Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2086 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Met Saxenda geen seconde misselijk geweest.
Maar dat werkt voor iedereen anders denk ik.

Wel hoofdpijn en verstopping.
Ik heb met Mounjaro geen enkele bijwerking; maar goed het is voor iedereen anders.

Overigens zou ik niet zomaar zelf gaan aanklooien. Het is echt niet goed dat je zo misselijk bent dat je niet / amper kunt eten.
Vorige week een artikel gelezen over steeds meer vergiftigingen door verkeerd (veel te hoge dosering) gebruik van afslankmedicatie.
rosanna08 schreef:
21-08-2025 12:40
ik denk dat iedereen zich eens moet gaan realiseren dat je lijf geen machine is dat precies doet wat de cijfers aangeven. En ja, het is onzettend balen wanneer je een paar weken geen verschil ziet op de weegschaal, maar zo werkt het nou eenmaal. Niemand verliest gewicht in een perfecte lineaire lijn naar beneden. Ook niet met behulp van injecties.
Toch zeuren huisartsen wel over die 5% in de eerste drie maanden. Ik blijf dat zo’n onzin vinden. Wat als ik er door vakantie een kilo onderzit? Geen idee nog hoor, maar als je zelf betaalt tja.
Dank voor de antwoorden. Het liefst doe ik het onder begeleiding maar ik word weggestuurd. Blijkbaar worden mijn klachten niet serieus genomen en dat is best frustrerend.
Laatmetalles schreef:
21-08-2025 21:16
Dank voor de antwoorden. Het liefst doe ik het onder begeleiding maar ik word weggestuurd. Blijkbaar worden mijn klachten niet serieus genomen en dat is best frustrerend.

Doe je dan iig wel met (minimale) begeleiding van een commerciële partij?

Of koop je via via via?
Laatmetalles schreef:
21-08-2025 21:16
Bijna iedereen die hier meeschrijft krijgt het niet voorgeschreven door de huisarts. Als je een aantal pagina’s terug begint met lezen zul je zien dat je frustratie heel herkenbaar is.
Er zijn genoeg aanbieders te vinden waarbij met je mee gekeken wordt en waar je advies krijgt over doseringen.
Ik ben laatst tijdelijk gestopt ivm een probleem met lever en alvleesklier. Uiteindelijk bleek het niet aan de saxenda ( liraglutide) te liggen .

Ik mag van de mdl arts weer beginnen met prikken. Ze zei dat een ontsteking van de alvleesklier zeer zeldzaam was en ze stond 100% achter deze manier van afvallen omdat het nog altijd beter was dan hart en vaatziekten, diabetes, leververvetting enz.

Dus ik ben gerustgesteld, jammer dat de huisartsen er niet allemaal zo over denken.

Vandaag mijn nieuwe pennen gehaald, maar kreeg geen saxenda, maar een ander merk, maar ook liraglutide. Byesilor, iemand bekend met deze?
Ik heb het gedaan onder begeleiding maar toen bleek dat ik misselijk van Ozempic werd ben ik uitgeschreven. Misselijkheid zou een contra indicatie zijn en er is niets gezegd over een lagere dosering noch zijn er andere adviezen gegeven. Maar nu ik begrijp dat er meerdere mogelijkheden zijn wil ik me er toch weer in gaan verdiepen. Ik zal later vandaag teruglezen.
Beterschap met je lever en alvleesklier en hopelijk bevallen je nieuwe pennen Jeusnbudh.
Ik heb wel bijwerkingen, maar minimaal. Ik vind 5% in de eerste 3 maanden wel een goede indicatie om te zien of het middel voor jou werkt. Dat het op een gegeven moment minder snel gaat met afvallen, begrijp ik. Maar stel dat je 100kg weegt en je bent na 13 weken nog geen 5kg kwijt, dan moet je je afvragen of het zinvol is om door te gaan.
Ik blijf me verbazen over hoe goed het gaat! Ik vind wel dat ik nog veel bezig ben met eten, voornamelijk door het invoeren van alles in een app. Het geeft me inzicht, maar tegelijkertijd maakt het ook dat ik veel bezig ben met voeding. Ik hoop dat dat wel minder wordt.
Waar ik mee zit is dat ik portiegrootte nog lastig vind; ik ben echt gewend om flink op te scheppen en dan mijn bord leeg te eten. Zo ook in restaurants. Die porties zijn mij eigenlijk te groot maar vind ik het nog steeds zonde om eten te laten liggen. Eigenlijk over- eet ik dus nog steeds. Dat moet ik echt leren te veranderen. Wat ik wel al heb aangepast ik een tweede portie nemen of nog uit de pan pikken.

Ik kijk ook nog steeds naar de klok en ‘vind’ het al snel etenstijd 😉 mijn geijkte momenten heb ik nog altijd; rond 11.00 uur (of eerder ☹ ) en rond 16.00 uur. Na het avondeten heb ik er minder last van. Mijn stoelgang is zeer moeizaam ondanks dat ik me ongans eet aan fruit (vooral bananen en pruimen).

Maar goed, ik val nog steeds af. Spuit nu 1,7 en dat is een ‘tussendosis’. Ik draai ‘m naar 1,2 ml en dan 5 klikjes. Ik merk langzamerhand meer foodnoise maar wil de dosis zo lang mogelijk zo laag mogelijk houden.

Ik ga zo dadelijk eens mijn buikomvang meten, benieuwd hoe dat er uit ziet. Mijn borsten zijn ook geslonken en daar ben ik blij om. Merk ook minder schouderpijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven