Gezondheid alle pijlers

Plaatsen spiraaltje.

24-10-2012 09:22 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week laat ik een spiraaltje plaatsen.

Nou heb ik verschillende verhalen gelezen, van heel veel pijn en een week niet kunnen paardrijden, tot een beetje buikkramp.

Mijn vraag dan ook is wat jullie aanraden wat betreft:

- Werken of vrij nemen die dag.

- Terug fietsen of een auto regelen.

En ik heb nog geen kinderen, dus waarschijnlijk is m'n baarmoederhals nog 'lekker' strak..

Wel laat ik het spiraaltje plaatsen een paar dagen nadat mijn menstruatie afgelopen is. (per toeval, want daar houden ze bij het ziekenhuis totaal geen rekening mee, belachelijk, maar dat terzijde :p)
Inbrengen deed echt goed zeer. Mijn 'verpleegster' (of hoe noem je zo iemand?) adviseerde me om een eventuele volgende keer een pijnstiller van te voren te nemen.

Hele dag ook flink last gehad van buikpijn, de tweede en derde dag ook nog een zeurende pijn. Ik zou zeker niet dezelfde dag nog wilde plannen maken. Hoe het daarna gaat, is denk ik verschillend per persoon.
Het plaatsen bij mij was gelukkig niet pijnlijk, even een venijnig kneepje gevoeld. De rest van de dag wel een vervelende 'menstruatiepijn' gehad.

Maar zoals je ziet werkt het bij iedereen verschillend. Zou wel lekker een dagje vrij nemen voor de zekerheid.
You're weird. I like you
Het plaatsen vond ik pijnlijk, maar niet niet-te-hebben. Maar toch ging ik zowat van mijn stokje. Niet van de pijn, maar kennelijk een of andere reactie op dat gefrut aan mijn baarmoedermond. Het werd me helemaal dus even behoorlijk zwart voor de ogen en ik ben de hele dag nog misselijk en duizelig geweest.

Dus amijn advies: neem de dag zelf lekker vrij, en regel iemand met een auto (niet zelf gaan rijden, dan kun je nog beter fietsen denk ik).

De weken en maanden erna heb ik nog regelmatig hevige pijnaanvallen gehad, alsof mijn lijf probeerde dat ding eruit te werken, dat duurt dan een uurtje of 2 a 3 en dan is het voorbij. Ik heb de mirena nu 9 maanden en de pijnaanvallen heb ik gelukkig nog maar héél af en toe, laatste keer 3 weken geleden.
Blij dat ik vrij heb genomen en een taxi gereed had staan!

In de wachtkamer ging ik al bijna van m'n stokkie van de spanning, haha.

Gelukkig hadden ze me al aardig op me gemak gesteld tijdens het gesprek.

De echo maken ging nog helemaal prima.. Maar toen ze m'n baarmoeder gingen opmeten vonden ik en m'n lichaam het al heel wat minder leuk. Werd dan ook gelijk ondersteboven gehesen, haha. Na even bijkomen hebben ze het spiraaltje geplaatst. Tijdens de echo daarna bleek die niet helemaal diep genoeg te zitten. Maar ze verwachtten dat dit wel goed komt (gelukkig maar, want nog meer gefriemel had ik echt niet getrokken) .. Hierna heb ik nog een kwartier ondersteboven gehangen, een half uur gezeten met m'n hoofd tussen m'n benen en daarna al schuifelend met m'n puddingbenen het ziekenhuis uitgelopen.. Blij dat ik m'n vriendje had gereserveerd als taxi! (m'n fiets staat er alleen nu nog wel, hmm) Thuis gekomen en een alive feminax later ging het al snel wat beter.

Nu maar hopen dat tijdens mijn volgende echo alles er goed uit ziet! Want 1x vond ik wel genoeg!

(Ook erg blij dat ik het ziekenhuis heb gebeld voor verduidelijking van de uitnodiging die ik had gekregen. Daar stond niets in over de plaatsing zelf, maar stond dat het alleen over onderzoek ging. Gelijk maar een suggestie in de ideeenbus gedaan. Je zou er maar onvoorbereid, zonder aspirines en met een belangrijke afspraak daarna, heen gaan! Onprettige verassing lijkt mij zo)
Ik wil heeeeel misschien ook een spiraalje (wil met de pil stoppen ivm hormonen, maarja mirena heeft ook hormonen dus weet het nog niet....koperspiraaltje hoor ik ook geen al te goede verhalen over).

Wat vraagjes:

-Ik heb volgens de gyn (had fout uitstrijkje dus colposcopie gehad) een erg kleine baarmoedermond (dit kwam wel vaker voor bij vrouwen die nog geen kinderen hadden zei ze). Doet het met een kleine baarmoedermond meer zeer?

-Mijn transformatiezone was niet goed zichtbaar. Wil dit zeggen dat mijn baarmoeder dus erg 'dicht' zit?

-Hoelang na een lisexcisie of conisatie moet je wachten voordat je een spiraaltje kan laten plaatsen (ivm de wond die misschien eerst moet helen of zo voordat de boel daar opengerekt wordt)?

-Moet je eerst eenmaal of meerdere malen een pap 1 hebben voor ze een spiraaltje plaatsen?

Of mag dat ook na lisexcisie met schone snijranden in de periode van afwachten tot nieuw controle-uitstrijkje?

-Mag je uberhaupt een spiraaltje hebben na bijv. een conisatie (misschien risico dat ie er dan eerder uitvalt?)

-Kan een spiraaltje geplaatst worden tijdens de stopweek (ongesteldheid) van de pil? (waarna je daarna met de pil stopt). Of kan dit bijv. alleen bij een koperspiraal, maar niet bij een mirena of zo?

-Of moet je van de pil af zijn? Zoja hoelang vantevoren moet je stoppen met de pil? (het kan dan wel heel lang duren voor je weer een regelmatige cyclus krijgt dus of ik hem dan tijdens menstruatie kan laten zetten weet ik niet....want dat valt dan moeilijk te voorspellen wanneer ik ongesteld wordt)

-Zijn er hier vrouwen met een koperspiraaltje, en hoe bevalt dat? aanrader of niet? Zetten ze die dingen uberhaupt nog veel?

En zijn die groter of kleiner dan een mirena en dus wellicht pijnlijker of minder pijnlijk bij het plaatsen?
Pff veel vragen joh ik forum mobiel en ga niet op alles in maar een kleine koperspiraal heb ik gehad dat is de Flexi T. Helaas heb ik deze na een paar maanden uitgedreven, waarschijnlijk omdat ik geen kleine baarmoedermond heb. Daarna een 'normale' gehad en hier werden mijn menstruaties zo hevig van dat ik die er uiteindelijk uit heb laten halen. Nu is manlief gesteriliseerd. Toen ik de spiralen liet zetten had ik nog geen kinderen gekregen. Een uurtje voor het zetten raad ik je aan een ibuprofen in te nemen. Succes met je keuze en btw veel vragen die je stelt zou ik ff aan een arts vragen. Dat over die pappen enzo.
quote:nickey35 schreef op woensdag 24 oktober 2012 09:32

Ik heb 7 jaar geleden een spiraaltje laten plaatsen en ben twee keer flauw gevallen tijdens het plaatsen. Lijkt me handig om niet te gaan werken, een auto te regelen en iemand mee te nemen.

Neem even vanaf de ochtend van plaatsen elke 4 u twee paracetamol dat scheelt al een heel stuk.

Zelfde hier, alleen heb ik nog geen kinderen gehad en kreeg ook geen verdoving. Dat ding werd er echt ingeragd, door een hele nare gyneacoloog. Ik heb er veel last van gehad (van de ervaring, niet het spiraaltje) en met 2 slaappillen konden ze hem 3 jaar later eruit halen. Voor mij nooit weer.

Misschien niet helemaal relevant trouwens. Bij mij moest m'n baarmoeder ook gekanteld worden. Ik zal je de details besparen van hoe dat dan gebeurt.
Van te voren twee ibu nemen. Het plaatsen is niet prettig, maar geen wereldramp. Ik ben zelf teruggereden en had in eerste instantie geen pijn, omdat de pijnstillers nog gewoon hun werk deden. De dagen daarna wel een zeurderig/kramperig gevoel, maar goed te overzien.

Ik heb hem trouwens bij de huisarts laten zetten en mocht op de eerste dag van mijn menstruatie bellen voor een afspraak. Hij is toen 2 dagen later gezet.

Ik had me op heel wat ellende voorbereid, maar het viel me al met al mee. De afspraak stond trouwens aan het eind van de dag, zodat ik daarna naar huis en naar de bank kon.

Maar goed, dit is mijn ervaring. Voor iedereen is het anders. Ik hoop dat het voor jou ook meevalt.

Ik heb ook geen kinderen.
Ik heb de mirena trouwens. Weet niet welke jij gaat plaatsen en of er veel verschil zit tussen mirena en koperspiraal.
Ik heb een koperspiraal en ik ben er erg tevreden over. Ik merk er niets van. Ik word wel gewoon ongesteld maar ik wil gewoon helemaal geen hormonen binnen krijgen dus daar heb ik vrede mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven