Gezondheid alle pijlers

sojamelk of koemelk?

17-02-2014 10:56 25 berichten
dag dames

als vegetarier met veganistische neigingen voel ik me niet meer zo prettig bij het nuttigen van koemelk en yoghurt. Sinds een tijdje vervang ik mijn yoghurt elke ochtend door een 'plantaardige yoghurt variatie' van soja, en de melk in mijn cappuccino door sojamelk. Maar nu lees ik weer dingen op het www over dat soja oestrogeen bevat en bovendien mineralen aan zich bindt waardoor je lichaam die niet meer kan opnemen. Is er een dietiste of voedingsdeskundige in de zaal die me kan zeggen of het kwaad kan om elke dag soja ipv koemelk te nuttigen? Wat is 'beter' voor je?
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso niet nodig om koemelk te drinken. Er zijn toch wel meer alternatieven dan sojamelk? Amandelmelk bijvoorbeeld.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
maar is dat er ook in 'yoghurt'vorm Barrelroll?
Er zitten toxinen in soja die er in het verre oosten uit worden gerijpt. Hier in het westen vindt dat rijpingsproces niet plaats en dus blijven die toxinen aanwezig in de soja. Dit kan grote schildklierklachten veroorzaken, dus soja is niet aan te raden.

Wat wel gezond is is amandelmelk of rijstmelk, maar dat laatste is wel erg zoet. Vind ik dan.
Soja is niet goed voor je omdat er inderdaad veel oestrogeen inzit. In mijn verschillende diëten heb ik ook geen soja producten mogen eten en drinken vanwege bovenstaande.

Probeer eens amandelmelk of kokosmelk?
Denk ook eens aan al die enorme bossen die worden gekapt voor de sojateelt. Alleen daarom zou je al moeten kiezen voor amandelmelk of rijstmelk.
ha Tinus1977, ik heb begrepen dat er voor de veeteelt nog veel en veel meer soja nodig is dan voor de menselijke sojaconsumptie, dus in dat op zicht is het volgens mij juist beter om soja te eten dan vlees. En bovendien gebruik ik alleen soja waarvoor geen regenwoud gekapt wordt. Bedankt voor je bijdrage, maar ik ben dus eigenlijk echt op zoek naar inzicht in de gezondheids-effecten van dan wel sojamelk, dan wel koemelk. Ik ga me inlezen over amandel en rijstmelk, iemand nog tips voor een yoghurt-vervanger die niet op basis van soja is?
quote:Tinus1977 schreef op 17 februari 2014 @ 11:24:

Denk ook eens aan al die enorme bossen die worden gekapt voor de sojateelt. Alleen daarom zou je al moeten kiezen voor amandelmelk of rijstmelk.Soja van Alpro of Provamel wordt gewoon in Europa gekweekt. Die oerwoud soja is vooral voor de bio-industrie.
quote:jope schreef op 17 februari 2014 @ 11:40:

Ik ga me inlezen over amandel en rijstmelk, iemand nog tips voor een yoghurt-vervanger die niet op basis van soja is?

Kyra de Vreeze heeft recepten in haar boeken voor kokos- en amandelyoghurt.

Je kan ook nog havermelk proberen, en Alpro heeft ook een hazelnotenmelk.
dankjewel ninika, fijne tips! zijn al de genoemde 'melk' soorten beter voor je dan sojamelk? (dus rijstmelk, kokosmelk, amandelmelk, havermelk, hazelnotenmelk?) Is er iemand die dat weet?
Ik heb lactose intolerantie en als kind moest ik verplicht sojamelk drinken want dat was 'goed voor het calciumgehalte' etc. Allerlei anderen dingen als rijstemelk, havermelk etc. kon je toen niet vinden.

Ik snap niet dat er iemand is die bocht als sojamelk vrijwillig gaat drinken.

Ik heb wel hele goede ervaringen met havermelk. Daar kan ik mee bakken, havermout mee eten etc. Geen ideen of het beter is trouwens.

Tot nu toe nog nergens last van gehad
Al die soorten melk, en ik heb ze allemaal geproefd, hebben in ieder geval hele verschillende smaken... Kan ook relevant zijn....

En zoals gezegd werd, je hoeft koemelk niet te vervangen door een melksoort. Je vind vitaminen ed uit melk ook terug in soorten groente bijvoorbeeld...

Maar veelvuldig soya is niet het beste nee.....
Eens met liubi dat ik in een vegan fase alle melksoortrn geproefd heb omdat de vanzelsprekende soyavariant niet te zuipen was.... als yoghurt vind ik het wel lekker...
Er zijn veel meningen over soja, maar wetenschappelijk onderzoek heeft tot dusverre nog niet aangetoond dat soja schadelijk zou zijn.

Maar ik las ook dit artikel:

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... soja-.html
En dit stuk van de vegetariërsbond:

http://www.vegetariers.nl/voeding/veelg ... a-ongezond
quote:jope schreef op 17 februari 2014 @ 11:55:

dankjewel ninika, fijne tips! zijn al de genoemde 'melk' soorten beter voor je dan sojamelk? (dus rijstmelk, kokosmelk, amandelmelk, havermelk, hazelnotenmelk?) Is er iemand die dat weet?

Aan rijstmelk en havermelk wordt meestal geen suiker toegevoegd, want die zijn al heel zoet van zichzelf. Dus ik denk dat die het gezondste zijn.

Je kan zelf ook heel makkelijk amandelmelk maken (dus zonder suiker), maar het voordeel van die pakken vind ik dat er vitamine D, calcium en B12 aan toegevoegd is.

Sojaroom heb je ook in de rijstmelk variant.

Wat trouwens ook erg lekker is als variatie op yoghurt: cashew ´cream´. Gewoon cashewnoten laten weken en in de blender met water en een beetje sinaasappelsap tot het er slagroomachtig uitziet.

En in plaats van ijs kan je van bevroren banaan heel lekker sorbet-achtig ijs maken.

Ik eet zelf wel gewone yoghurt, maar ik vind het wel leuk om andere dingen te proberen. En op de een of andere manier krijg ik van gewone melk, room e.d. last van mijn darmen, dus dat vervang ik altijd door plantaardige varianten. Meestal wel sojamelk, omdat dat het goedkoopste is. Maar ik denk dat af en toe wat soja ook niet zo ontzettend schadelijk is. Ja als je elke dag meerdere porties neemt, maar een paar keer per week wat sojamelk zal vast niet zo veel doen.
En voor als je écht alles wilt weten over soja en even niets te doen hebt (in het engels, maar zeer uitgebreid met bronvermelding naar diverse wetenschappelijke onderzoeken)

http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth
Als ik op vakantie ben in Nederland drink ik trouwens gewoon lactose vrije koemelk. Maar dat kan ik hier in mijn gedeelte van de wereld niet vinden dus dan maar havermelk. Maar ik denk niet dat to op zoek is naar lactose vrije koemelk
Ik drink sojamelk en eet sojayoghurt omdat ik lactose intolerant ben ik geen gewone melkproducten mag. Inderdaad heb ik wel eens artikelen gelezen waarin wordt gesteld dat sojaproducten ongezond zouden zijn. Echter lees ik deze artikelen ook over melkproducten.

In de links van Liv_1 staat bijvoorbeeld weer dat overmatige consumptie niet goed zou zijn, maar twee porties per dag geen gevaar vormt.

Nou ja, ik drink 1 glas sojamelk light per dag (die verse uit de koeling) waarmee ik cappuccino maak en 's morgens eet ik 150-200 gram sojayoghurt. Soms sla ik die yoghurt en sojamelk ook over, bijvoorbeeld in het weekend. Als mijn sojamelk of yoghurt op is dan neem ik het doordeweeks ook wel eens niet.

Als het écht een risico vormt voor je gezondheid wil ik het natuurlijk wel weten en zal ik nog minder (of het niet meer) gebruiken, maar weet je, tegenwoordig is ongeveer alles ongezond zodra je er TE veel van eet.

Mochten er nog forummers op de proppen komen met wetenschappelijk onderbouwde links naar onderzoeken waarin staat dat het echt heel erg schadelijk zou zijn, dan lees ik ze graag!
ha wat een hoop leesvoer merci Liv_1!
quote:jope schreef op 17 februari 2014 @ 12:25:

ha wat een hoop leesvoer merci Liv_1!Graag gedaan!
Beide niet
ja lilyrose2012, dat werd me wel duidelijk aan hand van de reacties ik zoek dus nu naar alternatieven, en ervaringen van anderen. wat gebruik jij ipv koemelk?
Rijstmelk is voor mij het beste alternatief. Erg lekker bovendien !

(niet geschikt om witte saus ofzo mee te maken, maar superlekker om puur te drinken of te mengen met ontbijtgranen)
Rijstmelk !!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven