Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:09
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:33
Ik dronk ook best veel cola, maar ik heb er totaal geen behoefte meer aan. Ik drink alleen nog water, spa rood en thee.
En eiwit limonade.
En qua eten, ik eet alleen nog 3 maaltijden, wie had dat ooit gedacht. Het gaat vanzelf.
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:42
Ik had niet begrepen dat het om de komende vier weken gaat. Dan is 4 weken geen alcohol inderdaad niet zo spannend.Lois schreef: ↑12-08-2025 19:50Komende 4 weken even geen alcohol is voor mij geen groot ding hoor. Eerst kijken hoe de Mounjaro werkt, zonder de ruis van alcohol vind ik zelf heel erg prettig. Ik zou heel graag terug willen naar zo nu en dan een koolzuurhoudende drank, maar het laatste jaar is het alleen maar erger geworden met dagelijks minstens een halve liter. Ik wil dat niet meer.
Geen cola light snap ik nog steeds niet. Dat drink ik zelf ook graag. Geen halve liter per dag, maar wel 2 liter per week.
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:27
woensdag 13 augustus 2025 om 10:13
Ik laat ook nog even wat van me horen.
Ik heb (had) een bmi van bijna 37 en wilde heel graag een van de vele beschikbare afval medicijnen. Mijn huisarts wilde eerst meewerken en puntje bij paaltje werd het “we willen toch dat je een GLI gaat volgen “.
Ik heb hier eerder al gedeeld dat ik niet geloof in een GLI en het effect ervan en al helemaal niet als je een achterliggende problematiek hebt. Als het alleen maar over slechte eetgewoontes gaat dan zal het vast helpen maar bij een boulimia of binge eating is dit niet het juiste programma.
Kortom. Huisarts wilde uiteindelijk niet meewerken. En was ik eigenlijk lam geslagen. Toen kon ik via bekende Saxenda uitproberen en dat lijkt heel goed bij mij te passen.
Ik val er goed mee af en ik ben inmiddels al 10 kilo kwijt. Ik zit nog steeds op 1.2 qua dosis en heb zelf besloten niet op te hogen zolang ik het effect voel. De fabrikant geeft aan wekelijk op te moeten hogen maar als het zo ook helpt .. prima.
Mijn huisarts is het er niet mee eens en wil me maar in het keurslijf van de GLI prakken en luistert compleet niet waarom het niet past. Dus ik ben er wel klaar mee.
Ik heb inmiddels een aardig voorraadje saxenda bij elkaar weten te scharrelen (allemaal van mensen bij wie het niet heeft gewerkt en nu op Mounjaro zitten ) dus geen vage internet figuur. En als dat niet meer lukt kan ik altijd nog via een online kliniek oid het aanschaffen.
Ik ben er erg blij mee. Die eetrust is ongekend fijn.
Ik ben me wel erg bewust van wat ik eet en eet zo normaal mogelijk. Ik heb alleen geen eetbuien meer gehad en dat alleen dat al zijn mij de kosten waard. Het is zo fijn dat ik niet meer stiekem eet Zo fijn dat eten niet de hele godganse dag in mijn hoofd zit.
En natuurlijk is het achterliggende probleem niet weg maar het maakt het makkelijker om eraan te werken
Ik sta op wachtlijst van psycholoog om het binge eating aan te pakken maar intussen is dit wel een heel fijn begin. Zelf de regie hebben voelt goed.
Oja die saxenda.
Ik ervaar weinig bijwerkingen. Bij sommige dingen word ik misselijk (chocola bijvoorbeeld ) of smaken dingen heel anders of goor (naturel chips smaakt naar petroleum). O brood yuk
Lastig vind ik soms de geen trek en wat ik moet eten. Ik kom niet altijd aan mijn calorieën en dat is ook niet goed. Ik eet tegenwoordig extra bakje kwark of hutekase en fruit
Zo probeer ik aan mijn calorieën te komen. Ik eet verder normaal. Mijn portie grootte is automatisch kleiner want minder trek in eten. Ik ben wel bewust van wat ik eet, hoe ik eet en vooral wanneer ik eet.
Ik kreeg een boek aangeraden van de praktijk (brain over binge) en dat lees ik nu.
Kortom. Ik ben erg blij met de rust wat saxenda mij geeft en iedere kilo eraf is meegenomen. Moet nog 26 kilo minimaal
. Dus ik ben nog wel even bezig ha ha
Ik heb (had) een bmi van bijna 37 en wilde heel graag een van de vele beschikbare afval medicijnen. Mijn huisarts wilde eerst meewerken en puntje bij paaltje werd het “we willen toch dat je een GLI gaat volgen “.
Ik heb hier eerder al gedeeld dat ik niet geloof in een GLI en het effect ervan en al helemaal niet als je een achterliggende problematiek hebt. Als het alleen maar over slechte eetgewoontes gaat dan zal het vast helpen maar bij een boulimia of binge eating is dit niet het juiste programma.
Kortom. Huisarts wilde uiteindelijk niet meewerken. En was ik eigenlijk lam geslagen. Toen kon ik via bekende Saxenda uitproberen en dat lijkt heel goed bij mij te passen.
Ik val er goed mee af en ik ben inmiddels al 10 kilo kwijt. Ik zit nog steeds op 1.2 qua dosis en heb zelf besloten niet op te hogen zolang ik het effect voel. De fabrikant geeft aan wekelijk op te moeten hogen maar als het zo ook helpt .. prima.
Mijn huisarts is het er niet mee eens en wil me maar in het keurslijf van de GLI prakken en luistert compleet niet waarom het niet past. Dus ik ben er wel klaar mee.
Ik heb inmiddels een aardig voorraadje saxenda bij elkaar weten te scharrelen (allemaal van mensen bij wie het niet heeft gewerkt en nu op Mounjaro zitten ) dus geen vage internet figuur. En als dat niet meer lukt kan ik altijd nog via een online kliniek oid het aanschaffen.
Ik ben er erg blij mee. Die eetrust is ongekend fijn.
Ik ben me wel erg bewust van wat ik eet en eet zo normaal mogelijk. Ik heb alleen geen eetbuien meer gehad en dat alleen dat al zijn mij de kosten waard. Het is zo fijn dat ik niet meer stiekem eet Zo fijn dat eten niet de hele godganse dag in mijn hoofd zit.
En natuurlijk is het achterliggende probleem niet weg maar het maakt het makkelijker om eraan te werken
Ik sta op wachtlijst van psycholoog om het binge eating aan te pakken maar intussen is dit wel een heel fijn begin. Zelf de regie hebben voelt goed.
Oja die saxenda.
Ik ervaar weinig bijwerkingen. Bij sommige dingen word ik misselijk (chocola bijvoorbeeld ) of smaken dingen heel anders of goor (naturel chips smaakt naar petroleum). O brood yuk

Lastig vind ik soms de geen trek en wat ik moet eten. Ik kom niet altijd aan mijn calorieën en dat is ook niet goed. Ik eet tegenwoordig extra bakje kwark of hutekase en fruit
Zo probeer ik aan mijn calorieën te komen. Ik eet verder normaal. Mijn portie grootte is automatisch kleiner want minder trek in eten. Ik ben wel bewust van wat ik eet, hoe ik eet en vooral wanneer ik eet.
Ik kreeg een boek aangeraden van de praktijk (brain over binge) en dat lees ik nu.
Kortom. Ik ben erg blij met de rust wat saxenda mij geeft en iedere kilo eraf is meegenomen. Moet nog 26 kilo minimaal

poldervrouw wijzigde dit bericht op 13-08-2025 11:08
0.14% gewijzigd
woensdag 13 augustus 2025 om 10:18
Er is een theorie dat light frisdrank of zero (gezoet met zoetstoft)alsnog je trek in zoet aanwakkert en daarom niet slim om te drinken als je afvalt. Je blijft dan je trek naar zoet voeden.
Geen idee of het klopt (ik drink sowieso geen frisdrank ) maar echt heel raar klinkt het niet.
Ik drink nu meestal bronwater met bubbels en die zijn er ook met smaakjes. Of ik gooi er munt en Citroën / limoen/ komkommer ib. Lekker nu met dat warme weer
woensdag 13 augustus 2025 om 11:01
Ik vind het echt goed van je dat je toch gewoon doorzet, ook al heeft je huisarts andere ideeën. Ik had je hier al eerder gelezen en ik vind het echt heel naar voor je dat het zo'n strijd is met je huisarts.poldervrouw schreef: ↑13-08-2025 10:13
Ik kreeg een boek aangeraden van de praktijk (emotion over binge) en dat lees ik nu.
Kortom. Ik ben erg blij met de rust wat saxenda mij geeft en iedere kilo eraf is meegenomen. Moet nog 26 kilo minimaal. Dus ik ben nog wel even bezig ha ha
Wat je schrijft is exact de reden dat ik hier mee wilde starten. Die eetbuien en stiekem eten: ik schaam me er echt voor en ik wil het niet meer. Welk boek is het over het binge-eaten?
Ik heb een BMI boven de 40, dus ik ben ook nog wel een tijdje bezig. Maar het hoeft van mij niet snel te gaan. Ik wil gewoon een steuntje in de rug door niet meer constant een hongergevoel te hebben en met eten bezig te zijn.
Fijn dat je weinig bijwerkingen ervaart!
woensdag 13 augustus 2025 om 11:20
Ik heb sowieso al nooit trek in zoet gehad. Dus voor mij gaat die vlieger niet op.poldervrouw schreef: ↑13-08-2025 10:18Er is een theorie dat light frisdrank of zero (gezoet met zoetstoft)alsnog je trek in zoet aanwakkert en daarom niet slim om te drinken als je afvalt. Je blijft dan je trek naar zoet voeden.
Geen idee of het klopt (ik drink sowieso geen frisdrank ) maar echt heel raar klinkt het niet.
Ik vind het trouwens echt raar van je huisarts, dat deze totaal niet wil meewerken.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:37
Even een berichtje van een meelezer. Naast het boek is er ook een podcast:poldervrouw schreef: ↑13-08-2025 11:08@lois brain over binch : Kathryn Hansen
Brain over Binge. Ik heb het als ebook gekocht bij bol.
https://www.youtube.com/watch?v=ZFN8X4C4FwE&t=320s
Met heel veel afleveringen, maar de eerste 10 afleveringen zijn wel de kern. Ik vond het boek vrij langdradig. En vond de podcast makkelijker wegluisteren.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:18
Ik ook. En vanochtend wederom discussie gehad. En ze noemen het gewoon nu beleid. Alleen voorschrijven als ik GLI volg (een jaar ) en willen niet mee bewegen. Ik overweeg serieus om andere huisarts te gaan zoeken. Echt. Zo vreselijk oneens met die mensen. Ze willen niet horen. Ze willen niet inzien dat een afval traject een niet one size fits all is.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:19
Neuloosi schreef: ↑13-08-2025 12:37Even een berichtje van een meelezer. Naast het boek is er ook een podcast:
https://www.youtube.com/watch?v=ZFN8X4C4FwE&t=320s
Met heel veel afleveringen, maar de eerste 10 afleveringen zijn wel de kern. Ik vond het boek vrij langdradig. En vond de podcast makkelijker wegluisteren.
Dank je ! Ik vind wat ze zeggen in t boek wel kloppend maar het leest niet makkelijk weg zeg maar
woensdag 13 augustus 2025 om 15:23
Het is niet dat je nooit eerder iets hebt geprobeerd ook. Je bent er al eerder geweest voor je gewicht, je hebt al eerder een traject gedaan. Je hebt ondertussen vast ook nog andere dingen geprobeerd. Ik begrijp die huisarts echt niet.poldervrouw schreef: ↑13-08-2025 15:18Ik ook. En vanochtend wederom discussie gehad. En ze noemen het gewoon nu beleid. Alleen voorschrijven als ik GLI volg (een jaar ) en willen niet mee bewegen. Ik overweeg serieus om andere huisarts te gaan zoeken. Echt. Zo vreselijk oneens met die mensen. Ze willen niet horen. Ze willen niet inzien dat een afval traject een niet one size fits all is.
woensdag 13 augustus 2025 om 16:17
Waardeloos, ze lijken het inderdaad niet te begrijpen. Heb zelf ook zo’n huisarts. Ook doodleuk zeggen na een gesprek dat ik heel goed leek te begrijpen hoe eten werkt en dat ik mij heb verdiept, maar niet mee willen werken. Als ik geen GLI wou, maar wel de medicatie, moest ik eerst maar naar een diëtiste (ook een jaar). Gevraagd welke diëtiste ze aanraden? ‘Zoek maar op plaatsnaam X, dan vind je wel wat’ was de reactie. Maar die plek heeft meerdere diëtisten. Was er daarna wel klaar mee.poldervrouw schreef: ↑13-08-2025 15:18Ik ook. En vanochtend wederom discussie gehad. En ze noemen het gewoon nu beleid. Alleen voorschrijven als ik GLI volg (een jaar ) en willen niet mee bewegen. Ik overweeg serieus om andere huisarts te gaan zoeken. Echt. Zo vreselijk oneens met die mensen. Ze willen niet horen. Ze willen niet inzien dat een afval traject een niet one size fits all is.
Voor Yazen gekozen omdat ik toch echt verder wil, ook zonder support van de huisarts. Nu wil ik alle medicijnen via de Nationale Apotheek laten lopen, gaan de huisarts en apotheek zeuren dat ze dat niet willen omdat het administratief moeilijk is. Ik ga dus wisselen van huisarts. Zit nu in eigen dorp, man een dorp verderop en die heeft nog plek.
Dus ik snap je helemaal dat je een andere huisarts overweegt. Het is zo jammer dat sommige huisartsen zo tegenwerken. Alsof we nog niks geprobeerd hebben.
sansi wijzigde dit bericht op 13-08-2025 16:20
4.24% gewijzigd
woensdag 13 augustus 2025 om 16:18
Ja, wat ze schrijft had ook in 50 bladzijden gekund in plaats van 300. Maar haar manier van kijken naar eetbuien en oorzaken/oplossingen klikte wel bij mij, dus ik las mij er toch maar doorheen. En ben daar achteraf blij om, want het heeft mij in de praktijk uiteindelijk heel goed geholpen. Hopelijk jou straks ook!poldervrouw schreef: ↑13-08-2025 15:19Dank je ! Ik vind wat ze zeggen in t boek wel kloppend maar het leest niet makkelijk weg zeg maar
woensdag 13 augustus 2025 om 18:16
Huisartsen zijn net gewone mensen. Veel huisartsen denken net als andere mensen, dat dik zijn betekent dat je lui bent, een veelvraat en nog zo wat. In ziekenhuizen is er zelfs een term voor: daar heb je weer een "ddd". Een dikke domme dombo.
Je hebt pech als je een huisarts treft die zich niet verdiept in dikzijn, geen begrip ervoor heeft, en niet de mens ziet.
Je hebt dus eigenlijk een kortzichtige huisarts getroffen, die weinig bijstudie doet en vooroordelen heeft.
Een paar linkjes: https://www.fitsociety.nl/onderzoek/dis ... n-gewicht/
https://www.ntvl.nl/journal-article/fat ... n-de-zorg/
Zoek maar eens op fatshaming.
Je hebt pech als je een huisarts treft die zich niet verdiept in dikzijn, geen begrip ervoor heeft, en niet de mens ziet.
Je hebt dus eigenlijk een kortzichtige huisarts getroffen, die weinig bijstudie doet en vooroordelen heeft.
Een paar linkjes: https://www.fitsociety.nl/onderzoek/dis ... n-gewicht/
https://www.ntvl.nl/journal-article/fat ... n-de-zorg/
Zoek maar eens op fatshaming.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:56
Heel fijn dat jouw huisarts die instelling heeft. Ik heb het idee dat bij veel huisartsen het een nee wordt als ze ergens niet heel bekend mee zijn. Richting het einde van mijn 6 maanden Yazen en na het overstappen misschien toch maar eens een balletje bij de nieuwe huisarts opgooien.
woensdag 13 augustus 2025 om 19:18
Ook als blijkt dat je hoger opgeleid bent? Ik las eens dat daar ook nog verschil in zit(bij kankerbehandelingen bijvoorbeeld)Rozebottel schreef: ↑13-08-2025 18:16Huisartsen zijn net gewone mensen. Veel huisartsen denken net als andere mensen, dat dik zijn betekent dat je lui bent, een veelvraat en nog zo wat. In ziekenhuizen is er zelfs een term voor: daar heb je weer een "ddd". Een dikke domme dombo.
woensdag 13 augustus 2025 om 20:21
Cliopatra, dank je voor je tip: uiteindelijk de praktijkondersteuner gebeld voor 'prikles' en uiteindelijk met haar een heel fijn gesprek gehad. Zij neemt ook de begeleiding over.Cliopatra schreef: ↑07-08-2025 13:50Ochgerrum wat een zak is die huisarts
Ik vond het prikken ook doodeng de eerste paar keren. Het is niet moeilijk maar gewoon heel onnatuurlijk. Vandaag deed het bijvoorbeeld weer pijn, heel gevoelige huid. (En ik heb inmiddels ruim 200x geprikt)
Prikken kan in je onderbuik (links, midden of rechts) in je dijbeen of in de zijkant van je bovenarm.
Zoek filmpjes op youtube of vraag de huisartsassistente of ze uitleg kan geven. Echt doen hoor als je je onzeker voelt.
En besloten dat ik begin met de pillen (Mysimba) omdat dat minder heftig lijkt en goed lijkt te passen (onderdrukken vreetbuien) en de kosten natuurlijk (100 vs 450 euro per maand)! Werkt dat niet (genoeg), dan wordt het Mounjaro.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in