Gezondheid alle pijlers

Paar kilo afvallen.

23-10-2016 12:24 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1.58 en weeg 63kg. Volgens het voedingscentrum heb ik nét overgewicht. Ik heb ook best wel een buikje en daar wil ik van af. Vind het alleen zo lastig om zo'n 5kg? Af te vallen.

3 jaar geleden woog ik 54kg zag er beter uit geen dikke buik en nu heb ik die dus wel, en word zelfs de stempel overgewicht genoemd. Maar hoe pak ik dit aan? Ik eet gezond, ik beweeg veel op het werk, ik fiets elke dag heen en terug daar naar toe. Ik heb ook onwijs veel moeite met mijn vermoeidheid nog steeds dus ik heb geen idee hoe ik dit nog kan aanpakken.

Iemand tips?

Een voorbeeldje van wat ik eet. Ik vind het lastig weinig te eten omdat als ik minder eet nog minder energie heb, en dat is juist echt een lastig punt bij mij waar ik nog steeds mee worstel.. :(

Ontbijt: Brinta met appel, cracker smeerkaas, melk, thee. Tussendoor: 3 mandarijntjes Lunch: Pastasalade (Komkommer tomaat ei appel ijsbergsla, pasta, yoghurtdressing. Tussendoor: wat gekookte kipfilet Avondeten: Krieltjes, gehaktballen, sperziebonen, rijst, tandoori saus. Tussendoor: Worstenbroodje.
Dat worstenbroodje zou ik skippen.
Eet je bij het avondeten én krieltjes én rijst? Of is het als voorbeeld dat je wisselt tussen AVG en rijst met saus?

Als je beide eet: dat is echt niet nodig. Ik weet niet wat voor problemen je hebt met je energie, maar meer eten lijkt mij geen goede oplossing. En probeer voor het worstenbroodje iets gezonds te kiezen.

Daarnaast: wat drink je? Suiker in de thee/koffie? Frisdrank? Sap (bevat heel veel suiker)?
quote:gizzmo-returns schreef op 23 oktober 2016 @ 12:25:

Dat worstenbroodje zou ik skippen.

Dat was niet dagelijks hoor haha

Maar verder qua tips ik vind dat ik gezond eet, maar het is allemaal zo hetzelfde zo voelt het en zie geen verbetering en daar baal ik van. Ik heb eens minder geprobeerd te eten maar dan ben ik gewoon duizelig aan het werk , omdat ik zwaar productiewerk verricht.

Ik drink zon 2,5 liter water per dag.
quote:lushcooking schreef op 23 oktober 2016 @ 12:29:

Eet je bij het avondeten én krieltjes én rijst? Of is het als voorbeeld dat je wisselt tussen AVG en rijst met saus?

Als je beide eet: dat is echt niet nodig. Ik weet niet wat voor problemen je hebt met je energie, maar meer eten lijkt mij geen goede oplossing. En probeer voor het worstenbroodje iets gezonds te kiezen.

Daarnaast: wat drink je? Suiker in de thee/koffie? Frisdrank? Sap (bevat heel veel suiker)?

Ja dat klopt ik vind het een lekkere combinatie. Ja wat ik voor problemen heb met energie, dokter / internist zegt dat het in mijn kop zit en ik teveel heb mee gemaakt en het daar aan ligt maar ik ben altijd moe, lusteloos laten we het daar op zeggen. Ik werk wel maar het is heel erg zwaar en vermoeiend en als ik thuis kom slaap ik ook en het weekend doe ik ook niets en rust ik uit.

Ik drink geen koffie en thee, geen frisdrank. Voornamelijk water en melk. Af toe sinaasappelsap
Waarom eet je rijst én krieltjes? Eigenlijk zijn dat twee maaltijden: rijst met saus, en aardappels, groente, vlees. Die gehaktballen, zijn dat grote of kleintjes? Als het grote zijn, beperk het tot 1.

Worstenbroodje inderdaad skippen natuurlijk. Dat zit bomvol kcal en lijkt me ook niet echt goed vullen. Je kan daarvoor in de plaats beter iets gezonds eten. Dan lever je niet in qua hoeveelheid, maar wel qua kcal. Iets met eiwitten, bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of een gekookt eitje, zou een goed alternatief zijn. En eet lekker veel groente. Van gezond eten krijg je ook meer energie.
Pasta en rijst bevatten best veel kcal en het ligt aan de hoeveelheid die je maakt of je er van aan komt of niet. Dus geen 100 gram maar eerder 50 gram daar van maken, minder sauzen, worstenbroodje maar af en toe doen en alles bij houden in een app als fatsecret en myfitnesspal.

Een max aantal kcal kiezen op basis van je gewicht, lengte en je daar aan houden. Dan ben je het over een halfjaar allemaal kwijt.
quote:Rue schreef op 23 oktober 2016 @ 12:33:

Waarom eet je rijst én krieltjes? Eigenlijk zijn dat twee maaltijden: rijst met saus, en aardappels, groente, vlees. Die gehaktballen, zijn dat grote of kleintjes? Als het grote zijn, beperk het tot 1.

Worstenbroodje inderdaad skippen natuurlijk. Dat zit bomvol kcal en lijkt me ook niet echt goed vullen. Je kan daarvoor in de plaats beter iets gezonds eten. Dan lever je niet in qua hoeveelheid, maar wel qua kcal. Iets met eiwitten, bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of een gekookt eitje, zou een goed alternatief zijn. En eet lekker veel groente. Van gezond eten krijg je ook meer energie.Omdat ik het een lekkere combinatie vind hahah. Ik maak dan een pan en de rest vries ik in, maar ik vind de combinatie erg lekker. Zijn een paar kleintjes 4 meestal.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 oktober 2016 @ 12:37:

Pasta en rijst bevatten best veel kcal en het ligt aan de hoeveelheid die je maakt of je er van aan komt of niet. Dus geen 100 gram maar eerder 50 gram daar van maken, minder sauzen, worstenbroodje maar af en toe doen en alles bij houden in een app als fatsecret en myfitnesspal.

Een max aantal kcal kiezen op basis van je gewicht, lengte en je daar aan houden. Dan ben je het over een halfjaar allemaal kwijt.Naar die apps ga ik eens kijken dankjewel! Van gehakt gaat er 300gram in, 50 gram pasta en meestal 500 gram groente. Maar daar eet ik dan 4 keer ongeveer van.
En schaf een keuken weegschaal aan. Kun je je rijst en pasta af wegen.
Eet je dit elke dag ongeveer? Misschien helpt het om meer variatie toe te passen. Bijv. voor lunch: ene dag pastasalade, andere dag boterhammen, keertje crackers, flinke kom soep, omelet, etc. En dat ook doen voor ontbijt en avondeten.
quote:[message=24717305,nolin0*s schreef op 23 oktober 2016 @ 12:51[/message]:

Eet je dit elke dag ongeveer? Misschien helpt het om meer variatie toe te passen. Bijv. voor lunch: ene dag pastasalade, andere dag boterhammen, keertje crackers, flinke kom soep, omelet, etc. En dat ook doen voor ontbijt en avondeten.Nee het is iedere dag wisselend. Maar ik vind het nooit zo vullen en eet altijd wat meer heb ik het idee. Ook voor energie met werken.
Ik vind je eetpatroon niet heel gek voor iemand die zwaar productiewerk verricht. Inderdaad worstenbroodje skippen. Misschien vaker een keer een eitje tussendoor?
quote:Leggingdame28 schreef op 23 oktober 2016 @ 13:03:

Ik vind je eetpatroon niet heel gek voor iemand die zwaar productiewerk verricht. Inderdaad worstenbroodje skippen. Misschien vaker een keer een eitje tussendoor?Ei zit ook vaak mijn pastasalades, heerlijk! Als tussendoor word het dan vaak 2 eitjes omdat ik echt goed moet eten wil ik "snel en goed" kunnen doorwerken. Moeten zon 10 bakjes per minuut wegwerken. Dat is wegen, rotte uitzoeken weggooien, goede gewicht, deksel er op op de lopende band, legen krat boven je zetten. En dat alles 10 bakjes per minuut is echt veel dus ik heb de energie uit voeding / water echt wel nodig.
Zou het echt een probleem zijn dit gewicht te behouden? Zo te horen moet je gewoon goed eten. Kun je niet in de avond buikspieren trainen en her en der wat met gewichtjes aan de haal. Kost niet veel tijd, en word je misschien wel wat strakker.
Is die salade zelfgemaakt of gekocht? In een kant en klare pastasalade gaat al snel 800kcal.
Ik denk dat het weinig met voeding te maken heeft.

Waarschijnlijk heb je meer gerichte oefeningen nodig in de sportschool.
quote:Leggingdame28 schreef op 23 oktober 2016 @ 13:17:

Zou het echt een probleem zijn dit gewicht te behouden? Zo te horen moet je gewoon goed eten. Kun je niet in de avond buikspieren trainen en her en der wat met gewichtjes aan de haal. Kost niet veel tijd, en word je misschien wel wat strakker.

Ja dat is ook zo. Naja omdat er stond overgewicht maakte ik me eigenlijk al gelijk zorgen

Dat zou ik wel kunnen doen, wat je zegt kost dat ook niet veel tijd dankjewel
quote:matroesjka_ schreef op 23 oktober 2016 @ 13:17:

Is die salade zelfgemaakt of gekocht? In een kant en klare pastasalade gaat al snel 800kcal.

Die maak ik zelf!

Dus tomaten komkommer sla schoonmaken , snijden, eieren koken, klein beetje pasta koken, soms wat paprika erbij olijven, mais, net waar ik zin in heb gooi ik bij elkaar en mix ik.

Alleen de saus is wel uit een fles dat heb ik nog nooit zelf gemaakt moet ik zeggen, sauzen. Yoghurt light saus doe ik er door heen en soms honingdressing van jumbo merk
Je zou 's morgens ook havermout kunnen eten. Dan om 10.00 uur een creaker of rijstwafel en lunchen met een gebakken eitje of een zelfgemaakte salade zonder pasta. Om 15.00 uur een stukje fruit of een bakje yoghurt.

Diner : bescheiden opscheppen .
Ik denk ook dat het dan weinig met voeding te maken heeft. Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien kan het te maken hebben met hormonen, bv door de overgang, of door gebruiken/stoppen pil?
Saus weg, worstenbroodje weg, melk weg. Je geeft aan dat je rijst met krieltjes een lekkere combo vindt als antwoord op 2 mensen die zeggen dat beiden teveel is. Tja, je zal toch echt keuzes moeten gaan maken als je minder calorieën binnen wil krijgen.

Hoeveel brinta? Wat voor smeerkaas en hoe dik belegd, wat voor een cracker? Doe je suiker in je thee?

Misschien je maaltijden kleiner maken en meer verspreiden over de dag?
Minder eten. Eet 's morgens, 's middags en 's avonds maaltijden van ten hoogste 500 kcal elk.

Als je een salade koopt lees dan de achterzijde van de verpakkingen; op bijvoorbeeld een tonijnsalade zie ik staan dat daar rond de 450 kcal in zitten. Da's toch niet gek voor zo'n betrekkelijk grote hap! De overige 50 besteed je aan bijvoorbeeld 100 gr magere, suikerloze kwark.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je zegt dat je bij minder eten te weinig energie hebt. Dus dan zul je meer moeten gaan bewegen. Het is wel veel moeilijker om 300 kcal te verbranden dan om 300 kcal te laten staan.

Maar je kunt niet hetzelfde blijven eten en even veel blijven bewegen en toch afvallen. Ergens moet je keuzes maken.

Heb je wel eens bijgehouden wat je nou binnen krijgt op een dag? Dat kan veel inzicht geven.

Als je in drie jaar 10 kilo bent aangekomen, is dat waarschijnlijk heel langzaam gegaan. Een kleine verandering kan al genoeg zijn om langzaam dat gewicht weer kwijt te raken.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Salade koop ik nooit kant en klaar dat maak ik zelf !

nee heb eigenlijk nooit bijgehouden wat ik eet op een dag. Ik fiets zon 1,5 uur per dag heen en terug naar het werk. En op het werk beweeg ik ook continue. Naja ben eerst in een half jaar tijd 20kg aangekomen toen in korte tijd is er 7 kg af gegaan en weeg ik nu 63 kg.

Ik heb overigens de prikpil. Stress kan dat ook van invloed zijn op gewicht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven