Gezondheid alle pijlers

Primolut gebruikt tijdens zwangerschap

24-12-2009 10:18 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 dagen Primolut gebruikt en nu zegt een zwangerschapstest dat ik zwanger ben. Kan die 5 dagen primulot gebruik schadelijk zijn voor de foetus? Ik maar me heel erg zorgen en de Gynaecoloog is op vakantie.

Als een zwangerschaptest positief is dan is het vruchtje al ingenestigd toch? Dus dan is het kindje al met mij verbonden toch?

Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Alvast bedankt!
Ik heb even voor je gezocht en ik ben bang dat Primolut schadelijk is voor de vrucht! Ik zou contact opnemen met je huisarts of anders met een waarnemend gynaecoloog!

Sterkte!
Dit lijkt me typisch een vraag voor je huisarts, huisartsenpost of een andere dan je eigen gynaecoloog...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Antwoord apotheker

Indien primolut incidenteel wordt gebruikt in lage doseringen, zijn er tot nu toe geen aanwijzingen voor nadelige effecten. Primolut in hogere doseringen kan in theorie bij gebruik na de achtse zwangerschapsweek onvruchtbaarheid bij de vrouwelijke foetus veroorzaken, in de praktijk is alleen een clitorisvergroting (die meestal voorbijgaand is) gezien. Bij het door u geschetste korddurende gebruik in de 1e dagen van de zwangerschap hoeft u zich dan ook geen zorgen te maken omtrent mogelijke schadelijke gevolgen voor de vrucht. (HK
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt voor de reacties

Wel wat tegenstrijdig

maakt me er nog niet gerust op...
quote:PaulineH schreef op 24 december 2009 @ 10:53:

Bedankt voor de reacties

Wel wat tegenstrijdig

maakt me er nog niet gerust op...Wat had je dan verwacht van een forum vol leken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat hele verhaal van geen bloedcontact en dat dingen dan "dus" (nog) niet schadelijk zijn is een fabeltje. Dat gaat dus sowieso niet op.

Verder: even contact opnemen met je arts of met je apotheker.
Dan zou ik nu de huisarts of de afdeling gynaecologie bellen. Die zijn gewoon bereikbaar vandaag en kunnen je vast helpen.
En als je eigen gynaecoloog er niet is, is er altijd wel een andere! Bel nu nog, nu is alles nog gewoon open!
Als ik jou was zou ik het neerleggen bij een ter zake deskundig iemand zoals je huisarts of een andere gynaecoloog. Maar ik zou het wel met een redelijk gerust hart doen. In het allervroegste stadium van een zwangerschap leeft het bevruchtte eitje nog van de voedingsstoffen die het zelf bij zich draagt. Los daarvan is jezelf zorgen maken over het a;gemeen niet zo nuttig en gezond.
quote:qwertu schreef op 24 december 2009 @ 11:03:

Dat hele verhaal van geen bloedcontact en dat dingen dan "dus" (nog) niet schadelijk zijn is een fabeltje. Dat gaat dus sowieso niet op.

Q, het lijkt mij ook dat het wel een fabeltje móet zijn, want hé, die baby groeit ook in de beginfase, en dat doet hij niet van de lucht. De vrucht krijgt dus hoe dan ook dingen binnen uit jouw lijf, inclusief eventuele schadelijke medicijnen of alcohol.

Maar waar vind ik een wat betrouwbaardere bron dan een lekenforummer die dat ook zegt?
quote:twinkeling schreef op 24 december 2009 @ 11:21:

In het allervroegste stadium van een zwangerschap leeft het bevruchtte eitje nog van de voedingsstoffen die het zelf bij zich draagt. Tsja, en waar zijn die voedingsstoffen dan oorspronkelijk vandaan gekomen? Uit het niets?
Ik heb zelf ook primolut geslikt toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, heel vroeg dus ook en nu hebben we een gezond en vrolijk jongetje van 2 jaar. Ik heb het toen wel aangegeven bij de gynaecoloog en eigenlijk werd er niet echt op gereageerd. Heb trouwens niet zo lang primolut geslikt, 1 of 2 weken maar.
miffy, van bepaalde medicijnen is duidelijk bekend dat je niet zwanger mag worden, maanden nadat je gestopt bent ermee. Alleen die wetenschap al, lijkt mij voldoende om te denken dat stoffen die in je bloed zitten van invloed zijn op een zwangerschap en de ontwikkeling van een vruchtje. Althans, dat lijkt me logisch
Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat progestagenen schadelijk zijn voor de vrucht (tijdelijke clitorishypertrofie).

Progestagenen gaan over in de moedermelk. Niet gebruiken tijdens zwangerschap en lactatie.

Ik zou dus even bellen met de poli gyn en anders je huisarts.
quote:arwen173 schreef op 24 december 2009 @ 12:35:

miffy, van bepaalde medicijnen is duidelijk bekend dat je niet zwanger mag worden, maanden nadat je gestopt bent ermee. Alleen die wetenschap al, lijkt mij voldoende om te denken dat stoffen die in je bloed zitten van invloed zijn op een zwangerschap en de ontwikkeling van een vruchtje. Althans, dat lijkt me logisch

Ik had vanmorgen al getypt dat ik dat geen heel sterk argument vind, en het toen weer weggehaald om die post niet nodeloos lang te maken. Nu dan toch maar de motivatie:

Als het om medicijnen gaat die nog maanden in je bloed blijven, kan het zijn dat de schade juist onstaat tegen de tijd dat de placenta wel functioneert. Daarnaast zou het ook nog zo kunnen zijn dat die medicijnen juist invloed hebben op de groeiende eicel.

Medicijnen die nog lang negatieve effecten kunnen hebben, zouden in principe dus best kunnen samengaan met het "geen bloedband, dus geen schade"-verhaal.
daar zat ik ook aan te denken miffy, dat een medicijn spiegel zo lang zo hoog blijft dat tegen de tijd dat de placenta het wel doet, er nog steeds stoffen aanwezig zijn in het bloed en dus negatieve effecten. Klopt. Maar volgens mij zijn er ook genoeg medicijnen waarbij je langere tijd niet zwanger mag worden, maar die wel een korte halfwaarde tijd hebben. Ik zou eens moeten zoeken naar voorbeelden. Lariam heeft bijv een halfwaardetijd van 2 weken, maar je mag tot 3 maanden erna niet zwanger raken. Je zou dus verwachten dat het iets doet met de eicel ofzo? vind dit wel interessant en ben ook wel benieuwd naar een echte wetenschappelijke verklaring.
alcohol wordt officieel trouwens toch ook afgeraden als je alleen al zwanger wil worden (als vrouw), dus niet alleen na de conceptie, maar ook al de weken daarvoor, en alcohol is zeker weten uit je bloed na een dag ofzo, dus dan is er echt geen bloedband, maar toch een negatief effect. (op de eicel? of waarop dan eigenlijk?)
Dolly, goed om een ervaringsverhaal te horen.

Heb jij je er toen geen zorgen om gemaakt?

Waarvoor gebruikte jij toen Primolut?

Meestal gebruik je het middel 10 dagen, ik heb het nu 5 dagen gebruikt.

Volgende week naar de gynaecoloog, ben benieuwd wat hij zegt.

Mijn huisarts en de apotheek zeggen dat de kans groot is dat het NIET schadelijk zal zijn voor vruchtje.....

Daar maar aan vastbijten dus

Maar echt blij kan ik nog niet zijn, voelt nog heel onwerkelijk/ teleurgesteld dat het nu zo loopt/ onzeker.....

Fijne feestdagen allemaal
Sorry, druk met de feestdagen geweest :-)

Ik heb primolut gebruikt toen wij op wintersport gingen en ik in die week ongesteld moest worden en dat leek me niet handig. Ik slikte de pil niet en heb deze pilletjes toen gekregen om de ongesteldheid uit te stellen.

Maar toen we terug kwamen, had ik dacht ik op het pakje gelezen dat je na een paar dagen ongesteld zou worden en dat gebeurde maar niet en toen toch maar een zwangerschapstest gehaald. Ik probeerde toen al 11 maanden zwanger te raken, maar het duurde dus best lang en eigenlijk was ik er op dat moment even niet mee bezig. Ik heb me toen eigenlijk geen zorgen gemaakt over de primolut omdat ik het bij de dokter en gyneacoloog had aangegeven, maar ik heb van hun niet begrepen dat het kwaad zou kunnen.

Ons zoontje is nu wel heel ondeugend en roept vaak 'nee', maar dat heeft meer met de leeftijd te maken denk ik :-)

Volgens mij heb ik het ook iets van 4 of 5 dagen gebruikt.

Het voordeel was wel dat ik toen niet precies wist hoe ver ik was en met 7 weken een termijnecho (wel inwendig) kreeg in het ziekenhuis. En toen dus ook gelijk het hartje al zagen kloppen. Terwijl ik nu ook pas weer ben bevallen en bij deze zwangerschap pas met 12 weken die termijnecho heb gehad bij de verloskundige.

Ik zou er vanuit gaan dat het goed gaat en er van genieten!
De gyneacoloog heeft gezegd dat het geen kwaad kan, omdat Primolut hetzelfde is als het hormoon dat je zelf aanmaakt, progesteron.

Dus volgens de arts niets aan de hand!

En toch kan ik nog niet helemaal blij zijn..... stom he

Misschien komt dat ook omdat ik waarschijnlijk geen contractverlenging krijg op werk en dus nu zwanger een nieuwe baan moet zoeken..

En opeens nu besef ik dat we niet meer even een verre reis kunnen maken. Ik wil nog zo graag naar China, Chili, Japan, maar ja, ok, ik kan ook niet eeuwig maar blijven reizen als ik ook nog kinderen wil.....
Ik heb het zelfde probleem, ik heb via het ziekenhuis Primolut voorgeschreven gekregen, heb vandaag een test gedaan en ja POSTITIEF. Ik ben bang dat de primolut bijwerking heeft voor de baby, is er iemand zwanger die hetzelfde heeft als ik op dit moment

Grietje
morgen even bellen he?
TO is vast ondertussen bevallen, dus die kan je vast wel antwoord geven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven