Gezondheid alle pijlers

Pancreaskanker

20-12-2017 11:07 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Vorige week werd bij mijn mama (60 jaar oud) pancreaskanker vastgesteld. Het is gelukkig niet uitgezaaid volgens de beeldvorming. De artsen hebben aangegeven dat haar enige kans op genezing een Whipple operatie is. Hierbij zal de pancreas volledig of gedeeltelijk verwijderd worden, alsook de twaalfvingerige darm, de galblaas en mogelijk ook een deel van de maag. Het zal zwaar zijn maar we mogen ons al gelukkig prijzen dat ze in aanmerking komt voor deze operatie, daar ze deze kanker meestal pas na uitzaaiingen ontdekken en dan enkel nog palliatieve chemo wordt voorgesteld.
Natuurlijk gaan we deze kans met beide handen grijpen. Ik word echter niet echt positiever van wat ik erover vind op internet.
Heeft hier iemand ervaring met deze rotziekte en kennen jullie iemand waar alles positief is afgelopen?

Alvast bedankt
Lieve rousette, ik heb je een pb gestuurd. Ik doe dat alleen nooit dus mocht ik iets verkeerds hebben gedaan en je het niet ontvangen hebben geef me dan een seintje.
Maak er ondanks alles een fijne en bijzondere kerst van :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Hier bij naaste familie meegemaakt. Ze was rond de 65 toen het geconstateerd werd. Bij de operatie is de maag niet verwijderd, deel van de twaalfvingerige darm wel. Het was zwaar maar uiteindelijk is ze behoorlijk goed hersteld en heeft haar leven weer vrij goed kunnen oppakken.
Maag/darmen bleven wel een gevoelige plek en ze was sneller vermoeid, had minder energie.
De periode na de diagnose was heel zwaar, omdat het eerste bericht Ook was dat de kans op genezing minimaal was. Het streekziekenhuis wilde het daarbij laten en niets doen. Na veel aandringen kon er een second opinion gevraagd worden bij een universitair ziekenhuis. Daar is uiteindelijk de operatie uitgevoerd.

Ik wens je/ jullie veel sterkte.
Als je meer wil weten mag je me pb sturen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn in mijn gedachten, een zeer zware tijd...jullie durven geen plannen meer maken...angst en pijn overheersen nu jullie leven...veel vragen, weinig antwoorden. Ik wens je moeder het allerbeste en jullie veel steun en kracht.
Probeer een beetje te genieten van de dagen, huil en lach met elkaar ...
Veel sterkte!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze vorm van kanker helaas van dichtbij meegemaakt (opereren was geen optie gezien de locatie) en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer goed zou weten welk traject ik zelf in zou willen gaan mocht ik ooit voor de keuze komen te staan. Kwaliteit of kwantiteit? Maar nu de keuze is gemaakt voor een operatie zou ik proberen echt vast te houden aan de succesverhalen. Als die er niet waren zou de operatie toch niet aangeboden worden? Houdt moed! Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
We hebben kerst goed doorgebracht. Samen gekookt, gelachen, gepraat en genoten.
Ik hoop dat we er zo nog veel mogen beleven.

Vandaag de ingreep aan de schildklier. De dag van de whipple komt steeds dichterbij. We zijn allemaal bang. Nu voelt ze zich relatief goed met pijnstilling, maar hoe gaat ze zich voelen als ze wakker wordt na de operatie. Zijn dit haar laatste goede dagen voor een komende lange tijd? Het voelt ergens zo krom om iemand die nog zo goed functioneert zo een ingrijpende operatie te laten ondergaan, anderzijds, ze heeft geen andere keuze. Dit is haar enige kans om nog enkele jaren te leven. Het is dit of enkele maanden.

Ik hoop alleen dat ze goed herstelt en nog lang mag genieten. Ik hoop niet dat we gaar laatste goede maanden slechter maken mocht de operatie niet slagen.
We hebben geen glazen bol. We kunnen niet gewoon niets doen ook in dit geval, dus we gaan ervoor!
Wat een spanning Rousette... Fijn dat jullie een fijne kerst hebben gehad, maar wat hangt er boven je hoofd he? Dat blijft maar door je achterhoofd sluimeren, wát staat ons verder nog te wachten.

Helaas weet je het niet. Kun je 500 scenario's de revue laten passeren maar het feit blijft dat het ongewis is. Ik voel zo met je mee... Maar ze hééft nog een kans en dat is is het best en meest haalbare voor nu. Velen in haar situatie hebben die gelijk al niet, in die zin heeft ze dus een streep voor. Volgens mij is dat het enige waar je wat houvast aan kunt hebben, dat er perspectief is. Hou daar maar aan vast. Meer kun je toch niet. Kom gerust hier van je afschrijven als het je aanvliegt. Of als je vragen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees precies mijn verhaal. Mijn mama is 55 en is in april ook geopereerd. 6maand chemo gehad. Eind november was het onderzoek goed, nu nog 2 maand afwachten op nieuwe scan enzo.

Operatie was enorm zwaar. Ze is toen 1 dag thuis geweest en mocht opnieuw naar het ziekenhuis omdat de pancreas aan het lekken was. Ze is geopereerd in UZ Gent.

Momenteel is ze goed en hoop ik dat het zo blijft. Mijn papa ben ik verloren toen ik 13 was, mijn mama wil ik nu nog niet kwijt.
Wat pittig StefanieV! Maar wat geweldig dat je moeder nu goed gaat. Hoe lang na zo'n operatie blijft ze onder controle? Is dat dan iedere 2 maanden een scan? Voor X tijd?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Ze heeft 6 maand chemo gekregen, dan opnieuw een scan. En nu iedere 3maand scan dacht ik. Wat wel zal overgaan naar 6 maand na een tijd denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte en kracht voor jullie.. Het is een zeer invasieve operatie.. Ik snap de hoop.. Fingers crossed!

Nu 11 jaar geleden lag mijn intens geliefde vader doodziek op bed tgv deze ziekte.. 13 januari overleed hij.. 5,5 week na diagnose en 6 weken na de eerste openbaring van klachten (stille icterus = geelzucht). Hij mocht helaas geen 57 worden.
Alle reacties Link kopieren
Enorm veel sterkte voor jullie!
De operatie komt erg dichtbij zie ik, en ik kan me voorstellen dat dat voor je moeder erg lastig is.

Ik heb vanuit mijn werk veel ervaring met dit ziektebeeld, en net zoals met veel andere ziektebeelden kan het zoveel kanten op, zowel positief als negatief.

Wat denk ik vooral heel belangrijk is dat je de kwaliteit van leven voor ogen blijft houden. Wat ik op een gegeven moment zag bij families, is dat ze alles op alles stelden om nog te behandelen, daar eigenlijk al heel duidelijk was dat dit niet meer mogelijk was. Helaas gingen artsen hier vaak nog in mee. Vanaf buitenaf natuurlijk veel te makkelijk gezegd, maar nu ik vooral nog in de thuiszorg werk zie ik de andere kant, het beleven van de kwaliteit en de vreugde die dat met zich meebrengt.
Hopelijk is dit voor jullie voorlopig niet aan de orde, maar ik wou het je toch alvast meegeven.

Voor nu heel veel sterkte voor de komende dagen gewenst, voor zowel jij als je moeder :hug: . Er voor haar zijn is het enige wat je nu kunt doen!
Heel veel succes en sterkte morgen voor je moeder en voor jou Rousette! Ik kan me voorstellen dat je gespannen bent nu... Ik laat mijn duimen morgen draaien voor een geslaagde operatie.
Hier in de familie ook mee te maken gehad. Vreselijke ziekte en wat een vreselijke onzekerheid en onmacht die je kunt voelen.
Iedere patiënt heeft zn eigen verloop van de ziekte, verdiep je er niet teveel in en ga vooral uit van je moeder zelf . Heb vertrouwen in de artsen.
Veel sterkte morgen en komende tijd. Blijf positief samen al is het moeiljk
Alle reacties Link kopieren
Zo, dit is de dag!
Na vandaag is die rotziekte uit haar lijf. Daar probeer ik toch vanuit te gaan.
Ze heeft me deze morgen nog een filmpje gestuurd dat ze opgenomen heeft vanuit haar kamer in het ziekenhuis. Ze kon niet slapen, ergens logisch want ze zal te zenuwachtig geweest zijn.

Ze was bang, ze is helemaal al geen held voor dit soort dingen, maar de wil is er zeker en ze is heel positief. Ze gaat ervoor, en ze zegt dat ze tegen deze zomer graag op ons terras wil zitten met haar kleinkind en balletje gooien voor onze hond. En dat gaan we doen ook!

Ik hoop dat we snel iets horen. Ze zijn haar deze morgen om half acht op haar kamer komen halen, en de operatie op zich zal 7 à 8 uur duren.
Vanaf vandaag is elke dag een stap dichter naar herstel. Zo probeer ik het te bekijken.
rousette schreef:
03-01-2018 08:09
Zo, dit is de dag!
Na vandaag is die rotziekte uit haar lijf. Daar probeer ik toch vanuit te gaan.
Ze heeft me deze morgen nog een filmpje gestuurd dat ze opgenomen heeft vanuit haar kamer in het ziekenhuis. Ze kon niet slapen, ergens logisch want ze zal te zenuwachtig geweest zijn.

Ze was bang, ze is helemaal al geen held voor dit soort dingen, maar de wil is er zeker en ze is heel positief. Ze gaat ervoor, en ze zegt dat ze tegen deze zomer graag op ons terras wil zitten met haar kleinkind en balletje gooien voor onze hond. En dat gaan we doen ook!

Ik hoop dat we snel iets horen. Ze zijn haar deze morgen om half acht op haar kamer komen halen, en de operatie op zich zal 7 à 8 uur duren.
Vanaf vandaag is elke dag een stap dichter naar herstel. Zo probeer ik het te bekijken.
Goed zo, positief blijven . Wat een spannende dag . Heel veel sterkte met wachten en ik duim voor jullie
Alle reacties Link kopieren
Ik leef en voel met jullie mee. Ik hoop dat alles goed mag verlopen, heb vertrouwen in de dokters. Ze zullen meer dan hun best doen!!! Er zullen nog zeer zware dagen komen met vallen en opstaan en véél pijn en ongemakken maar iedere dag is één dag gewonnen.

Rousette, zorg ook goed voor jezelf want je mama zal je nog veel nodig hebben dat jezelf er niet aan te onder gaat.
Ik wens jullie veel sterkte en stuur jullie veel kracht door!!!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is een spannende dag voor jullie Rousette en hopelijk mag alles goed gaan tijdens de operatie en het herstel daarna! Zelf helaas geen positieve ervaring met deze verschrikkelijke ziekte, maar ervaringen van anderen zijn voor jullie nu niet relevant. Ieders verhaal is uniek en hopelijk hoort je moeder bij het kleine percentage succesverhalen.

Ik wens jullie veel kracht en duim voor een goede afloop! :hug:
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Ik heb veel aan jullie gedacht Rousette. Hopelijk is de operatie geslaagd en is er mooi perspectief geboden. Zitten jullie deze zomer op het terras.
Alle reacties Link kopieren
Alles is goed verlopen! :cheer:
De tumor werd succesvol verwijderd, de snijranden zijn schoon en er zijn geen uitzaaiingen gevonden.

Gisteren ben ik nog bij haar kunnen gaan. Ze was toen al goed wakker aan het worden. Vannacht heeft ze heel veel pijn gehad, dat vind ik jammer. Ik had toch gehoopt dat ze genoeg pijnstilling voor een comfortabel gevoel konden geven. Blijkbaar niet.

Maar goed, we zijn heel positief en we kunnen hopelijk van nu af aan elke dag een Klein stapje in de goede richting zetten.
Wat een fantástisch nieuws Rousette! Gefeliciteerd. Je moeder krijgt nog een pittig herstel maar hey, alles beter dan het alternatief nietwaar?! Veel succes en sterkte nog de komende tijd. Ik hoop dat ze vlot herstelt zodat jullie in de zomer lekker op het terras zitten samen. Wat een fijn bericht zeg. Echt héél blij voor jullie! :D
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat alles goed is gegaan! Een goede bekende van mij heeft deze operatie ruim 20 jaar geleden ondergaan en leeft nog steeds in goede gezondheid. Wel een hele hele zware tijd geweest maar misschien wel een goed bericht voor jullie! Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
novazembla schreef:
09-01-2018 23:02
Fijn dat alles goed is gegaan! Een goede bekende van mij heeft deze operatie ruim 20 jaar geleden ondergaan en leeft nog steeds in goede gezondheid. Wel een hele hele zware tijd geweest maar misschien wel een goed bericht voor jullie! Sterkte!!
Was dat ook naar aanleiding van alvleesklierkanker Novazembla?
Het zou super zijn als we ook zo een resultaat zouden hebben, dan is het alle moeite dubbel en dik waard.
Alle reacties Link kopieren
rousette schreef:
10-01-2018 15:31
Was dat ook naar aanleiding van alvleesklierkanker Novazembla?
Het zou super zijn als we ook zo een resultaat zouden hebben, dan is het alle moeite dubbel en dik waard.
Ja, dit was ook alvleesklierkanker inderdaad.
Mocht je nog vragen hebben dan mag je me een pb sturen!
Alle reacties Link kopieren
Een zeer goeie morgen.

Ik denk regelmatig aan je mama en jou, hoe zou het nu zijn? Hoe verloopt alles een beetje? Het zal al een zeer zware periode geweest zijn met veel pijn en ongemakken .
Verloopt alles een beetje zoals de dokters het voorspeld hebben of ook veel last van complicaties die er bij komen? Het is niet te onderschatten, een zeer lange weg...
Ik wens en hoop dat alles goed mag komen en dat jullie samen nog kunnen gegenieten van de kleine dingen des leven. Het ga jullie goed...🌹🌷
Alle reacties Link kopieren
Hallo vlaamsdametje,

Het is een rollercoaster. Het gaat soms zeer goed, en een week later kan het ineens niet meer gaan. Ze is nu enorm afgevallen en verzwakt door de operatie. Eten gaat zeer moeilijk en alles smaakt anders zegt ze.

Op 8 maart zal ze de eerste keer chemo krijgen. Hopelijk blijft dat draaglijk. Ze heeft genoeg gehad nu en kan niet veel meer hebben. Ze was tenslotte al voor de diagnose ziek en had allerlei vage klachten die uiteindelijk tot deze diagnose geleid hebben. Na meer dan een jaar van zich ziek voelen, moe zijn, operaties, doktersbezoeken enzovoort, mag het nu wel eens beter worden. De chemo zal zes maanden duren.
Ze is niet verplicht om de chemokuur te doen, maar de arts verzekerde ons dat een recidief toch beduidend minder voorkwam bij mensen die de chemokuur hadden gedaan. Het is natuurlijk geen garantie maar garanties biedt het leven nooit.

We maken er in ieder geval het beste van!

Bedankt voor je medeleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven