Gezondheid alle pijlers

pijnlijke puist, steenpuist?

14-12-2013 21:10 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 2 dagen een hele pijnlijke puist aan de buitenkant van mijn neus, op de hoogte van mijn oog, eigenlijk een beetje tussen oog en wenkbrauw.

Hij is natuurlijk lelijk en vies, maar bovendien doet hij ook heel erg pijn. Ik heb gedacht hem uit te knijpen maar omdat hij zo dicht bij mijn oog zit vind ik dit niet zo'n goed idee.

De puist is ook een stuk groter dan de puisten die ik 'normaal' heb, haha, dat kopje wat erop zit is echt gewoon veel groter en erom heen is het ook een rode plek...

Mijn vriendinnetje zei vanmiddag tegen me dat het misschien wel een steenpuist was en dat ik die dan sowieso niet moest uitknijpen omdat het besmettelijk is.

hoe weet ik nu precies wanneer het een steenpuist is of een normale puist? En vooral, moet ik hem nu gewoon laten zitten (ook al wil ik gewoon van die pijnlijke puist af.. maar gaat zo'n steenpuist anders ook vanzelf weg?
Geduld. Niet aanzitten. Het is een gewone puist die goed ontstoken is.
gaat altijd vanzelf weg, maar het risico bij steenpuist is dat hij besmettelijk is en op dezelfde plek terug blijft komen (even mee naar de HA om weg te laten halen als hij "rustig" is)

een natte washand met warm water erop en dat goed laten weken (urenlang, steeds opnieuw in het water) versnelt het opengaan, dan is de druk eraf en de pijn weg

trekzalf is zo dicht bij het oog geen aanrader

wordt het zó groot dat je oog dicht komt te zitten dan zou ik even naar de HA gaan (maandag, geen HAP)
'S nachts wat trekzalf erop met een pleister. Paar nachtjes doen en het is een stuk minder.
Oké dat hoop ik dan maar!

Hij is namelijk ook een heel stuk groter dan als ik een 'normale puist' heb, dat kopje is echt een stuk groter en eromheen is het ook een rode plek :(

ik vind die dingen normaal niet zo heel vervelend behalve irrirant en lelijk maar deze doet gewoon pijn.
Geen trekzalf helaas in huis.. dan probeer ik er gewoon maar vanaf te blijven en hoop ik dat hij maandag al aan het 'vergaan' is

Heb naar mijn weten nog nooit eerder een steenpuist gehad, hoe merk je dat het echt een steenpuist is in plaats van een normale puist?

sorry voor het onsmakelijke woord puist iedere keer
Ook gewone puisten kunnen gemeen zeer doen hoor.
quote:Frizz schreef op 14 december 2013 @ 21:18:

Ook gewone puisten kunnen gemeen zeer doen hoor.dat klopt!
http://www.huidziekten.nl/afbeeldingen/furunkel-2.jpg hier lijkt hij wel op
Volgens mij moet je met steenpuisten in het gezicht en bij de neus extra uitkijken. Misschien maandag even naar de huisarts.
"Een steenpuist kan zeer pijnlijk zijn maar is niet gevaarlijk. Een uitzondering dient te worden gemaakt voor steenpuisten op de neus, de oren of de lippen. Na een aantal dagen barst de puist vanzelf open en geneest. Soms blijven er kleine littekens achter."
Hmm... maarja zometeen is het een gewone puist, lekker voorschut dan als ik daarvoor naar de huisarts ga?

als ik hem zelf niet uitknijp, gaat een steenpuist dan vanzelf ook weer weg zonder uit te barsten? Want dat is nou juist het 'gevaarlijke' geloof ik
Een steenpuist rijpt vanzelf, barst open en dan is de pijn weg. Wel heel goede hygienische maatregelen nemen, want de pus die eruit komt kan weer nieuwe steenpuisten veroorzaken!

Een steenpuist aan je neus mag je zeker niet uitknijpen, dan kunnen er bacterien via je bloedbaan in de hersenen komen. Ik zou toch maar even naar de dokter gaan, die kan dan voor alle zekerheid een zalfje met antibiotica voorschrijven.
heb je dat washandje al gedaan?

en tja, dan ga je niet naar de HA, ook goed

( maar dan valt het vast wel mee met de pijn )
quote:Joyce48 schreef op 14 december 2013 @ 21:39:

Een steenpuist rijpt vanzelf, barst open en dan is de pijn weg. Wel heel goede hygienische maatregelen nemen, want de pus die eruit komt kan weer nieuwe steenpuisten veroorzaken!

Een steenpuist aan je neus mag je zeker niet uitknijpen, dan kunnen er bacterien via je bloedbaan in de hersenen komen. Ik zou toch maar even naar de dokter gaan, die kan dan voor alle zekerheid een zalfje met antibiotica voorschrijven.Gatsie zeg! Ik had net een beetje de hoop dat het een gewone puist was..nu weet ik het helemaal niet meer zeker. Nou hoe dan ook, ik blijf er voorlopig nu af en kijk maandag even hoe hij er nog uit ziet.
quote:keesie+ schreef op 14 december 2013 @ 21:36:

Hmm... maarja zometeen is het een gewone puist, lekker voorschut dan als ik daarvoor naar de huisarts ga?

als ik hem zelf niet uitknijp, gaat een steenpuist dan vanzelf ook weer weg zonder uit te barsten? Want dat is nou juist het 'gevaarlijke' geloof iknee een steenpuist gaat zelden over zonder open te gaan
Als ik een warm washandje gebruik dan gaat hij toch juist open? en ik moet hem toch uit zijn 'eigen' open laten gaan ivm infecties en die bloedbaan naar de hersenen oid.
Welnee, is een ontsteking (cyste)

Trekt wel weg, niet aan zitten!!!
quote:keesie+ schreef op 14 december 2013 @ 21:42:

Als ik een warm washandje gebruik dan gaat hij toch juist open? en ik moet hem toch uit zijn 'eigen' open laten gaan ivm infecties en die bloedbaan naar de hersenen oid.

nee

door dat washandje verweek je de huid, dan gaat de puist sneller open en ben je sneller van je pijn af

het probleem bij uitknijpen is, dat je de troep naar binnen duwt voordat hi open gaat
Ik denk dat ze bedoelen dat je er niet aan moet pulken. Ik heb ooit een steenpuist op mijn oog gehad (ik leek het monster van Frankenstein wel), en toen raadde de dokter me juist aan er een warme natte washand tegenaan te houden zodat de puist sneller kon 'rijpen'.
quote:Lady-Voldemort schreef op 14 december 2013 @ 21:45:

Ik denk dat ze bedoelen dat je er niet aan moet pulken. Ik heb ooit een steenpuist op mijn oog gehad (ik leek het monster van Frankenstein wel), en toen raadde de dokter me juist aan er een warme natte washand tegenaan te houden zodat de puist sneller kon 'rijpen'.dat dus, warm en nat houden versnelt het opengaan, dan ben je snel van de pijn af
Ik kan er helaas geen foto van maken...ofja ik heb een foto gemaakt maar het lukt niet hem hier op viva neer te zetten.

Gatsie ik ben een beetje bang geworden door dat idee van die bloedbaan in de hersenen.
Oke bedankt, dan ga ik dat washandje maar toch proberen!

Als hij dan uit zijn eigen zeg maar open gaat.. dan is het dus niet meer gevaarlijk in de zin dat hij in de bloedbaan van je hersenen terecht kan komen? Dan moet ik alleen beetje goed ontsmette de huid eromheen zeker?
Beetje schoonmaken kan geen kwaad nee. Maar dat doe je vanzelf wel, want als het echt een goeie steenpuist is kan de pus behoorlijk stinken .
beste is als het open is, even goed uitspoelen onder de douche

meestal gaan ze ver genoeg open dat ze vanzelf leeg gaan, soms niet

laat het bij twijfel maandag ff aan de HA zien

en hoe dan ook: niet knijpen, drukken, pulken, duwen en dat soort dingen, daar zit het gevaar juist in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven