Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2035 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Ik heb vanmiddag sushi gegeten, ayce lunch. Was meteen ontbijt en ik vermoed avondeten. De serveerster vroeg of we echt geen ijs wouden. Mijn man hoeft dat sowieso niet en ik zat gewoon vol. Vroeger zou ik het erin gepropt hebben.
Rozebottel schreef:
16-08-2025 07:47
Huisarts of internist.

Als je even mijn verhaal had gelezen had je kunnen lezen dat mijn huisarts niet mee wil werken :(. En ik kan toch ook niet zomaar naar een internist stappen zonder medische redenen ?
-2,2kg :cheer2:

Het begin is gemaakt! Zondag gewogen, dinsdagavond eerste prik gezet. De eerste twee weken zijn bij mij altijd explosief in kilo's. Daarna wordt het minder en dat is voor mij ook helemaal oké. Ik zou heel graag rustig en gestaag tussen de 0,4 en 0,8 per week willen afvallen. Ooit eerder gedaan met Cambridge (nu 1:1-dieet). Tijdens dat dieet viel ik langzamer af dan gemiddeld en ik verwacht dat ik daar nu (na de eerste paar weken) ook op uitkom.
Ik ervaar het als heel erg luxe dat ik moet ophogen in kcals en dat ik de keuze heb uit allerlei (eiwitrijke) tussendoortjes! Ik ga in elk geval deze week wat testen met smoothies! Nu maak ik die niet, omdat ik een glas drinken voor 200kcal te veel vind. Maar ik zit nu te laag in kcals en eiwiten. Het is dus een mooie aanvulling!
Hoe maak jij je smoothie dan?

In die van mijn zit al yoghurt, proteinepoeder en fruit. Als je dat niet zou vermengen kan het een ontbijt zijn.

Voor die 200 kcal vult dit prima voor mij, dus het is niet zomaar een extra maaltijd maar gewoon een maaltijd/tussendoortje.
poldervrouw schreef:
17-08-2025 08:24
Als je even mijn verhaal had gelezen had je kunnen lezen dat mijn huisarts niet mee wil werken :(. En ik kan toch ook niet zomaar naar een internist stappen zonder medische redenen ?
Ik snap dat je van dit antwoord baalt. Dit zijn wel de wegen zonder extra betaling.
Ik vind dit ook erg stom en oneerlijk. Huisartsen, die niet aan bijscholing doen, die vooroordelen hebben bij dikke mensen.
Felidaez schreef:
17-08-2025 10:11
Hoe maak jij je smoothie dan?

In die van mijn zit al yoghurt, proteinepoeder en fruit. Als je dat niet zou vermengen kan het een ontbijt zijn.

Voor die 200 kcal vult dit prima voor mij, dus het is niet zomaar een extra maaltijd maar gewoon een maaltijd/tussendoortje.
Van ChatGPT (nog niet gemaakt, maar morgen haal ik de ingredienten om te kijken of deze lekker is)

Tropische kick
½ ananas (200 g) → 100 kcal
½ mango (100 g) → 60 kcal
100 ml amandelmelk → 15 kcal
100 ml lactosevrije Griekse yoghurt → 55 kcal
Sap van ½ limoen → 5 kcal
235kcal

Choco-banaan power
1 banaan (100 g) → 90 kcal
200 ml amandelmelk → 30 kcal
1 tl cacaopoeder (5 g) → 15 kcal
1 el havermout (10 g) → 35 kcal
Optioneel: ½ scoop eiwitpoeder (15 g) → 60 kcal
170 kcal (zonder eiwitpoeder) / 230 kcal (met eiwitpoeder)

ChatGPT kwam ook nog met groene smoothies, maar deze ingredienten hebben we altijd wel in huis of eten mijn huisgenoten ook wel (als de smoothie tegenvalt).
Kennen jullie de app suiker switch ? Heel fijn zodat je heel makkelijk keuzes kunt maken
poldervrouw schreef:
17-08-2025 10:37
Kennen jullie de app suiker switch ? Heel fijn zodat je heel makkelijk keuzes kunt maken
Ja die heb ik al een tijdje en echt al veel switchen kunnen doen.
poldervrouw schreef:
17-08-2025 10:37
Thx voor de tip.

Ik ontbijt vaak met Skyr., maar een smoothie kan natuurlijk ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven