Gezondheid alle pijlers

Prednisolon bij astma opstoot en longonsteking

21-10-2021 19:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb astma en ben al 4 weken aan het sukkelen met eerst verkouden (geen corona), hoesten, keelpijn, ziekig, en wat benauwd. Nu sinds maandag werd ik steeds benauwder, hoest nog steeds erg, en nu toch een ontsteking te horen (eerst werd het als bronchitis bestempeld). Door mijn astma hoest ik normaliter al regelmatig, en ik ben wel wat gewend.

Nu krijg ik ab, en prednisolon, een week. Ik heb dat nog nooit gehad, is er iemand die ervaring heeft met prednisolon? vast wel. Ik heb daarnaast ook coeliakie en vitiligo. Ik krijg het ook omdat mijn astma van het padje is zeg maar. Uitrusten doe ik zoveel mogelijk, maar ik sta er vnl alleen voor thuis, met 3 kinderen, ben alleenstaand. Dus probeer zoveel mogelijk rustig aan te doen. Ik heb ook een oorontsteking. Ik heb de jackpot ;)
Geeft het veel bijwerkingen?
Een stootkuurtje prednisolon knap je vast snel van op
Een week zullen de bijwerkingen ook meevallen denk ik.

Ik heb het wel eens maanden gebruikt in redelijk hoge dosis en toen kreeg ik na een week of 3 wel zo'n vollemaans gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Google is your friend: https://www.mijnmedicijn.nl/corticoster ... -injecties
Alle reacties Link kopieren
Floep
kerst wijzigde dit bericht op 21-10-2021 19:40
97.04% gewijzigd
kerst schreef:
21-10-2021 19:28
Ben jij arts?

Ervaringsdeskundige. En ik werk in de zorg.

En ik schrijf "denk ik". Misschien ontgaat je de betekenis..
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb van het voorjaar een stoot kuur prednison gekregen. Ik merkte dat ik al snel minder benauwd werd. Hierdoor ging ik beter ademen en gebruikte ik veel minder mijn escape medicatie.
Ik.hou tegenwoordig in een app hoe vaak ik mijn escape medicatie gebruik. Is het te veel dan moet mijn onderhouds medicatie omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man krijgt het bijna elk jaar wel een keer vanwege de combinatie astma en zware bronchitis/longontsteking en knapt er altijd erg van op, ik hoor hem eigenlijk nooit over bijwerkingen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
https://www.apotheek.nl/medicijnen/pred ... jwerkingen
anoniem_406188 wijzigde dit bericht op 21-10-2021 19:37
53.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uit eigen ervaring: Ik heb van 1 week prednisolon geen bijwerkingen gehad.

Beterschap en sterkte :redrose:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg regelmatig stootkuur ook ivm astma.

Wat ik veel hoor is van mensen met ook astma dat ze na 24 uur al wezenlijk verschil voelen en een boost krijgen vol energie.
Ik kan er slecht tegen, na 2 dagen ziet mijn gezicht er al uit als een opgespoten botox kop. Ik kan niet slapen en voel me overdag moe. Maar ik kan nooit niet functioneren, ben ook alleenstaande moeder en een bedrijf.

Maar het helpt wel. Probeer lekker op tijd te gaan slapen zodat je wel je rust pakt.

Beterschap, hopelijk gauw geen 'gepiep' meer en meer lucht :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik knap ervan op maar kan amper werken, ik word er een beetje dommig van 🤣.
Allerlei dingen ik op de automatische piloot doe (fietsen, fiets op slot zetten, naar ov lopen, chipkaart en TEGELIJKERTIJD aan mondkapje denken, etc) zijn ineens ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder, ook astma patiënte, heeft dit onlangs ook gehad. Ze was dat kuurtje echt even nodig om er bovenop te komen. Zat al weken te kwakkelen en de gewone pufjes hielpen niet voldoende. Heb haar niet gehoord over eventuele bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
21-10-2021 19:42
Ik knap ervan op maar kan amper werken, ik word er een beetje dommig van 🤣.
Allerlei dingen ik op de automatische piloot doe (fietsen, fiets op slot zetten, naar ov lopen, chipkaart en TEGELIJKERTIJD aan mondkapje denken, etc) zijn ineens ingewikkeld.
Oh 🤭

Door jouw post denk ik wel aan de intense, niet te stillen trek in eten 24/7 🤣
Alle reacties Link kopieren
Meermaals een stootkuur gehad nooit bijwerkingen gehad gelukkig . Werkt heel snel hij mij.
Alle reacties Link kopieren
Hier een hele familie vol met astma en ik weet niet beter dan dat ze in een heftige periode aan de prednisolon gaan. Knappen ze over het algemeen heel vlot van op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x een kuur ivm exacerbatie astma. Het werkt wel, maar ik heb wel last van emoties, stemmingswisselingen en slapeloosheid, wat iedere dag erger wordt, totdat ik klaar ben met de kuur.. ik schrok daar de eerste keer heel erg van, was echt totaal niet mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Fantastisch, prednison! Tenminste, bij mij werkte het een jaar of 6 geleden direct: neus en holtes helemaal vol met poliepen, 10 dagen prednison en voila! Neus weer open & ik kon na 10 jaar zelfs weer ruiken!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Vaak snel goed effect op de astmaverslechtering.

Qua bijwerkingen of deze korte termijn zou ik het meest bedacht zijn op slechter slapen (het is een beetje een 'oppepper'. Neem de dagdosering dan ook het liefst is de ochtend :)
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Vaak werkt het supersnel bij dit soort klachten. Het is heel belangrijk dat je de kuur wel echt afmaakt, ook al denk je dat het niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Als net volwassene eens een kuurtje van ik geloof twee weken gehad. Ik voelde me snel weer beter en had geen bijwerken. Als volwassene overigens nooit meer last van astma gehad.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik kan weer ademen inmiddels. Werkt idd goed. Nog niet echt een bijwerking, voel me een beetje wazig soms, maar ik ben natuurlijk ook nog wel ziek.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, ik slikte presdnisolon bij het ontbijt en had dan geen ( extra) proberen met slapen oid.

Wat ik wel iedere keer aan mij huisarts vroeg was of er even een longfoto gemaakt kon worden 14 dagen na het eindigen van de kuur.

Dit is geen medisch advies, alleen een tip om heel zuinig op jezelf te zijn |-)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook astma, en ooit zo benauwd geweest dat ik net als jij een stootkuur prednisolon kreeg! Gelukkig geen bijwerkingen gehad, en mijn ervaring was dat je er redelijk snel van opknapt. Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen TO, beterschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven