Plasmaferese en vermoeidheid
zondag 4 april 2010 om 21:02
Hallo allemaal,
Ik ben vaak moe. Maar dan ook echt heel, heel moe, echt alsof mijn lijf helemaal uitgeput is.
Nou ben ik alleenstaande moeder, heb een eigen bedrijf met 9 man personeel, en heb wat zorgen in de familie gehad (oa broer met MS, zie mijn andere topic). Dus, zou je zeggen: niet zo gek dat ze moe is.
Maar nu hoorde ik toevallig van 2 verschillende mensen, los van elkaar, dat mijn vermoeidheid ook kan komen door het feit dat ik plasmaferesedonor ben bij de bloedbank. Dat zou mijn lijf teveel belasten.
Weet iemand of dat zo kan zijn? Ik vind het nl juist een fijne manier om iets voor mijn medemens te betekenen, het kost me heel weinig tijd en moeite (ik ga om de 6 à 8 weken) en de bloedbank heeft steeds een enorm tekort aan plasmaferese-donoren.
Ik heb volgende week weer een afspraak staan, dan vraag ik het uiteraard ook even aan de keuringsarts ter plekke, maar wellicht zijn er hier forumsters die er hun licht over kunnen laten schijnen?
Groetjes, Lalie
Ik ben vaak moe. Maar dan ook echt heel, heel moe, echt alsof mijn lijf helemaal uitgeput is.
Nou ben ik alleenstaande moeder, heb een eigen bedrijf met 9 man personeel, en heb wat zorgen in de familie gehad (oa broer met MS, zie mijn andere topic). Dus, zou je zeggen: niet zo gek dat ze moe is.
Maar nu hoorde ik toevallig van 2 verschillende mensen, los van elkaar, dat mijn vermoeidheid ook kan komen door het feit dat ik plasmaferesedonor ben bij de bloedbank. Dat zou mijn lijf teveel belasten.
Weet iemand of dat zo kan zijn? Ik vind het nl juist een fijne manier om iets voor mijn medemens te betekenen, het kost me heel weinig tijd en moeite (ik ga om de 6 à 8 weken) en de bloedbank heeft steeds een enorm tekort aan plasmaferese-donoren.
Ik heb volgende week weer een afspraak staan, dan vraag ik het uiteraard ook even aan de keuringsarts ter plekke, maar wellicht zijn er hier forumsters die er hun licht over kunnen laten schijnen?
Groetjes, Lalie

zondag 4 april 2010 om 21:20
Hmmja, heb ik wel aan zitten denken, maar ik vind het ook altijd wel ff een uurtje relaxen.
En plasma mag je zelfs elke 3 à 4 weken geven, dus ik dacht dat ik al aan de voorzichtige kant zat...
Misschien de komende tijd inderdaad even om de 3 maanden doen?
Anyway, nu was ik vandaag weer zo extreem moe, terwijl mijn vorige donatie dus al 6 wk geleden was. Dat is dan toch gek.
En plasma mag je zelfs elke 3 à 4 weken geven, dus ik dacht dat ik al aan de voorzichtige kant zat...
Misschien de komende tijd inderdaad even om de 3 maanden doen?
Anyway, nu was ik vandaag weer zo extreem moe, terwijl mijn vorige donatie dus al 6 wk geleden was. Dat is dan toch gek.
zondag 4 april 2010 om 21:22
@ gazelle: ja precies, daarom dacht ik ook niet dat het verder impact zou hebben. Ik ben meteen na een donatie niet moe ofzo.
Maar nu ik van 2 verschillende mensen hoorde dat het toch van invloed zou kunnen zijn... ik zou ook niet weten hoe dat dan zou kunnen, ben helaas totaal niet medisch/ biologisch onderlegd.
Maar nu ik van 2 verschillende mensen hoorde dat het toch van invloed zou kunnen zijn... ik zou ook niet weten hoe dat dan zou kunnen, ben helaas totaal niet medisch/ biologisch onderlegd.
zondag 4 april 2010 om 21:44
Plasma geven moet je alleen doen als het ook voor jezelf kan. Hierbij past geen edelmoedigheid
Ik vind het tof dat je het doet, maar als het voor jezelf te zwaar is, is het 't niet waard. Ik geef zelf volbloed, maar ben de week erna sneller moe. Dit is echter maar drie keer per jaar, dus daar kom ik wel overheen. Probeer het es een keertje, het overslaan, en zie hoe het dan gaat. Bloedprikken bij de HA is ook een goed idee, misschien heb je wat onder de leden. Daarbij heb je natuurlijk ook gewoon best een heftig leven, daar kun je ook erg moe van worden. Hopelijk kun je wat rustmomentjes inbouwen, een keertje de kinderen uitbesteden, een keer een dagje vrij. Succes!!

zondag 4 april 2010 om 22:29
Ja, dat kan. Overleg het eens met een donatiearts, daar kun je ook gewoon een afspraak voor maken via de sanquinlijn.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 4 april 2010 om 22:33