Gezondheid alle pijlers

Slechthorend, hoe nu verder?

13-02-2015 22:54 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben Hoihoi, momenteel 20 jaar.

Ik ben mijn hele leven al slechthorend, dit is een tijdje toegelopen, maar momenteel al een aantal jaar stabiel.

Momenteel heb ik links een gemiddeld verlies van 80-90 decibel, rechts een gemiddeld verlies van 50-60 decibel.

Ik draag geen gehoorapparaten, ik heb ze wel. Het punt hierbij is dat links een gehoorapparaat totaal geen

toegevoegde waarde bied, en rechts heb ik maar een heel kleine winst volgens onderzoeken, maar hier merk ik zelf niks van.

Het is ook zo dat wat er qua geluid met hoorapparaat links binnen komt, heel naar klinkt, ook wanneer ik hem zacht zet.

Maar wanneer ik hem alleen rechts draag, hoor ik heel "scheel". Het is gewoon geen fijne situatie, en heb er

dan ook nooit aan kunnen wennen. De audioloog is het met mij eens dat twee gehoorapparaten niks verbeterd,

omdat ik dan wel een kleine winst heb met een gehoorapparaat links, maar dat deze winst niet opweegt

tegen de nadelen die erbij komen kijken.

Slechthorendheid legt een grote druk op mijn leven, al ga ik er wel zo positief mogelijk mee om.

Ik studeer momenteel maar dit kost zo extreem veel energie dat ik in mijn vrije tijd zo veel mogelijk uit rust,

omdat ik door de vermoeidheid veel hoofdpijn krijg.

Nu ben ik zo ver dat ik besluit hier iets mee te doen. Gezien de richting van mijn studie, zal later niet bepaald de

mogelijkheid bestaan parttime te werken. Dit wil ik ook liever niet, ik wil financieel nergens afhankelijk van zijn als het kan.

Maar mijn wens is later ook om te werken en een kind groot te mogen brengen. Als ik daardoor iets minder dan fulltime moet

werken, is dat ook geen ramp. Maar er moet toch wel iets zijn voor mensen zoals ik?

Drukke omgevingen zijn alleen heel lastig voor mij, ook wanneer een persoon een wat lagere stem heeft. Een perfecte situatie

is een situatie waarin er geen omgevingsgeluiden zijn, maar die vind je niet in het dagelijks leven. Het is elke dag zo'n gevecht van losse woorden zinnen te maken in mijn hoofd.

Ik wil mij via de huisarts proberen om mij aan te melden bij een CI-team, alleen vraag ik mij erg af of ik

hiervoor wel in aanmerking kom, aangezien mijn rechteroor maar een matig tot gemiddeld verlies heeft. En dan rechts een normaal gehoorapparaat, om de boel weer in balans te krijgen.

Mijn vraag is of mensen zich eventueel herkennen in mijn verhaal, of tips hebben. Als er ook maar iets is dat ervoor

zorgt dat ik weer wat beter kan horen, al is het met twee gehoorapparaten, zou het mijn leven zoveel verbeteren.

Niet alleen voor de vermoeidheid, maar dan kan ik ook weer net als anderen bepaalde dingen horen, die ik gewoonweg

niet hoor.

Ik ben mij er wel van bewust dat er geen hulpmiddel zal zijn die er voor zal zorgen dat ik volledig kan horen, dat heb

ik ook geaccepteerd.

Alvast heel erg bedankt!
We praten onszelf inderdaad wel tegen als ik het zo lees! Haha. Als we elkaar maar begrijpen!
quote:raccoon schreef op 10 april 2015 @ 21:39:

Ik snap de link niet ririanneke. Ik heb weleens wel de vraag gekregen of ik mij er niet voor schaamde om een toestel te dragen. En hoe vaak hoor je niet van: je kunt het gehoorapparaat niet zien. Waarom mag het niet gezien worden?

Ik heb dezelfde ervaring, ik heb altijd dubbel moeten werken tijdens een studie. Tijdens de les zit je er meestal voor spek en bonen bij en thuis alles opnieuw herhalen.

Ik zie mij zelf ook helemaal niet als zielig. Hebben jullie weleens de serie: Switch by birth gezien? Daar komen heel veel herkenbare situaties in voor.

Ik vind mijzelf ook niet zielig, maar ik heb heel af en toe wel eens flink de balen er in! Maar dat is maar even, en dan is het weer goed.

Dat studiewerk is juist zo vermoeiend hè? En voor veel mensen onbegrijpelijk. "Je krijgt toch wel wát mee?". Ja dat klopt, maar ik heb geen idee waar het over gaat.

Dat Switched by birth heb ik nog niet gezien, dat moet ik binnenkort wel even zien! Hoor al meerdere mensen er positief over zijn!
Inderdaad, je hebt meestal geen idee waar over het gaat. Dat is dan ook de reden dat ik twee keer een schriftelijke cursus heb gevolgd.
Vraagje, ik ga dus maandag naar het Erasmus MC, en ik ga er van uit dat ik AHO's geadviseerd ga krijgen om uit te proberen i.c.m. lekoren etc. Maar, klinkt het heel verwend en puberaal als ik zeg dat ik het toch jammer vind dat ik AHO's nodig heb i.t.t. IHO's? Ik ben bang dat mensen andere associaties bij mij krijgen. Nu kom ik al "lief en schattig" op iedereen over, laat staan met die apparaten. Ik ben bang niet serieus genomen te worden wanneer ik van mij afbijt. Ik heb al een piepstem, en dan ook nog "schattig en lief" én AHO's...
quote:raccoon schreef op 10 april 2015 @ 21:07:

Hallon: het lukt mij niet om je een berichtje te sturen..

Ik heb ook een extra email adress, dus als mailen beter gaat dan ben ik bereikbaar op;

hallon.framboos@gmail.com
Bedoel je met AHO, achter het oor? Wil je mijn mening, een aho is beter. En wat een ander van jouw denkt is niet belangrijk. Ik snap je probleem wel, maar vrienden die jouw met een aho minder leuk vinden..zijn echt geen leuke vrienden.

Bedankt voor je email adres Hallon.
Wat bedoel je met IHO en AHO? Inwendige gehoorapparaten en achter het oor toestellen?

Ik snap je aversie tegen die apparaten hoor, ik wilde ze vroeger ook niet zichtbaar dragen, maar weet je, gelukkig vallen ze amper op. Als je wat langer haar hebt, dan zitten ze mooi verstopt en is amper zichtbaar. En als het wel zichtbaar is, dan is het meteen duidelijk dat je gehoor wat minder is. Er zijn zelf mensen die er een sieraad aan vast maken, zodat het EN opvalt EN het er een stuk leuker uitziet....

Het voordeel van gehoorapparaten is dat je dan ook extra apparatuur kunt krijgen die je er op kan aansluiten (google op mylink phonak). Dan krijgt de spreker een extra microfoontje om waarvan alleen jij het geluid kan horen. Ik vind zelf dat ik het veel beter kan horen op deze manier. Ook je mobiel kan je hier op aansluiten zodat muziek beter hoorbaar is en eventuel bellen makkelijker is.

En ik herken het studie-probleem ook. Het leuke aan werken is dat ik niet meer naar college moet. Wat een tijdverspilling was dat soms....

Switched at birth, heb ik van gehoord maar het staat (nog) niet op netflix of ergens ander waar het makkelijk streamen is MET ondertiteling....

@racoon; Wat een vreemd dat mensen je vragen of je er voor schaamt!????!

Ik zie me trouwens ook niet als zielig en ook niet als gehandicapt.

Wel zie het slecht horen ondertussen als functiebeperking want belemert helaas wel in bepaalde opzichten. Dit is iets wat ik absoluut moeilijk vind om toe te geven, maar met goed werkende oren zijn veel dingen een stuk makkelijker zoals communicatie of een nieuwe taal leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven