Gezondheid alle pijlers

Permanente anticonceptie?

07-12-2010 14:17 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch redelijk op de hoogte van zaken rondom anticonceptie...

Maar van de techniek 'Essure' had ik nimmer gehoord.

Voor mij geen optie, aangezien ik ooit nog moeder hoop te worden..

Wellicht voor moeders met een compleet gezin een optie?

Nederlandse vrouwen pilmoe..

door Arianne Mantel

Nederlandse vrouwen zijn ' pilmoe'. Veel vrouwen die vinden dat het gezin compleet is, zoeken naar iets anders dan het voortdurend slikken van de pil. Uit onderzoek van Harris Interactive onder Nederlandse vrouwen tussen de 32 en 42 jaar blijkt dat die lang niet alle alternatieven kennen.

Een spiraal en sterilisatie van man of vrouw zijn redelijk bekend, maar van permanente anticonceptie hebben ze nauwelijks gehoord.

Gezin

De ondervraagde vrouwen hadden tenminste één kind en waren van mening dat hun gezin 'af' is. Van die groep zegt zeventig procent geïnteresseerd te zijn in permanente anticonceptie als zij hier over worden ingelicht. Slechts één op de tien vrouwen meldt ook daadwerkelijk te zijn geïnformeerd over permanente anticonceptie.

De ondervraagden geven aan niet te begrijpen waarom zij zo weinig worden voorgelicht over deze vorm van anticonceptie. Zij vinden dat artsen hun patiënten over alle vormen van anticonceptie moeten voorlichten.

Eileiders

Bij het kiezen van een voorbehoedsmiddel kijken vrouwen naar gebruiksgemak, bijwerkingen en hormonen. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ziekenhuizen in toenemende mate kiezen voor een vrouwvriendelijke methode van permanente anticonceptie. Eén van die methodes heet Essure. Een andere methode, Adiana genaamd, verkeert nog in een studiefase. Essure wordt sinds 2002 in ons land toegepast. Hierbij zijn narcose, hormonen, snijden, dichtschroeien, littekens of afbinden van de eileiders niet meer aan de orde. In plaats daarvan worden buigzame micro-implantaten ingebracht in de opening van de eileiders. Drie maanden na de plaatsing vormen het lichaam en de micro-implantaten samen een natuurlijke barrière die voorkomt dat sperma een eicel bereikt. De eitjes die maandelijks vrijkomen, worden door het lichaam zelf opgeruimd. De menstruatiecyclus wordt dan ook niet beïnvloed.

In Nederland ondergingen al meer dan 13.000 dames de vrouwvriendelijke permanente anticonceptie. De procedure wordt inmiddels bijna in tachtig van de honderd ziekenhuizen in Nederland uitgevoerd.

Site van Essure

http://essure.nl/
heleen1234 wat is een implanon? werkt dat ook ter vervanging van de pil tegen de klachten?
quote:roosdezoveelste schreef op 07 december 2010 @ 14:51:

heleen1234 wat is een implanon? werkt dat ook ter vervanging van de pil tegen de klachten?

Hormoonstaafje in je bovenarm. Drie jaar veilig.

Bij mij werkt het goed, geen vervelende bijwerkingen e.d. maar ik weet dat het ook heel anders kan zijn. Vrouwen die maar bleven vloeien, dikker werden etc.

Eén van de bijwerkingen is dus ook dat de ongesteldheid helemaal wegblijft, die heb ik dus ideaal. Heb nu m'n tweede er in zitten. Volgende jaar moet hij er weer uit.
Het leek mij ook wel wat, essure

maar na wat gegoogled, laat maar!

Ik kom veel pijn ervaringen tegen en een x aantal dagen ziek in bed.

Beter een sterilisatie onder narcose voor mij
quote:heleen1234 schreef op 07 december 2010 @ 14:54:

[...]

Hormoonstaafje in je bovenarm. Drie jaar veilig.

Eén van de bijwerkingen is dus ook dat de ongesteldheid helemaal wegblijft, die heb ik dus ideaal. Heb nu m'n tweede er in zitten. Volgende jaar moet hij er weer uit.Same here.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:bee-tje schreef op 07 december 2010 @ 14:33:

echt? ook nooit opgevallen. maarja ook nooit echt naar gezocht.

overigens, ik had er ook nog nooit van gehoord en ik vraag me, net als solveig, af hoe het zit met veiligheid.

kunnen die micro-implantaten er niet "uitschieten"? en stoot het lichaam het echt niet af?

je lichaam vormt een soort littekentweefsel en kapselt zo die veertjes (want dat zijn die implantaten eigenlijk) in totdat je eileiders dicht zijn.

Mocht je toch spijt krijgen, kun je trouwens nog een hersteloperatie met niet al te hoge slagingskans doen en ook als het nog dicht zit, kan je ivf doen, maar dat is natuurlijk geen simpele stap en ik denk dat je ook heel wat moeite gaat krijgen om de gynaecoloog te overtuigen dat je nu wel weer kinderen wil.
quote:heleen1234 schreef op 07 december 2010 @ 14:43:

[...]

Ik vroeg me alleen af hoe "permanent" het echt is. Ik heb wel eens gelezen dat bij mannen een sterilsatie terug te draaien is.

Ik heb trouwens geen interesse, heb implanon, heb er erg blij mee, nu al 5 jaar niet meer ongesteld, wél hormonen, maar ja die heb ik er wel voor over.bij mannen is een sterilisatie inderdaad makkelijker terug te draaien, maar ook daarbij heb je een niet geweldige succeskans op herstel. En ook bij mannen kun je, net zoals als met ivf bij eicelpunctie van de eierstokken, zaadcellen uit de bron bij de zaadbal zelf halen dmv een punctie, zodat ze niet door het afgesloten traject moeten. Echt natuurlijk is dat uiteraard niet, je medicaliseert het hele zwanger worden zo wel.
quote:roosdezoveelste schreef op 07 december 2010 @ 14:51:

Het implanon hormoonstaafje in je arm, werkt eigenlijk hetzelfde als de mirena hormoonspiraal in je baarmoeder. Zelfde hormoon, je wordt vaak niet meer ongesteld en het is voor 3 jaar (implanon) -5 jaar (mirena).

Klachten kun je van beiden krijgen, net zoals je dat ook bij de pil kunt hebben. Echter het is niet te voorspellen wie wel en geen last krijgt, de meeste vrouwen hebben nergens last van, net zoals de meeste vrouwen die aan de pil zijn geen klachten ervan heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven