Gezondheid alle pijlers

Schizofrenie

11-02-2018 10:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen met schizofrenie die gelukkig zijn met hun leven? Die het ook goed doen op het gebied van relatie, werk en sociale contacten?
Gezellige nick :-?

Ik ken ze niet.
Een vriend van me is gediagnostiseerd met schizofrenie, maar leidt nu al 8 jaar een heel productief en gelukkig leven met eigen bedrijf, vriendin(nen), en zonder antipsychotica. Of hij dan schizofreen was, is natuurlijk de vraag. Hij was wel een jaar of twee goed psychotisch, wilde zich niet laten behandelen, de whole shebang.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 11-02-2018 11:05
8.61% gewijzigd
Ik heb het zelf niet, maar ik ken twee mensen die schizofrenie hebben en toch gelukkig zijn met hun leven. Dat is hen overigens pas gelukt nadat ze trouw hun medicatie gingen gebruiken en zich blijvend onder behandeling stelden. Toen zij dat nog niet deden, was hun leven een stuk verdrietiger.
tigri schreef:
11-02-2018 11:04
Een vriend van me is gediagnostiseerd met schizofrenie, maar leidt nu al 8 jaar een heel productief en gelukkig leven met eigen bedrijf, vriendin(nen), en zonder antipsychotica. Of hij dan schizofreen was, is natuurlijk de vraag. Hij was wel een jaar of twee goed psychotisch, wilde zich niet laten behandelen, de whole shebang.
Psychose ging vanzelf weg?
Nummer*Zoveel schreef:
11-02-2018 11:05
Ik heb het zelf niet, maar ik ken twee mensen die schizofrenie hebben en toch gelukkig zijn met hun leven. Dat is hen overigens pas gelukt nadat ze trouw hun medicatie gingen gebruiken en zich blijvend onder behandeling stelden. Toen zij dat nog niet deden, was hun leven een stuk verdrietiger.
Hoe ziet hun leven er nu uit?
Wil je zelf wat meer vertellen, TO?
Ik heb geen schizofrenie maar ik werk in de ggz dus ik ken een heleboel schizofrenie patiënten. Mijn ervaring is dat mensen die hun ziekte serieus nemen (begrijpen) en accepteren het beste functioneren. Verzetten kost je enorm veel energie en levert vaak alleen maar meer ellende op. Maar accepteren is heel moeilijk, het is ook gewoon enorm oneerlijk dat je met zo een rot ziekte wordt opgescheept volledig buiten jouw schuld. Maar als je het kunt accepteren en kan accepteren dat je leven niet zo zal gaan als je zou willen krijg je ruimte voor nieuwe plannen en doelen die beter bij jouw situatie passen. Misschien lukt het niet om fulltime te werken maar als je dat kan accepteren ontstaat er misschien ruimte om voldoening te halen uit leuk en nuttig vrijwilligerswerk. Het is heel belangrijk te ontdekken wat bij jou een episode triggert, bij veel mensen is vermoeidheid en te veel hooi op hun vork nemen bijvoorbeeld een trigger. Als je dat weet kun je daar rekening me houden, dat is niet altijd leuk want dat betekend misschien wel een feestje overslaan maar als je dat kan accepteren kun je de beste keus voor jezelf en je gezondheid maken en thuis blijven zodat het op de lange termijn goed met je blijft gaan. Ook medicatietrouw is belangrijk, zomaar op eigen houtje stoppen gaat heel vaak mis. Sommige mensen moeten altijd of heel langdurig medicatie blijven gebruiken maar ik ken ook wel mensen die het lukt te stoppen zonder nieuwe problemen maar dat zijn mensen die hun leven verder op orden hebben en goed met hun ziekte kunnen omgaan. Als je niet lekker in je vel zit en dan gaat stoppen is de kans groot dat je binnenkort weer een psychose hebt en opgenomen moet worden.

Heb je hulp om je leven een beetje op de rails te krijgen?
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Hoeveel topics ga je hierover openen?
Moiren’ schreef:
11-02-2018 11:29
Ah, dank, ik lees daar wel even bij ;-D
EuthanasiaPsychotica schreef:
11-02-2018 11:20
Psychose ging vanzelf weg?
Nee, hij heeft 2 jaar antipsychotica geslikt (na heel lang niet behandeld te willen worden), en werd verteld dat hij dat voor altijd zou moeten slikken. Uiteindelijk toch afgebouwd, en dat ging, in combinatie met lifestyle-keuzes (geen stressvolle baan maar eigen bedrijf en werken in eigen tempo, niet meer blowen) onverwacht goed.
Moiren’ schreef:
11-02-2018 11:29
Dat bepaal ik zelf.
11-02-2018 12:33
Dat bepaal ik zelf.
Good for you. :)
11-02-2018 12:33
Dat bepaal ik zelf.
Ik vraag gewoon hoeveel.
MwTheelepel schreef:
11-02-2018 11:25
Ik heb geen schizofrenie maar ik werk in de ggz dus ik ken een heleboel schizofrenie patiënten. Mijn ervaring is dat mensen die hun ziekte serieus nemen (begrijpen) en accepteren het beste functioneren. Verzetten kost je enorm veel energie en levert vaak alleen maar meer ellende op. Maar accepteren is heel moeilijk, het is ook gewoon enorm oneerlijk dat je met zo een rot ziekte wordt opgescheept volledig buiten jouw schuld. Maar als je het kunt accepteren en kan accepteren dat je leven niet zo zal gaan als je zou willen krijg je ruimte voor nieuwe plannen en doelen die beter bij jouw situatie passen. Misschien lukt het niet om fulltime te werken maar als je dat kan accepteren ontstaat er misschien ruimte om voldoening te halen uit leuk en nuttig vrijwilligerswerk. Het is heel belangrijk te ontdekken wat bij jou een episode triggert, bij veel mensen is vermoeidheid en te veel hooi op hun vork nemen bijvoorbeeld een trigger. Als je dat weet kun je daar rekening me houden, dat is niet altijd leuk want dat betekend misschien wel een feestje overslaan maar als je dat kan accepteren kun je de beste keus voor jezelf en je gezondheid maken en thuis blijven zodat het op de lange termijn goed met je blijft gaan. Ook medicatietrouw is belangrijk, zomaar op eigen houtje stoppen gaat heel vaak mis. Sommige mensen moeten altijd of heel langdurig medicatie blijven gebruiken maar ik ken ook wel mensen die het lukt te stoppen zonder nieuwe problemen maar dat zijn mensen die hun leven verder op orden hebben en goed met hun ziekte kunnen omgaan. Als je niet lekker in je vel zit en dan gaat stoppen is de kans groot dat je binnenkort weer een psychose hebt en opgenomen moet worden.

Heb je hulp om je leven een beetje op de rails te krijgen?
Ja ik krijg begeleiding thuis en daarnaast heb ik een trajectbegeleider, psychiater, casemanager en psycholoog.
Moiren’ schreef:
11-02-2018 12:58
Ik vraag gewoon hoeveel.
Totdat het niet meer een onderwerp is waar ik me mee bezig hou.
11-02-2018 13:03
Totdat het niet meer een onderwerp is waar ik me mee bezig hou.
Ik denk dat alles bundelen in 1 topic je meer gaat opleveren.
Moiren’ schreef:
11-02-2018 13:04
Ik denk dat alles bundelen in 1 topic je meer gaat opleveren.
Er zijn verschillende aspecten die aan bod komen bij elke topic. Ene gaat over relaties, ander over succesverhalen, enz.
11-02-2018 13:30
Er zijn verschillende aspecten die aan bod komen bij elke topic. Ene gaat over relaties, ander over succesverhalen, enz.
Ik kreeg de indruk dat het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkwam.
11-02-2018 13:30
Dat kan toch allemaal in 1 topic over schizofrenie? Daar kan dan over alle aspecten van deze ziekte gepraat worden.

Verder: ontzettende rotziekte, van wat ik ervan weet. Ik ken niemand die het heeft, maar afgaande op wat ik erover gelezen/gezien heb is het een nare en moeilijke ziekte. Sterkte!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven