de ander daar het type niet voor is.

Misschien is het al lekker om gewoon even een tijd thuis te zijn, tijd voor jezelf te nemen en even bij te komen van alles wat er gebeurd is. Dan krijgt het misschien vanzelf allemaal wel een plekje.

Ik weet uit ervaring dat je op een gegeven moment zo vol zit en zo moe bent dat het lijkt alsof je niets meer kunt hebben en je hebt ook nergens zin in. Met wat rust in je lijf en rust in je kop komt dat allemaal vanzelf wel weer. Gewoon echt even de tijd nemen, komt allemaal goed

Overigens is dat nachtelijke zweten een bijwerking van de Oxazepam, geloof ik. Dus niets om je zorgen over te maken.

Sterkte!
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Dankjulliewel voor jullie lieve reacties..

Nee ik ben 2 keer naar huis gestuurd met het advies, je weet zelf wat er aan de hand is en hoe je het verwerkt en er over heen komt.. Dan denk ik, Ik weet het ook wel.. maar het is niet zo dat het dan gelijk lukt.. dus heb echt mijn ups en downs gehad.

Ja mannen begin ik niet aan meer voor een tijdje.. het is allemaal leuk en aardig maar dat is op dit moment niet mijn prioriteit.

Prioriteit nummer 1 is: Mezelf lekker laten voelen.

Ik heb gelukkig ook genoeg leuke dingen, bijvoorbeeld afgelopen vrijdag een hele leuke verjaardag gehad. Maar ik was er wel maar leek alsof ik er niet was, heel raar.. ik kon namenlijk van de kleinste dingen genieten zoals een bloemetje die opkomt uit de grond. Vrienden die gelukkig zijn, dan ben ik op mijn gelukkigst als iedereen om mij heen gelukkig is.

En nu heb ik dat niet, ben meer negatief geworden.. en als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel.
@ to: dat is niet niks, wat er allemaal gebeurd is.

Of praten met een psycholoog zin heeft weet ik niet, heb ik ook eens geprobeerd toen mijn emmer was overgelopen, en toen merkte ik dat ze heel verwoed diagnoses probeerde te verzinnen op mij. Dat merkte ik omdat ik zelf ook in de psychiatrie stage heb gelopen.

Van bipolair tot persoonlijkheidsproblmatiek. Mijn huisarts las het en zei zelf: ga daar maar niet meer heen, hier herken ik jou niet in!

Dus kijk wat je prettig vindt. Heb je een fijne huisarts? Misschien aan hem vragen wat hij hiervan vindt.

Verder is het al gezegd, maar probeer te sporten en savonds indien mogelijk af en toe lekker wat te gaan drinken met vriendinnen in de stad. Ik wil niet bagetalisseren ofzo, ik bedoel meer dat je moet proberen om niet thuis te blijven hangen.
Wat je als laatste schrijft herken ik als een depressie, maar ik ben geen arts dus tis alleen wat ik denk.
Hoi Saarlelie,

Ik herken dit allemaal precies, heb ook zo'n periode gehad en kom daar net uit eigenlijk. Ik kom op een gegeven moment ook helemaal niks meer dan huilen, huilen en nog eens huilen. Soms echt dagen of weken achter elkaar. Ik kon het niet stoppen, hoe graag ik ook wilde.

Het gevoel dat je op een verjaardag zit, maar het gevoel hebt dat je eigenlijk niet echt bent ken ik ook. Dat voelt alsof je in een glazen cocon zit, waar niemand in kan en je zelf ook niet uit kan stappen. Je kunt schreeuwen wat je wilt, maar niemand hoort je. Of misschien horen ze je wel, maar wat ze zeggen dringt niet tot je door.

Uiteindelijk, veel te laat eigenlijk, heb ik ook hulp gezocht. Ik zat bij de huisarts en zei dat ik dacht dat ik hulp nodig had en toen volgde er weer een stortvloed aan tranen en hortend en stotend heb ik mijn verhaal verteld. Ik kreeg die verwijzing meteen natuurlijk.

Ik heb toen een tijdje bij een psycholoog gelopen en nu pas achteraf kan ik zeggen dat ik daar wel wat aan heb gehad, alleen toen zag ik dat niet zo. Ben er op een gegeven moment ook mee gestopt.

Bij mij was er een depressie geconstateerd, ook dat geloofde ik eerst natuurlijk niet, maar het was echt wel zo. Echt tips om eruit te komen heb ik niet voor je. Je moet hier gewoon doorheen en dat heeft tijd nodig. Je lichaam en geest geven nu aan dat je er iets is wat verwerkt moet worden, daarom ben je zo in jezelf gekeerd nu. Huilen lucht op en praten ook. Dat kan met een psycholoog, maar dat hoeft niet perse. Je kunt dat met vriendinnen doen bijvoorbeeld.

Misschien heb je nu ook de neiging om je huis niet meer uit te gaan en je telefoon niet op te nemen. Dat kost te veel moeite, en waarom zou je ook? Je bent toch geen leuk gezelschap nu. Mocht je dat gevoel hebben, dan zou ik daar zo min mogelijk aan toegeven, want dat versterkt je gevoel alleen maar. Ga naar buiten, ga fietsen of wandelen. De natuur is prachtig nu in de herfst.

Verjaardagen enzo waar je leuk en geïnteresseerd moet doen, kun je wel overslaan als het teveel moeite kost natuurlijk. Ik bedoel meer dat je je omgeving niet moet afstoten of buitensluiten nu, hoe moeilijk dat ook is.

Heel veel sterkte in ieder geval. Geef het de tijd.
Hello,

Gelukkig heb ik wel een fijne huisarts die ik als kinds af aan heb, en waar ook mijn vader en moeder zaten.. dus die weet veel van mijn verleden.. gelukkig. Ik ga van de week ook terug om te kijken wat wij verder kunnen doen. Mijn moeder heeft blaaskanker gehad 2 jaar terug en nu gaat dat ook niet meer zo heel goed. Het is mij inderdaad te veel geworden. en moet het ook zeker tijd gunnen.. Ik merk dat ik mijn vrienden niet wil belasten. Heb dat vrijdag ook op de verjaardag aangegeven, dat ik even niet lekker in mijn vel zit. Tuurlijk zeggen ze dan van goh saar praat er dan over.. maar ik heb heel erg het gevoel dat ik ze belast. En zij willen snel een oplossing vinden, om mij beter te laten voelen. En ik weet dat ik gewoon tijd nodig heb inderdaad.. Ze bedoelen het goed.. maar denk niet dat het mij helpt op dit moment.

Gister ben ik lekker wezen uitwaaien op het strand., dat was wel even lekker.. en vandaag ga ik aan school werken, en in de avond een wandeling maken voordat ik naar bed ga.

Als ik dit zo vertel klinkt het niet als mijzelf.

Ik ben saar, die in 7 sloten tegelijk loopt en altijd positief is.. die heel spontaan is en hou van een feestje. Die veel heeft meegemaakt maar er sterker door is geworden..

Nu voel ik mij inderdaad alsof ik in een cocoon zit.

Lupine, Ik ben heel blij dat jij het voor jezelf een beetje heb kunnen afsluiten. wat een fijn gevoel moet dat zijn?

Dankjulliewel lieve mensen
Tja afsluiten...dat gaat met vallen en opstaan. Twee stappen vooruit en eentje terug. Zo gaat dat. Ik denk ook dat jij je daarop moet voorbereiden, het gaat niet van de ene op de andere dag beter, maar er komt wel een stijgende lijn in. Misschien is dat nu moeilijk om te geloven, maar dat moment gaat er echt ook voor jou komen.

Ik denk altijd zo dat je lichaam nu stop zegt, het is teveel geworden. Je moet bepaalde dingen gaan verwerken nu, maar dat lukt uit jezelf niet, of je geen er geen tijd aan omdat je doorraast met je leven. Nu hebben je lichaam en geest voor je bepaald dat je aan jezelf moet denken en moet toegeven aan al dat verdriet wat je met je meedraagt. Jij en je rouw hebben aandacht nodig, je moet jezelf niet vergeten en je zou misschien door willen leven alsof er niks gebeurd is, maar dat kan helemaal niet. En het hoeft ook niet, je hoeft je niet te schamen voor je verdriet en voor het gemis wat je voelt. Wees lief voor jezelf. Dat is het eigenlijk, je moet er nu even voor jezelf zijn, daarom zit je ook in die cocon. Je moet opladen en om dat te kunnen, sluiten je gedachten je in jezelf op. Zo zie ik dat tenminste.

Ik schreef al eerder dat dit tijd nodig heeft. Helaas is dat echt zo, je moet door deze pijn heen en dat gevoel is vreselijk. Ik kan er niks mooiers van maken.

Je schrijft dat je je vriendinnen niet wil belasten. Ook dat is heel herkenbaar voor mij. Ik wil niet dat mensen zich zorgen om me maken, dus ik speel mooi weer. Dat heb ik altijd gedaan, ik denk dat dat mijn overlevingsmechanisme is. Maar goed, dat kom ik niet meer volhouden, dus ik moest wel met ze praten en dat blijf ik moeilijk vinden. Ik merk alleen wel dat dat me heel erg oplucht en heel goed doet ook.

Ik ben er inmiddels ook wel achter dat je je vriendinnen helemaal niet belast hiermee. Ze houden van je en willen je steunen, samen ben je sterker en kan je het verdriet draagbaarder maken. Niemand kan het verdriet van je wegnemen, maar je wel laten 'dragen' nu door je vriendinnen. Zo ervaar ik het tenminste en dat willen ze ook met alle liefde. Jij kan er niks aan doen dat dit jou allemaal is overkomen, dat is iets wat je je echt goed moet realiseren. Jij voelt je ook niet voor de lol zo rot.

Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat het moeilijk is om je verhaal bij je vriendinnen kwijt te kunnen, vanwege je leeftijd en die van hun. Misschien hebben ze zelf nog nooit zoiets meegemaakt en zijn nog een beetje 'blue'. Dat is niet vervelend bedoeld hoor, maar ze hebben gewoon de levenservaring niet. De aansluiting die jij zoekt en nodig hebt, kunnen ze jou misschien daarom ook niet geven. Ik denk dat jij gewoon je verhaal kwijt wil en helemaal niet op zoek bent naar een echte oplossing. Er bestaat ook geen echte oplossing.

Sterkte in ieder geval, probeer een beetje lief voor jezelf te zijn. Niet jezelf streng toespreken dat je sterk moet zijn. Verdriet hebben is helemaal geen zwakte, het is net zoveel onderdeel van je leven als vreugde.
Nog even een toevoeging.

Heb je misschien andere mensen in je omgeving waar je af en toe mee kan praten? Een tante bijvoorbeeld, of een lieve buurvrouw misschien?
Beste Lupine,

Nee ik heb eigenlijk geen familie meer, naast mijn opa en oma.

En inderdaad mijn vrienden, die snappen het niet goed.. want zij hebben nog vrij weinig meegemaakt. Niet dat ik mij wil meten aan hoe erg of niet. maar ze kunnen er vrij weinig over zeggen, tuurlijk is mijn moeder er en mijn zusje.. maar die krijgen heel veel verdriet als zij mij zo zien dus heb niet echt het gevoel.. dat ik ergens hoor op dit moment.. Sta overal anders in, ben zoekende naar iets.. wat er niet is.. Mijn vrienden zijn zeer stabiel, school en samen aan het wonen. En ik kan mijn plekje niet vinden.. Ik heb 1 vriendinnetje die wel een beetje hetzelfde is als ik.. alleen zij is op dit moment op wereldreis dus gaat helaas een beetje moeilijk.

Ik wil te veel, maar ik doe eigenlijk niks. dus ik begrijp dat niet!

Sorry, dankjewel lupine
Hoi Saarlelie,

Hoe gaat het vandaag met je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven