Slaapmiddeltjes van de drogist - Verslavend?
maandag 29 maart 2010 om 14:47
Een tijdje geleden kreeg ik moeite met 's avonds in slaap vallen (veel aan m'n hoofd). Ik ben toen begonnen met het uitproberen van slaappilletjes van de drogist:
. Melatonine tabletjes (dosering: 10 tabletjes =1 mg)
. Valdispert nacht (dosering: 1 tablet)
. Bional nachtrust (dosering: 1 tablet)
Als ik voel dat het nodig is, neem ik een uur voor het slapen gaan 1 van bovenstaande merken en overschrijdt nooit de voorgeschreven dosering. Het geeft me net even de ontspanning die ik nodig heb om lekker te gaan slapen.
Ik wissel het af, omdat ik bang ben dat het 'verslavend' zou kunnen gaan werken. Toch vraag ik mij af of dat kan, afhankelijk worden van slaappilletjes die vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist? Of zit dat gewoon tussen je oren? Zou het kwaad kunnen om het lange tijd iedere dag te gebruiken?
. Melatonine tabletjes (dosering: 10 tabletjes =1 mg)
. Valdispert nacht (dosering: 1 tablet)
. Bional nachtrust (dosering: 1 tablet)
Als ik voel dat het nodig is, neem ik een uur voor het slapen gaan 1 van bovenstaande merken en overschrijdt nooit de voorgeschreven dosering. Het geeft me net even de ontspanning die ik nodig heb om lekker te gaan slapen.
Ik wissel het af, omdat ik bang ben dat het 'verslavend' zou kunnen gaan werken. Toch vraag ik mij af of dat kan, afhankelijk worden van slaappilletjes die vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist? Of zit dat gewoon tussen je oren? Zou het kwaad kunnen om het lange tijd iedere dag te gebruiken?
dinsdag 30 maart 2010 om 01:23
Dat klopt. Als je de pijnmedicatie die ik gebruik vergelijkt met de pijnmedicatie van een chronische pijnpatiënt is dat niet anders. Bij een stoornis hoort een andere behandeling dan bij een incidenteel voorkomend ongemakje. Net zo goed als een chronisch pijnpatiënt weinig effect zal merken van paracetamol, terwijl het mij perfect van mijn hoofdpijn af helpt, zal ik weinig effect merken van 0,1 mg melatonine, terwijl een ander er prima op in slaap valt...