Revalidatie been
vrijdag 21 november 2014 om 22:27
Ik post nu onder een nieuwe gebruikersnaam omdat mijn oude niet zo anoniem was. Ik heb ongeveer 3 maanden geleden mijn been op een nare manier gebroken waardoor ik voor een langere tijd dan normaal heb moeten herstellen. Ik ben sinds een paar dagen gips-vrij en ik moet nu gaan revalideren om die beenspieren weer aan te sterken.
Het is me opgevallen dat, hoewel ik mijn 'goede' been ook niet veel heb kunnen gebruiken, het been dat in het gips heeft gezeten aanzienlijk dunner is geworden dan mijn goede been waardoor ik nu dus 2 ongelijke benen heb. Normaal gesproken voel ik me niet zo snel onzeker over mijn lichaam of uiterlijk, maar als ik nu naar m'n benen kijk schaam ik me toch wel een beetje.
Mijn vraag is: Zijn er meer mensen die na een botbreuk 2 ongelijke benen o.i.d. hebben gehad? Hoe lang heeft het geduurd voordat het been weer zijn normale dikte terug heeft gekregen? Heeft het dunne been meer training nodig dan het andere been om het andere been weer 'in te halen'?
Het is me opgevallen dat, hoewel ik mijn 'goede' been ook niet veel heb kunnen gebruiken, het been dat in het gips heeft gezeten aanzienlijk dunner is geworden dan mijn goede been waardoor ik nu dus 2 ongelijke benen heb. Normaal gesproken voel ik me niet zo snel onzeker over mijn lichaam of uiterlijk, maar als ik nu naar m'n benen kijk schaam ik me toch wel een beetje.
Mijn vraag is: Zijn er meer mensen die na een botbreuk 2 ongelijke benen o.i.d. hebben gehad? Hoe lang heeft het geduurd voordat het been weer zijn normale dikte terug heeft gekregen? Heeft het dunne been meer training nodig dan het andere been om het andere been weer 'in te halen'?
vrijdag 21 november 2014 om 22:35
Och, heb je dan helemaal geen begeleiding of nazorg die deze basics heeft uitgelegd?
Het been uit het gips is altijd dunner. Die heeft nl helemaal niets gedaan, in tegenstelling tot je andere been. Daar kon je op staan, hinken en buigen/strekken. Al deze functies moet je andere been weer leren.
Als je beide benen evenveel traint hou je het verschil in stand. Je traint dus de aangedane zijde (gipsbeen) meer. Totdat er geen verschil meer is. In principe moet je volledig herstellen (en worden de benen weer even dik), tenzij er sprake is van onherstelbare schade of slijtage.
Goede therapeut zoeken en hard werken! Succes!
Het been uit het gips is altijd dunner. Die heeft nl helemaal niets gedaan, in tegenstelling tot je andere been. Daar kon je op staan, hinken en buigen/strekken. Al deze functies moet je andere been weer leren.
Als je beide benen evenveel traint hou je het verschil in stand. Je traint dus de aangedane zijde (gipsbeen) meer. Totdat er geen verschil meer is. In principe moet je volledig herstellen (en worden de benen weer even dik), tenzij er sprake is van onherstelbare schade of slijtage.
Goede therapeut zoeken en hard werken! Succes!
vrijdag 21 november 2014 om 22:53
Mijn 'goede' been moet ook getraind worden omdat ik die ook heel weinig heb kunnen gebruiken (het is een beetje moeilijk uit te leggen waarom). Als het gips-been gerevalideerd is hoeft het denk ik niet te betekenen dat het been weer net zo dik is als het andere been. Maandag spreek ik mijn therapeut weer en die heeft waarschijnlijk wel antwoorden op al mijn vragen maar ik ben misschien een beetje te ongeduldig.
vrijdag 21 november 2014 om 22:59
Het wordt gewoon stevig trainen, TO. Eerst met de fysio, dan in de sportschool (evt met fysio begeleiding). En natuurlijk moet je andere been ook aan het werk. Je moet het zien als een 70/30 verhouding. Meeste energie in aangedane kant, maar ook trainen met de andere kant.
Je fysio kan je de prognose voor herstel vertellen. Afhankelijk van de complicatie van de breuk en de 'restschade' kan je volledig herstellen, of niet.
Je fysio kan je de prognose voor herstel vertellen. Afhankelijk van de complicatie van de breuk en de 'restschade' kan je volledig herstellen, of niet.
vrijdag 21 november 2014 om 23:17
Ik moet me inderdaad meer druk maken om de functie, is natuurlijk veel belangrijker. Maar ik geef ook les in een sport (voorlopig niet meer natuurlijk) in kleding waar het makkelijk in op valt en er wordt door een hele groep naar me gekeken. Ik maak me nu dus een beetje druk over hoe ik beide benen weer z.s.m. gelijk kan krijgen.
vrijdag 21 november 2014 om 23:34
zondag 23 november 2014 om 19:37
quote:hankypankyshanghai schreef op 21 november 2014 @ 23:05:
Ik denk inderdaad ook dat het een 70/30 verhouding o.i.d. gaat worden dan.
hoe bedoel je dit?
en was het dan zo'n gecompliceerde breuk dat je bang bent voor de looks.
als er al een verschil in gaat zitten qua uiterlijk dan zou dat zijn door bijv verbrijzeling of dat ze de botten niet goed op elkaar hebben gezet met de operatie.
weet niet hoe groot het litteken is en of het er meerdere zijn,
maar ga je je daar druk over maken tijdens de sport in korte broek dan is er een heel goed middeltje om dat te camoufleren.
Ik denk inderdaad ook dat het een 70/30 verhouding o.i.d. gaat worden dan.
hoe bedoel je dit?
en was het dan zo'n gecompliceerde breuk dat je bang bent voor de looks.
als er al een verschil in gaat zitten qua uiterlijk dan zou dat zijn door bijv verbrijzeling of dat ze de botten niet goed op elkaar hebben gezet met de operatie.
weet niet hoe groot het litteken is en of het er meerdere zijn,
maar ga je je daar druk over maken tijdens de sport in korte broek dan is er een heel goed middeltje om dat te camoufleren.