schildklier hyper: slok of operatie?
dinsdag 23 maart 2010 om 15:06
Weet iemand of je überhaupt kan kiezen tussen een slok of een operatie, na jaren een te snel werkende schildklier, en medicijnen geen succes?
Internist stuurt op slok, maar van wat ik erover lees word ik niet blij; 80% kans op doorslaan naar andere kant, hypo, en grote kans op uitpuilende ogen... Bij operatie is het 'slechts' mogelijke beschadiging v/d stembanden...
Wie heeft ervaring? Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties? En heb ik wat te kiezen?
Dank!
Internist stuurt op slok, maar van wat ik erover lees word ik niet blij; 80% kans op doorslaan naar andere kant, hypo, en grote kans op uitpuilende ogen... Bij operatie is het 'slechts' mogelijke beschadiging v/d stembanden...
Wie heeft ervaring? Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties? En heb ik wat te kiezen?
Dank!
dinsdag 23 maart 2010 om 15:15
Een vriendin van mij heeft een paar jaar geleden een slok gehad. De eerste keer was de dosis te laag en werkte het niet. De tweede keer was het wel goed, dus sindsdien werkt haar schildklier weer goed. Ik heb haar nooit gehoord over haar ogen en die zijn ook normaal gebleven. Wat mij vooral opgevallen is, is dat ze nadien veel rustiger is geworden, ze is veel minder gehaast en opgefokt.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
dinsdag 23 maart 2010 om 19:38
Even een paar dingen op een rij..
Je krijgt geen "uitpuilende ogen" van de slok, dit kan een gevolg zijn van de ziekte van Graves, dan heb je anti stoffen in je bloed en werkt je schildklier te snel, ik heb Graves maar nooit last gehad van mijn ogen.
Bij een operatie loop je haast net zoveel risico om hypo te worden, het is bijna onmogelijk om precies genoeg weg te halen zodat ie weer normaal functioneert, ook voor de slok is het heel moeilijk bepalen hoeveel je precies moet hebben.
Ik heb 10 jaar geleden gekozen voor een operatie omdat ik een kinderwens had (en heb) en ik het radioactieve niet zo zag zitten.
Er loopt een litteken over de hele breedte van mijn hals maar het is haast niet te zien omdat de plastisch chirurg het gesloten heeft.
Na de operatie werd ik hypo en slik voor de rest van mijn leven medicijnen, dit klinkt erger dan het is hoor... ik slik 's morgens euthyrox en cytomel en 's middag nog een kwartje cytomel.
Mijn stem is iets veranderd maar ik klink nu niet bepaald als een kerel op zware van Nelle zeg maar.
Mocht je nog vragen hebben...roep maar of stuur me een mail op katje.75@hotmail.com als je dat liever doet.
Je krijgt geen "uitpuilende ogen" van de slok, dit kan een gevolg zijn van de ziekte van Graves, dan heb je anti stoffen in je bloed en werkt je schildklier te snel, ik heb Graves maar nooit last gehad van mijn ogen.
Bij een operatie loop je haast net zoveel risico om hypo te worden, het is bijna onmogelijk om precies genoeg weg te halen zodat ie weer normaal functioneert, ook voor de slok is het heel moeilijk bepalen hoeveel je precies moet hebben.
Ik heb 10 jaar geleden gekozen voor een operatie omdat ik een kinderwens had (en heb) en ik het radioactieve niet zo zag zitten.
Er loopt een litteken over de hele breedte van mijn hals maar het is haast niet te zien omdat de plastisch chirurg het gesloten heeft.
Na de operatie werd ik hypo en slik voor de rest van mijn leven medicijnen, dit klinkt erger dan het is hoor... ik slik 's morgens euthyrox en cytomel en 's middag nog een kwartje cytomel.
Mijn stem is iets veranderd maar ik klink nu niet bepaald als een kerel op zware van Nelle zeg maar.
Mocht je nog vragen hebben...roep maar of stuur me een mail op katje.75@hotmail.com als je dat liever doet.
dinsdag 23 maart 2010 om 20:54
Fijn! Snelle reacties.
Ik moet straks in april voor mijn laatste 'vrije' controle en weet dat de uitslag weer niet goed zal zijn. Omdat dit al vaker is gebeurd, kom ik nu niet meer onder een slok uit. Zegt de internist. Maar na diverse sites, zoals die van Schildklierstichting, gelezen te hebben, vind ik die slok steeds enger. Eerst leken die paar dagen in quarantaine me wel aantrekkelijk , maar dat doen ze al bijna niet meer. Maar dat radioactieve, de nasleep, de mogelijke gevolgen... Ik word er niet blij van. Over de gevolgen van een operatie lees je minder schokkende dingen. Vandaar dat ik dat eigenlijk wil voorstellen aan de internist. Ben dus benieuwd naar ervaringen.
Oja, en ik heb Graves en (slecht, ik weet het) ik rook...
Ik moet straks in april voor mijn laatste 'vrije' controle en weet dat de uitslag weer niet goed zal zijn. Omdat dit al vaker is gebeurd, kom ik nu niet meer onder een slok uit. Zegt de internist. Maar na diverse sites, zoals die van Schildklierstichting, gelezen te hebben, vind ik die slok steeds enger. Eerst leken die paar dagen in quarantaine me wel aantrekkelijk , maar dat doen ze al bijna niet meer. Maar dat radioactieve, de nasleep, de mogelijke gevolgen... Ik word er niet blij van. Over de gevolgen van een operatie lees je minder schokkende dingen. Vandaar dat ik dat eigenlijk wil voorstellen aan de internist. Ben dus benieuwd naar ervaringen.
Oja, en ik heb Graves en (slecht, ik weet het) ik rook...
zondag 28 maart 2010 om 13:59
Ik heb ook Graves (hyper) en heb in januari de slok genomen. Ook ik heb op schildkliersites gekeken en ervaringen van anderen gelezen en ben daar toch maar mee gestopt, want je kwelt jezelf er mee. Je pikt vooral de slechte ervaringen eruit. Hoe mijn schildklier nu werkt, weet ik niet. Ik voel me wel beter. In april ga ik voor controle, ben erg benieuwd. Blijf vooral bij jezelf en luister naar de internist

zondag 28 maart 2010 om 15:34
Ik was ook hyper. Heb de slok genomen en ben nu hypo. Voor mij dagelijks thyrax dus. Ik geloof dat de operatie tegenwoordig nauwelijks meer uitgevoerd wordt, ik hoor in ieder geval alleen maar mensen die de slok hebben gehad. Ik zie ook niet echt wat het voordeel van een operatie zou zijn, behalve dan dat je de radio-actieve jodium niet hoeft te nemen. De concentratie verdwijnt echter in de twee weken erna vrij snel uit je lichaam. De bepaling blijft lastig, zowel bij operatie als slok. Maar met een hyper doorleven is ook gevaarlijk, gevaarlijker dan met een hypo hebben ze mij verteld. Dit vanwege het feit dat veel van je organen te snel werken en overbelast raken. De medicijnen die ik bij mijn hyper slikte, mochten ook maar max anderhalf jaar geslikt worden ivm de afbraak van lichaampjes. Voor zover ik op de arts moet afgaan, ben ik dus toch beter af met mijn hypo.
...