Gezondheid alle pijlers

(positieve) ervaringen suikervrij eten

02-05-2014 08:34 47 berichten
ik ben op zoek naar ervaringen over suikervrij eten. Wat waren je klachten en zijn ze verbeterd toen je suikervrij bent gaan eten? En hoelang duurde het voordat je resultaat merkte. Mijn klachten zijn ; extreme moeheid ( bijna iedere avond om 20.00 in bed), hoofdpijn, prikkelbaar, zere benen etc. Ik hoop er op deze manier gedeeltelijk of geheel van af te komen. Bloedonderzoek bij huisarts heeft niks uitgewezen!
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring, maar een vriendin heeft het gedaan. Haar klachten werden minder, helaas begon ze op een gegeven moment weer trek te krijgen in chocolade enz... Dus begonnen de klachten ook weer. Het is erg moeilijk om vol te houden
Hoi Stitch,

Ik heb een collega die suikervrij aan het eten is. Je ziet echt verschil! Ze is opgewekt en straalt daadwerkelijk.. haar huid is ineens jonger lijkt wel. Daarnaast gaf ze aan dat ze inderdaad minder moe is dan ooit.

Ik zelf zou ook niet van sommige dingen kunnen afblijven.. chocola, bijvoorbeeld! Maar misschien kun je het beter volhouden als je jezelf eens in de week wat gunt, ofzo... Of je bepaalde perioden in het jaar een tijdje suikervrij doet. Het moet wel leefbaar blijven natuurlijk!
- weggehaald ivm privacy -
Oja, en wat butterfly zegt: niet de illusie hebben dat je het voorgoed 100% volhoudt. Ik ken mensen die al 20 jaar volledig suikervrij eten, maar voordat het een 'lifestyle' is ben je heel wat jaren verder, denk ik. En zij houden geen van allen van zoetigheid, terwijl ik daar stapelgek op ben.

Dus beter af en toe een 'indulgence' en de draad weer oppakken, als je het zo volhoudt.
Helemaal suikervrij is volgens mij niet eens gezond. Ik ben juist 'n hartige snacker/eter, maar eet met mate ook wel 'ns iets zoets. Als ik aan 't lijnen ben zijn de zoete dingen de eerste dingen die ik laat vallen, omdat ik daar niet zo aan hang. Toch krijg ik na 'n tijdje juist trek in iets zoets en dan neem ik wel 'ns een klein stukje pure chocolade.
Ik voel me er heel fijn bij! Veeeel minder last van hoofdpijn, veel meer energie. Ik gebruik wel suiketvervangers, zoals palmsuiker (ook suiker maar lagere gi) en dit zorgt ervoor dat ik tot nu toe niet de behoefte heb om te sjoemelen. Sjoemelen gebeurt wel eens (zelden) met een bittergarnituur op 't terras, of een wijntje waar ik niet zeker van weet of er niet mee gerommeld is
Elke dag geniet ik van iets zoets. Minstens een keer.

Gezond voedsel is okee en nodig maar je kan niet geestelijk gezond blijven als je - in de behoefte om alles heel perfect te doen - jezelf het genieten ontzegt.
Positief:

-Mijn huid is waanzinnig mooi geworden (vrijwel geen crème meer nodig)

-Rimpels langs m'n mond zijn verdwenen

-Haar glanst en groeit sneller

-Veel meer energie (niet moe al om 14:00)

-Vele malen betere focus en concentratie(!)

-Vrolijker :D

-Slanker (geen behoefte meer aan chocola etc)

-Minder vatbaar geweest voor de griep afgelopen jaar

-'Licht gevoel in lijf'

-Huid klachten op armen verdwenen

-Geen vaginale schimmel meer gehad

-Bovenstaande effecten werken op een positieve manier door op alle aspecten in je leven

Tip: drink iedere dag minstens 2 liter water. Wanneer je stopt met suiker eten gaat je lichaam zich ontdoen van toxines in je lijf en die moet je uitplassen/zweten.

Veel water drinken heeft daarnaast ook enorm veel positieve bijkomstigheden.

Negatief:

-Afkick verschijnselen Kunnen de eerste 7 dagen optreden zoals; honger gevoel, rusteloos, trek in van alles, trillende handen, hoofdpijn,

Btw Elninjo: 'Helemaal suikervrij ongezond' ??

Kan je die stelling nader toelichten?
Definieer de definitie van suikervrij eten?

In fruit of/en zitten toch ook suikers? Bedoel je die dan ook?

Of heb je het over geraffineerde suikers?

En ook zoetstof?

Wat bedoel je precies.
Ik zou ook langzaam proberen af te bouwen. En wat (mij) enorm helpt: je moet in gedachten houden dat je het niet in de eerste plaats doet voor je lijf, maar voor het verminderen van de afvalberg (kopen van ongezonde en overbodige producten) dus met het consuminderen als doel en dat het daarnaast mooi meegenomen is voor je eigen gezondheid: leuke bijkomstigheid!

Althans, voor mij werkt dat nu al een paar weken heel goed!
Ik denk niet dat ik dit ga volhouden, maar overweeg wel om flink te minderen!
Stitch77 heb je slaapeloosheids klachten ?

Ik heb dagen dat ik slecht slaap (wel op tijd naar bed maar vroeg wakker en ca.3,5 uur wakker liggen en dan gaat vaak de wekker) last van ernstige duizeligheidsklachten.

Ook eerst bloedtesten enzo gedaan en jaren geen suiker en gezond gegeten en het hielp wel een stuk maar het bleek vooral aan het niet tegen slaapgebrek kunnen te liggen. Op het slaappatroon letten helpt enorm. Dus proberen niet tė vroeg naar bed te gaan (erg moeilijk als je afgebrand bent) en als je toch te vroeg wakker wordt proberen om toch nog een uurtje voor de wekker gaat nog wat te slapen.

Maar suiker minderen en gezond eten kan nooit kwaad.

Ik heb jaren geen suiker (om mijn toen gevoelige tanden en de duizeligheid) (en chocolade (nieren, allergisch, weer overheen) (en geen vlees, slechte ervaringen mee en uit principe) gegeten.

Maar zitten allemaal ook stoffen in die je wel gebruiken kan. Alles heeft zijn voors en tegens. Denk dat vooral eten met mate en goed gevarieerd het belangrijkste is.
Elninjo, ik lees vaker dat jij fruitsuiker en suiker uit koek hetzelfde vind. Ik (en meer mensen) vinden dat niet.. Zonder suiker uit koek, kun je heel gezond oud worden. Zonder fruit misschien ook, maar daar zitten vitamines, mineralen en vezels in.

TO, Ik eet zo goed als suikervrij, ben ook meer van het hartige. Ik voel mij fit, maar of dat daar door komt of door mijn algehele leefstijl weet ik niet. Eet echt 3/4 keer meer groente dan andere mensen die ik ken. 2 ons groente en 2 stuks fruit vind ik persoonlijk te weinig. Dat eet ik meestal alleen al als ontbijt! Probeer het eens een paar weken, eet dan alleen geen vervangers van suiker, maar veel groente en fruit.
quote:blommit schreef op 02 mei 2014 @ 09:52:

Elke dag geniet ik van iets zoets. Minstens een keer.

Gezond voedsel is okee en nodig maar je kan niet geestelijk gezond blijven als je - in de behoefte om alles heel perfect te doen - jezelf het genieten ontzegt.Dit hoor ik ook vaak, maar ik geniet niet van taart of snoep.. Meestal vind ik het zelfs smerig. Heel zelden eet ik appeltaart. Alleen als het zelf gebakken is. Van die voorverpakte word ik niet vrolijk.. Ik ontzeg mijzelf niets, ik gun mijzelf juist heel veel, een gezond lijf en een gezonde geest.
Helemaal suikervrij heb ik nooit gegeten, wel een periode alle snoep, taart, koek, vla, zoet broodbeleg, chocola, frisdrank, vruchtenyoghurt e.d. geskipt. Ik werd daar vooral veel energieker van en ik vond het opvallend hoe snel ik eraan wende en hoe zoet sommige producten (fruit bijvoorbeeld) ineens smaakten. Daarna ziek geworden (heeft er overigens niks mee te maken) en toch weer teruggevallen in mijn oude gewoontes, als een soort troost denk ik. Ben nu weer een tijdje suikerarm bezig. Helemaal suikervrij eten vind ik te ingewikkeld, bovendien woon ik in een lullig dorpje en heb ik alleen een fiets, dus speciale producten kopen wordt me te ingewikkeld.
Trouwens TO, ik weet niet wat voor moeheid je hebt, maar ik voel me ook fitter sinds ik gestopt ben met cafeïne. Ik dronk 's ochtends altijd een paar bakken koffie maar ten eerste werd ik daardoor permanent moe wakker (terwijl ik nu fit mijn bed uit spring) en ten tweede had ik toen vaker hoofdpijn en was ik prikkelbaarder.

Ook schijn je er vocht van vast te houden... dus misschien het proberen waard.
quote:lucifers schreef op 02 mei 2014 @ 10:38:

Elninjo, ik lees vaker dat jij fruitsuiker en suiker uit koek hetzelfde vind. Ik (en meer mensen) vinden dat niet.. Zonder suiker uit koek, kun je heel gezond oud worden. Zonder fruit misschien ook, maar daar zitten vitamines, mineralen en vezels in.

Ik voel me vaak slecht als ik fruit gegeten heb. Zeker tijdens 'n periode dat ik minder eet. Van fruit krijg ik enorme hongerkicks namelijk en 'n licht gevoel in m'n hoofd, als ik dat fruit niet compenseer met 'n hoop calorieen uit andere voedingsmiddelen. En vitamines en mineralen kun je ook op andere wijze binnen krijgen natuurlijk.

quote:Btw Elninjo: 'Helemaal suikervrij ongezond' ??

Kan je die stelling nader toelichten?Niet met wetenschappelijk onderzoek, maar enkel wat eigen ervaring betreft. Ik kan er vanuit gaan dat ik geen suikerjunkie ben, omdat ik juist voornamelijk hartige keuzes maak (ook als ik niet dieet) Als mijn lichaam dan 'n keer aangeeft behoefte te hebben aan iets zoets, zie ik dat als naar mijn lichaam luisteren. Als mijn lichaam aangeeft behoefte te hebben aan chips, weet ik dat mijn innerlijke junk aan 't woord is, haha
Firene, wat zou je anders halen bij andere winkels dan? Je hoeft het niet te vervangen voor ander koek/ snoep etc. In de ochtend smooty (bv spinazie, met fruit) of havermout met fruit. Lunch brood of salade en avond veel groente, met waar je maar trek in hebt. Tussen door eet ik olijven, noten, (gedroogd)fruit, heel soms ei of kaas. Ik ga wel naar de bio of toko, maar het is niet noodzakelijk. Eigenlijk alles wat ik eet is ook bij de super te halen.
quote:NYC schreef op 02 mei 2014 @ 10:10:

Ik zou ook langzaam proberen af te bouwen. En wat (mij) enorm helpt: je moet in gedachten houden dat je het niet in de eerste plaats doet voor je lijf, maar voor het verminderen van de afvalberg (kopen van ongezonde en overbodige producten) dus met het consuminderen als doel en dat het daarnaast mooi meegenomen is voor je eigen gezondheid: leuke bijkomstigheid!

Althans, voor mij werkt dat nu al een paar weken heel goed!Dat zou voor mij geen motivatie zijn. Kan juist beter iets goeds willen doen voor mijn eigen lijf dan voor het milieu.
quote:elninjoo schreef op 02 mei 2014 @ 11:07:

[...]

Ik voel me vaak slecht als ik fruit gegeten heb. Zeker tijdens 'n periode dat ik minder eet. Van fruit krijg ik enorme hongerkicks namelijk en 'n licht gevoel in m'n hoofd, als ik dat fruit niet compenseer met 'n hoop calorieen uit andere voedingsmiddelen. En vitamines en mineralen kun je ook op andere wijze binnen krijgen natuurlijk.

[...]

Ja natuurlijk en als het bij jou niet lekker valt, kun je het beter laten! Heb je wel eens geprobeerd of het tijdstip en of de combinaties verschil maken?

[...]

Als mijn lichaam aangeeft behoefte te hebben aan chips, weet ik dat mijn innerlijke junk aan 't woord is, haha

Ik heb er heel erg positieve ervaringen mee. Ik kon heel erg weinig nog (zeg maar zo goed als niets meer). Diagnose CVS/ME.

Ik heb het strict gedaan. Dus ook geen fructose, lactose andere ...oses of andere dingen die daar op lijken. Dus ook niet een heel klein beetje zoals in voorverpakt vlees etc. Geen alcohol, koffie, thee. Teveel fruit kan ik ook niet tegen merkte ik dus ook geen fruitshakes etc. als overload. Maar ik gebruikte ook geen melkproducten (behalve zure yoghurt van biogarde) of iets waar schimmels inzaten.

En dat voor iets van 9 maanden totaal. Ik zit er over te denken het weer zo strict te doen. Ik merkte na 2 maanden erg goed effect en mijn lichaam was voor het eerst in mijn leven makkelijk in beweging te krijgen, dingen gingen moeiteloos terwijl ik daarvoor een kasplantje was.

Ik vind het makkelijker om het strict te doen. Omdat je ongemerkt gewoon heel veel suiker binnenkrijgt in kant en klare potjes en ik zelf erg snel reageer in mijn slechte periodes op echt kleine hoeveelheden. Dus alles puur en/of elk potje bekijken.

Maar merkte na 6 maanden helaas achteruitgang. Wellicht omdat ik van de producten die ik suikervrij at toch ergens niet tegen kon en dat er ongemerkt in was geslopen, ik misschien toch dingen tekort kreeg of wellicht op andere gebieden allergisch reageerde in mijn omgeving. Ik was zeer allergisch voor heel veel dingen. En ik heb het idee dat het voor mij ook gaat om histamine totaal.

Toen ben ik het een tijdlang minder strict gaan doen deed ik als ik mij echt veel slechter ging voelen mijn etenspatroon even tijdelijk weer wat stricter en dan kon ik er weer een tijdje tegenaan vaak.

Op dit moment volg ik dat dieet nauwelijks nog, het ging vanwege andere gezondheidsklachten sowieso minder, maar merk dat ik het met "een beetje opletten" op suiker ook niet red en dus al snel teveel suikers etc. binnenkrijg.

Het is in het beginnen wennen, maar daarna lustte ik ook een tijdlang nauwelijks nog iets met suikers. Ik raakte erg gewend aan de pure smaak en vond daarna al snel iets te zoet. Ik heb dan ook echt het idee dat ik gezond eet en de verleiding is bij strict daardoor ook minder.

Ik zou gaan voor strict. Of anders gezegd ik moet eigenlijk weer een tijdlang strict suikerloos etc. eten.
Ik wil ook kijken of het werkt voor mijn tegenwoordig de laatste jaren aanwezige pijnen van fibromyalgie (iets wat veel voorkomt bij CVS/ME) en ik doordat ik steeds meer ging doen, daardoor waarschijnlijk meer last kreeg.

*Ook de slapeloosheid werd minder, het onrustige gevoel. Ik krijg heel snel een onrustig lichaam, ook als ik bijvoorbeeld 2 koppen koffie drink, dan word ik hyper.

Ik vind strict minder moeilijk als ik ongemerkt weer teveel suikers ga eten. Ik let er een beetje op als het goed gaat en eet dan ook dingen met suiker maar moet met tijden echt weer strict eten. Ik eet dan echt ongemerkt toch teveel suiker, het zit echt overal in, zelfs in dingen die "puur" lijken.
Koffie (cafeïne, theïne) doet schijnbaar ook iets met de bloedsuikerspiegel.
quote:lucifers schreef op 02 mei 2014 @ 11:08:

Firene, wat zou je anders halen bij andere winkels dan? Je hoeft het niet te vervangen voor ander koek/ snoep etc. In de ochtend smooty (bv spinazie, met fruit) of havermout met fruit. Lunch brood of salade en avond veel groente, met waar je maar trek in hebt. Tussen door eet ik olijven, noten, (gedroogd)fruit, heel soms ei of kaas. Ik ga wel naar de bio of toko, maar het is niet noodzakelijk. Eigenlijk alles wat ik eet is ook bij de super te halen.Nee maar in brood en vleeswaren zit bijvoorbeeld al suiker en ik ga niet zover dat ik dat bijvoorbeeld helemaal vervang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven