Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In de zorg (en komt volgens mij vaak voor):

Te weinig ingepland worden, terwijl je aangeeft gewoon je contracturen te willen werken, en dan de min-uren op jou willen verhalen. Dus dan moet je ineens verplicht extra uren werken om die uren weer recht te trekken.
Aneso schreef:
09-08-2025 16:34
In de zorg (en komt volgens mij vaak voor):

Te weinig ingepland worden, terwijl je aangeeft gewoon je contracturen te willen werken, en dan de min-uren op jou willen verhalen. Dus dan moet je ineens verplicht extra uren werken om die uren weer recht te trekken.
Ja, gebeurt vaak.

Als het niet - met eederzijds goedvinden - anders is afgesproken moet je wekelijks ! geroosterd worden naar je contract uren.

https://www.vgn.nl/cao/cao-gehandicapte ... ystematiek
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 09-08-2025 16:38
10.28% gewijzigd
Ja, en ze komen met veel weg. Ook die werkopdracht inderdaad waar maar mee gedreigd wordt.

Zo zonde. Ik ben mede door dit soort misstanden de zorg ook uitgegaan.
Hier nemen ze bij voorkeur iemand aan uit een "kansengroep". Waar ze subsidies voor trekken.

Als er ook maar één iemand uit een kansengroep solliciteert kan je het vergeten als gewone sollicitant.

Ik mag om de zoveel tijd dus ook horen - vanuit een deel van de directie - dat de enige reden dat ik ben aangenomen is dat ik in een kansengroep zit. (Ik weet bij toeval dat er bij mijn eigen sollicitatie gewoon geen "gewone sollicitanten" waren. Ze mogen dus blij zijn dat ik interesse had.)
wissewis wijzigde dit bericht op 09-08-2025 16:40
16.96% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Aneso schreef:
09-08-2025 16:37
Ja, en ze komen met veel weg. Ook die werkopdracht inderdaad waar maar mee gedreigd wordt.

Nou ja, iedereen en zun moeder gelooft ook alles. Een werkopdracht geldt bij calamiteiten ( overstroming ) , niet bij personeelstekort.

Het is jammer dat er niet wat meer mondiger mensen ( die het CAO hebben gelezen ) in de zorg werken.
Mijn werkgever wilde niet over de brug komen met het vergoeden van medische kosten na een escalatie. Ik kon mijn eigen verzekering wel aanspreken, vonden ze.

Ik waarschuw zo vaak collega’s die naar de EHBO moeten na een escalatie dat ook die kosten voor de werkgever zijn.
Ooit in de jeugdzorg, na heel veel extra contracturen gewerkt te hebben en terug van een week kamp voor de dag van terugkomst voor een slaapdienst gevraagd worden. Toen ik nee zei werd het de arme kindjes, collegialiteit etc.

Blijven weigeren en uiteindelijk een werkopdracht gekregen en die zwart op wit in min dossier laten stoppen (je mocht er toen maar 2 per jaar krijgen).
Ik had al 10 dagen aan een stuk 24/7 gewerkt, met heel veel liefde, maar even naar huis kunnen en een nacht door kunnen slapen was wel menselijk geweest.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
blijfgewoonbianca schreef:
09-08-2025 16:40
Het is jammer dat er niet wat meer mondiger mensen ( die het CAO hebben gelezen ) in de zorg werken.
Klopt. Veel vinden het wel best, verdiepen zich er niet in of durven er niet tegenin te gaan. Wat dat betreft zou er wel wat meer tegengas gegeven mogen worden vanuit de medewerkers.
Wissewis schreef:
09-08-2025 16:39
Hier nemen ze bij voorkeur iemand aan uit een "kansengroep". Waar ze subsidies voor trekken.

Als er ook maar één iemand uit een kansengroep solliciteert kan je het vergeten als gewone sollicitant.

Ik mag om de zoveel tijd dus ook horen - vanuit een deel van de directie - dat de enige reden dat ik ben aangenomen is dat ik in een kansengroep zit. (Ik weet bij toeval dat er bij mijn eigen sollicitatie gewoon geen "gewone sollicitanten" waren. Ze mogen dus blij zijn dat ik interesse had.)
Dat heet hier in Nederland anders, maar hetzelfde principe. Subsidie omdat je uit de bijstand komt, subsidie omdat je een achterstand op de arbeidsmarkt hebt, gratis werken en dat heet dat een proefplaatsing vanuit het UWV. Werkplekervaring, ook geheel gratis voor werkgever. Doet mijn werkgever ook allemaal heel regelmatig. Dus weinig mensen met werkervaring op ons vakgebied, maar die leidt de werkgever dan ook graag intern op.
Everything you see I owe to spaghetti!
09-08-2025 16:40
het vervelende is dat als je wel mondig bent je wordt behandeld als een lastige medewerker.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Moiren schreef:
09-08-2025 16:45
Ooit in de jeugdzorg, na heel veel extra contracturen gewerkt te hebben en terug van een week kamp voor de dag van terugkomst voor een slaapdienst gevraagd worden. Toen ik nee zei werd het de arme kindjes, collegialiteit etc.

Blijven weigeren en uiteindelijk een werkopdracht gekregen en die zwart op wit in min dossier laten stoppen (je mocht er toen maar 2 per jaar krijgen).
Ik had al 10 dagen aan een stuk 24/7 gewerkt, met heel veel liefde, maar even naar huis kunnen en een nacht door kunnen slapen was wel menselijk geweest.
Echt bizar. En dan ook zo op je gevoel in willen spelen.
VGM1980 schreef:
09-08-2025 16:47
het vervelende is dat als je wel mondig bent je wordt behandeld als een lastige medewerker.
Dat vind ik nooit zo erg. Want aan de andere kant hebben ze er ook wel weer een soort van respect voor.
Eerste zwangerschap: geen extra rust regelen terwijl ik allemaal complicaties had. Terwijl een oudere mannelijke collega allemaal extra uren kreeg. Want ‘daar heeft hij recht op conform cao’. Ehhh, ja en ik volgens de wet. Moeilijk doen over ouderschapsverlof. Bij tweede zwangerschap tot twee weken voor bevalling me opbellen tijdens verlof voor extra klussen. Heeft lang geduurd voor ik er echt iets van durfde te zeggen, ik werk er ook niet meer. Ik kreeg ook geen laptop en telefoon van mijn werk, mijn oudere en mannelijke collega wel. Deden hetzelfde werk. Heeft lang geduurd voor ik zelfs maar inzag hoe raar dat was. Was niet in de zorg maar daar hoor ik wel altijd nare verhalen over.
frettie wijzigde dit bericht op 09-08-2025 20:22
7.90% gewijzigd
Moiren schreef:
09-08-2025 16:45

Bizar.
En ook bizar dat het zo herkenbaar is.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 09-08-2025 16:51
3.08% gewijzigd
09-08-2025 16:50
Dat vind ik nooit zo erg. Want aan de andere kant hebben ze er ook wel weer een soort van respect voor.
Denk ook echt dat dit vaak te maken heeft met ervaring en leeftijd. Ik ben er zelf pas laatste jaren beter in geworden.
frettie schreef:
09-08-2025 16:51
Denk ook echt dat dit vaak te maken heeft met ervaring en leeftijd. Ik ben er zelf pas laatste jaren beter in geworden.
Nee, het is een - denk ik, hoor - mentaliteitskwestie.
Ook. Ik merk en zie alleen zelf dat je er met de jaren iets makkelijker iets van zegt.
frettie schreef:
09-08-2025 16:55
Ook. Ik merk en zie alleen zelf dat je er met de jaren iets makkelijker iets van zegt.
Maar misschien wijzigt die mentaliteit wel met de jaren, kan ook.
Aneso schreef:
09-08-2025 16:37

Ik kan me dit zo goed voorstellen. Ik had lang geleden ook zorgambities. Maar ik ben, als ik zulke dingen lees blij dat ik ze nooit heb doorgezet.

Ik zag in coronatijd een interview met 2 ic-verpleegkundigen. Zij vertelden toen dat hun werkgever geen dingen als een warme maaltijd en een beetje fatsoenlijke parkeerplek of nachtelijk vervoer voor hen georganiseerd kreeg.

Terwijl ze dubbele diensten draaiden en de helden in de frontlinie waren die levens probeerden te redden. Het is me altijd bijgebleven. Wat een ongelofelijk pannenkoekenmanagement zeg.
Loren schreef:
09-08-2025 17:04
Ik kan me dit zo goed voorstellen. Ik had lang geleden ook zorgambities. Maar ik ben, als ik zulke dingen lees blij dat ik ze nooit heb doorgezet.

Ik zag in coronatijd een interview met 2 ic-verpleegkundigen. Zij vertelden toen dat hun werkgever geen dingen als een warme maaltijd en een beetje fatsoenlijke parkeerplek of nachtelijk vervoer voor hen georganiseerd kreeg.

Terwijl ze dubbele diensten draaiden en de helden in de frontlinie waren die levens probeerden te redden. Het is me altijd bijgebleven. Wat een ongelofelijk pannenkoekenmanagement zeg.
Hahaha schiet me ineens te binnen. Ten tijde van corona rookte ik nog en ik zat in het zogeheten corona-kernteam. Lange dagen, veel uren, geen pauzes. Na mijn dienst, gestart rond 0700 en eindigend rond 2000/2100 uur, ging ik buiten een sigaret roken. Hele dag geen pauzes gehad dus was mijn eerste. Manager kwam naar buiten en schreeuwen hoe ik het in m’n hoofd haalde daar oo m’n gemak te staan roken. Of ik niet doorhad hoe druk het was.

Echt zo bizar. Had de hele dag met haar samengewerkt dus ze wist heel goed dat ik niet net aan was komen waaien ofzo.
Was dit iets structureels? Ik kan me nog enigszins voorstellen dat in de begintijd van corona er een soort van permanente paniek was. Niet dat het dan oké is natuurlijk.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat het wel goed uitkomt dat ik niet elk uurtje schrijf, maar dat doe ik uiteindelijk m.n. zelf (ondersteuning onderwijs, dus in principe vaste uren maar soms valt er een vergadering net niet lekker, of er moet iets af... maar dat kan ik vaak later wel ergens terugpakken).

Ik moet zeggen dat ik ook nergens zoveel gekloot hoor of lees over dit onderwerp dan in de gezondheidszorg. Veel respect voor een ieder, en het zijn er veel, die zich de benen onder hun kont vandaan lopen en toch steeds weer tegen dit gedoe blijven opknotsen, maar toch door blijven gaan.

Hoe? Hoe brandt je op den duur niet op als je steeds van die bureaucratische toestanden moet pareren?
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:19
0.93% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Aneso schreef:
09-08-2025 17:08
Hahaha schiet me ineens te binnen. Ten tijde van corona rookte ik nog en ik zat in het zogeheten corona-kernteam. Lange dagen, veel uren, geen pauzes. Na mijn dienst, gestart rond 0700 en eindigend rond 2000/2100 uur, ging ik buiten een sigaret roken. Hele dag geen pauzes gehad dus was mijn eerste. Manager kwam naar buiten en schreeuwen hoe ik het in m’n hoofd haalde daar oo m’n gemak te staan roken. Of ik niet doorhad hoe druk het was.

Echt zo bizar. Had de hele dag met haar samengewerkt dus ze wist heel goed dat ik niet net aan was komen waaien ofzo.
Ongelofelijk, hoe haal je het jn je hoofd als manager.

Ik heb hier ook wel eens een topic gelezen over vakantie over rooster, ofzoiets, weet niet meer welke term het precies was.

Het kwam erop neer dat mensen in vakantieweken ineens meer dan contracturen kregen en ook heel ongusntig ngeroosterd. Zodat het je zoveel mogelijk aan vakantieuren kostte om in die weken en de aansluitende weekenden weg te gaan of je überhaupt amper weg kon.

Ik ben niet bekend met de methodiek dus weet niet precies hoe het technisch in elkaar zat maar het klonk echt als zorgpersoneel pesten. Echt erg vind ik dat.
frettie schreef:
09-08-2025 17:16
Was dit iets structureels? Ik kan me nog enigszins voorstellen dat in de begintijd van corona er een soort van permanente paniek was. Niet dat het dan oké is natuurlijk.
Deze manager had veel van dit soort fratsen. Niet gelinkt aan paniek

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven