Gezondheid alle pijlers

Praten in je slaap is slecht voor je nachtrust

22-11-2013 07:58 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is praten in je slaap slecht voor je nacht rust?

Ik weet het niet... Ik ben bijna elke dag moe. Heb een ziekte waaraan ik dit kan verbinden maar de laatste tijd voel ik me vermoeider dan ooit.

Ik slaap sinds een tijdje met iemand op 1 kamer. Doordat ik veel moe ben slaap ik eigenlijk altijd een paar uur eerder dan mijn kamergenoot. Zij hoort mij elke avond praten in mijn slaap. Dat gebrabbel duurt zo'n half uur en daarna val ik weer in slaap. Na een uurtje word ik weer wakker en ga ik rechtop in mijn bed zitten.

Het lijkt mij dat dit een aanslag moet zijn op je nachtrust, maar is dat ook echt zo?
Ik denk dat het wakker worden en rechtop zitten een grotere aanslag is dan een beetje brabbelen in je slaap.
Zit je ergens mee? Als dat het geval is, dan lijkt het me slim om dat op te lossen, dan houdt het waarschijnlijk wel op.

Actief zijn tijdens de slaap kan inderdaad voor vermoeidheid zorgen.
Vergeten in de OP te zetten: 's ochtends weet ik niet meer dat ik rechtop in mijn bed heb gezeten.
Ik zit op dit moment aan de andere kant van de wereld, voor een half jaartje. Ik kan niet zeggen dat ik ergens mee zit, want ik leef nu een leventje zonder enige stress of druk. Wel heb ik natuurlijk veel nieuwe indrukken.quote:Cateautje schreef op 22 november 2013 @ 08:11:

Zit je ergens mee? Als dat het geval is, dan lijkt het me slim om dat op te lossen, dan houdt het waarschijnlijk wel op.

Actief zijn tijdens de slaap kan inderdaad voor vermoeidheid zorgen.
Dat praten en rechtop zitten zul je je hele leven al doen, maar nu is er iemand die het tegen je zegt.

Volgens mij is het niet zo gek dat je moe bent op zo'n vreemde plek.

Is je ziekte stabiel?
Daar zou het aan kunnen liggen. Je bent in een vreemde omgeving. Misschien ben je het je niet bewust, maar het zou kunnen zijn dat je je toch niet zo veilig en vertrouwd voelt als thuis en is het een kwestie van wennen aan je nieuwe plek en de nieuwe mensen die je allemaal leert kennen. Het kunnen allemaal fantastische mensen zijn, maar je weet uiteindelijk niet wat je aan ze hebt en daardoor kan in het onderbewustzijn onrust ontstaan.

Het komt vaak voor dat we bewust vinden dat we het leuk hebben, maar dat er diep van binnen toch iets knaagt en dat is niet zo vreemd natuurlijk, aan de andere kant van de wereld verblijven kan een grote aanslag zijn, wat dat betreft.
quote:diepbeekje schreef op 22 november 2013 @ 08:14:

Ik zit op dit moment aan de andere kant van de wereld, voor een half jaartje. Ik kan niet zeggen dat ik ergens mee zit, want ik leef nu een leventje zonder enige stress of druk..]

Dat lijkt me wel wat. Wat doe je en kan ik dat ook?
Mijn man doet/deed dit ook. En die was gesloopt na verloop van tijd. Het wordt erger bij stress. Hij heeft een slaaponderzoek laten doen en hij bleek non rem parasomnie te hebben. Ik zou je zeker aanraden als je zo moe blijft het aan te kaarten bij je huisarts.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vertel hele verhalen in mijn slaap en soms wandel ik het huis door. Daar weet ikzelf niks meer van en ik merk er ook niks van. Volgens mij heeft het ermee te maken in welk gedeelte van je slaap je dit doet. Lijkt me pittig om met iemand op een kamer te slapen. Ik zou er al moe van worden als je je niet even terug kan trekken.
Ik praat soms ook in mijn slaap. En sinds ik samenwoon weet ik dat ik dan idd minder uitgerust wakker word.

Maar…wat doe je er aan?
Ook ik praat regelmatig in m'n slaap (blijkbaar... ik herinner het me nooit, maar vriend kan het altijd goed navertellen). Daar heb ik op zich geen last van.

Wat mijn nachtrust echter geen goed doet is dat ik soms ook heel erg schrik uit een droom/nachtmerrie. Dan kan ik ook gillen/roepen en ga ik rechtop zitten in bed of sta ik op. Door dat gillen maak ik mezelf wakker (denk ik), dan kan het zijn dat ik zweet en ik tril dan over m'n hele lijf. Dan duurt het vaak een half uur voordat ik weer rustig ben en in slaap kan vallen. Heel raar.

Dit is wel vaak wanneer ik een dag veel indrukken heb opgedaan.
quote:nova89 schreef op 22 november 2013 @ 10:29:

Ook ik praat regelmatig in m'n slaap (blijkbaar... ik herinner het me nooit, maar vriend kan het altijd goed navertellen). Daar heb ik op zich geen last van.

Wat mijn nachtrust echter geen goed doet is dat ik soms ook heel erg schrik uit een droom/nachtmerrie. Dan kan ik ook gillen/roepen en ga ik rechtop zitten in bed of sta ik op. Door dat gillen maak ik mezelf wakker (denk ik), dan kan het zijn dat ik zweet en ik tril dan over m'n hele lijf. Dan duurt het vaak een half uur voordat ik weer rustig ben en in slaap kan vallen. Heel raar.

Dit is wel vaak wanneer ik een dag veel indrukken heb opgedaan.Dit heb ik ook soms. En dan durf ik niet meer te gaan slapen
Als ik wakker word uit een enge droom, dan ga ik altijd even in de woonkamer zitten om ervoor te zorgen dat de droom niet verder gaat als ik weer ga slapen. Dat lukt altijd wonderwel.
quote:Cateautje schreef op 22 november 2013 @ 10:38:

Als ik wakker word uit een enge droom, dan ga ik altijd even in de woonkamer zitten om ervoor te zorgen dat de droom niet verder gaat als ik weer ga slapen. Dat lukt altijd wonderwel.Ik ga gewoon forummen in bed.
Dat niet veilig voelen klopt wel. Nooit zo over nagedacht. Ik loop hier niet rond zoals in Nederland, dat zeker. Dat zou mijn onrustige nachten nog weleens kunnen verklaren.quote:Cateautje schreef op 22 november 2013 @ 08:22:

Misschien ben je het je niet bewust, maar het zou kunnen zijn dat je je toch niet zo veilig en vertrouwd voelt als thuis en is het een kwestie van wennen aan je nieuwe plek en de nieuwe mensen die je allemaal leert kennen..
Haha, studeren/ reizen/ stage in een land waar het tempo vele malen lager ligt. Dat kan iedereen uiteraard ;)quote:iksnapernietsvan2 schreef op 22 november 2013 @ 09:39:

[...]

Dat lijkt me wel wat. Wat doe je en kan ik dat ook?
Probeer in elk geval in 'n eenpersoonskamer te slapen. Van samen met iemand op de kamer slapen wordt je ook onrustiger.
Het is niet dat ik het lastig vind om mijn slaapkamer te delen. Ik heb daar verder geen last van. Tenminste, bewust. Onbewust misschien wel. Ik weet nu in ieder geval dat ik hele nachten kan lopen spoken.quote:anneliekevh schreef op 22 november 2013 @ 10:24:

Lijkt me pittig om met iemand op een kamer te slapen. Ik zou er al moe van worden als je je niet even terug kan trekken.
Kan het komen door je ziekte? Ik denk niet dat praten iets is wat er ineens is.

Ik praat ook.
Kan het niet komen doordat je met iemand op een kamer slaapt? Daar slaap ik altijd wat onrustiger van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven