Welke stofzuiger (huisdieren)
donderdag 27 november 2025 om 10:49
Omdat mijn huidige stofzuiger op z'n laatste beentjes loopt zoek ik een nieuwe. Maar jeetje, nooit geweten dat dat zo lastig is!
Belangrijkste is een goede zuigkracht. Dierenharen en kattengrit mag geen uitdaging zijn.
Dan makkelijk te gebruiken. Onder kasten, in de hoekjes, de trap, onder het bed, en de matrassen wil ik makkelijk kunnen zuigen. Liefst zonder steeds hulpstukken te hoeven wisselen. en dan kom ik automatisch op gewicht: mijn huidige weegt 6 kilo en dat vind ik soms al lastig manoeuvreren op de trap. Ik kom een paar (slede)stofzuigers tegen die alles lijken te kunnen wat ik wil, maar die dan 8 of zelfs <9 kilo wegen, dat lijkt me echt niet handig!
Een beetje stil is wel fijn i.v.m. een bange kat.
En duurzaamheid ook: fijn als ie een aantal jaren mee kan zeker gezien de prijzen van stofzuigers tegenwoordig (dus bij steelstofzuigers een makkelijk verwisselbare accu bijv.).
Slede of steel, met of zonder zak maakt me niet heel veel uit. Heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen. Hij moet z'n werk goed doen en makkelijk te hanteren zijn, want met dieren en een stofallergie mag ie een paar keer per week aan de bak. En qua budget denk ik aan max. € 400. Misschien iets meer als het God's gift to mankind is en ik er lang en veel plezier van ga hebben.
Bij de Dyson vraag ik me af of ie echt z'n geld waard is, of je er makkelijk mee onder het bed kunt zuigen, en de trap kunt doen bijv? En welke (hulpstukken) dan?
Wie weet raad?
Edit: o ja: het gaat om een woning met harde vloeren, laagpolige kleden en 2 trappen.
Belangrijkste is een goede zuigkracht. Dierenharen en kattengrit mag geen uitdaging zijn.
Dan makkelijk te gebruiken. Onder kasten, in de hoekjes, de trap, onder het bed, en de matrassen wil ik makkelijk kunnen zuigen. Liefst zonder steeds hulpstukken te hoeven wisselen. en dan kom ik automatisch op gewicht: mijn huidige weegt 6 kilo en dat vind ik soms al lastig manoeuvreren op de trap. Ik kom een paar (slede)stofzuigers tegen die alles lijken te kunnen wat ik wil, maar die dan 8 of zelfs <9 kilo wegen, dat lijkt me echt niet handig!
Een beetje stil is wel fijn i.v.m. een bange kat.
En duurzaamheid ook: fijn als ie een aantal jaren mee kan zeker gezien de prijzen van stofzuigers tegenwoordig (dus bij steelstofzuigers een makkelijk verwisselbare accu bijv.).
Slede of steel, met of zonder zak maakt me niet heel veel uit. Heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen. Hij moet z'n werk goed doen en makkelijk te hanteren zijn, want met dieren en een stofallergie mag ie een paar keer per week aan de bak. En qua budget denk ik aan max. € 400. Misschien iets meer als het God's gift to mankind is en ik er lang en veel plezier van ga hebben.
Bij de Dyson vraag ik me af of ie echt z'n geld waard is, of je er makkelijk mee onder het bed kunt zuigen, en de trap kunt doen bijv? En welke (hulpstukken) dan?
Wie weet raad?
Edit: o ja: het gaat om een woning met harde vloeren, laagpolige kleden en 2 trappen.
donderdag 27 november 2025 om 11:02
donderdag 27 november 2025 om 11:21
Ik heb een gewone LG stofzuiger zonder koord, een handstofzuiger van Dyson en een robot stofzuiger.
De Dyson handstofzuiger is nu 7 jaar oud en werkt nog steeds heel goed. We hebben iemand die schoonmaakt en ze vroeg of we er geen grote versie van hadden
We hebben er een speciale kop op voor dieren haren en die werkt ook heel goed. De LG is prima maar zuigt volgens mij wel minder soepel dan een Dyson (een vriendin heeft een Dyson). We gebruiken de Roborock automatische standaard om de dag. We hebben een kat.
De Dyson handstofzuiger is nu 7 jaar oud en werkt nog steeds heel goed. We hebben iemand die schoonmaakt en ze vroeg of we er geen grote versie van hadden
donderdag 27 november 2025 om 11:31
https://www.bol.com/nl/nl/p/rowenta-sil ... oductTitle
Heb zowel boven als beneden er een staan.
Is naar verhouding stil (onze 5 katten vinden het acceptabel) en man met allergie is tevreden.
Heb zowel boven als beneden er een staan.
Is naar verhouding stil (onze 5 katten vinden het acceptabel) en man met allergie is tevreden.
donderdag 27 november 2025 om 11:42
Ik ben erg blij met onze Dyson. Je kunt er een losse accu bij kopen. Dat heb ik ook al gedaan want ons huis is net te groot voor één accu (relatief groot huis). Je kunt ze gewoon losklikken en andere accu erop. De Dyson is heerlijk licht (onze schoonmaakhulp vindt hem ook erg fijn) en zuigt prima. Je pakt hem veel sneller even dan zo'n groot lomp ding. Met het laserlampje zie je precies waar het stof op de grond ligt (confronterend! Altijd meer dan je denkt.).
Ik heb een opzetstuk waarmee je makkelijker onder bedden en de bank etc kunt stofzuigen, maar die is eigenlijk niet nodig. Ook het opzetstuk voor dierenharen gebruik ik eigenlijk nooit, ook niet nodig. Alleen de standaardopzetstukken gebruik ik wel (het borsteltje en die voor kieren). Wat ik handig vind is dat je die aan de steel vast kunt klikken zodat je snel kunt wisselen tijdens het stofzuigen.
Ik heb een opzetstuk waarmee je makkelijker onder bedden en de bank etc kunt stofzuigen, maar die is eigenlijk niet nodig. Ook het opzetstuk voor dierenharen gebruik ik eigenlijk nooit, ook niet nodig. Alleen de standaardopzetstukken gebruik ik wel (het borsteltje en die voor kieren). Wat ik handig vind is dat je die aan de steel vast kunt klikken zodat je snel kunt wisselen tijdens het stofzuigen.
donderdag 27 november 2025 om 11:49
Dat is ook mijn idee: als ie lichter en handzamer zou zijn dan zou ik 'm vaker pakken.Mighty_Macaw schreef: ↑27-11-2025 10:59Ik lees mee. Vier katten en dochter met huismijtallergie. We hebben een Hetty, werkt prima, maar dat ding is zo zwaar. Ik denk oprecht dat wij vaker zouden stofzuigen als dat ding wat hanteerbaarder is.
Vegen vooraf doe ik nu ook maar daar wil ik eigenlijk vanaf.
De sledestofzuigers die hier worden genoemd zijn allemaal boven de 7 kilo (en die C3 is meer dan 700 euro?!). Vinden jullie dat geen uitdaging met het stofzuigen van bijv. de trap?
Robotstofzuiger heb ik nu ook maar het reservoir is eigenlijk te klein voor de plukken haar. Die verhuist naar de zolder maar dan heb ik nog steeds 2 verdiepingen en 2 trappen over.
donderdag 27 november 2025 om 11:53
Welke heb je dan? Want de keuze is reuze.Wombat schreef: ↑27-11-2025 11:42Ik ben erg blij met onze Dyson. Je kunt er een losse accu bij kopen. Dat heb ik ook al gedaan want ons huis is net te groot voor één accu (relatief groot huis). Je kunt ze gewoon losklikken en andere accu erop. De Dyson is heerlijk licht (onze schoonmaakhulp vindt hem ook erg fijn) en zuigt prima. Je pakt hem veel sneller even dan zo'n groot lomp ding. Met het laserlampje zie je precies waar het stof op de grond ligt (confronterend! Altijd meer dan je denkt.).
Zo'n draaiende turboborstel lijkt me wel fijn. De borsteltjes van mijn gewone stofzuiger moet ik nu regelmatig handmatig haarvrij maken. :S
Verder heb ik denk ik genoeg aan een klein borsteltje en klein mondstuk om op het matras te kunnen gebruiken.
Maar met de gewone steel kom je dus wel goed onder een (groot) bed begrijp ik?
donderdag 27 november 2025 om 12:15
Ik heb het even opgezocht, ik heb de V12 slim absolute. Die heb ik nu een jaar of 2 dus geen idee wat er alweer aan nieuwe modellen zijn, die volgen elkaar altijd zo snel op.
Ik kom er prima mee onder het grote bed. Beetje manoeuvreren en dan lukt het wel.
En dit is er een met speciaal huisdieropzetstuk, dat leek me handig maar dat gebruik ik eigenlijk nooit want het gaat zonder ook wel.
De huisdierzuigmond heeft geen laserlampje en dat mis ik dan toch. (Ook gewoon omdat het stofzuigen leuker en gezelliger wordt van dat lichtje, maar misschien is dat mijn afwijking hoor.)
Dat klinkt een beetje eng trouwens, huisdierzuigmond, maar de katten zijn nog heel hoor. Het gaat om het haar, dat zou het dan beter opzuigen en verhakselen.
Ik kom er prima mee onder het grote bed. Beetje manoeuvreren en dan lukt het wel.
En dit is er een met speciaal huisdieropzetstuk, dat leek me handig maar dat gebruik ik eigenlijk nooit want het gaat zonder ook wel.
De huisdierzuigmond heeft geen laserlampje en dat mis ik dan toch. (Ook gewoon omdat het stofzuigen leuker en gezelliger wordt van dat lichtje, maar misschien is dat mijn afwijking hoor.)
Dat klinkt een beetje eng trouwens, huisdierzuigmond, maar de katten zijn nog heel hoor. Het gaat om het haar, dat zou het dan beter opzuigen en verhakselen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in