Gezondheid alle pijlers

Pijn van kroon of toch iets anders?

23-09-2020 16:11 14 berichten
Ik heb 2 weken geleden op maandag de eerste behandeling voor het plaatsen van een kroon gehad. Er zit nu een noodkroon op en vrijdag wordt de echte erop gezet. Nu doet het echter nog steeds erg veel pijn, ik ben dus vorige week ook bij de tandarts geweest en die heeft gekeken ernaar. Er zit geen ontsteking ofzo.

Echter de pijn blijft, ik slik ongeveer 5 keer per dag paracetamol, de ene dag meer dan de andere.

Hoe dan ook:weet iemand of het kan dat de pijn weggaat na het plaatsen van de echte kroon? Ik voel aan de binnenkant wel een soort randje / gaatje tussen mijn tandvlees en de kroon nu, terwijl ik dat bij een andere kroon die ik al eerder had niet voel, dus wellicht ligt het daaraan en heeft deze teveel speling?

Ik heb trouwens geen wortelkanaalbehandeling gehad van tevoren, en dat doet de tandarts ook liever niet vanwege dat ik korte wortels heb
Alle reacties Link kopieren
Zou kunnen dat het dicht tegen de zenuw zit en dat nu zeer doet. Mijn tandarts waarschuwt mij daar voor, wanneer hij een gaatje heeft behandeld dicht bij de zenuw.

Bel hem opnieuw op en leg je probleem voor.
Wanneer is je echte kroon klaar?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
23-09-2020 16:21
Zou kunnen dat het dicht tegen de zenuw zit en dat nu zeer doet. Mijn tandarts waarschuwt mij daar voor, wanneer hij een gaatje heeft behandeld dicht bij de zenuw.

Bel hem opnieuw op en leg je probleem voor.
Wanneer is je echte kroon klaar?

Die is in principe al klaar, alleen mijn afspraak van maandag heb ik helaas moeten verzetten naar vrijdag. :-(
Kan het niet zijn dat je zenuw geïrriteerd raakt door je kroon? Ik heb in maart een gaatje laten vullen die best diep was en toen zei de tandarts dat ik daar best een paar weken last van kon hebben omdat het dichtbij m'n zenuw zat.

Vind het wel raar dat ze een kroon doen zonder wortelkanaal maar ik ben geen tandarts.

Je hebt bij de etos, Kruidvat en apotheek ook speciale tandgel en mondwater speciaal voor de behandeling van o.a. napijn. Bij mij hielp het om de boel rustiger te krijgen.
TsumTsum schreef:
23-09-2020 16:28
Kan het niet zijn dat je zenuw geïrriteerd raakt door je kroon? Ik heb in maart een gaatje laten vullen die best diep was en toen zei de tandarts dat ik daar best een paar weken last van kon hebben omdat het dichtbij m'n zenuw zat.

Vind het wel raar dat ze een kroon doen zonder wortelkanaal maar ik ben geen tandarts.

Je hebt bij de etos, Kruidvat en apotheek ook speciale tandgel en mondwater speciaal voor de behandeling van o.a. napijn. Bij mij hielp het om de boel rustiger te krijgen.
Oeh, dat had ik eerder moeten weten! Al moet ik zeggen dat ibu en paracetamol ook wel werken. Alleen had ik gehoopt dat de napijn wel weg zou zijn voor de echte kroon erop gaat.
Alle reacties Link kopieren
Indien de zenuw geirriteerd is en de kroon is bijv iets te hoog dan tik je de hele tijd die zenuw aan. Soms kun je de kroon nog wat aflaten slijpen, soms gaat het vanzelf over of je hebt pech en krijgt een abces waardoor er alsnog een wortelkanaal behandeling moet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
23-09-2020 16:33
Indien de zenuw geirriteerd is en de kroon is bijv iets te hoog dan tik je de hele tijd die zenuw aan. Soms kun je de kroon nog wat aflaten slijpen, soms gaat het vanzelf over of je hebt pech en krijgt een abces waardoor er alsnog een wortelkanaal behandeling moet.
Dat zou wel goed kunnen dat de zenuw geirriteerd is. Ik kauw nu wel constant aan de andere kant, dus ik weet niet of he veel tegen die zenuw aantikt
Alle reacties Link kopieren
Kan heel goed een onrustige zenuw zijn. Ik heb van een diepe vulling vaak nog weken last. Ik neem dan paracetamol en ibuprofen. Ik heb ooit 1x een ontsteking in een wortel gehad. Die pijn kreeg ik niet weg met paracetamol en ibu.

Het is al bijna vrijdag dus dan kan de tandarts er nogmaals naar kijken maar een paar weken pijn hebben is volgens mij helemaal niet zo uitzonderlijk helaas.
TsumTsum schreef:
23-09-2020 16:28
Kan het niet zijn dat je zenuw geïrriteerd raakt door je kroon? Ik heb in maart een gaatje laten vullen die best diep was en toen zei de tandarts dat ik daar best een paar weken last van kon hebben omdat het dichtbij m'n zenuw zat.

Vind het wel raar dat ze een kroon doen zonder wortelkanaal maar ik ben geen tandarts.

Je hebt bij de etos, Kruidvat en apotheek ook speciale tandgel en mondwater speciaal voor de behandeling van o.a. napijn. Bij mij hielp het om de boel rustiger te krijgen.
Dat vind ik inderdaad ook raar. Als het daaronder gaat ontsteken moeten ze die hele kroon er weer af slopen.
prada schreef:
23-09-2020 16:55
Dat vind ik inderdaad ook raar. Als het daaronder gaat ontsteken moeten ze die hele kroon er weer af slopen.
Ja daarom ook. Bij mij hebben ze ook een keer een kies gevuld i.p.v. meteen een wortelkanaal. Anderhalve maand ellende gehad tot ik een fistel kreeg en een andere tandarts wat verder keek dan z'n neus lang was. Moet er niet aan denken dat zoiets met een kroon gebeurd want dan is het helemaal een duur grapje.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
23-09-2020 16:55
Dat vind ik inderdaad ook raar. Als het daaronder gaat ontsteken moeten ze die hele kroon er weer af slopen.
Hmm, ik heb momenteel nog 2 kronen over maar beiden zonder wortelkanaalbehandeling.
Het ligt er geloof ik aan hoe goed de tand nog is of ze het wel of niet doen.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
23-09-2020 16:55
Dat vind ik inderdaad ook raar. Als het daaronder gaat ontsteken moeten ze die hele kroon er weer af slopen.
Ik heb ook een kroon en later een wortelkanaalbehandeling gehad. Tandarts boorde door de kroon heen, dus van bovenaf. Gaatje weer met iets gevuld en klaar.
Niemand is onmisbaar
bojoti schreef:
23-09-2020 18:01
Ik heb ook een kroon en later een wortelkanaalbehandeling gehad. Tandarts boorde door de kroon heen, dus van bovenaf. Gaatje weer met iets gevuld en klaar.

Goed om te weten dat het op die manier kan. Ik was bang dat als ie de wortelkanaalbehandling doet, de kroon daarna niet meer past. Maar dat valt dan mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven