Gezondheid alle pijlers

PCOS: iemand met ervaring?

22-06-2010 15:21 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een maand terug te horen gekregen dat ik mogelijk PCOS heb na 1,5 jaar geen menstruatie en rare gezondheidsproblemen.

Maar nu komt mijn probleem: ik voel me echt heel onbegrepen...

Ben 2 weken terug naar de huisarts geweest, omdat ik ook zo moe ben. Vroeg mij af of dit met PCOS te maken kon hebben en vroeg dit dus aan mijn huisarts. Het antwoord wat ik kreeg was: je bent gewoon te dik, daarom ben je zo moe!

Ik was compleet in shock, ben 20 kilo aangekomen binnen 9 maanden, de gynaecoloog zei dat dit onverklaarbare aankomen te maken kon hebben met PCOS en dan krijg ik zo een antwoord?

Ben zelf ook niet trots op die 20 kilo meer die ik meesleep!

Ben gisteren naar mijn andere huisarts geweest, kijken wat die zou zeggen en die zei ook weer zoiets vreemds.. Ik wilde toch nog niet zwanger worden? Dan moet ik me niet zo aanstellen zegt ze...

Ben voor 3 maanden terug nog in het ziekenhuis opgenomen met een onverklaarbare onsteking in mijn rechter onderbuik, de gynaecoloog denkt dat dit ook te maken had met mijn syndroom en dan moet ik me niet aanstellen?

Ik vraag me af of er meerdere vrouwen zijn die ook PCOS hebben en zich onbegrepen voelen?

Ik ben al bezig met een dieet, val gelukkig wel af. Want vrouwen met dit syndroom vallen vaak haast niet af. Heb ook last van moeheid, ben 1,5 jaar al niet ongesteld, kan me moeilijk concentreren, heb stemmingswisselingen, heb vaak last van ontstoken delen in mijn lichaam, overbeharing, buikpijn, steken richting mijn lies, hartkloppingen, opvliegers en ga zo nog ff door..

Studeer ook nog en kan mijn studie eigenlijk maar moeilijk opbrengen. Hier nog iemand ervaring mee??

Of ervaring met behandelmethodes als de hormoonkuur Clomid niet aanslaat?

Alle hulp is welkom! Alvast bedankt!
Op de kinderpijler zitten veel vrouwen met PCOS.

Bij mij is het een aantal maanden terug ook geconstateerd. Ik heb inmiddels 2 boeken besteld bij Amazon, over PCOS.

Afvallen voor vrouwen met PCOS is lastiger. Het vet zit vaak op de buik (wat bij mij altijd van die lastige vragen oplevert...)

PCOS wordt in verband gebracht met insuline resistentie. Dat is met voedsel redelijk op te vangen. Eerste wat ik heb gedaan is alle kunstmatige suikers skippen. Best lastig in het begin, maar ik voel me er nu wel beter onder. Door die insuline resistentie hebben vrouwen met PCOS vaak heel veel behoefte aan suiker. Bij mij klopt dat wel.

En voor de rest: bewegen.

Wel bizar zeg, die verhalen over die artsen! Schandalig gewoon!

Maarre... Ik ben wel van de boeken dus! Die zijn trouwens echt niet allemaal gevuld met kinderwens zaken, maar gaan echt over PCOS zelf.
@ Karan

Misschien moet ik die boeken ook maar eens bestellen ja!

Goed idee ;)
eerst even alle reviews lezen sambi. Heb ik ook gedaan en vanuit die reviews besloten welke boeken ik wilde. Anders zie je echt door de bomen het bos niet meer.
Misschien is het al gezegd maar vorige week stond in de Flair of Viva hier een artikel over. Misschien kun je m nog ergens bemachtigen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Hee allemaal!

Een oud topic, maar ik blaas m weer even nieuw leven in.

Bij mij is rond m'n 15e PCOS vastgesteld. Dat stelde voor mij toen niet zoveel voor. Ik ging naar huisarts/gyn. omdat ik zo onregelmatig/niet ongesteld werd. Voor mij verklaarde het wel ook mijn acne, maar ik had op dat moment meer vriendinnen die acne hadden (past bij de leeftijd he...). Ik heb geen overgewicht en wel wat donkerdere beharing, maar toch niet echt storend. Mijn huisarts heeft toen wel aangegeven dat zwanger worden bij mij waarschijnlijk niet vanzelf zal gaan en dat ik naar de huisarts moet komen als ik een kinderwens heb. Ik ben me daar bewust van, maar heb me er nooit zo'n zorgen omgemaakt. En het is eigenlijk nooit in me opgekomen om de term eens te googelen.

Nu kom ik meerdere verhalen in tijdschriften tegen over PCOS, in veel heftigere vormen dan ik het heb (overgewicht, overbeharing, niet zwanger kunnen worden) en ik begon me wat zorgen te maken, ging daarom maar eens rondkijken op het forum en ben toch een beetje geschrokken! Gelukkig zijn er ook meiden die zonder problemen zwanger worden. Ik ben 26 en wil voorlopig nog geen kinderen, maar misschien toch wel goed om wat eerder te beginnen met 'proberen'.

Wat ik me afvraag: Hoe reageren jullie op de pil? Ik ben begonnen met Diana, dat was veel te heftig met allerlei stemmingswisselingen, maar zelfs een lichte pil als ministat helpt mij heel goed tegen acné en ik heb ook het idee dat de minimale overbeharing die ik had er ook minder van wordt. Ik blijf wel een gevoelige huid houden hoor, bij veel stress of slecht eten krijg ik wel weer plekjes. Hebben diëten ook zin als je aan de pil bent, of moet je dan eerst gestopt zijn? Omdat je dan toch steeds kunstmatige hormonen aan je lichaam toevoegt?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Oja, @ Sambi:

Ik vind toen dat mijn gyn. wel iets meelevender had kunnen reageren. Hij vond het al belachelijk dat ik (15, schaamtevolle puber) liever geen inwendige echo wilde als het ook via de huid kon (raar he?). Hij heeft het ook nooit goed uitgelegd, wat er nou echt aan de hand was: iets met biologische klok die niet goed was. Later kwam ik bij de huisarts voor de pil en die zag in mijn dossier dat ik PCOS heb en kwam daar op terug. Ik: 'huh?'. Mijn huisarts heeft het vervolgens wel goed uitgelegd.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven